Leerbit en aanleuning

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Leerbit en aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-02 11:54

Sinds een tijdje gebruik ik, naast mijn andere hoofdstellen (1 "gewone", met een gewoon dubbel gebroken bitje, maar zonder neusriem en 1 bitloos merhotisch hoofdstelletje) een leerbitje (dat is dus eigenlijk weer een bit zonder hoofdstel... ja: ik krijg vaak opgetrokken wenkbrauwen te zien). Ik heb dat ding aangeschaft om er endurance mee te rijden: voor het paard lijkt het me prettig om, zeker op warme dagen, niet zo'n lading riempjes om het hoofd te hebben en daarnaast wip je er gemakkelijk een halstertje overheen, zodat je het paard op de tussentijdse keuringen tenminste niet óók nog eens aan dat bit vast hoeft te houden. Voordat ik er mee op een wedstrijd start wil ik er natuurlijk wel mee oefenen en dus rij ik rustige buitenritjes en af en toe eens in de bak om mijn paardje er aan te laten wennen.

Tot zover niets bijzonders.

Nou heb ik zelf het idee dat mijn paardje er erg lekker op loopt: ze knabbelt op het bitje, ontspant zich meestal sneller dan op het "gewone" bit. Ik krijg dressuurles, hoewel mijn paard daar echt geen bal aan vind, maar het moet voor de soepelheid e.d. en nu zegt mijn instructrice dat een paard op een leerbit geen aanleuning kan nemen, omdat het vast zit om de onderkaak. Ik heb er in de les nog niet mee gereden, maar omdat mijn dame zo lekker loopt met dit bitje, vraag ik me af of het waar is. Ik geloof dat ze eigenlijk nooit echt lekker in de "aanleuning" loopt, maar anderzijds weet ik eigenlijk ook niet precies wanneer ze dat wel zou doen, daarvoor ben ik dressuurmatig/ theoretisch geloof ik te weinig onderlegd.... Verward Verward

Hoe zit het? Wat versta je precies onder aanleuning en kan het inderdaad zo zijn, dat dit met een leerbit niet kan? Voor de niet-kenners van het leerbit, die wel verstand hebben van aanleuning: het leerbit zit met enkel een kinriem aan het paardenhoofd vast. Als je geen teugels aan het bit vastmaakt, dan hangen de bitringen dus zielig naar beneden, geen pan (net of je paard iets aan het apporteren is...). Maar het is wel een heel zacht bitje: het is soepel, buigzaam en wordt in de paardenmond lekker warm. 's Winters hoef je het ook niet op te warmen, het wordt gewoon niet zo ijskoud. Het lijkt dus heel paardvriendelijk, maar is het mogelijk om er enigszins serieus mee te dressuren??

Graag jullie reacties!!


Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 11:54

Daar ben ik ook erg benieuwd naar.
Omdat Navy erg moeilijk is wat betreft Dressuur, maar ik tóch een fijn bit voor de Endurance wil, heb ik er ook lang over nagedacht. Voorlopig wordt dat nog niks, ze loopt echt door alles heen. Ik zal even met de zoekfunctie voor je kijken..

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 12:32

Even wat ik zoals vond:
Niet vriendelijk want:
Vergeleken met metalen bitten is het leren oppervlak ruw, vooral als de vleeszijde van het leer op de tong en de lagen komt te liggen. In contact met speeksel wordt leer slap en zet het uit. En van de ruwe kant scheiden zich afzonderlijke leervezels af. Er ontstaan dan al snel schaafwonden in de mond, vooral aan de binnenkant van de lippen.


[VMR] Leerbit
[UZ] Wie rijd er met leren bit?

Dat was zo even alles wat ik vond..

