Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Nadia, Lous, LindyH, balance, RianneH, Neonlight

Maaike

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 14:31

Da's niet correct. Tenzij de oefeningen voor een 6 gereden werden... Dan blijft het een 6. Vanaf F3 gaat er een punt van het onderdeel af als de ruiter op het verkeerde been lichtrijdt, dus je rijdt een gebroken lijn voor een 7, maar verkeerde been, dan een 6.

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 14:32

Hahaahah het is dat ik ooit zelf misschien in de toekomst een
jury cursus wil gaan doen en daarom dit een interessant topic vind, anders
had ik afscheid van jullie genomen, want het is niet goed voor mijn bloeddruk :') :+ _O-

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 14:48

Sorry toch :D :))

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

MPR4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 17:12

Ik rij mijn proefjes tegenwoordig op een drukke pony (2 proefjes nu mee gereden, is nog niet zo lang op de manege). Het is mij beide proefjes gebeurd dat ze bij het groeten pas bij de C stil stond. :')
De jury kan dan niet goed zien dat ik groet, omdat de jury hoger zit en dan moeten ze echt moeite doen.
Als ik te laat stil sta, is het dan gewenst om een paar stappen achteruit te doen (op de juiste manier) zodat ik toch op de juiste plek sta om te groeten? Of moet ik het gewoon doen op de plek waar ik stil sta (of op een andere manier oplossen)?
Het is gebeurd in de F7b en F8a, de volgende keer rijd ik F8b.

Met het inrijden en het oefenen gaat het trouwens telkens wel goed. Maar oefening baart kunst. :D

MPR4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 00:03

Korter gevraagd: als mijn pony te laat stil staat bij het groeten, is het dan gewenst dat ik een paar stappen achteruit doe (op de juiste manier) zodat ik wel op de juiste plek? Of hebben jullie liever dat ik het gewoon doe op de plek waar ik uiteindelijk stilsta?
xEmpire schreef:
Ik rij mijn proefjes tegenwoordig op een drukke pony (2 proefjes nu mee gereden, is nog niet zo lang op de manege). Het is mij beide proefjes gebeurd dat ze bij het groeten pas bij de C stil stond. :')
De jury kan dan niet goed zien dat ik groet, omdat de jury hoger zit en dan moeten ze echt moeite doen.
Als ik te laat stil sta, is het dan gewenst om een paar stappen achteruit te doen (op de juiste manier) zodat ik toch op de juiste plek sta om te groeten? Of moet ik het gewoon doen op de plek waar ik stil sta (of op een andere manier oplossen)?
Het is gebeurd in de F7b en F8a, de volgende keer rijd ik F8b.

Met het inrijden en het oefenen gaat het trouwens telkens wel goed. Maar oefening baart kunst. :D

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 06:35

@xEmpire
Lastig.. Als je te laat stilstaat dan krijg je geen voldoende ben ik bang.
Als je achterwaarts gaat (wat best lastig is om dat op de goede manier te doen) doe je een oefening die niet gevraagd wordt, officieel zelfs - 2 dan.
Ook een extra rondje en opnieuw halthouden krijg je - 2 en dan is het de vraag of het halthouden de 2e keer wel lukt.

Mijn voorkeur zou zijn om met de juiste hulpen dan maar wat te laat stil te staan. Dat je laat zien dat jij het goed doet.
Dus.. Op tijd beginnen, diep zitten, handen laag en niet gaan trekken.

Beauti L2 + 10
FNRS dressuurjury t/m F20, FNRS Springen, KNHS B-L jury, Examinator Ruiterbewijs en ORUN gediplomeerd instructrice

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 18:21

Zondag mag ik de F13 starten. Nu ben ik mijn protocol van vorige keer even aan het nakijken om te zien waar ik extra op moet letten. In de F13 mag je zelf kiezen voor doorzitten of lichtrijden. Nu moet je in de proef in draf van hand veranderen en daarbij de hals laten strekken. Ik ben blijven doorzitten en had hier een 4 voor met als comentaar dat ik zou moeten lichtrijden. Is dat zo? Het staat er niet bij en volgens de proef mag je zelf kiezen.

All good things are wild and free
Beautifull things don't ask for attention
The earth has music for those who listen

truus1957

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 20:21

Volgens mij kan een paard zijn rug beter ontspannen als je lichtrijdt tijdens het hals strekken. Ons werd aan het eind van de les altijd gevraagd de teugels langer te laten worden en het paard de hals te laten strekken. Daarbij √°ltijd licht te rijden.

truus1957

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 14:13

Ik kan geen aanvulling typen bij mijn laatste bericht, daarom maar even zo: je zit je paard dus in de weg als het ware als je blijft doorzitten tijdens het lichtrijden. Vandaar de opmerking van de jury en je lage punten op dit onderdeel.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 19:07

Waarom mag je dan kiezen? In de F12 staat er wel lichtrijden bij. In hogere proeven wordt er toch ook niet lichtgereden tijdens halsstrekken.

All good things are wild and free
Beautifull things don't ask for attention
The earth has music for those who listen

ynskek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 19:31

Thats_Me schreef:
Waarom mag je dan kiezen? In de F12 staat er wel lichtrijden bij. In hogere proeven wordt er toch ook niet lichtgereden tijdens halsstrekken.

Nieuwe leerlijn Zilver mag gekozen worden van de F13 tm F15 per onderdeel... daarna komt de B tm L2 dressuur.

B is geheel lichtrijden, L mag per onderdeel gekozen worden.

FNRS Jury t/m F20, Zilver opleiding, A-proeven, VA en OS
KNHS Jury Bixie-proeven, BB t/m L2 dressuur
Zecchino v. Oscar B+13 | L1+10 | L2+7

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 20:10

Thats_Me schreef:
Waarom mag je dan kiezen?

Om je inschattingsvermogen te toetsen?

We leren allemaal (zowel in de les als in de voorgaande proeven) om bij het halsstrekken licht te rijden en door te zitten voor een overgang naar stap of galop.
Als je daarvan afwijkt zal de jury de ontwikkeling van je ruitergevoel in twijfel trekken.