Arabieren en de staart....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
carola

Berichten: 8684
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-01 16:16

Ik ben mijn 5 jarige volbloed arabier aan het beleren. Hij is nu een half jaartje onder zadel en dat gaat al best wel goed. Wel heeft ie altijd (ook in de wei) zijn staart omhoog. Het is dus goed te zien dat ie arabier is... Hij doet zijn staart altijd naar links.
Omdat ie nog zo jong is loopt ie ook nog zo scheef als een banaan (soms nog schever, maar ja, dat komt er met veel trainen en geduld wel uit...). Maar het gekke is dat ie juist de ander kant op (naar rechts met zijn kont dus) scheef loopt terwijl de staart naar links gaat!!!
Is dit niet erg raar??? Of zegt de richting van de staart niets over óf hij scheef loopt en naar welke kant ie scheef loopt??? Wie weet dit en kan me helpen om dit raadsel op te lossen?
Groetjes Carola.


Dick
Berichten: 89
Geregistreerd: 26-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-01 22:07

Kijk eens in de nieuwe Bit, bij de ingezonden brieven. Daar staat precies zo'n verhaal!

Groetjes, Dick

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-01 16:49

hoi hoi,

toevallig, ik heb het zelfde alleen met mijn russische arabier.
Het is juist een goed teken, dat het paard zijn staart omhoog heeft. dan is ie ontspannen.
het geen dat ie zijn staart naar links doet, is een eigenschap van de arabier, die van mij doet hem naar rechts.
het maakt helemaal niets uit, ik bedoel, mijn pony is nu recht met lopen, en met rug, en we hebben bijna onze winstpunten voor het m met een scheve staart houding.
nee dat heeft er niets mee te maken,

als ie scheef loopt,moet je gewoon de teugels gelijk pakken, en hem naar voren rijden,niet aan de teugel of stelling.
laat hem, eerst recht worden, aan de teugel moet vanzelf komen.

succes en groetjes lara

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!

carola

Berichten: 8684
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-01 17:45

Pfoe... Dat is al weer een hele opluchting... Hij gaat ook al steeds rechter lopen, en dat scheve gedoe krijg ik er wel uit. Hij gaat al met sprongen vooruit, dus dat komt wel goed.
Bedankt voor het oplossen van mijn raadsel!!!

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-01 12:21

okey graag gedaan.
ik hoop dat je er echt wat aan hebt, en suc8

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-01 20:15

Ik heb een Egyptische Arabier. Die liep ook altijd met zijn staart scheef. Ik dacht dat dit gewoon voor hem een manier van dragen was. Toen bleek dat ie niet helemaal goed in z'n benen was. Dat is nu verholpen. Nu rijd ik hem goed over de rug en nu draagt hij hem wel recht.

_________________
Love ya all!! keep smiling!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Merel Blom op 2001-05-26 21:51 ]</font>

carola

Berichten: 8684
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-01 18:59

Niet goed in zijn benen??? Wat was dat dan?

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-01 21:30

oo, gewoon, hij was niet rad.

maar dat is nu helemaal verholpen en hij heeft er geen last meer van, en loopt gewoon weer in de sport, met..... een rechte staart!

Haha!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-01 16:15

Mijn paard is donderdag gevallen en hield toen voor het eerst zijn staart scheef, volgens Rodinde (veearts, chiropractor, acupuncturist enz?) houd het in dat zijn bekken scheef is. Zij zet hem dan weer recht dmv chiropractie oftewel kraken.
Ik ken nog een paard met een scheve staart en dat komt omdat bij dat paard er 3 wervels in de rug kapot zijn.
Ik zou hem voor de zekerheid na laten kijken!!! Als er idd iets mis mee is, kan al zijn van een val in de weide ofzo, dan is het niet goed om er mee door te rijden.
Vooral omdat je ook zegt dat hij zijn staart links draagt en rechts naar buiten? valt...
Mijn paard draagt zijn staart rechts en hij heeft last vooral van de linkerkant.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

carola

Berichten: 8684
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-01 18:59

slik.....
Ik hoop dat dat niet waar is, maar ik wil er wel ff door laten kijken door een kraker voor de zekerheid, daar had ik al eerder over gedacht.
Weet iemand toevallig een goede paardenkraker in de buurt van Apeldoorn????

