Noodrem op je paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 10:29

tja, in dit geval is de keuze klein... de zee, het grint of een groep blinde wandelaars..... en als je dan ook nog je stem kwijt bent.. (grapje) Haha!

Zit me dan wel af te vragen hoe ze dat op de renbaan doen....

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 10:32

achter die groep wandelaars lag het eind van het strand met metershoge rotsblokken, dus ook niet echt een optie. Ik heb wel peentjes gezweet toen! Ik hoorde later dat het betreffende paard al eens met iemand anders zo'n 3 km in volle galop had afgelegd, waarbij de ruiter dus echt niets te vertellen had! Deze was trouwens bepaald niet goed getraind (was in Afrika), ik heb Nederlandse renpaarden gereden die prima te regelen waren.

bibi
Berichten: 306
Geregistreerd: 28-05-02
Woonplaats: noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 11:20

Ik kan me wel een beetje voorstellen wat je bedoelt, landor heeft dit in het begin ook gedaan, maar dan in de bak, ik had echt niks te zeggen, hij rende maar door en sturen ging ook niet meer.Ik heb hem nu aangeleerd dat als ik hooo zeg dat hij ook echt stopt.
Ik heb dat met wandelen, longeren en rijden gebruikt en uiteindelijk begreep hij het Haha!
Ik heb het ook met martigaal geprobeert, vooral op het strand, maar heb dat eraf gehaald, vond het echt niks.Nu rij ik hem met helemaal niks en dat gaat beter dan met al die troep aan zijn lijf!!

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 20:22

Ja, de handrem van dapperdier is deze die ik bedoelde. Hij schijnt te werken, het paard blijft schijnt overeind. Ikzelf heb ze gelukkig nog niet nodig gehad. Wel geen gewoonte van maken ! Het is echte een noodrem hoor !

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 21:27

Je zou ook een freestyle halstertje onder het hoofdstel kunnen doen (zo'n geknoopt geval van touw) en daar een extra stel teugels aan bevestigen. Dan kun je een keer een flinke ruk geven (een korte ruk, niet blijven trekken) zonder het paard in de mond te trekken. Ik heb dat wel gedaan bij jonge paarden bij de eerste buitenritten, en het helpt goed.
Oefen dit eerst in de rijbak, eventueel helemaal zonder hoofdstel-en-bit, zodat zel leert te reageren op de druk op haar neus: links-rechts inbuigen op lichte druk, halthouden op zithulpen en op lichte druk. Laat haar af en toe een tijdje (minuut ofzo) stilstaan met een doorhangende teugel, zodat ze tot rust komt. Hierbij niet toestaan dat ze een paar pasjes smokkelt; stilstaan is stilstaan. En rij heel zwart-wit, dus licht als het kan (teugel in een boogje) en ALLEEN doorkomen als dat nodig is. En als ze dan luistert, onmiddellijk weer nageven met een doorhangende teugel. Zo leer je je paard op eigen benen te lopen in plaats van op je hand te komen en zo onder je vandaan te rennen. Dan wordt ze zekerder en zal je ook meer controle hebben.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-02 21:29

Ja ik heb het opgezocht, stond een heel groot stuk uitleg bij. Alleen je moet er lang op trainen, en ik heb volgende week de buitenrit al.
Heb vandaag met martingaal gereden, om te kijken hoe dat ging en het ging prima. Heb het in de bak gedaan om te kijken hoe ze reageerde, en ze vond het allemaal prima. Nu maar afwachten hoe het volgende week gaat! Lachen Dankjewel voor de tips allemaal!!