Lange beugels en dan.. (nu even over het zadel!)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Lange beugels en dan.. (nu even over het zadel!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-02 00:19

Hoi,

Ik heb een aantal vragen en dan voornamelijk over de lengte van de beugles in combinatie met doorzitten en galoperen.

Eerst een vraagje over mijn beugels. Hieronder zie je een foto met mij op Chalan. De eerste keer dat ik erop reed waren mijn beugels 1 gaatje langer (in de bak, dressuurles) maar dat ging niet helemaal goed (kom ik later op terug) Nu rijd ik voortaan met deze lengte. Mijn vraag is: is dit een goede lengte of moet het echt langer?

Afbeelding

Dan mijn houding, ik vind hem nu wel goed. Alleen wat rechter zitten maar dit was gewoon in halt. Vinden jullie dat ook of niet? Jullie mogen kritisch zijn, ik wil graag weten wat ik beter zou moeten doen!

Dan heb ik de eerste les met 1 gaatje langer gereden. Stap is het fijner, draf gaat ook wel maar als we dan gaan doorzitten dan doe ik het echt helemaal verkeerd. Dan ga ik denk ik teveel met mijn knieen klemmen, o.a. doordat ik mijn beugels aan het verliezen ben. Dan draai ik volgens mij mijn tenen naar buiten en dus mijn knieen niet goed in het zadel. Daardoor kan ik denk ik ook niet zo goed blijven zitten. Daarbij komt nog dat chalan best hoog opgooit. Vooral bij doorzitten merk ik dat.

Ik heb dus mijn theorie al een beetje klaar maar ja, het wil niet echt lukken. En ik rijd maar 1 uur in de week, meestal buiten. 17 november heb ik een dressuur wedstrijd (heel simpel proef B9) en zondag ga ik vrijrijden. Dan wil ik wat proberen enzo maar weet niet goed hoe ik het moet aanpakken en wat ik nou het ergst fout doe.

Dan nog de galop. Daarbij eigenlijk hetzelfde verhaal als bij doorzitten, ook hier zit ik niet echt stevig.

Nu heb ik dus de beugels korter gedaan (zie foto) en dan gaat het al ietsje beter. Maar dan zitten mijn knieen ook nog niet heel goed in het zadel. Mijn voeten zijn al wat beter.

Wat kan ik waarschijnlijk het beste doen? Deze maat houden of 1 langer? En wat kan ik doen met het probleem van de galop en doorzitten?
En is mijn houding zo een beetje goed?

Heel erg bedankt alvast!
Laatst bijgewerkt door Fleury op 23-11-02 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)


mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 10:17

Voor een mooie houding in de dressuur zijn je beugels denk ik een tikkie te kort. Ik denk dat je eens moet oefenen zonder beugels, dan kan je daar niet stiekum steun bij zoeken op de momenten dat je dat wel zou willen, maar niet zou moeten doen. De bewegingen van je paard leer je uiteindelijk wel uitzitten, ook in zo'n hoge draf en in galop.
Helemaal perfect zouden een paar goede zitlessen zijn natuurlijk: gewoon op een chabrak (dus zonder zadel) of liever nog met zo'n schapenbontje (zit super). Eerst eens een keer aan de longe en als je je zeker genoeg voelt, gewoon los en zelf rijden. En blijven volhouden: gewoon af en toe een les zonder zadel rijden en deze ook echt helemaal uitrijden!
Als je zonder zadel net zo goed (beter?) wil rijden als met, dan leer je vanzelf om niet met je benen te klemmen of ze op te trekken en rechtop te zitten, zonder in overgangen naar voren te kukelen. Moeilijk, maar het is echt de moeite waard!

Succes!

Oh ja, nog 1 dingetje....eh, waarom je knieën aan het zadel Verward ? Volgens mij moet je je meer concentreren op het mooi lang maken van je benen. Als ik mijn best ga doen om m'n knieën tegen het zadel te leggen, dan steken mijn voeten vervolgens van het paard af. Ik hoor vaker dat mensen hun knieën aan het zadel proberen te houden, maar ik heb dat nooit begrepen. Een los en ontspannen bovenbeen en een door het uitdrukken van je hak enigszins aangespannen kuit: daarmee geef je beenhulpen. Je knieën doen er niet zoveel toe geloof ik. Wat vinden anderen daarvan?

