Hoe moet ik longeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lautje

Berichten: 989
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-01 18:02

Omdat Ameretto zo heet is tijdens het rijden, heb ik dus (dankzij jullie tips Lachen ) besloten om hem voor het rijden in de wei te longeren.
Alleen nu komt het probleem: Ik heb nog nooit een van mijn pony's gelongeerd, gewoon omdat dat niet nodig was.
Wie kan mijn uitleggen hoe ik het beste kan longeren en wie heeft er tips voor mij? Verward

THNX!

TARA (Amulet X Julio Mariner xx)--> Springen B + 31, Dressuur L2 + 9, SGW L + 10


Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-01 18:14

De makkelijkste tip is: lees een goed boek erover, van Lammert Haanstra of Jenny Loriston-Clarke. Het is niet simpel om snel uit te leggen hoe je moet longeren. Maar gebruik in ieder geval een goede longe en zweep, zorg dat je ter hoogte van zijn schouder blijft staan en sluit je paard netjes op in de driehoek longe, paard, zweep. Je begint met halthouden naast je in het midden en dan zeg je 'stap'. Hij moet dan van je weg stappen op de volte, evt kun je iemand eerst even met hem mee laten stappen. Houd contact op je longe, zoals je dat ook met rijden zou hebben. Probeer eerst te werken aan de ontspanning, het aan het werk zetten kan daarna pas.
Ik zou beginnen zonder hulpteugels, als dat goed gaat kun je een bijzetteugel of iets anders (pessoa, touwtjes van Haanstra) proberen. Gebruik heldere commando's en blijf rustig als hij te hard gaat.
Dit zijn maar een paar tips, het beste is eigenlijk om iemand met ervaring te vragen je een keer te helpen.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-01 15:24

Het is inderdaad moeilijk om dat van hier te zeggen (en daar gaan we weer: cliché Knipoog ), maar probeer erop te letten dat je naar de achterhand gericht bent. Als je te veel 'voor' je paard staat geef je hem eigenlijk het teken om te stoppen (zo is dat met een kudde paarden ook, wanneer ze aan het lopen zijn)
Dat is een fout die velen in het begin maken. Er zijn ook theoriën die zeggen dat dat niet moet, maar ik heb de beste ervaring zo. *LOL*

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-01 21:36

kijk eerst de kusnst af bij anderen en laat je pony het eerst goed leren voordat je zelf begint te klooien want je kan zo heel veel kapot maken

greetz debbie

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-01 10:30

Mmhhh ikheb leren longeren van Emiel Voest.

Ik vind dit lastig om uit te leggen hoor. Maar zorg dat er tussen jouw en je paard een driehoek is.
Je hand/longeerlijn naar zijn mond. En de zweep richtig zijn kont. Praat veel met hem maar niet de hele tijd drijven met je stem want dan reageren ze op een gegeven moment niet meer. Gebruik alleen je zweep als het nodig is hou hem voor de rest stil. Als je hem continue beweegt zal hij er na verloop van tijd niet meer reageren. Beter een goed klap dan 20 kleintje.

Laat hem op je stem naar voren gaan Stap is Satp en draf is draf. Open en sluit je hand heel rustig en vraag of hij ronder wil worden. Houd je longeerlijn dus strak maar niet te strak (houdt contact met de mond). Zelf loop ik altijd iets meer want dan drijf ik met mijn lichaam hem naar voren. Wil je terug in tempo ga je langzamer lopen en praat met hem. Moet hij terug naar stap ga je stil staan en draai iets van hem weg.

Het zal wel een paar keer duren voordat hij zijn rust heeft gevonden. Zorg dat je hem iets bijzet met een slof of een Gogue of Chambon dan heb je meer controle over hem.Zorg wel dat hij attent naar je blijft en houd hem bezig dus een paar pasjes naar voren en weer terug. Veel overgangen net zolang totdat hij volledig op je stem reageerd.

Ik ben met je zus gisteren ook al bezig geweest die kan je vast het nodige laten zien. Als ze langs komt.

