Hoe gaan ze bij jullie met de paarden om?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Hoe gaan ze bij jullie met de paarden om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 23:30

Bij ons op de manege zijn ze eigenlijk best wel soepel...
Bij alle maneges waar ik gereden heb, was het echt alleen opzadelen en dan gaan stappen met lange teugel en dan wachten tot de instructeur komt en dan begon de les.. Ook met uitstappen werd gezegd wanneer je af moest stappen..

Waar ik nu sta, mag je zelf weten wanneer je de bak ingaat (natuurlijk niet ver voor de les) je gaat zelf losstappen en oefeningen doen en soms zelfs al draven.
Met uitstappen stap je gewoon uit tot het paard op adem is, dus het ene paard gaat er eerder uit dan het andere paard..

Met mooi weer gaan ze met de les in het park uitstappen (dit wel alleen in de gevorderde lessen die mensen (meestal ook boven de 18) kennen de paarden dan ook allemaal) en dan gaat er ook geen instructie mee ofzo..

De paarden gaan lekker op de wei als het mooi weer is, of los in de bak..

Als ze kreupel zijn, gaan ze in de stapmolen of aan de hand met iemand door het park of over de parkeerplaats..

Ook als het mooi weer is zijn er soms manegeklanten die lekker door het park gaan na een wedstrijd of soms zomaar..

Ze hebben de lessen op zaterdag zo ingedeeld, eerst een paardenles dan 2 ponylessen, 2 paardenlessen, weer ponyles..
Ze kunnen ze tussendoor lekker eten en hebben ze een paar uur rust, ze lopen ook nooit echt lang..

Doordeweeks lopen ze 2 uurtjes per dag ofzo..

Kortom, ik vind het wel een fijne manege, qua omgang met de paardjes, veel afwisseling enz. En lekker weidegang, de manege pony's staan zomers heel de zomer op de wei en de paarden is verschillend...

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Hoe gaan ze bij jullie met de paarden om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 23:47

Op mijn manege wordt erg goed met de paarden omgegaan.

1. We hebben super tuig. Kieffer en passier zadels, dubbelgebroken bitjes, gelpads,... bij ons geen dode mond of drukplekken.

2.de paarden zijn in het begin vrij jong aangekocht, goed ingereden. Ze zijn allemaal heel fijn en makkelijk te rijden.

3. in de les rijden we nooit in rij achter elkaar. Zelfs kindjes van 6 zie je al aardige stukjes alleen wegdraven en afwenden. Zo leren we tenminste ECHT rijden, met controle en gevoel.

4. De paarden komen ELKE dag buiten, samen in een grote kudde.

5. De lessen worden gegeven door de eigenaresse, dus ze kent elk paard erg goed. Ze rijdt de paarden ook vaak zelf, waardoor het echt fijne leerpaarden zijn.

Bij ons vind je gewoon geen manegeknollen. Je kunt gerust met elk paard alleen in de bak. Verder zijn ze superonderhouden (in de winter wordt hun haar nooit echt langer, alleen maar dikker, terwijl ze toch elke dag buiten komen zonder deken).

tinker
Berichten: 77
Geregistreerd: 01-11-04

Re: Hoe gaan ze bij jullie met de paarden om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 11:26

goed hoor.. denk ik! ze zijn niet kreupel als ze in de les lopen en ze hebben geen wondjes

tinker
Berichten: 77
Geregistreerd: 01-11-04

Re: Hoe gaan ze bij jullie met de paarden om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 11:27

en ze lopen ook allemaal lekker door, dus ze zullen ook wel lol hebben in hun baantje!

Xx_Mitt_xX

Berichten: 654
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Hoe gaan ze bij jullie met de paarden om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 21:21

Prima Maneges , waren ze allemaal maar zo!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Hoe gaan ze bij jullie met de paarden om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 23:26

Idd. Ik denk dat ik maar gelijk de manege overneem als de huidige eigenaresse er ooit mee ophoudt Vork Ik ben eerlijk waar nog nooit een manege als de mijne tegengekomen, en ik heb er al veeeeel bezocht.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Hoe gaan ze bij jullie met de paarden om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 11:09

Bij ons word er kwa omgang heel goed met de manege pony's om gegaan. Ik vind alleen dat ze wat vaker naar de smid mogen. Sommige hebben nog alle lange hoefjes.
Verder hebben wij alleen maar pony;s staan die al aardig op leeftijd zijn. Is ook wel te zien grijze haren en wat invallen.
Ze zien er verder goed uit. Krijgen naar behoefte kuil, biks en luzerne.
We hebben twee echt ingevallen ponytjes zijn ook echtt oud. En die staan met zijn tweenen op het land (1 klein stukje groot genoeg voor twee meer land hebben wij niet). En de rest van de pony's worden in de grote buiten paddock gezet (met mooi weer) in kleine groepjes. En anders in de binnenbak. Ze hebben allemaal een goed passend zadel en hoofdstel met een schuimpje eronder of gelpad. En ze lopen 1 a 2uurtjes per dag. Of soms maar een halfuurtje (beginnerslesje).
Dat vind ik allemaal keurig. Alleen die hoefjes mogen vaker bijgehouden worden.

Nannes

Berichten: 4314
Geregistreerd: 04-05-05
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Hoe gaan ze bij jullie met de paarden om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 19:22

3. in de les rijden we nooit in rij achter elkaar. Zelfs kindjes van 6 zie je al aardige stukjes alleen wegdraven en afwenden. Zo leren we tenminste ECHT rijden, met controle en gevoel.

ja dat is bij ons ook zo als ze al iets verder zijn, maar dan denken mensen die er voor het eerst komen dat ze bij ons dronken op het paard zitten Tong uitsteken
was best grappig Cool

Hiltom_ft_Dj

Berichten: 87
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Almere (bij me vader in reuver)

Re: Hoe gaan ze bij jullie met de paarden om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 19:41

Bij ons gaat het wel gewoontjes.
Ik rij er nu bijna 7 jaar en het is er behoorlijk op vooruit gegaan vind ik.
Paarden staan zo in zo elke maandag in de wei en verder als het lekker weer is als ze klaar zijn met rijden.
De lessen zijn beetje standaard maar als lekker weer is rijden we wel altijd buiten en als het kan op een grasveldje.
Dit wel alleen met gevorderde/vergevorde groepen.
Soms maken we ook een buitenrit.

Verder ben ik vaker op de manege waar mijn verzorgpaard staat.
Daar zijn ze heel soepel echt alles kan daar.
inrijden op het terein of in de bak en de lessen zijn heel afwisselend.
je mag met eigen/verzorgpaard rijden waar je wilt zolang er maar geen les in die bak is.

0p beide maneges is het poetsen en zadelen wel goed geregeld vind ik.