Mandy

maessie

Berichten: 5741
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 10:20

Hoihoi!!!
Prima zo die beugels, als je ze bij dit zadel langer doet is het inderdaad moeilijk om ze erin te houden. Een dressuurzadel heeft een diepere zit en dan kan je gemakkelijker met langere beugels rijden. Om je knie tegen het zadel aan te houden, moet je je tenen naar binnen laten wijzen, of in elk geval naar voren. Groetjes Afke

16-09-2017 Brend <3
Maestro Z1+retired& VelinaM2
http://www.haflingerdressuurstal.nl

Lusitano

Berichten: 2895
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Wormerveer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 10:47

Ik heb onlangs begrepen dat veel ruiters hun beugels juist weer te lang hebben! Je doet ze op de lengte die voor jou lekker zit en waarbij je je paard het minste tot last bent. Als je goed kan drijven zo en je benen stil houdt, dan is er niets mis mee.
Voor het mooie zouden ze inderdaad wel een gaatje langer kunnen maar als jij dan al je evenwicht kwijt bent heb je daar ook niets aan.

Ein Pferd auszubilden bedeutet nicht nur,dass man es zum Gehorsam erzieht,wie viele es meinen. Genauso wichtig ist es,dass das Pferd mit Freude macht,was man von ihm verlangt. (Nuno Oliveira)

www.landschapsstal.nl www.caballos-andaluces.com

germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 11:26

Als jij de beugels langer doet, dan kunnen je knien niet meer tegen de wrong komen. Feitelijk zijn de zweetbladne van je zadel ook wat aan de kleine kant. Ik heb ook altijd dit probleem. Ik heb in m'n leven al heel vaak een discussie gevoerd over dat het zadel soms de belemmerende factor is in je houding. Je kunt net niet de puntjes op de i zetten.
Voor een mooie dressuurzit moeten je beugels llanger, maar in jouw geval dus niet doen. Je ben de steun bij de knien kwijt, dan krijg je als je ontspannen gaat zitten 'klapperende bovenbenen. Je moet je knie ontspannen tegen de wrong houde zonder knijpen. Met langere beugels ga je dus of klapperen (ontspannen ) of knijpen (klapper je niet meer, maar is de otspanning ook weg)
Bij een goed zadel hoef je alleen maar ontspannen te zitten en dan zijn je knieen netjes aangesloten bij de wrong. In jouw geval rij je op een manegepaard en is dat dus niet mogelijk om een perfect zadel te vinden.
Het lijkt op de foto zelfs alsof je knieen iets uitsteken klopt dat?

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-02 11:46

Hoi
Alvast bedankt voor het antwoorden van een paar vragen. Ja, ik rijd op een manegepony dus aan het zadel kan ik niets doen, het zit trouwens echt super! Bij onze manege kun je geen zitlessen nemen jammergenoeg. Anders had ik dat zeker gedaan.

Mandymonica: Ik bedoel niet dat ik echt mijn concentratie leg op dat mijn knieen het zadel raken maar dat bij deze lengte mijn knieen er soms wel een stukje vanaf zijn, dus niet zo goed aansluiten.

En nog een vraagje, zitten mijn benen op die foto "goed" (tenen enzo) of moet ik nog iets wat anders doen? Misschien dat ik dan mijn knieen beter kan ontpannen zonder ruimte ertussen.

Nu is het vaak dat als ik ga ontspannen, dat ik mijn hakken omhoog trek dus nog niet ontspannen ofzo. Maar ik weet niet echt wat ik daaraan het beste kan doen.

Nu lijkt het alsof ik echt niet kan rijden (kan ik ook niet super hoor) maar met stappen, en lichtrijden gaat het allemaal heel goed, dan kan ik mijn benen wel stil houden en tenen naar voren houden enzo. Het is echt aleen bij doorzitten en galop.

Maar heel bedankt jullie helpen me echt!

Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 12:37

Om te springen zjin je beugels mooi op maat. Dan liggen je knieen mooi tegen de wrongen en heb je daar steun. Voor dressuur zijn ze veel te kort. Je moet niet je knieen tegen het zadel klemmen. Je moet op drie punten gaan zitten in het zadel en jezelf lang maken. In gedachten een touwtje aan je voeten wat ze naar beneden trekt en een touwtje wat je hoof naar boven trekt. Vooral ontspannen op je paard zitten en je benen (inclusief knieen) aanleggen, niet aanknijpen, daar stompt je paard op af.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 14:27

Wat je kan proberen is proberen om je hele been voor je gevoel naar beneden te duwen. Naar mijn mening zijn trouwens je beugels echt te kort hoor...
Maar als je tijdens het doorzitten je been helemaal lang maakt en hetzelfde tijdens het galopperen moet het denk ik wel kunnen met een gaatje langere beugels. Probeer anders eens zonder beugels te rijden, en dan je been helemaal ontspannen te laten hangen. In principe moet je dan alleen je teen omhoog en naar binnen draaien om je beugel te vinden, dat is de goede dressuurlengte...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 15:16

Als ik het zo zie denk ik ook dat het erg kort is, maar ik rijd op het ene paard met hele korte beugels, en op het andere met hele lange. Voordeel van lange beugels vind ik dat je je kuit beter aan kunt leggen. Ik denk dat de oplossing vrij simpel is: proberen. Begin bijvoorbeeld zo lang mogelijk en ga elke keer een gaatje korter. Totdat je de perfecte lengte hebt gevonden.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Re: Lange beugels en dan.. Galop en doorzitten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 15:23

Fleury schreef:
Dan ga ik denk ik teveel met mijn knieen klemmen, o.a. doordat ik mijn beugels aan het verliezen ben.

Je verwisselt oorzaak en gevolg. Je verliest je beugels omdat je klemt en niet andersom Lachen
Maar je beugels zijn voor dressuur echt te kort. Probeer eens je been te laten hangen en dan de beugels zo te maken dat wanneer je je teen een beetje optilt de beugels er zo omheen vallen. Zit je dan niet goed op het zadel, zou ik een andere zadel proberen te krijgen. Bter dat dan jezelf een verkeerde houding aanleren lijkt me.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 17:13

Vergeet niet dat je een vzh zadel hebt en dat je daarin nooit zo lang kunt rijden als in een dressuurzadel omdat je anders de wrong mist.
Voor de rest moet je je been lang maken en vooral niet klemmen.

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 18:49

Ik vind persoonlijk ook dat je vrij kort zit.
Ik heb vroeger (nog niet zo lang geleden eigenlijk) ook altijd moeilijkheden gehad omdat ik veeeeeelste kort reed. Zo kon ik wel gemakkelijker blijven zitten , maar dan is die houding niet echt mooi. Dus ik heb gewoon mijn beugels op het gaatje gezet waar het moest en zo proberen te rijden. Blijven volhouden en niet toch maar een gaatje korter zetten. Resultaat : nu kan ik zelfs niet meer met korte stijgbeugels rijden (tenzij voor springen , mits een goed springzadel!) , en echt : lange beugels zitten veeeele beter !! Het is een kwestie van gewoon worden!
Succes!

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

pmarena

Berichten: 48065
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 20:34

Leuke foto !

Op dat zadel zou ik hooguit een gaatje langer gaan zitten , meer echt niet.
Dan ligt je bovenbeen + knie niet meer in het model van het zadel , en werkt de kniewrong niet meer voor je , heb je nergens steun aan....

Ik vind dit er netjes uitzien , je kan proberen om een gaatje langer aan te wennen natuurlijk , maar als je dan niet fijn zit in je zadel schiet het ook niet op natuurlijk , dan ga je maar gespannen zitten en ben je meer bezig met proberen je beugels aan je voeten te houden dan te rijden en je paardje te helpen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 20:44

Voor dresuur horen je benen langer.
Maar met dit veelzijdigheids zadel richting springen, kun je je beugelriemen niet veel langer maken.
Daar is zo'n zadel niet voor gemaakt en mis je alle normale contact met het zadel.
En doorzitten word idd veel moeilijker met zulk zadel.

