Hoe rijden als je paard buiten in galop niet houdt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 13:46

Maar er bestaat ook nog zoiets als ervaring opdoen buiten door lekker buiten te gaan rijden. Wat is het nou voor onzin om dan maar niet buiten te gaan rijden ?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 13:47

kenomaxbe schreef:
Neen, natuurlijk niet. Een stootteugel is een goed alternatief als je dan toch persee buiten wilt gaan met eentje die er vandoor wil. Ik zou eerlijk gezegd met zo een paard eerst nog wat binnenblijven tot ik wat meer controle heb, of er buiten alleen mee stappen en draven, je moet je natuurlijk niet laten verongelukken. Maar als een paard zo gek is dat hij op hol gaat buiten vraag ik mij wel af of het wel verantwoord is van met zo eentje buiten te gaan ?

kan natuurlijk niet voor anderen spreken maar paddy is voldoende opgeleid, gaat ook al mee op wedstrijden en zo, dat is het punt niet. Maar ze is gewoon ongehoorzaam en zonder vertrouwen. Ligt niet aan mij, want ik heb meerdere paarden gehad en opgeleid, maar die hadden het wel. Ik weet niet of een stootteugel helpt, ze kan namelijk steigeren als ik haar d'r zin niet geef als ze om wil draaien. En een stootteugel zit vast, een slof zou ik nog kunnen laten vieren. En net zoals Sando legt, ALDOENDE leert ze. En ze leert het niet, door in de bak te blijven rijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 13:52

Met een slof loop je wel het risico dat je het paard zover oprolt dat ie over de kop slaat en dan heb je je probleem nog niet opgelost.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 13:55

Lovely schreef:
Met een slof loop je wel het risico dat je het paard zover oprolt dat ie over de kop slaat en dan heb je je probleem nog niet opgelost.

hum, dat risico heb ik nog meer ZONDER de slof. Die knol loopt maar een end raak, gaat als ze de kans krijgt een bocht van 90% in vliegende vaart op het asfalt!

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 13:56

Desiree schreef:
En een stootteugel zit vast, een slof zou ik nog kunnen laten vieren.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 13:58

Desiree"]
[quote="kenomaxbe schreef:
[Ik ken een paard die in het slachthuis beland is, letsel aan de rug omdat hij te hard werd gereden met de slof ! Voor mij is dat meer dan voldoende. !
[/quote]
DAar hebben we het hier helemaal neit over! Het gaat er niet om hier om een paard met de slof te rijden! Je kunt er een slof aanhangen ZONDER deze te gebruiken, en deze alleen aan te halen wanneer het paard er van door gaat.


Juist, je maakt alleen gebruik van een slof wanneer dat echt nodig is! Ik heb ooit eens les gehad op een paard die door de vorige eigenaar helemaal verprutst was (en nou zeg ik het nog netjes). In de galop kende dat paard maar een tempo en dat was keihard ongeacht of je nou buiten reed of in de bak. Ik reed dat paard ook met slof omdat ik er anders gewoon in de galop niet onder controle kon houden. Dat is geen gebrek in mijn rijtechniek maar een gebrek in mijn lengte: het paard was 1.70 en ik ben slechts 1.57 en woog destijds niet veel meer dan 55 kilo. Dus ik pakte die slof alleen op als we gingen galopperen verder hing die lekker te bungelen.

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 18:40

kenomaxbe schreef:
Ik meen mij te herinneren dat jij ergens schreef (schiet mij niet dood als het niet van jou kwam) met slof gaat het allemaal vanzelf, zonder slof krijg ik hem niet rond (of zoiets). Dit wil zeggen dat je je paardje er met de slof tocht niet echt "door" hebt, want dan zou hij zonder slof ook rond blijven.


Ik heb zoiets gezegd, maar niet zo bedoeld als jij nu zegt eigenlijk.
Met slof weet ie gewoon dat ie z'n hoofd niet omhoog kan doen (ook al hangt de slof helemaal los!) en dan geeft ie ook echt na. Als ik de slof direct daarna zou uitdoen , zou ie ook rond lopen. Het is gewoon het begin dat heel moeilijk gaat bij hem en daarom gebruik ik een slof (ik heb ook gezegd dat ik die nooit helemaal aanspan , dus ik trek hem niet naar beneden!!) . Hij geeft écht na, want hij volgt mijn hand. Ik ben trouwens bezig om het slofgebruik af te bouwen en het gaat vrij goed.