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 13:25

Ken ik niet, maar ik ben wel van het principe meer met minder, dus als je met dit eenvoudig bitje je paardje ontspannnen kan rijden, waarom niet ? Wat aanleuning betreft kan ik hier niets zinnigs over zeggen omdat ik het bit en dus de werking ervan niet ken, maar volgens mijn kan een paard perfect onspannen over de rug lopen zonder aanleuning (cfr westerpaarden met doorhangende teugels). Ik rij Flap soms met helemaal niets of gewoon met een halster zonder bit, kan hij natuurlijk ook geen aanleuning nemen, maar hij loopt wel ontspannen, gaat lekker voorw-neerw en rond. Je zou zo natuurlijk geen dressuurproef mogen rijden, maar als voorbereiding voor endurancewedstrijden lijkt het mij zeker niet verkeerd.
Teware dat wat Navy gevonden heeft klopt en het eigenlijk voor het paard niet prettig is, maar daar kan ik niet over oordelen

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 23:49

Daar zeg je wat interessants..
Perfect ontspannen over de rug komen zonder aanleuning. Hoe bereik je dat? Voorwaarts-neerwaarts is ergens toch ook niet zo 1-2-3 te verkrijgen, helemaal niet als je een hittepit als Navy hebt die het liefst de hele dag met d´r koppie in de wind loopt om zoveel mogelijk te zien. Ik ben namelijk helemaal niet Dressuurmatig aan het rijden met Dressuurproefjes als doel, ik wil gewoon een soepel paard hebben met een sterke rug, en dat wil ik het liefst zo leuk mogelijk voor Navy bereiken..

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-02 11:52

Voorwaarts-neerwaarts is voor Monica dus geen probleem: als ik haar een hark in haar mond zou geven, dan harkt ze de hoefslag aan, zodra ik haar teugels lang laat. Knipoog Ze loopt graag met haar neus aan de grond en draaft dan lustig en vlot de bak door, waar ik ook mee rij (dus bitloos, leerbit of gewoon bit). Blijft de vraag over de aanleuning.... Wie o wie kan daar wat zinnigs over zeggen?

Dat een leerbit hard zou zijn, daar geloof ik niet zo in. Voor het eerste gebruik moet het bit een tijd weken in de zonnebloemolie en daarna is het verstandig om dat af en toe te herhalen en dan is het echt berezacht! Als je dat niet doet, tja, dan wordt het net zo hard en onaangenaam voor de paardenmond als een hoofdstel of teugels die nooit een lik vet krijgen. Op een rubberbitje kauwt mijn pony teveel, net alsof het kauwgom is, dit leerbit ligt gewoon netjes en ze kauwt er "normaal" op. En als het bit uit haar mond komt, dan is het een warme, zachte reep leer geworden (dat is het enige onsmakelijke aan het leerbit, zo'n vies uitgekauwd geval na het rijden....)

Zou ik dit bericht een andere naam moeten geven, willen de dressuurfreaks die alles over aanleuning weten mij tips geven???

Nayvii
Berichten: 4
Geregistreerd: 14-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 20:38

Ik vind dat stukje over dat het leerbit schadelijk zou zijn weinig aanneembaar omdat leer zacht en "glad" wordt in de mond. Natuurlijk zullen er vezels afkomen maar of dit echt schaafwonden kan veroorzaken? Ik kan ook makkelijk 10 artikels vinden die je vertellen hoe schadelijk en gevaarlijk gewone bitten zijn. Niet dat ik een expert ben natuurlijk maar dat ik wat ik denk. En ik denk ook dat een aanleuning wel te bereiken is met zo'n bitje, dat gebeurd volgens mij in de kaak (ter hoogte van de wang) en niet in de kin. Maar nogmaals, ik ben geen expert, dit is voor mij logisch beredeneerd.

Minimus

Berichten: 1759
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Leerbit en aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 20:43

Hoe krijg je het voor elkaar om een topic uit 2002 op te rakelen :')

Du blir løyst frå banda som bind deg
Du er løyst frå banda som batt deg

_liesjee
Berichten: 8
Geregistreerd: 10-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 09:09

Ik rij ook met een leer bitje en mijn paard loopt er supper mee ook goed aan de aanleuning ik denk dat het voor ieder paard anders is

Babootje

Berichten: 26212
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 09:22

Minimus schreef:
Hoe krijg je het voor elkaar om een topic uit 2002 op te rakelen :')


Uit 2002 eigenlijk :D :D

_liesjee
Berichten: 8
Geregistreerd: 10-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 22:20

Oww hahah ik zie dat nu ook pas


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lexi_Amigo en 59 bezoekers