Met Dressuur beugels langer of niet?? (beendruk)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Met Dressuur beugels langer of niet?? (beendruk)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-03 16:57

Hallo,

Ik had eerst een instructrice die wilde graag hebben dat ik mijn beugels langer maakte want dat zou beter zijn voor in de dressuur.(voor houding enz)

Veel oefenen en wikken en wegen heb ik nu mijn beugels behoorlijk lang.

Nu heb ik een andere instructrice en die wil weer hebben dat ik de beugels korter maak. Lips are sealed

Zij zegt dat ik dan beter mijn been aan het paard heb.
En dat ik meer druk uit kan oefenen met mijn been.

Maar nu het volgende:

Met lange beugels steek ik iets mijn been soms af Boos! , maar kan veel beter zitten en ook ontspannender. Haha!
En kan mijn been vrijer bewegen (na voren of naar achteren leggen)

Met korte beugels heb ik mijn been er beter aanliggen Haha! maar mijn knieén komen voor mijn kniewrongen uit.Ook al maak ik mijn been lang.
Ook kan ik niet makkelijk mijn been verleggen met sommige oefeningen.
En ik kan niet ontspannen zitten en druk mezelf als het ware iets uit het zadel.
De spanning uit mijn benen trekt ook door naar mijn rug. Boos! Boos!

Wat vinden jullie waarop ik door moet rijden voor de dressuur......lange of kortere beugels.

Mijn paard is wel zeer slecht voor het been en ik heb een normale stompe spoor en ik rij ook nog eens met een dressuurzweep!!
Maar maakt dit nu erg veel uit of je met een langere of korte beugel rij???

Groetjes: Corina


Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 17:05

Hmmm ik zou iig je paard beter aan het been maken, dat heeft niets met je beugels te maken, maar goed, dat was je vraag niet. Ik merk zelf dat nu ik van een veelzeidigheids zadel naar een dressuurzadel ben overgegaan, mijn beugels ondertussen 2 gaatjes langer zijn geworden en dat ik dan het lekkerste zit...
Ik zou zeggen dat het niet goed is als je knieën voor de wrongen komen, lijkt me niet echt de bedoeling... Wat ik heb geleerd is dat je je voeten moet laten hangen en dat je beugels dan bij je enkels moeten hangen... Bij mij zitten ze wel langer dan dat overigens...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Meryl

Berichten: 2435
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tolbert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 17:13

dr_jacksel schreef:
Hmmm ik zou iig je paard beter aan het been maken, dat heeft niets met je beugels te maken, maar goed, dat was je vraag niet. Ik merk zelf dat nu ik van een veelzeidigheids zadel naar een dressuurzadel ben overgegaan, mijn beugels ondertussen 2 gaatjes langer zijn geworden en dat ik dan het lekkerste zit...
Ik zou zeggen dat het niet goed is als je knieën voor de wrongen komen, lijkt me niet echt de bedoeling... Wat ik heb geleerd is dat je je voeten moet laten hangen en dat je beugels dan bij je enkels moeten hangen... Bij mij zitten ze wel langer dan dat overigens...


uhu mee eens, ff een kleine toevoeging....Als je knieen over de wrongen komen hebben de wrongen geen zin, die zitten er voor een betere ligging van je knie (been). Maar idd net als wat dr jacksel zegt, voeten laten hangen beugels bij je enkels laten hangen. Alleen je moet ze op die lengte hangen dat je zelf het prettigste zit Haha!

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-03 17:17

Als ik de beugels laat hangn komen ze net onder die knobbel aan de zijkant van m'n enkel.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 17:28

Ik denk dat het belangrijkste is dat jij zelf lekker zit, als jij beter kan zitten de hulpen beter kan doorgeven met lange beugels moet je dat niet veranderen.
Als je ze korter moet maken van die instructrice, hoeveel gaatjes moet je ze dan korter maken? Als je namelijk over de kniwrong uitkomt zit je volgens mij te kort..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 22:08

Ik heb toevallig ook een week geleden mijn beugels een gaatje langer gemaakt. Mocht ook wel weer.

En voor mijn gevoel gaan mijn benen ook alle kanten op. Maar als ik het aan andere mensen vraag is dat niet te zien.
Het is gewoon het gevoel.

De eerste paar keer met langere beugels zit altijd rottig, maar als ze echt goed zitten, dan wen je er van zelf aan. En zit het als een huis!

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 22:32

Ik denk dat voor jou beugels op dressuurlengte toch het beste zijn. Hangt er ook vanaf wat je voornamelijk rijdt, dressuur of springen. Langere beugels zijn wel beter voor je zit en inderdaad is het HEEL belangrijk dat je ontspannen zit. Je houding wordt er vaak ook mooier door.