Nogmaals, de slof is een hulpmiddel, het meeste moet je zelf doen. Als je paardje er écht vandoor wilt, dan kan niets hem stoppen hoor, zelfs een slof niet.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 18:45

Faustie schreef:
Als je paardje er écht vandoor wilt, dan kan niets hem stoppen hoor, zelfs een slof niet.


Daarom blijf ik dus ook bij mijn stelling dat je zelfs een Shet niet kan tegenhouden als die echt weg wilt Haha!

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 00:05

heb ook ergens achter in de kast een slof hangen maar heb hem geloof ik 3 keer gebruikt... kan wel in de verkoop... Hij was erg handig om net iets meer te kunnen begrenzen met het leren van travers... Toen het kwartje eenmaal gevallen was heb ik hem nooit weer gebruikt. Ken ook nog zo'n leuke oude wijsheid... DE ZADELKAMER BEGINT WAAR DE RIJKUNST EINDIGD Ik hou het bij het buitenrijden, crossen en springen wel bij een passoabit, heb ik gewoon net wat meer te vertellen. Ben hier in de buurt wel een van de weinigen die zonder sporen en zweep een M parcours in gaat. Op een gewoon D-trensje waar ik normaal mee dressuur gaat ze me te hard en dan springt ze te vlak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 11:29

We zijn nu beland bij de slof. Het gaat natuurlijk om opties en ik ben ook benieuwd naar meedenkers, want heb ook zo'n paard.

Gisteren nog even op het militaire pad hem laten galopperen. Bloedje hard en ik maar proberen hem tegen te houden. Ik zal dus niet met slof gaan, want hij krult zich op, kruipt achter het bit en heb dan nog steeds niets te vertellen. Dus de slof lijkt mij geen oplossing.

De enige oplossing is, denk ik, het paard gehoorzaamheid en geduld aanleren. Die van mij ziet mij dan gewoon als een storende factoor die hem niet alles uit de kast laat halen wat hij in zich heeft. Je merkt ook dat hij flink geirriteerd raakt als ik probeer hem terug te nemen. Hij let alleen op zichzelf de omgeving. Misschien is dit ook met dit paard zo.

Nu we toch zo met die slof bezig zijn, ik longeer regelmatig met slof. Moet ik die dan ook in de kast laten hangen?

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 14:36

Faustie"]
[quote="kenomaxbe schreef:
Ik meen mij te herinneren dat jij ergens schreef (schiet mij niet dood als het niet van jou kwam) met slof gaat het allemaal vanzelf, zonder slof krijg ik hem niet rond (of zoiets). Dit wil zeggen dat je je paardje er met de slof tocht niet echt "door" hebt, want dan zou hij zonder slof ook rond blijven.


Ik heb zoiets gezegd, maar niet zo bedoeld als jij nu zegt eigenlijk.
Met slof weet ie gewoon dat ie z'n hoofd niet omhoog kan doen (ook al hangt de slof helemaal los!) en dan geeft ie ook echt na. Als ik de slof direct daarna zou uitdoen , zou ie ook rond lopen. Het is gewoon het begin dat heel moeilijk gaat bij hem en daarom gebruik ik een slof (ik heb ook gezegd dat ik die nooit helemaal aanspan , dus ik trek hem niet naar beneden!!) . Hij geeft écht na, want hij volgt mijn hand. Ik ben trouwens bezig om het slofgebruik af te bouwen en het gaat vrij goed.


Nogmaals, de slof is een hulpmiddel, het meeste moet je zelf doen. Als je paardje er écht vandoor wilt, dan kan niets hem stoppen hoor, zelfs een slof niet.
[/quote]



Hier wil ik nog even op reageren hoor, want dit slaat echt de plank mis.
Rijtechnisch scheelt er dus iets aan je, want als jij je paardniet naar beneden kunt rijden zonder slof, dan is dat du echt niet goed.
Hij slaat niet op hol, hij bokt niet, hij steigert niet, nee jij rijd alleen met slof omdat je hem anders niet naar beneden krijgt????

