Niet vooruit te branden op buitenrit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Niet vooruit te branden op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 00:49

Ik rij momenteel moeder en dochter, twee lieve mooie friezen van 4 en van 16.
Dressuurmatig gaat het prima, ik heb met beide elke week les en ben tevreden met de vooruitgang die we boeken.

Ik heb alleen een familieprobleempje, dat is dat ze bij een buitenritje niet vooruit te branden zijn. Ze lopen geen van beide graag voorop. Na enig aandringen lukt het wel, maar met een tempo waarin we nauwelijks vooruit komen.
Ze zijn niet voor het been vooruit te krijgen, sterker nog, als ik een zweepje meeneem heeft dit ook geen enkel effect. Terwijl ze in de bak gewoon normaal voor het been zijn.
Ze zijn niet bang aangelegd, want de grootste vrachtwagen combinatie kan voorbij komen en ze zullen geen oor verdraaien. Verder zijn ze beide ook gewoon super braaf buiten.
Met een sneller paard voorop gaat het iets beter, maar ik ben toch meestal degene die achteraan sjokt.
Hoe hou ik mijn paard buiten ook wat actiever?

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 14:49

Buiten gaan dressuren, in beweging houden. Nu associeren ze buitenrijden met sjokken. Als ze door hebben dat er buiten ook wat gedaan moet worden zullen ze wat alerter en energieker worden.

kschulte

Berichten: 283
Geregistreerd: 02-07-09

Re: Niet vooruit te branden op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:24

Ik herken helemaal wat je zegt! Ik rij ook een friese merrie, en ze vindt het ook helemaal niet fijn om voorop te lopen. Ik denk dat dat iets met rangen en standen te maken heeft, in de kudde is ze ook vrij onderdanig. Ik ga wel af en toe voorop, gewoon voor de gehoorzaamheid, maar vaak gaan we achter een vlotter paard aan. Bij mij heeft het indd geholpen wat Sassol zegt, ook buiten streng zijn. Misschien toch een keer nog feller inkomen met je beenhulp tijdens buitenrit, zo van 'hallo, hier luister je normaal toch ook naar' ;)

Succes!

lovebobby
Berichten: 59
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Niet vooruit te branden op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:26

Je zegt het zelf al , ze lopen niet graag voorop, waarom dan niet gewoon achteraan en accepteren dat ze geen leiders zijn en juist graag volgen,
In de bak is het denk ik geen probleem omdat ze dat veiliger vinden, ze zijn niet bang maar zijn wel onzeker, accepteer dat het zo is en accepteer dat ze nu eenmaal een lager tempo hebben.
Ik loop met mijn ene paard altijd meters voorop en als ik met een ander ga sjok ik er ook achteraan, dus elk paard is verschillend en heeft ook een ander basis tempo.
En miss loopt je rijmaatje wel erg over zijn tempo en de fries juist lekker op het gemak.

maximosa

Berichten: 346
Geregistreerd: 09-06-09
Woonplaats: Fryslan, Dr88

Re: Niet vooruit te branden op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:31

Zullen we wat ruilen, mijn paardje wat daarvan en die van jou wat van de mijne. Die van mij wil alleen maar voor op en kan niet rustig lopen zelfs zn stap is niet bij te houden. Nee alle gekheid op een stokje, zoals hierboven word vermeld, is karakter en daar verander je niets aan.

Fientjeee
Berichten: 28
Geregistreerd: 21-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 20:21

Mijn tip met trage paarden is heeeeel veel overgangen maken, echt continue & ze goed bezighouden ;)

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Re: Niet vooruit te branden op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 21:26

Achteraan lopen gaat vrij moeilijk als ik met een vriendin ga rijden met mijn twee merries, dan willen ze geen van beide graag voorop, en de rest wil nu eenmaal niet altijd met me mee.

Wat dominantie betreft geloof ik niet wat dat er echt iets mee te maken heb, aangezien mijn merrie van 16 een van de kudde leiders is, en haar dochter ook niet echt bepaald onderdanig is. Die staat meer bekend als de kleine dominantie terrorist in de kudde haha.

Anoniem

Re: Niet vooruit te branden op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 21:31

Wat apart eigenlijk, je zou juist denken dat ze in een andere omgeving veel plezier hebben en nieuwe indrukken op doen.
Ik heb juist weer het tegenovergestelde, wat ook erg lastig is.

Hebben jouw paarden er wel plezier in?
Zijn ze vrolijk?
Of hebben ze de oortjes een beetje naar achter of opzij, onder het mom van 'het moet maar..'?

Loe_Loe

Berichten: 582
Geregistreerd: 16-03-10
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 21:32

Wat Sassol zegt snijdt wel hout hoor! Als je in de bak dressuur rijdt, zijn ze wel alert en actief? Tijdens een buitenrit kan je mss ook wat oefeningetjes meenemen, veel (schijn)overgangen rijden - daar wordt mijn Suus altijd héél wakker van - en verder stelling oefenen, schouder binnenwaarts, stukje wijken, etc. Probeer gewoon 's, succes!

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:57

Zoals jij het hier zelf beschrijft , denk ik zeker ook dat het hier gedeeltelijk om een dominantie probleem gaat.
Jouw paard ziet jou niet als de echte leider, en dus is er maar één oplossing voor het paard, en dat is dan maar zelf voor leider te gaan spelen.

Amvbeek schreef:
Achteraan lopen gaat vrij moeilijk als ik met een vriendin ga rijden met mijn twee merries, dan willen ze geen van beide graag voorop, en de rest wil nu eenmaal niet altijd met me mee.

Wat dominantie betreft geloof ik niet wat dat er echt iets mee te maken heb, aangezien mijn merrie van 16 een van de kudde leiders is, en haar dochter ook niet echt bepaald onderdanig is. Die staat meer bekend als de kleine dominantie terrorist in de kudde haha.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Re: Niet vooruit te branden op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 10:11

Is wel raar dan dat ze gewoon in de bak en thuis met opzadelen wel gewoon netjes luisteren en raar te rijden zijn. Ook met wandelen blijven ze beide netjes naast me lopen. Dan ben ik wel leider.
Het overgangen rijden buiten valt niet echt mee aangezien ze dan gewoon helemaal blokkeren voor mijn hulpen. Terwijl ze in de bak gewoon netjes aan het been zijn. Ben daar juist heel veel bezig met tempo wisselingen.

Of ze er echt plezier in hebben durf ik niet te zeggen. Als we met een groepje gaan dan maakt het niet zoveel uit, dan kan ik lekker met lang teugeltje meelopen. Dan zijn ze het meest op hun gemak.
Als ik alleen ben hinniken ze naar ieder paard en kijken ze wel echt rond. Dus ik denk dat het een stukje spanning is misschien en dat ze daardoor blokkeren. Maar ze zijn verder wel super braaf.

_Cher

Berichten: 1123
Geregistreerd: 14-02-07
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:24

Ik zou ze buiten ook gewoon iets meer aan het werk zetten, en kijken hoe dit gaat.
Mijn merrie heeft het ook een beetje, maar bij haar is het meer van 'oh ik hoef niet te werken, dan bepaal ik lekker zelf het tempo. ' Misschien dat jouw paarden dit ook hebben, ik zet mijn merrie buiten ook wat meer aan het werk en dan gaat het prima. :)

het maakt bij haar trouwens ook niet uit of ik voor of achter rijd, alleen ben of samen.

OhJaJoh
Berichten: 11
Geregistreerd: 24-07-11

Re: Niet vooruit te branden op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 13:58

Apart dat dat juist met buiten rijden zo is...