welke manege moet ik kiezen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

welke manege moet ik kiezen

manege A
Geen stemmen
manege B
49 (100%)

Totaal aantal stemmen: 49


Vickz

Berichten: 1614
Geregistreerd: 07-08-07
Woonplaats: Oost-Vlaanderen Belgie

welke manege moet ik kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 20:57

Hoi,

Ik ben op zoek naar een manege om met mijn paardje op pension te staan, ik heb er nu 2 uitgekozen, maar weet niet welke te kiezen, vandaar vraag ik even jullie raad... Je mag dus ook je mening geven waarom je voor een bepaalde manege kiest, maakt het voor mij misschien nog iets makkelijker om te kiezen. Oja ik rijd veel op m'n eigen (dus niet in groepslessen)
Ik zet even de voor en nadelen enzo op een rijtje van de 2 maneges, ik noem ze voor het gemak A&B

Manege A
lessen:
heel erg veel groepslessen, laag van niveau, sommige instructreurs zijn nogal onbeleefd, je mag geen eigen instructeur meenemen (laten komen)

omgeving:
wandelen mogelijk maar veel langs de baan, ongeveer 15a20min van mijn huis(met de auto), 2buitenbakken, 1longeerring, 1binnenbak

stallen:
ruime, propere, maar verouderde stallen, paarden kunnen niet met hun hoofdje buiten kijken en kunnen niet aan elkaar, geen tot weinig weidengang.

algemeen:
er word veel georganisseerd zoals wedstrijden, feestjes, bbq's en noem maar op, ik ken er veel mensen, en er is altijd een oppas voor mijn dochtertje als ik wil rijden, je mag als pensionklant enkel komen na 2u (in de week) en na 10u (in het weekend) maandag mag je niet komen. Paarden zien er gezond uit, grote manege (ong 80paarden)


Manege B
Lessen:
Niet veel groepslessen, dus de bak is veel vrij, je mag een eigen instructeur meenemen, enkel nog maar een beginnerles gezien en ik vond de instructice toch een beetje kattig toen.

omgeving:
wandelen mogelijk wel een stuk langs de weg voor je goed kan wandelen, nog geen 5min van mijn huis (met de auto) nieuw complex, 1buitenbak, 1binnenbak, mooie weilanden, verder nog bezig met de afwerking

Stallen:
zeer mooi, ruime, propere, nieuwe stallen, met zowel binnen als buitenluik. paarden kunnen wel niet aan elkaar, maar kunnen wel naar elkaar kijken.

algemeen:
er word niet veel georganiseerd, ik ken er niemand, je mag er wel altijd komen 7op7 van smorgens tot savonds, paarden mogen veel op de wei, je mag zelf kiezen wanneer en hoelang enz, kleinschalige manege (ong 40paarden) deze manege is ook iets goedkoper dan manege A, paarden zien er gezond uit en vriendelijk


Zo ik denk dat dit het voorlopig is, zo hebben jullie een beetje een idee hoe de maneges zijn. Vragen stellen mag natuurlijk, wie weet ben ik nog wat vergeten.

GaitMonster

Berichten: 3180
Geregistreerd: 23-06-07

Re: welke manege moet ik kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 21:00

Manege B :) Klinkt veel beter voor je paard, en je stalgenoten leer je snel genoeg kennen denk ik.

yaylavb
Berichten: 676
Geregistreerd: 13-02-12
Woonplaats: vlijmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 21:01

Manegen B lijkt mij het gezelligst en vriendelijker naar jou en je paard

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Re: welke manege moet ik kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 21:08

ik vind het best apart dat je bij stal A alleen na 2u mag komen doordeweeks. Stel nou je hebt wisselende diensten en je moet daardoor 's ochtends naar je paard, want anders kan je niet (en dat een paar dagen achter elkaar)....dan kan je dus gewoon een aantal dagen niet naar je paard. En wat gebeurt er dan op de maandagen? Verzorgt de manegehouder en zijn personeel dan alle pensionpaarden?
Dus naar aanleiding van je rijtje en bovenstaande, ga ik mee met gaitmonster en yaylavb voor manege B.