De tip van flip !! Haal die slof eraf, rijd hem zonder slof.
Misschien duurt het wel een tijdje om hem naar beneden te krijgen.
Ik heb voor hetzelfde gestaan: Het meisje dat mijn paardje 6 maanden heeft gereden toen ik niet kon rijden, reed dag in dag uit met een slof.
Zodra ze die afdeed kwam zijn hood omhoog. Toen ik na 6 maanden er zelf weer opklom, was er geen land met hem te bezeilen. Maar ik wilde perse die slof er niet aanhebben. Ik beken: Het heeft me 3 maanden geduurd voordag hij nageefelijk rond liep. Maar ik heb veel geduld gehad en heb doorgezet. Heb de slof niet meer aangeraakt. Wel al goed hoor dat je aan het afbouwen bent, maar zodra het even niet goed gaat moet je ook niet meteen die slof er weer aanhangen..... En heb geduld, want qua kracht wint een paard het altijd van je hoor.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 00:43

ben het helemaal met je eens sando. meeste mensen weten niet wat voor schade ze met een slof kunnen aanrichten. het is een korte termijn oplossing terwijl paardrijden nu eenmaal iets is van de lange adem.

als die van mij echt op hol zou slaan zou ik proberen hem het water in te sturen... als dat er is... val je tenminste allebei zacht... hahahaha

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 17:09

annegti schreef:
als die van mij echt op hol zou slaan zou ik proberen hem het water in te sturen... als dat er is... val je tenminste allebei zacht... hahahaha

oei! Dat is mijn grote angst hoor! bij ons is er inderdaad water, bijna overal, het kanaal! en daar wil ik niet in, want hoe krijg ik mijn paard daar weer uit? heb al ooit een nachtmerrie gehad dat mijn paard onder water verdween en werd stijf van de stress wakker. Nee, dan toch maar proberen met slof te remmen! Knipoog

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 17:15

ilona1987 schreef:
Wat doen jullie als je je paard buiten in de galop niet houdt?
terug naar de dressuur. en niet eerder buiten gaan galopperen tot hij goed afgericht is.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 17:24

SuperPepeijn"]
[quote="ilona1987 schreef:
Wat doen jullie als je je paard buiten in de galop niet houdt?
terug naar de dressuur. en niet eerder buiten gaan galopperen tot hij goed afgericht is.
[/quote]
dan zijn sommige paarden nooit voldoende afgericht. Want al doen ze het goed in de bak, ze blijven het buiten toch doen, dat vluchten.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 17:26

ja, uitzonderingen zijn er altijd, desiree. maar dressuur is er oorspronkelijk enkel en alleen voor bedoeld het paard soepel, rustig en gehoorzaam te maken. dat moest ook wel, want wat heb je aan een paard dat in de richting van de vijand vlucht.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 17:30

Ik heb er nog maar weinig buiten met slof gereden, stoppen doen ze vanzelf wel en er zit vaak nog een noodrem op je paard, ik had absoluut geen brave paarden buiten, maar oefening baart kunst en ze worden vanzelf rustig.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 17:36

paddy stopt dus niet he. Die slaat namelijk door. En we moeten het laatste stuk over een asfaltweg met bochten. Daar wil je niet knallend overheen hoor, want dan ga je onderuit.

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 21:21

Ik heb zelf een new-forest pony en die is ook moeilijk te houden buiten, niet dat hij ervandoor gaat ofzo, maar hij maakt zichzelf gewoon heel erg sterk. Dat doet hij in de bak soms ook wel, maar niet zo erg als buiten.
Ik zag er in het begin best tegenop om weer opnieuw naar buiten te gaan, maar ga toch. In een groep is het erger dan met zijn tweeen, want als ik in een groep rij, wil hij degene achter hem voorblijven en de gene voor hem wil hij inhalen, dus daar schoot ik nog niks mee op.
Ik rij meestal wel met een slof op buitenrit, maar daar heb je eigenlijk niet zoveel aan, daar kan je hem nog niet mee stoppen, maar het geeft mijzelf een beter gevoel en dan voelt je pony ook niet dat je bang bent.
Het kan helpen als je eerst een half uurtje in de bak intensief gaat rijden en als hij dan lekker ontspannen is ga je nog even met hem/haar naar het bos, of je moet de hele tijd een stukje galopperen en meteen weer stil zetten (ook in de bak!) dan leert hij dat jij de baas bent. En als laatst wou ik nog even zeggen, dat je niet altijd op hetzelfde stuk moet gaan galopperen, want dat heeft hij op den duur door! Vooral proberen korte stukjes te galloperen en niet hele einden! dan heb je namelijk helemaal geen controle over hem. Heel veel suc6 toegewenst! Knipoog

