jamaica haalt de hulpen door elkaar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

jamaica haalt de hulpen door elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-02 11:36

Het gaat weer goed met jamaica, we hebben de draad weer op gepakt, en we zijn weer lekker aan het trainen.
Ik vind het altijd heel moeilijk om mondeling of schriftelijk uit te leggen wat ik nou precies voor hulpen geef, maar ik zal het proberen.

Als ik op de volte in draf zit en aan stelling ga werken, denkt jamaica dat ze moet galoperen.
Even op de rechterhand:
Mijn binnenbeen is op de singel, waar ik probeer buiging omheen te vragen. Mijn rechterbeen ligt iets terug, waakt, en komt erbij als ze haar kont uitzwaait. Mijn linkerhand is van de hals, mijn rechterhand tegen hals als begrenzing.
Ik geloof dat ik het zo wel goed heb Haha!

Jamaica is er echter heilig van overtuigd dat ze moet galoperen Haha!

Iemand tips?


Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 12:09

misschien ook handig om uit te leggen wat je galophulp is?

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 15:12

Het hoeft niet zo te zijn dat ze de boel door elkaar haalt. Het kan ook haar manier van onttrekken zijn, als ze het moeilijk vindt om haar achterhand erbij te houden. Dan galopperen ze maar aan om er vanaf te zijn Haha!
Fab heeft het een tijdje gedaan met de travers inrijden, dan galoppeerde ze steevast aan, want dat was gemakkelijker dan de travers.
Advies van mijn instructrice was dan om even flink door te laten galopperen, minstens 1 volte of zo, en pas dan weer terug naar draf en opnieuw proberen. Zo leren ze vanzelf dat het aangalopperen niet de manier is om onder het werken, c.q. het gevraagde uit te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 15:20

Wat Fabienne zegt klopt heel vaak wel, maar om zaken goed duidelijk te krijgen, is het wel handig om te zorgen dat je je hulpen goed van elkaar laat verschillen. Om aan te galopperen heb je misschien meer binnenbeen nodig dan om een volte te draven? Maar voordat je er een heel punt van maakt, mij is altijd verteld dat je er niet op tegen moet zijn als een jong paard uit zichzelf aangaloppeert. Daarom zou ik haar lekker laten galopperen, daarna weer terug laten komen naar draf en je volte verder rijden.

Jet

Berichten: 11974
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 21:40

Volgens mij bedoel je dat je met een volte op de rechterhand je rechterhand van de hals hebt en je linkerhand tegen de hals, zo heb ik het tenminste altijd geleerd. Maar volgens mij is het de bedoeling dat je met een volte in draf je buitenbeen wat minder naar achter legt dan met galoperen en ook wat minder nadrukkelijk drijft met dat been dan in galop. Als ze niet uitzwaait met je draf-volte, kan je jouw buitenbeen ook op de singel laten, dan is het verschil in hulpen helemaal duidelijk voor Jamiaca.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 21:43

Probeer een duidelijk verschil tussen je galophulpen te laten zitten, het hoeven maar kleine verschillen te zijn, een paard is slim genoeg.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 23:43

Je buitenbeen iets naar achterleggen, vindt ik erg lijken op de galophulp. Ik zou idd de verschillen heel groot maken, zodat ze het leert begrijpen.

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 00:03

Niet te veel druk op je binnenbeen zetten, want dat is het verschil met de galophulp. Ze moet door druk van je binnenbeen aanspringen in galop. Je moet dus niet proberen om haar met teveel druk van je binnenbeen in de goede stelling te krijgen in draf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 10:29

Ga eerst eens bij jezelf na welke hulpen je geeft. Ik galoppeer altijd aan door mijn heup eenzijdig iets naar voren te drukken. Bovendien geef ik 1 keer een hulp waar hij meteen op moet vertrekken.
Als je de hulpen gebruikt die jij beschrijft krijg je ook absoluut problemen met de zijgangen straks.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-02 11:35

Met mijn handen zit ik inderdaad andersom Haha! Zoals ik het geschreven had is de linkerhand, foutje Haha!.
Euhm, galoperen... Meestal in de korte hoek of op de volte, binnenbeen op de singel, buitenbeen erachter, buitenhand iets verder naar voren. Ook idd 1x drijven en weg (althans, dat is het doel Haha!) als ze in galop zit doe ik "niks" meer zolang dat niet nodig is.
Met het aangaloperen is mijn been "ver" naar achter, terwijl ie met stelling maar een stukje naar achter ligt. Ook hier komt mijn buitenbeen pas eraan als dat nodig is, dus als ze haar kont uitzwaait

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 12:08

Je zou moeten proberen om meer met je zit te werken. Benen worden dan meer een ondersteuning. Een bocht (volte) rij je dan, door niet alleen met je ogen goed de lijn te volgen die je wil rijden, maar door ook je heupen op de lijn te zetten. Oftewel: net alsof er ook in de punten van je heupen oogjes zitten die óók die kant uit moeten kijken. Ter ondersteuning je buitenteugel tegen de hals et voilá, daar ga je! Omdat je je benen dan niet meer echt voor de "basishulp" gebruikt, zijn ze gelijk veel effectiever op het moment dat je een fout wil corrigeren: het naar binnen of naar buiten duwen bij uitzwaaien of over de schouder wegvallen. Aangalopperen doe je inderdaad door je buitenheup naar voren te duwen. Eigenlijk galoppeer je met je eigen heupen en billen alvast aan en neem je je paard daarin mee. Tip: oefenen op een ongezadeld paard, liefst aan een longeerlijn. Je kan dan je ogen sluiten en voelen wat je paard doet. Dat werkt echt verhelderend: je leert vóelen welke hulpen logisch zijn op welk moment. Het kost wel veel tijd om dit goed aan te leren, maar het is de moeite waard!

**TROTS** Mijn eigen toko! Hulp nodig bij ziekteverzuim? Vitendo Casemanagement!
Lieve lieve Moon, rust zacht **15-06-1993 - 12-09-2019** Voor altijd in mijn hart...
Dag gouden mensenvriendje, veel te vroeg heb ik je moeten laten gaan. Nooit meer pijn.
Ceskiyo D'leh **20/06/2018-19/09/2023**

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 15:52

en dan gewoon in de galop verder werken aan stelling en buiging, zodat ze begrijpt dat aangalopperen niet betekent er onderuit komen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 bezoekers