Berna27
Berichten: 19
Geregistreerd: 05-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 21:12

Alleen al het feit dat je bij manege A niet de hele dag door en niet iedere dag naar je eigen paard toe mag gaan lijkt mij meer dan genoeg reden om voor B te kiezen. Dat je daar niemand kent zou ik niet mee laten spelen. Ben zelf net over gegaan naar een andere stalling waar ik niemand kende maar nu 3 weken later ken ik inmiddels genoeg mede-stalgenoten. Met een gezamenlijke liefde voor het paard gaat dat snel genoeg! :)

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: welke manege moet ik kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 21:15

Zo te lezen is de enige reden dat je naar manege A wil, omdat je daar mensen kent. Verder noem je imo alleen nadelen over A, manege B klinkt veel beter. :)

NoekAa_

Berichten: 1464
Geregistreerd: 24-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 21:20

"op maandag mag je niet komen" daar ga je toch niet voor betalen om je paard daar te zetten? Gaan zij een beetje voor je bepalen wanneer je wel/niet naar je paard mag.. Dat lijkt me niet geheel de bedoeling van een eigen paard. .

Manege B! Dat je niemand kent is misschien de eerste dagen/weken lastig, maar daarna leer je echt wel mensen kennen. 't is nog dichterbij ook.

EllaBellaah

Berichten: 3640
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 21:22

Het was voor mij al duidelijk bij de eerste zin dat manege A geen goede manege voor jouw paard is.
Je wil graag zelf rijden, maar bij manege A is de bak dus vaak bezet door manege lessen. Mocht je dan eens een lesje willen meepakken zijn de instructeurs dus ook niet altijd even aardig...
Verder zou ik het belangrijk vinden dat je paard veel buiten komt en als hij binnen staat dat hij in een nette stal staat. Zo te lezen is dat niet zo bij manege A maar wél bij B.

Als ik jou was zou ik naar manege B gaan, je leert daar echt vanzelf wel leuke mensen kennen waar je dingen samen mee kan doen. Er wordt niet zo veel georganiseerd maar je kan toch altijd met een paar meiden iets gaan doen met de paarden als je dat leuk vindt :)?

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 21:23

B!

Vickz

Berichten: 1614
Geregistreerd: 07-08-07
Woonplaats: Oost-Vlaanderen Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 21:24

antje_vip schreef:
Zo te lezen is de enige reden dat je naar manege A wil, omdat je daar mensen kent. Verder noem je imo alleen nadelen over A, manege B klinkt veel beter. :)


Ja omdat ik er veel mensen ken en er altijd een oppas is voor mijn dochtertje, wat ik enorm handig vind. Ik weet nog niet hoe ik het kan oplossen in manege B met haar tijdens het rijden, ze zit nu ook vaak langs de bakrand als papa er niet is maar dat lukt niet altijd. Ik vind het ook leuk dat ze bij manege A zoveel verschillende dingen organisseren er is veel te doen. Bij B eerder stil en saai.

LEKKERGEK

Berichten: 998
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 21:24

Manege B. Omdat je op manege A niet heel de dag door naar je paard kan en er geen land aanwezig is.

Vickz

Berichten: 1614
Geregistreerd: 07-08-07
Woonplaats: Oost-Vlaanderen Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 21:27

NoekAa_ schreef:
"op maandag mag je niet komen" daar ga je toch niet voor betalen om je paard daar te zetten? Gaan zij een beetje voor je bepalen wanneer je wel/niet naar je paard mag.. Dat lijkt me niet geheel de bedoeling van een eigen paard. .

Manege B! Dat je niemand kent is misschien de eerste dagen/weken lastig, maar daarna leer je echt wel mensen kennen. 't is nog dichterbij ook.


Dat is hier in de meeste manege zo dat ze een sluitingsdag hebben en dat je pas in de namiddag mag komen. In privestallingen mag je wel altijd langsgaan wanneer je wil, maar die zijn gewoon erg duur (toch voor mij)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101733
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 21:28

Manege B is nog in opkomst lees ik? Dan wordt daar tzt vast ook wel van alles georganiseerd. En anders kom je toch zelf met suggesties daar? Vinden ze misschien alleen maar leuk.

A vind ik helemaal niets. :o

Sjors
Berichten: 13117
Geregistreerd: 06-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 21:28

Manege B! Zeker weten.
Paardjes lekker veel op de wei en vriendelijke mensen, lekker ruime -luxe- stallen.
Veel beter dan A toch?

Daatje
Berichten: 710
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 21:31

B, alleen al om je paard daar veel op de wei komt en bij a nauwelijks!

Vickz

Berichten: 1614
Geregistreerd: 07-08-07
Woonplaats: Oost-Vlaanderen Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 21:35

B is vorige zomer helemaal vernieuwt (het deel van de stallen en binnenbak toch) de zoon van de vorige eigenaar heeft het nu overgenomen. Buiten is het soms nog wat slordig, maar ik denk dat ze eraan aan het werken zijn, er staan buiten ook nog een aantal oude stallen.