Bony
Berichten: 19
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 22:28

Hoi

Ik heb ook soms problemen met de hierarchie tussen mij en mijn pony. Zowel buiten als in de bak. Ik zal er denk ik nooit voor kiezen om hulpmiddelen te gebruiken. Ik denk dat het alles te maken heeft met mijn stemmingen. Op het moment dat ik weer volledig vertrouwen heb in 'ons' ben ik degene die aangeeft wat er gebeurd. Ik ben de leider dus heeft hij ook geen reden om er vandoor te gaan of vluchtgedrag te vertonen. Op het moment dat hij en dus ook ikzelf twijfel aan mijn leider zijn gaat hij het vertellen en loopt hij met mij in plaats van ik met hem. Op het moment dat ik hem dan niet meer hou is mijn enige remedie diep in het zadel achterover en op één hand naar binnen halen. En om hem met slof omlaag te rijden? Volgens mij kan je beter je been gebruiken pakt ie tenmiste ook zijn achterhand en rug mee...

Succes

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 19:58

Nou als ik dit zo allemaal lees, wil ik jullie liever niet tegenkomen in het bos Knipoog , wat een sport zeg.
Begrijp best dat je met je paard eens buitenrij-ervaring op moet doen, maar als ik zo'n heethoofd had, (en die had ik dus inderdaad) dan ging ik toch maar weer terug naar de basis in de bak.....
Daarna even uitstappen buiten, met de nadruk op stappen!
Ik leer mijn jonge pony dat er in het bos alleen maar gestapt of gewandeld wordt, draven en galop doen we pas als ik haar 100 % vertrouw, dan duurt het allemaal maar wat langer, tijd zat...... Knipoog

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 19:42

Mijn pony is ook een onwijze crosser, wil niks liever. Als ik buiten wil rijden doe ik alleen een martingaal om, die heeft ze namelijk altijd om. Voordat ik de weg op ga rij ik haar goed los, anders longeer ik haar van te voren. Als ik weet dat ze de meeste energie kwijt is dan ga ik op pad, is dit niet het geval dan gaat het buitenijden niet door en dan blijf ik in de bak.
Wat je noodrem betreft, ik raad je gewoon niet aan om te galoperen op iets dergelijks, dan heb je die noodrem ook niet nodig. Scgriks ze ergens van en dan neemt een spurt, ga gewoon op je kont zitten, hou je teugels op maat en roep HO en probeer haar gerust te stellen. Wordt niet boos, daar worden de meeste paarden alleen maar opgefokter van. Als ze niet naar HO luisterd dan raad ik je het aan om te oefenen, kan vast wel eens van pas komen als je erop zit. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 19:56

Kawa is ook alles behalve makkelijk geweest buiten
Maar 1 ding weet ik zeker.
Als ik op die compleet maffe, hete knol een slof zou hangen, zou ik dit bericht niet getypt hebben.
300% zeker dat hij dan achterover zou klappen.

Dus ik vraag me altijd af of de paarden die wel ineens braaf zijn met de slof ook echt wel zo gek zijn?
Mij lijkt van niet, want dat soort paarden vecht tegen een slof, martingaal enz in.

Ik ben dus ook van mening dat een slof meer kwaad dan goed doet.
Want je kunt wel zeggen in goed gebruik, maar als je paard op hol slaat en je zou in paniek raken, weet je dan nog wat je doet, hoe je het goed gebruikt?

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 19:58

Desiree"]
[quote="Lovely schreef:
Met een slof loop je wel het risico dat je het paard zover oprolt dat ie over de kop slaat en dan heb je je probleem nog niet opgelost.

hum, dat risico heb ik nog meer ZONDER de slof. Die knol loopt maar een end raak, gaat als ze de kans krijgt een bocht van 90% in vliegende vaart op het asfalt!
[/quote]

Volgens mij ligt de fout hier bij de verstandhouding tussen ruiter en paard. Iemand die zijn paard "knol" noemt, kan geen goeie verstandhouding hebben met zijn paard. Paarden zijn daar heel gevoelig voor. Het is niet omdat het met vorige paarden toevallig wel klikte en het met deze niet gaat je niet automatisch de fout bij het paard moet gaan zoeken. Als het paard geen vertrouwen heeft zoals je zegt, waarin heeft hij dan geen vertrouwen ? Tracht dan toch een band van vertrouwen te smeden met je paard. Een goed begin zou al zijn als je hem nou eens ging bekijken als het liefste paard van de hele wereld !

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 20:14

Ik ga voor een ophaaltrens.
Je moet er wel mee leren rijden!!