keertwending

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-01 18:34

Haai,

Iemand hier die nog dé keertwendingtip heeft?
Als er een /0 Boos! oefening is, nomineer ik die....
Ik had vandaag op wedstrijd zowaar een zesje voor die naar rechts (voor et eerst in het m2 geloof ik - ach 'k heb ook pas vier proeven geredenn eigenlijk) maar die naar links blijft een 4.......
het probleem is dat ze of benen laat staan of hij wordt te groot, of taktverlies.....
Ik wordt er gewoon niet goed van.
Iemand tips? (m.n. voor benen laten staan)

grtx, Rieja.....vandaag btw wel eerste met 168......moest ik nog effies zeggen. Ik ga veels te snel zo.....wie sponsort m'n hoedje? (LOL)


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-01 00:57

sowieso vanuit schouderbinnenwaarts beginnen. Altijd goed op je binnenzitbeenknobbel blijven zitten, daar zit als het ware zijn binnenachterbeen onder
van voren goed doorsturen en tegelijk tegenhouden en met je binnenbeen bestuur je zijn binnenachterbeen, daarmee laat je hem zijn been naar voren zetten, dat moet wel recht naar voren. dat kun je voor dus weer opvangen.
Goeie punten trouwens, gefeliciteerd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-01 07:59

Hihi, ik ben juist blij als ze haar binnenbeen laat staan:) (in de spin mag het binnenachterbeen nl. niet verstappen). Het grote geheim van de keertwending is het "voelen"; het rottige is dat je instructeur altijd te laat zal zijn met aanwijzingen, omdat je zelf moet aanvoelen wanneer het binnenachterbeen "aan zet" is.... Heel lastig uit te leggen. Veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-01 10:01

optillen en op de zelfde plek neerzetten het liefst he, anders kost het hem zijn benen.

Ellen

Berichten: 337
Geregistreerd: 05-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-01 11:19

Mijn instructrice heeft de volgende tip gegeven voor keerwending om de achterhand:
bv. rechtsom
wijk van de hoefslag af richting de a-c lijn
(zo kan je goed voelen hoe hij opzij stapt want dit met ook zo in de keertwending) van hem ietsjes op met je linkerteugel en breng je rechterteugel naar rechts, linkerteugel op de hals. Het werkt echt. Keertwending om de voorhand weet ik niet zo goed maar deze tip werkt bij elk paard waar ik het bij heb geprobeerd. Zelfs een paard die nog nooit een keerwending om de achterhand heeft gedaan deed hem in 1 x goed. Misschien is het een goede tip voor je en kun je van hier uit zonder het wijken proberen. Vingers aflikken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-01 12:50

hoi
ik heb de keertwending bij kawa geleerd door eerst een apuyement te stappen en daaruit over te gaan op de keertwending.En dat werkt bij Kawa heel goed.


succes ermee

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-01 15:40

Ik zou een keertwending eerder vanuit een appuyement doen dan vanuit wijken, bij wijken heeft hij namelijk stelling naar de verkeerde kant, dus is het vrij zinloos vind ik. Je kan een keertwending op verschillende manieren oefenen, vanuit een appuyement, vanuit travers op de volte of gewoon inzetten vanf een rechte lijn (zoals in de proef). Als je het vanuit de rechte lijn doet, zorg je eerst dat hij recht is. Dan vraag je een paar pasjes schouderbinnenwaarts of schouder voor, dan hoef je de schouder al veel minder om te trekken. Probeer niet al te veel passen te maken bij de keertwending maar ook niet te weinig, zodat het gehaast en vluchterig wordt. Het is gewoon een kwestie van veel doen en voelen. Houdt het binnenachterbeen (spilbeen) actief door met je binnenbeen te drijven (dit been ligt op de singel voor de buiging). Je buitenbeen ligt iets achter de singel (net als in alle zijgangen dus). Kijk zelf ook naar de kant waar je heen wilt en houdt je 'binnen' schouder laag (dus niet omhoog trekken, dan ga je ook met je gewicht teveel naar buiten hangen). Ik vind het een leuke oefening om te doen, daarom is mijn paard er ook goed in. Doe ook eens wachtoefeningen, anders gaat je paard uit zichzelf een keertwending in zetten als hij voelt dat je dat van plan bent (die van mij denkt erg mee). Dus maak dan eens een kwart keertwending en stap er weer uit. Of stel hem recht en rij weer voorwaarts, dat soort dingen. Ook als je paard stelling verliest in de keertwending, blijf dan niet stug doorgaan, dan ben je het hele effect kwijt. Stap er uit en probeer het opnieuw. Het is trainen, het is niet erg dat het fout gaat. Beter in de training dan in de proef.