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-01 20:07

Veterinair Centrum Bokhorst in Kootwijk is dat dichtbij genoeg? Daar zou je een afspraak kunnen maken. Het is helaas niet vergoed door de verzekering en kost geloof ik de nodige centen. Ik heb op 6 juni een afspraak, ik laat wel weten wat ze allemaal bij mijn paard 'uitvreten' Lachen
Rodinde is bereikbaar op 06-54312822
Zij geeft je ook direct advies wat te doen tot die tijd, tenminste bij mij wel.
Ik hoop ook dat het niks is voor je, je laat het wel weten he? ik ben best nieuwsgierig...

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-01 21:11

staart omhoog heeft op zich niets met ontspannenheid te maken.
Wel is het zo dat de arabier minder wervels heeft dan elk ander ras, en een zeer hoog ingeplante staart. Dat verklaart de hoge dracht van de staart (zie http://www.honey-pie.freewebspace.com voor precieze info hierover (bij rassen en dan arab))

carola

Berichten: 8684
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-01 09:13

Kraken ze dan ook bij bokhorst??? Dat wist ik niet! Nou ja, ik hoop dat het niets is... Hij heeft verder geen pijn in de rug ofzo met rijden hoor, en volgens mij staat de laatste tijd de staart ook al rechter, maar ja, dat zie je zo moeilijk he want ik zit niet altijd andersom...
Bedankt voor al jullie tips en zo!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-01 12:06

Ja Rodinde die is daar vaak, Michiel Schepers ook.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-01 22:22

en. is er nog wat uit gekomen nadat er naar is gekeken???

Haha!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-01 23:28

Oeps, bijna vergeten... Knipoog
Jup, ze heeft hem gekraakt, zijn bekken was scheef geschoten en ook iets hoger in de rug, daarbij stond er een halswerveltje scheef...maar dat was van iets anders geweest, dat had ik al eerder gemerkt.
Ze vond het ook goed dat ik er zo snel bij was en niet langer er mee door heb gereden.
Ze verwacht niet dat ik nog terug hoef te komen, met een week of 2 moet zijn staart weer recht staan en anders moet ik wel terug voor controle....
Ook vond ze zijn lendenen nog wat zwak dus moet ik in de training 3x weeks en/of een extra keer eerst longeren dan rijden met de pessoateugel. Ik vind de pessoateugel en daarna rijden wel heel relaxed, scheelt weer 10-15 minuten losrijden.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 22:22

super. da's goed nieuws

Haha!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-01 20:41

ik heb in de bit (was dat bij de ingezonden brieven? zal best kunnen) iets gelezen wat heel anders is.
Mijn rus doet m ook naar links, en heeft moeite met rechts, hij doet hem niet heel erg veel naar links, dus dat zegt niks. Als het meer is, kan het zijn dat ze op links vast zitten in de rug (of omgeving), en dan lopen ze *dus* scheef naar rechts, dat is nl makkelijker lopen. Als je op een iets hoger niveau zit (dat hij beter kan buigen, en beter luistert, weet niet precies hoe je rijdt, maar met Vol, doe ik er al 1,5 jaar over, na een jaar deed hij het redelijk, en hij heeft eerst geraced en is inmiddels 5) dan merk je wel wat zijn 'makkelijke' kant is. Nu is dat nog redelijk vroeg. Maar het zou dus kunnen dat hij meer moeite met links heeft door die staart. Voltrack heeft altijd linksom geraced en vindt rechts moeilijker. Bij hem zitten ook een paar nekwervels zodanig verkeerd dat rechts moeilijker werd.

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 bezoekers