Nog een tip Longeer hem voorlopig 2x per week (op de dag dat je niet rijdt)is ook goed voor de ontspanning.

Succes ik hoor het wel.

Gr Pris

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Lautje

Berichten: 989
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-01 11:06

THnx voor de tips Pris! Lachen
Ik zal het eens uitgaan proberen.

Maarre, ik weet het nu eigenlijk niet meer of ik het wel moet doen.
Vroeg het gisteren aan mijn instructrice en die vond het niet nodig. Verward Verward

Wat moet ik nou dan??
Ik heb al 4 jaar met Ameretto les van haar en ze kent hem dus goed genoeg. Verward

TARA (Amulet X Julio Mariner xx)--> Springen B + 31, Dressuur L2 + 9, SGW L + 10

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-01 11:09

Tja lastig hoor zij kent hem goed. Maar als jij erop zit en je niet lekker voelt waarom niet??

je kan het een tijdje proberen kijken hoe hij het oppakt pakt hij het niet goed op stop je gewoon.

Ik vindt longeren altijd een fijne afwisseling voor je paar/pony. Toch aan het werk zonder erop te zitten.

gr Pris

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Lautje

Berichten: 989
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-01 11:16

Ja, ik zei dus tegen haar dat ik het een goed idee vond om hem voor het rijden te longeren, omdat ie zich dan kan ontspannen zonder dat ik hem daarin stoor. (heb soms het gevoel dat het door mij komt, dat ie niet wil ontspannen)
Toen zei ze dat het niet veel zou uitmaken, omdat ie toch hele dagen in de wei loopt en z'n beweging wel heeft. Voor stalpaarden was het wel een optie. (dus maybe alleen in de winter longeren??) Verward

Moet trouwens wel zeggen dat ie gisteren in de les heel mooi ontspannen was met dressuur, terwijl ie dat de laatste tijd ABSOLUUT NIET was! Heb zitten denken waardoor dat zou komen en ben tot de conclusie gekomen dat het kwam omdat ik zelf ook heel ontspannen was. Ik reed hem net iets dieper (moet van mijn instructrice) dan normaal en toen ie ontspannen was, kwam ie langzaam steeds ietsje hoger lopen, totdat ie uiteindelijk de goede hoofd-halshouding had.
Het voelde echt lekker!! Lachen Lachen

TARA (Amulet X Julio Mariner xx)--> Springen B + 31, Dressuur L2 + 9, SGW L + 10

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-01 11:31

Nou dus als je de volgende keer gespannen bent ga je eerst longeren of helemaal niet rijden. Dat wordt toch een gevecht.

Al problemen die paarden hebben komt door de ruiter (vindt ik tenminste hoor). Wij veroorzaken die problemen en dus vaak eerst naar jezelf kijken en dan naar je paard. Ik doe dit de laaste tijd vaak en het werkt wel.

Gr Pris

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Lautje

Berichten: 989
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-01 11:38

Ja ik doe dit de laatste tijd ook steeds vaker. En ik merk verschil! Lachen
En inderdaad, als ik een dag gehaast ben, wordt mijn pony daar de dupe van, dus daarom maar een dagje niet rijden, of dus inderdaad longeren.

Ben wel van plan om het allemaal zo vol te houden (ookal is het soms moeilijk om rustig te blijven),maar het is gewoon veel beter voor mijn paardje. En voor het resultaat!! Lachen

TARA (Amulet X Julio Mariner xx)--> Springen B + 31, Dressuur L2 + 9, SGW L + 10

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-01 11:43

Leuk he om zo´n heethoofd te hebben geen dag is hetzelfde met zo´n paard hihihih

Succes.

Gr Pris

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Lautje

Berichten: 989
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-01 11:46

IDD super!!! Schijnheilig Haha!
Maar ik zou hem voor geen goud willen ruilen voor een rustiger paardje!!!!!!

TARA (Amulet X Julio Mariner xx)--> Springen B + 31, Dressuur L2 + 9, SGW L + 10


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 bezoekers