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-01 21:43

*grijnz* dat wordt mijn volgende oefening als ik m'n instructeur moet geloven en dan kom ik vast ook errug vaak om raad vragen Lachen

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-01 09:53

Aha, hier moet ik zijn Tong uitsteken
Ik heb tijdje terug Orry beetje keertwending om de voorhand geleerd, nu stond ik eerst toe dat hij 2 passen nam ipv iedere pas afwachten aangezien hij het voor het eerst deed....nu hij hem snapt wil hij direct de kwart-wending afmaken (doe alleen kwart nog)en is het moeilijker om hem stap-stap-stap te laten gaan. Ook heeft hij voorkeur voor de kant die ik hem het eerst geleerd heb.
Ik heb het nu natuurlijk nog maar 2x gedaan met hem, goede tips iemand?? Pling
Het is nu wel makkelijker met achterwaarts, ik kan nu direct zijn kont wegsturen als die dreigt weg te vallen, achterwaarts doe ik overigens 2 passen en eens in de zoveel weken want dat kon hij al toen ik hem net had. Tong uitsteken

Groetjes,
Manon

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-01 12:43

Maar waarom zou je een wending om de voorhand willen maken? Ik doe het ook weleens op een kleine volte, de achterhand wegzetten zodat die als het ware om de voorhand draait. Dat is een oefening om je paard los te maken, te laten buigen en scharen en op je been te laten reageren. Maar nooit de voorhand op de plaats laten dan gaat het hele effect verloren. Je kan beter eerst leren om de wending om de achterhand goed te doen.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-01 00:21

Keertwending om de achterhand kan hij al kwart, maar ik kreeg juist te horen dat om de voorhand de basis voor zijgangen is??
Wordt het ergens gevraagd als oefening op wedstrijd?? zo niet dan hoef ik het hem ook niet te leren, lijkt mij Pling
Voorlopig ben ik toch weer alleen met basis weer bezig en rechtrichten na 3 weken niet gereden is hij los als altijd, maar toch weer wat dingen half-vergeten.
Groetjes.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Jet

Berichten: 11942
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-01 08:47

Hoi,
een keertwending om de voorhand werd vroeger wel gevraagd in proeven, en werd vroeger als voorbereidende oefening gezien voor zijgangen. Je paard leren te reageren op eenzijdige kuitdruk dus. Doordat die oefening vaak verkeerd werd uitgevoerd en het paard zijn binnenvoorbeen liet staan en dus zich verdraaide, is het later in Nederland in elk geval afgeschaft. Hoe dat in bv. Duitsland is weet ik niet, maar nu wordt in Nederland het wijken als eerste oefening voor eenzijdige kuitdruk gevraagd in proeven.
Groetjes van Jet.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-01 09:19

keertwending om de achterhand is verzamelende oefeniin met accent op achterhand.
Wending om de voorhand is een essentiele oefening voor lenigheid, coordinatie en een prima oefening voor het aanleren van druk van een enkele kuit. Het vraagt van jonge paarden toch veel coordinatie en het dwingt de ruiter na te denken over de combinatie van hulpen in een vroeg stadium. het klopt dat het een voorbereiding is van alle zijgangen.

Carla
Berichten: 29
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-01 16:32

Wat je kan proberen is in stap een volte 8 meter of kleiner te rijden en op die volte de achterhand naar BINNEN drukken. Zo leer je achter kleiner te gaan stappen dan vooor. Als hij dit doorheeft kan je langzaam hem steeds kleiner rijden en dan blijft hij door stappen want dat heb je hem dan al geleerd. Als hij tijdens de achterhand naar binnen drukken op de volte al zijn benen laat staan kan je vragen aan iemand of hij het achterbeen wilt begeleiden met een zweepje. Dan krijg je daar een opwaartse reactie op.
succes
Groetjes Carla

janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-01 16:47

Hmm, ik
Laatst bijgewerkt door janna op 03-02-22 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

-

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-01 12:24

Hai,

Bedakt voor de reacties.
Vanuit een appuyement is inderdaad een goeie, dat werkt wel.

Wat ik ook al deed, is vanuit travers op een volte.
Maar dat is toch weer anders dan dat je een kerrtwending gewoon vanu8it een rechte lijn inzet (zoals dat in de proef moet)
Tarvers op de volte kan ze al goed, doet ze braaf, maar dan verder.