Nog ff iets: Als je pony/paard zo lui is moet je ECHT zorgen dat hij beter voor het been wordt. Dan mag je echt consequent zijn en hem/haar een schop of knal verkopen als hij/zij niet luistert. Dat is niet zielig en veel fijner voor jou én hem, want dan weet die waar die aan toe is.
Ik weet echt hoe je jezelf voelt, want mijn pony was in het begin ook HEEL lui. Na 2 1/2 jaar veel trainen is dat eindelijk goedgekomen. Nu denkt iedereen: Wow wat een voorwaartse pony.....
Toch doet hij NOOIT teveel hoor!! Eigenwijs heet dat......Tong uitsteken

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 19:31

Ik heb dat lengte probleem ook vaak gehad, en soms nog steeds. In principe hou ik mn beugels nu de hele tijd op hetzelfde gaatje, en dat is precies een middenweg tussen te lang en te kort. Ik heb het zo kunnen aanpassen dat ik nog wel goed kan doorzitten zonder mezelf uit t zadel te drukken, en ook niet zo lang dat ik mn kuiten nog wel goed aan kan drukken zonder mijn beugels te verliezen. T is gewoon een kwestie van passen en meten, probeer gewoon wat verschillende lengtes, en dan kom je vanzelf bij een lengte die precies goed is.
En over dat niet luisteren naar het been; 1 oplossing: beenlesje met een karwatsje!! Niet luisteren is tik achter het been of flinke por met hak. Ik zou in eerste instantie je sporen af doen, daar worden ze op den duur bot van, en vooral als ze/hij nu toch al niet voldoende luistert! Eerst af, en laat ze maar luisteren naar je beeeeeeen! Niet naar de spoor, die is om te verfijnen, niet om voorwaarts te krijgen. (mijn mening...)

Succes!!!

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 19:54

Koortje schreef:
Niet naar de spoor, die is om te verfijnen, niet om voorwaarts te krijgen. (mijn mening...)


Ja dit is wel zo, maar als je hem/haar echt op zijn/haar donder wilt geven, werkt dit beter als je een keer een schop geeft!! Dan kun je niet even gauw je sporen af doen! Maarre, wel succes!!! Haha!

Captain_oud
Berichten: 88
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: Langelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 22:32

Ik zie dat veel dressuur ruiters hun beugels te lang hebben. Lange beugels met dressur ben k het wel mee eens maar zorg ervoor dat ze niet te lang worden. Ik neem trouwens aan dat je op een dressur zadel rijd??? Je moet op redelijker wijze kunnen "staan'' in het zadel, je onderbenen moeten dan niet gaan afsteken en tijdens het lichtrijden moet je hak mooi naar de grond wijzen. Hoop dat je zo genoeg antwoord hebt gekregen

Is je paard je beste vriend??? Waarom verkoop je hem wel en je andere vrienden niet!!!!1

Captain_oud
Berichten: 88
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: Langelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 22:33

Ik zie dat veel dressuur ruiters hun beugels te lang hebben. Lange beugels met dressur ben k het wel mee eens maar zorg ervoor dat ze niet te lang worden. Ik neem trouwens aan dat je op een dressur zadel rijd??? Je moet op redelijker wijze kunnen "staan'' in het zadel, je onderbenen moeten dan niet gaan afsteken en tijdens het lichtrijden moet je hak mooi naar de grond wijzen. Hoop dat je zo genoeg antwoord hebt gekregen

Is je paard je beste vriend??? Waarom verkoop je hem wel en je andere vrienden niet!!!!1

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 21:05

Ik heb dus net een nieuw zadel, een dressuurzadel, daarvoor had ik een veelzijdigheidszadel. Ik vond de beugels vrij lang zitten, maar er waren geen "kortere gaatjes" en ik had geen zin om er een slag in te doen, nu vind ik het veel beter zitten, na 1x al.
Ik denk overigens dat je zelf het beste voelt wat het beste zit, misschien is het aan het begin even wennen, maar als je aan die lengte bent gewend en het zit nog niet echt goed, heb je je antwoord. *LOL*

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-03 14:22

Ik heb een dressuurzadel en heb besloten om toch te proberen met een iets kortere beugel te gaan rijden.
Moet er wel heel erg aan wennen en voel overal mijn spieren branden.
Maar toch rij ik met een langere beugel op mijn tenen , ik ga staan in de beugel op mijn tenen en dat was net niet de bedoeling.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 bezoekers