stijgeren, bokken ed.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

stijgeren, bokken ed.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-02 14:06

Ik heb een verzorgpony (8jr) die met rijden heel lief, als we in de wei rijden of met nog een andere pony erbij naar buiten gaan. Maar zodra je alleen gaat is het echt een verschrikking. de heenweg gaat nog, ze is wel vervelend maar heeft de kuren die mijn eigen pony ook had alleen in mindere mate dus overwin ik wel, halverwege gaat prima lekker ontspannen en nageeflijk, maar de terugweg is een ramp, ze wil alleen maar galoperen en dat doet ze dan op de plaats, stijgert, bokt, maakt bokkesprongen, en stapt alleen zijwaarts. Vlak voordat we thuiswaren zijn we ook nog eens achterover geklapt (ik verwachte een bok en zat dus iets achterover). Ik heb nu een tijdje alleen in wei gereden of met een andere pony, maar hoe krijg ik dit gedrag eruit

xdominiquex
Berichten: 272
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: soest!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 15:56

Ik denk dat het ook in jou hoofd zit je verwacht dat ze iets gaat doen. Rijd is een andere weg waarbij ze niet weet wat de terug weg is misschien helpt dat en stel der gerust zorg dat ze je jou vertrouwt waarschijnlijk vertrouwt ze alleen andere ponies en is ze onzeker

xxxx

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 16:04

Klinkt bekend hoor, op de heenweg braaf (soms langzaam, want we gaan bij huis vandaan) en terug sjeezen als een gek. Ik zou in ieder geval even zoeken in andere topics, want hier is al meer over geschreven. Bij mij helpt het bovenstaande trouwens niet, mijn paard ruikt thuis, ook als ze van een compleet andere kant komt dan gebruikelijk. Wat ik heb gedaan: ik heb een niet te groot rodnje uitgezocht en ben dat gaan rijden. Op de heenweg veel gedraafd en gegaloppeerd (wilde wel omdat ze van huis ging). Terug zo rustig mogelijk. Veel stappen. Toen ik bij de laatste kruising was (dus al weer vlak bij huis) ging ik niet rechtsaf naar huis, maar weer linksaf - dus weer VAN huis. Ik weet niet of je dit redt hoor, ik vond het de eerste keer ook doodeng, maar gelukkig ging ze na drie rondjes bok bok steiger en andere dreigementen toch weer linksaf. Nog een blokje om gereden en toen naar huis. De boodschap is dus: totdat je thuis bent, weet je nooit of we rechtstreeks naar huis gaan. Bij mij heeft het geholpen.