Janna, misschien nog een tip voor jou, die van mij heeft ook die gewoonte dat het een paar pas goed gaat en dan z'n benen laat staan. Dat beteknet dus dat je hem niet actief genoeg aan het stappen hebt.
Oplossong kan zijn meer activeren van achteren, dus door meer druk te geven met het been al voor je inzet, eerste een goede actieve stap, en dan inzetten. Daarna doorgaan met drijven, ik leer om met het buitenbeen te drijven in de takt van de stap.

Groetjes, Rieja

janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-01 13:00

Hoi Rieja, 4
Laatst bijgewerkt door janna op 03-02-22 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

-

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-01 23:56

Hai,

héé, telgang, komt me bekend voor. Die van mij kan stappen in telgang, met haar kop in de lucht en dan ook nog in een soort S. Erg irri.
Bij mij komt het probleem telgang uit de voorkant. Als ik haar laag en rond instel gebeurt het veel minder snel.
heeft die van jou ook een ruime stap?
Het is voor paardne met een ruimere stap nl. moeilijker om actief te stappen. (best logisch eigenlijk)
de keertwendingen gaan best beter nu. Ik denk dat je dat gewoon tot in den treure moet oefenen.
We leren het nog wel!

grtx, Rieja



Citaat:
Op 2001-03-02 13:00, schreef janna:
Hoi Rieja, Bedankt voor de tip, maarrrree, hij heeft een soort van telgangstap, dus zodra je hem actief laat stappen, begint hij te telgangen. Lastig he? Met dit paard moeten we echt een beetje schipperen, en hopen dat hij niet telgangt, en toch op blijft letten. Gisteren ging het trouwens weer beter. Succes met je paardje!
Ik had trouwens hetzelfde met dit paard, als jij met de jouwe, als een gek door naar de Z, totdat je wel thuis moet blijven, omdat er nog zo veel misgaat. Ik had alleen al een hoedje, dus ik had geeen sponsor nodig...hahahahahaha

janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-01 10:49

Xxx
Laatst bijgewerkt door janna op 02-02-22 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

-

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-01 15:00

He Rieja, dat herken ik wel wat je zegt. Die van mij heeft een hele ruime stap en zolang als ik hem laag en rond in ga stellen gaat het goed, maar zodra ik in de verzamelde stap ga, begint hij ook te telgangen. Welke oplossing heb jij hiervoor gevonden in de verzamelde stap?
Mijn keertwendingen gaan trouwens ook erg wisselend, afhankelijk van hoe hij inkomt. Hij wil ook nog wel eens zijn spilbeen laten staan, grrrrr....

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-01 09:23

Ik probeer het steeds gewoon, dus eerst laag instellen, wat voltetjes tot het lekker gaat en ze op m'n been is, dan stel ik haar gewoon hoger in en probeer haar rustig maar toch actief te laten stappen. Als dat lukt begin ik met keertwendingen en overgnagen stap-galop. Gaathet mis (dwz ze gaat onregelmatig/telgang of de aanleuning verslechtert) ga ik weer terug naar m'n minivoltes laag ingesteld.
Gewoon een beetje prutsen dus.

grtx, Rieja




Citaat:
Op 2001-03-06 15:00, schreef Fitzroy:
He Rieja, dat herken ik wel wat je zegt. Die van mij heeft een hele ruime stap en zolang als ik hem laag en rond in ga stellen gaat het goed, maar zodra ik in de verzamelde stap ga, begint hij ook te telgangen. Welke oplossing heb jij hiervoor gevonden in de verzamelde stap?
Mijn keertwendingen gaan trouwens ook erg wisselend, afhankelijk van hoe hij inkomt. Hij wil ook nog wel eens zijn spilbeen laten staan, grrrrr....

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-01 12:23

Ja dat herken ik ook met mijn paard, hij heeft een heel goede ruime stap...stapt vaak wel 3 hoeven over terwijl hij vrij compact is, het voelt alleen aan alsof hij slakkegangetje stapt....als je hem dan (tr) snel wilt laten stappen kan hij niet ruimer overstappen en gaat hij maar telgangen, ook omdat ik altijd geleerd heb in de stap om-en-om te drijven ging hij op mijn been 2 tel lopen, nu drijf ik met 2 benen tegelijk en is dat over. Zodra ik niet bil-been-bil-been voel dan weet ik dat ik hem iets terug in tempo moet laten komen. Maakt voor hem verder niet uit hoe die zijn hals houdt.
Hij moest toen wegens een lichte blessure 3 weekjes in de weide en was de telgang gelukkig weer vergeten. Nu let ik erop dat ik hem niet te snel wil laten stappen.
Mijn schok alleen al als ik op een paard stap dat een heel vlotte stap heeft *LOL*

Groetjes,
Manon

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers