Klein Berber vraagje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-01 21:59

Berber loopt nu heel netjes in stap en heel af en toe ook in draf. Dat in draf is meestal perongeluk, maar goed, alle beetjes maken me blij!
Maare, wat is beter als ik aandraaf. Als ik aandraaf gaat haar koppie namelijk weer omhoog, de ene keer direct, de andere keer na 2 a 3 passen. Kan ik dan het beste direct weer gaan stappen en dan opnieuw beginnen. OF een stukje doordraven en dan weer gaan stappen en overnieuw proberen.
Ik weet niet of ze het anders wel gaat snappen. Moet ze aandraven, draaft ze aan, moet ze gelijk weer stappen. Das ook gek, is ze niet gewend. (kan ze natuurlijk wel aan wennen daar niet van)

Dus doordraven met koppie omhoog of direc stappen en opnieuw naar beneden rijden?


Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-01 22:44

Ik zou wel veel overgangen rijden maar toch niet direct weer terugrijden.
gewoon doorrijden en proberen haar in draf weer lekker te krijgen. Maar dat verschilt ook per paard......maak in elk geval de omsatndigheden waaronder je aandraaft zo makkelijk mogelijk (netjes voor elkaar in de stap en op een plaats waar je een beetje aanleuning hebt van omheining oid)

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-01 23:11

Ik zou het ook toch proberen haar er in draf weer doorheen te rijden. Op een gegeven moment kom je op zo'n punt dat het in draf juist makkelijker wordt, omdat je dan gewoon meer impuls hebt. Probeer heel duidelijk het probleem al te voorkomen. Pas aandraven als ze echt goed rond en nageeflijk is, dan kun je haar in draf wat makkelijker zo houden.
Zet hem op!!
En wat heb je toch een prachtig veulen trouwens Lovers ik zet er eigenlijk nooit iets bij omdat ik weinig toe te voegen heb, maar het is echt hartstikke leuk om de verhalen en foto's te zien allemaal. Party!!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-01 00:02

Kun je niet proberen Berber eens te longeren met bijzetteugels en dan de draf doen. Kijken hoe het gaat?

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-01 08:30

Hmmm... Sja. Probleempje nu nog. Ik krijg het in draf echt niet voorelkaar op de een of andere manier houd ze zich "stijf".
Maar das misschien gewoon een kwestie van oefenen, misschien is ze wel gewoon stijf.
Ik rijd haar altijd eerst los, met lekker veel overgangen en een beetje stelling heen en weer. Dan ga ik voorzichtjes vragen in stap en als ze dan lekker rond loopt en ook stelling wil doen, ga ik voorzichtjes aandraven. Ik drijf haar dan langzaamaan sneller in stap en laat haar dan aandraven. Ik krijg dan niet zo'n nette overgang, maar zo kan ik haar wel een beetje laag houden met haar hoofd. Maar goed, na 2 a 3 passen smijt ze haar hoofd weer in de lucht.

Maar goed, ikben allang blij dat ze weer ontzettend lief en gehoorzaam is en dat is het belangrijkste! (dat nette drafje komt er wel en ach... anders maar niet!)

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-01 15:26

misschien kun je eens proberen of ze op een andere manier wat langer mooi blijft lopen. In stap snapt ze het zeg je. Als je dan haar lekker loswerkt (kleine achtjes ed), als dat tenminste ergens kan, en dan met een losse ontspannen teugel eens aandraaft. Ze heeft er misschien wat moeite mee om met druk van voren, haar hoofdje laag en dus verzamelt aan te draven. Jopie heeft dat soms in de galop. Als ik dan een keer met een wat lossere hand aangaloppeer dan gaat het een stuk beter. Hij steekt zijn hoofd niet weg, maar hij wordt ontzettend sterk, en valt dus uiteindelijk ook uit elkaar.
Als ze beter losgewerkt is kan ze waarschijlnijk wat beter haar achterhand onder de massa brengen, waardoor ze in draf ook minder moeite heeft. En als je haar dan van voren een beetje vrijer laat dan normaal, dan gaat het voor haar wat makkelijker. Zo leert ze het iig.

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-01 11:14

als je haar in stap goed aan het werk kan zetten met veel buiging stelling ed kan stappen ABSOLUUT geen kwaad hoor. Ik krijg een paard niet in het zweet in stap, maar ik krijg ze wel moe en aan het werk. Dus stap hoeft echt niet makkelijk te zijn. Met Hercules (stijf en koppig) doe ik het ook, en het gaat hardstikke goed. Hij loopt ook beter in de draf als ik hem in stap goed rijdt. Hij moet gewoon leren dat ik iets vraag en dat hij dat moet doen. En bij sommige paarden gaat het nog wat langzamer dan anderen. Stappen kan echt best hoor!

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-01 13:02

Hahaha, ja en als Berber ooit zo mocht gaan denken dan gebeurt er wel iets hoor!
Dat laat ik niet gebeuren! Zal ze ook niet doen, want ze vind het juist veel te leuk om lekker te scheuren, dus dat valt wel mee!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-01 21:46

hij moet eerst goed voorwaarts zijn dus niet teveel terug houden. Het lijkt in het begin heel onlogisch maar een paard loopt het lekkerste in een stevige draf.
Ik was vroeger ook altijd zo bezig van stappen en dan proberen naar beneden te krijgen. Maar ik ben daar helemaal van afgestapt. Ik rijd ze eerst lekker voorwaarts zodat ze lekker aan het been komen en meestal komen ze vanzelf wel naar beneden op een paar na. Als ze dan lekker voorwaarts neerwaarts lopen dan probeer ik ze op mijn zit terug te rijden maar houd ik wel goed in de gaten dat ik constant naar voren kan blijven rijden wat ik dus ook regelmatig doe.
Ik mag dus ook niet 'spelen' van mijn instructrice.

Groetjes!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-01 13:05

Wat bedoel je met "spelen" Steef?
Berber loopt inderdaad in een stevige draf het lekkerst, vind ze zelf. Ik alleen niet, ze luisterd prima hoor in draf en kan op het moment ook steeds beter schakelen. Van hard naar zacht en stap-draf. Alleen is er in draf qua nageven niets te beginnen. (kan ook misschien wel aan mij liggen hoor..)
Vandaar dat ik toch vanuit stap moet beginnen!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 14:41

spelen = spelen met je handen, kleine ophoudinkjes geven. halve ophoudingen, ieniemienie ophoudingen. e.d.
succes!

:evaw:

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-01 18:23

Hmm.. Had ik al gedacht. Maar waarom mag je dan niet spelen met je handen? Wat is daar verkeerd aan? Niets toch in principe, tot je natuurlijk te veel/hard speelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 18:28

Veel mensen zien "spelen" hetzelfde als "zagen"of "flossen", maar bij spelen blijft het contact met de bond t.a.t. bewaard. Je gaat uit van een contactteugel, en in dat contact vibreer je je hand een beetje (met heel losse pols en elleboog uiteraard) zodat je niet een constante druk op de mond hebt, maar het bit een beetje beweegt. In mijn ogen is daar helemaal niks mis mee.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 22:16

nee zep, wat jij omschrijft is nix mis mee. maar hoeveel mensen doen dat wel niet te hard?

Ik zie dat regelmatig en ook dat spelen ook overgaat in zagen.

Ik ga ook snel te hard spelen dus houd ik mijn handen helemaal stil.
Groetjes!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-01 12:56

Steef, hoe doe jij dat dan? Ik ben er erg nieuwsgierig naar. Je houd je handen helemaal stil, je knijpt ook niet oid? Ik doe soms net alsof de teugel een spons is. Ik laat mijn hand op de zelfde plaats, stil dus en dan knijp ik in de teugel, kantel mijn hand een beetje. Alsof ik een spons leegknijp.
Maar als je je handen helemaal stil houd, alleen contact en verder niets, geeft je paard dan wel na? En zo ja, hoe doeje dat dan?

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-01 16:48

ik ben niet zo goed in uitleggen maar ik zal een poging doen tot.
Ik geef been zodat ze goed voorwaarts zijn. Ik drijf ze helemaal naar mijn hand toe en daar vang ik ze op met druk (niet trekken) in de mond. heel plat gezegd is dit het. Maar ik hoop dat iemand snap wat ik bedoel en het dan beter kan uitleggen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 bezoekers