halthouden en teugels die steeds langer worden!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-01 20:50

tja, daar ben ik weer met mijn vragen maar binnenkort hebben jullie een hele week geen last van mij want dan ben ik bij de Almelose ruiterdagen!!
-hoe maak je een goede overgang naar halthouden(zonder dat een paard zn hoofd omhoog gooit?)
-en een hele andere vraag: als ik rij worden mijn teugels steeds langer, heeft iemand anders dit ook?en wat kan je hieraan doen?
thanx.


Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-01 21:43

Vanachter de pc kan ik niet zien wat er misgaat met halthouden.
Volgende probleem is op te lossen door springteugels met dwarsleertjes of te wel stops? Dan zie je het meteen als je je teugel langer laat worden.

Navragen is beter dan afvragen.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-01 23:28

Je kunt ook elastiekjes op de juiste maat rollen op de teugel dan is het ook bijna niet zichtbaar.
Als je een schijnovergang rijd, misschien dat dat helpt? Overgang vanuit draf of stap naar halthouden en bijna gestopt en vanuit daar weer wegdraven....Heb je weleens haltgehouden vanuit lichtrijden? Probeer dat eens als hij dan op je steeds langzamere zit terug komt of hij ook zijn hoofd om hoog gooit...misschien is hij gevoelig op je zit en zit je misschien tegen de beweging waardoor je hem blokkeerd...oftewel, ontspan jezelf als je wilt halthouden adem diep uit en maak je lang. Zijn allemaal maar ideetjes want ik kan de situatie niet inschatten vanaf hier, ze kunnen in elk geval (volgens mij) geen kwaad. Succes ermee.

Oh, bij mijn paard geef je voordat je gaat halthouden best eerst een paar kleine halve ophoudinkjes zodat hij bewust is dat er wat gaat komen, als ik dat niet doe dan komt hij ook weleens 'tegen de hand' omdat ik hem dan niet goed voorbereid.

Goede oefening vind ik om overgangen terug en vooruit te rijden met lange teugel dus puur om mijn been en zit incl. halthouden.

Ik hoorde dat het wel goed gaat in Almelo he!

_________________
<table border=0><tr><td><FONT COLOR="white">*Experience: something you don't get....until after you need it.*</FONT></td></tr>
<tr><td><FONT COLOR="purple">*Moderator Paardenspul*</FONT></tr></td></table>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: orri op 2001-06-21 11:32 ]</font>

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-01 08:26

dank, je ga ik zeker proberen!!

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-01 11:22

Ik rij zelf dressuur met een springteugel ideaal kan je handen altijd op dezelfde plaats houden.

happygirl
Berichten: 123
Geregistreerd: 11-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-01 12:16

Citaat:
Op 2001-06-18 12:22, schreef Lisette:
Ik rij zelf dressuur met een springteugel ideaal kan je handen altijd op dezelfde plaats houden.


Bij een springteugel heb je de neiging een teugel vast te houden, het is juist belangrijk dat je teugel door de hand kan glijden. Ik houd altijd of vast of ik laat ze glijden.

Daarom rijd ik met een dressuurteugel met aan de binnenkant nopjes, en een paar nepleren handschoenen; bevalt zeeeeer goed

Redgold

Berichten: 181
Geregistreerd: 19-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-01 14:51

ook mijn probleem, maar nu niet meer.
Ik rij nu met dressuurteugels met stops. En Roeckl handschoenen met clarino grip.
Het gaat echt heel goed nu. Ook leuk ik liet me altijd naar voren halen,bovenlichaam, en kan met deze teugels en handschoenen ook beter mijn bovenlichaam terug houden.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-01 09:19

Happygirl:
Bij de meeste ruiters is het probleem dat ze met TE lange teugels rijden en geen contact met de mond hebben. Met stops kan je die maat houden die goed is. En als ze ruimte nodig hebben van voren open je je handen en de teugels glijden door je handen.

Ik rij zelf met dressuurteugels met stops die ik ook voor het springen gebruik ideaal.

Ik help Roel op dit moment en die heb ik ook deze teugels gegevens omdat hij met veeeeeel te lange teugels reed. Samen met zijn benen kan hij het paard beter opsluiten en gaat het allemaal veeeeeel beter op dit moment.

Gr Pris

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-01 23:47

Overgang van draf naar stap:
-Halve ophouding op twee teugels(als voorbereiding)
-doorzitten
-lichaam strekken
-hele ophouding maken

overgang van stap naar halthouden
-Voorbereidende halve ophouding op beide teugels
-lichaam strekken
-hele ophouding
zodra het paard stilstaat, het lichaam en de handen ontspannen

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 14 bezoekers