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 20:51

ik zou proberen een tijd zonder beugels te rijden op dit zadel (of aan t end een stuk) hierdoor ga je langer zitten maar blijven je benen weld e vorm van t zadel houden als het ware. na een tijd merk je vanzelf dat of je beugels fijn zitten of dat je toch liever een gaat je korter of langer zit.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 21:51

Hoi Fleur,

wat alle mensen al zeggen je zit vrij kort, maar dat hoort bij dit zadel.
Alleen wilde ik nog wat zeggen over dat je met je knieën klemt, je hoort met je bovenbenen te rijden, daar hoor je steun aan te hebben, niet je knieën.

Daarom is zonder beugels een goede oefening. Als ik jou was zou ik dat gewoon eens doen, als je binnen rijd dan he?! Knipoog

En anders moet je maar eens bij mij langkomen ik heb een echt dressuurzadel. En kan echt niet meer zonder. Een springzadel vind ik doodeng!! Tong uitsteken

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 00:41

Ik heb mijn beugels altijd als ik ze uitdoe, precies bij m'n enkel hangen, dan zit ik perfect op maat.

Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 15:38

Ik vind ook dat je ze te kort hebt.
Als ik jouw was zou ik eerst even warmstappen zonder beugels en ze dan weer eens aandoen. Als het goed is voel je nu dat ze wel heel kort zijn. Als je zonder beugels rijd kun je je been namelijk goed strekken en dan voel je eigenlijk pas dat ze wel vrij kort zijn.
Ik zit trouwens ook nog steeds te klooien met mijn houding, zucht, het lukt soms gewoon niet zoals je wilt he Knipoog

Druk druk druk... Knipoog

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 01:26

Ik zou ze 1 gaatje langer doen. Je komt met je knie iets voorbij de wrong. Een gaatje langer en je knie sluit mooi in de wrongvorm (wat een woord) aan. Verder niet langer. Bij dit zadel is het denk ik onvermijdelijk om je beugels korter te hebben.
Verder moeten je benen ontspannen afhangen en moet je eigenlijk zonder beugels kunnen lichtrijden. Niet door je knieen aan te drukken, maar door druk met bovenbenen te houden! Ook met doorzitten kan je een keer je beugels uitdoen zodat je leert op je bovenbenen te rijden en niet je knieen in het zadel te persen!
Verder ligt volgens mij je been goed. Tenen naar voren, zou misschien iets meer je been naar achter mogen hebben, maar niet veel!

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-02 17:01

Ik heb zaterdag les gehad en heb nog met deze maat gereden. Toen ik er van te voren even op zat, heb ik mijn benen helemaal ontspannen laten hangen maar wel dat ik mijn voeten in de goede houding had. Daar zat ik wel stevig mee maar tussen mijn knieen en een deel van mijn bovenbeen zit echt 2 centimeter ruimte.

Ik heb geprobeert zo ontspannen mogelijk te zijn bij doorzitten en galop en soms lukte het ook, maar ik reed voorop en in de galop had ik de groep al zowat een rondje ingehaald. Dus dan moet je toch iets meer bezig zijn dan alleenh zitten he.

Zondag heb ik vrijgereden. Toen ben ik metteen begonnen met de beugles een gaatje langer. Dat zat eigenlijk ook wel fijn. Maar toch was er tussen mijn bovenbeen en mijn knieen nog best veel ruimte. (een heel klein beetje minder)

Bij het doorzitten ging het al een heel stuk beter, maar nu kon ik zelf figuren rijden en als ze te snel ging op een volte werken totdat ze rustig was, dat kun je niet in de les of tijdens een wedstrijd.

De galop ging qua zit wel een stuk beter. Soms galopeerde ze zelfs heel ontspannen, dat voelde echt zo fijn! Maar niet alles kan in 2 keer geleerd worden en soms ging ze dan ook wel te hard. Zo hard zelfs dat ze 2 keer bijna was uitgegleden. (1 keer omdat ze schrok en wegspurtte)

Dus ik vind eigenlijk dat er nu niet veel verschil is tussen dit of een gaatje langer, ik vind een gaatje langer ook wat netter staan dus ga ik er binnenvoortan mee rijden.

Helemaal aan het einde had ik de beugels nog een gaatje langer gemaakt, dat was echt te lang, ik kon amper lichtrijden en ging heel erg mijn hakken optrekken. Het zat wel fijn, in stap.

Maar moet ik het nu zo laten met het aansluiten van mijn been of niet?

Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)

Rhaia
Berichten: 768
Geregistreerd: 04-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 22:53

Let ook op je handen, laat je pinken richting de mond van je paard wijzen en niet je duimen...

En je schouders wat meer naar achteren, maar dat zei je zelf al.

Succes!

Er is een groot verschil tussen het hebben van een mening en het vormen van een mening op basis van door anderen ingegeven subjectieve informatie.

Anne_GTI

Berichten: 18199
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 23:16

tja, ik ben het helemaal met mandy eens... Zonder beugels is volgens mij de enige manier om een echt onafhankelijke zit te ontwikkelen. Iemand eens kritisch naar je zadel laten kijken doet trouwens ook wonderen. Op een zadel wat niet goed op je paard ligt kun je nl. nooit fijn zitten omdat je dan konstant op zoek bent naar je houding, terwijl je gewoon lekker wilt paard rijden... Ik zou persoonlijk in eerste instantie veel meer zonder beugels rijden en eens wat verschillende zadels uitproberen. Vraag eens aan iemand of die je wil helpen met een aantal keren een zitles aan de longe. En dan je paard met een bijzet teugel bijzetten en lekker ontspannen met een knoop in de teugel gewoon lekker op je paard gaan oefenen in alle gangen. Maar ik zou je zadel niet vergeten want ik heb het idee dat deze wat achterover ligt. Hier komen vaak van de door jou omschreven zitproblemen uit voort. Over je beenligging zou ik me niet teveel zorgen maken. Maar gewoon blijven oefenen en veel succes

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-02 16:17

Kijk, wat ik al eerder beschreef, ik kan niet van zadel wisselen, ik kan geen zitlessen nemen, en ik kan al helemaal niet zomaar teugels eraan doen of eraf halen, want er is 1 probleempje........ Het is een manegepony!

Dus annegti, heel erg bedankt dat je mijn vraag hebt beantwoord maar ik heb geen eigen pony.

Ik heb zondag ook geprobeert zonder beugels te rijden maar chalan was iets te opgewonden en ging alleen nog maar harder rennen dus heb ik maar even voor de veiligere manier gekozen.

Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 17:07

Bij manegepony's is het inderdaad roeien met de riemen die je hebt. Voor dressuur is dit inderdaad te kort, maar kijkend naar het zadel (veelzijdigheids richting springen) zou ik de beugels hooguit 1 gaatje langer doen.
(nu teruglezend merk ik dat ik er eigenlijk dus niet zoveel nieuws aan toe te voegen heb).

Bij ons 'leasepaard' hadden we twee zadels, een veelzijdigheids richting springen (voor op het strand en een sprongetje) en eentje voor dressuur. Opstijgen met het dressuurzadel was nooit een probleem (want ja, dan zijn je stijgbeugels wat langer), maar het opstijgen met het andere zadeltje..... oef (ik ben een enorme hark).
Maar goed: mn beugels waren dan wel korter, maar ik zat wel goed in het zadel, met mn knieen goed op de wrong.

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 09:57

Fleury, ik snap dat het met een manegepony en in manegelessen lastig is om al onze goedbedoelde raad op te volgen. Je moet nou eenmaal doen wat de instructeur zegt nietwaar? Maar het is wel de bedoeling dat je leert paardrijden in zo'n manegeles!
De manege waar ik vroeger reed (ver grijs verleden, de manier van lesgeven bestaat denk ik nauwelijks meer op "gewone" maneges: je komt voor het paard en om te leren rijden en verder geen gemiep eromheen.... ), daar reden we standaard eens per 4 weken op een dekentje of kussentje. Paarden kregen een bijzetteugeltje, de gewone teugel ging eraf: voor nood moest je een snoekduik naar die bijzetjes maken! 't Was soms afzien, zeker als je de grootste knol met de verschrikkelijkste draf voor je kiezen kreeg, maar zitten leerde je zo wel! Misschien kan je eens voorstellen om af en toe zo'n les te doen in plaats van een gewone? Een goede instructeur staat altijd open voor suggesties en op iedere manege zullen genoeg dekensingeltjes aanwezig zijn om de dekjes en chabrakjes eens zonder zadel op de paardenruggen vast te zetten. 't Is leuk voor de afwisseling en echt reuzenuttig. Bewijs je je mede-lessers ook nog een dienst...

Succes!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 bezoekers