De eigenaar was erg vriendelijk toen ik een kijkje ging nemen en vertelde honderuit over de paarden enz.

In manege A word ik meegesleept door vrienden die ik er ken, daar voeld het vertrouwder omdat ik meerdere mensen ken. Maar het personeel is niet zo vriendelijk. Ik moet ook erg rekening houden met de uren van de lessen. Maar er is altijd wel iemand om samen mee te rijden, poetsen, kletsen, ...

Ik denk eerlijk gezegd dat ik een beetje bang ben voor het onbekende...

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101733
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: welke manege moet ik kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 21:37

Maar wil je niet dat je paard meer buiten komt? Een ruime stal heeft met buitenluik? Gok zo dat je paard er gelukkiger van wordt..en dat lijkt mij toch het belangrijkste...

yaylavb
Berichten: 676
Geregistreerd: 13-02-12
Woonplaats: vlijmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 21:37

Kan je dochtertje zich niet vermaken met een doos speelgoed dat je standaard in je kast kan zetten ?(weet niet hoe oud ze is )

Vickz

Berichten: 1614
Geregistreerd: 07-08-07
Woonplaats: Oost-Vlaanderen Belgie

Re: welke manege moet ik kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 22:52

Ik heb wel niet zo een buitenpaard (of hoe moet je dat zeggen) ze springt over de omheining en heeft zomerexceem, maar daar (B) is er een wei met een schuilstal en alles is mooi afgezet enz heb ik gezien. Dus ik hoop dat het daar beter zal gaan lukken en hoop dat ze daar een leuk vriendje vind om mee samen op de wei te staan. De stallen lijken me fantastisch daar.

Mijn dochtertje is net geen 8maand, een beetje klein nog hihi.

yaylavb
Berichten: 676
Geregistreerd: 13-02-12
Woonplaats: vlijmen

Re: welke manege moet ik kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 01:31

Ja 8 maanden dan moet mijn idee nog een paar jaar wachten
Toch vind in B nog steed beter en fijner lijken wie weet ontmoet je hier ook wel iemand die wil oppassen

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: welke manege moet ik kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 01:39

Waar staan die tijden op? Ga fijn naar manege B, je maakt wel nieuwe vrienden. Paarden zien elkaar ook in de stallen, beter dan geen contact. En minder lessen duidt op meer vrijheid voor jou als pensionsklant.

Otjuh

Berichten: 2218
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Den Haag

Re: welke manege moet ik kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:11

ik zou ook voor B gaan, je paard kan op de wei en andere paarden zien, je hebt meer vrijheid wat betreft lessen, betere uitrijmogelijkheiden je hebt meer ruimte in wanneer je komt (ik vind het trouwens onzin dat je bij A niet op maandag mag komen, dan staat je paard de hele dag in stal?) en stalling B is dichterbij en goedkoper :)

tam1979
Berichten: 18
Geregistreerd: 31-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:32

manege A zou het zeker al niet gaan worden voor mij persoonlijk omdat je niet vrij bent om te komen wanneer je wilt, dit zou dus voor mij persoonlijk betekenen dat ik als ik 's middags en 's avonds moet werken niet naar mijn eigen paard zou kunnen. Gebeurd dit enkele dagen achter elkaar dan vraag ik mij af waarom ik dan een eigen paard heb. Daarnaast er veel minder weidegang is, er geen goed contact tussen paarden onderling mogelijk is.
Dat de rijbak bezet is zou ik persoonlijk minder laten meewegen omdat ik vermoed dat er altijd wel een rijbak vrij is? Misschien niet de binnenbak maar daar ben je niet afhankelijk van. Mensen leer je snel genoeg kennen en misschien voel je je thuis op de plek waar je al de mensen kent de voordelen wegen niet tegen de nadelen op.

EvaH
Berichten: 75
Geregistreerd: 22-08-12

Re: welke manege moet ik kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:40

Manege B.

Bij veel groepslessen kun jij niet op jezelf in de bak rijden plus dat de voorzieningen in mijn ogen veel minder fijn zijn voor het paard.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:14

B.
Beetje rare regels dat je niet altijd naar je paard mag en dat je pas vanaf 2 uur in de middag welkom bent in de week. En op maandag helemaal niet.
Slaat mijn inziens nergens op dat je niet eens altijd welkom bent bij je eigen paard. Dat valt alleen daarom al af over de andere dingen nog maar te zwijgen.