Achterhand eronder?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Achterhand eronder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-02 16:09

Hallo,
Hoe kan je de achterhand van je pony eronder zetten???


Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 16:13

Door heel veel overgangen te maken. Ik doe het altijd van halthouden naar galop en weer halthouden. Steeds om de paar passen galop.

Veel succes

Z2+14 tussen de paarden met mijn superpony!
Mijn beste maatje is met welverdiend paarden pensioen.
Vita B+21 L1+2

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-02 16:14

oke! bedankt!!

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 14:17

het houd wel iets meer in dan "ik rij overgangen en ga even de achterhand eronder zetten" (ik weet dat jij dat niet bedoelde hoor emeraldo want jou antwoordt was goed alleen de reactie oke bedankt????)
de achterhand eronder zetten betekend het gewicht van je paard (de natuurlijke balans) meer naar achteren brengen. waardoor je paard zijn achterhand onderbrengt en daarmee gaat dragen. over gangen zijn inderdaad heel goed maar eerst is het belangrijk dat je paard goed aan de teugel is en dat je zijn achterhand sterker maakt d.m.v. verschillende oefeningen. denk er dus niet te makkelijk over.

gr marjolein

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 14:57

Ik ging er van uit dat mensen die zulk soort vragen stellen serieus rijden, dus dat ze ook aan de teugel kunnen rijden.

Z2+14 tussen de paarden met mijn superpony!
Mijn beste maatje is met welverdiend paarden pensioen.
Vita B+21 L1+2

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 22:34

Door voorwaarts neerwaarts te rijden,........

Kijk, vanaf zijn oren loopt er een spier (hmm, en wel meer ook) over de hals, de rug naar zijn kont toe. Die moet je uitrekken, door je pony lager en dieper te rijden (onder begeleiding!!) met een hele actieve achterhand. Drijven, drijven, drijven en van voren al die power opvangen. Pas wanneer je pony los door zijn lijf loopt (juist evenwicht, op zijn eigen benen, een rustige weerstand biedende ruiterhand etc.), kun je de achterhand er echt onder gaan rijden! En inderdaad zijn overgangen een goede manier om de achterhand actief te maken, maar tempowisselingen zijn er ook heel goed voor.

De vraag die ik eigenlijk zou willen stellen is: heb je les?

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 23:14

Aan de voorkant toch druk houden, en dan been geven (net alsof je vooruit wilt)
Maar dan mag hij niet harder gaan.
Dan heb je de achterhand eronder.
Het is makkelijker gezegt dan gedaan, ik had er ook moeite mee.

Lusitano

Berichten: 2895
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Wormerveer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 11:10

Het is allemaal makkelijker gezegd dan gedaan! Ik zou hier met een instructeur of iemand die je kan begeleiden flink aan gaan werken want het is wel belangrijk!
Mijn paard heeft ook heel veel moeite met het activeren van de achterhand en dan is alleen overgangen rijden niet genoeg!
Oefeningen die de achterhand ook sterker maken zijn bijv. schouder binnenwaarts en keertwending om de achterhand (als je al zover bent).
Maar ik zou zorgen dat er iemand op de grond staat die jou aanwijzingen kan geven!

Ein Pferd auszubilden bedeutet nicht nur,dass man es zum Gehorsam erzieht,wie viele es meinen. Genauso wichtig ist es,dass das Pferd mit Freude macht,was man von ihm verlangt. (Nuno Oliveira)

www.landschapsstal.nl www.caballos-andaluces.com

Imposante

Berichten: 1308
Geregistreerd: 29-06-01
Woonplaats: Almere!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 15:41

Het belangrijkste is iig goed voorwaarts rijden en inderdaad ook overgangen rijden.

Play Like A Man, Win Like A Woman!

lottiey
Berichten: 181
Geregistreerd: 04-09-02
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 16:17

maar eerst is het belangrijk dat je paard goed aan de teugel is

je kan je paard pas echt goed aan de teugel rijden als de achterhand eronder is hoor

wie weet er een leuke verzorgster voor geena omgeving breda?

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 19:02

lottiey schreef:
maar eerst is het belangrijk dat je paard goed aan de teugel is

je kan je paard pas echt goed aan de teugel rijden als de achterhand eronder is hoor


Met alle respect, maar dit slaat als een tang op een varken (populair gezegd: als een banketstaaf Knipoog op een drumstel). Je spreekt jezelf hier in 2 zinnen ernorm tegen!!!!

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 19:53

lottiey schreef:
maar eerst is het belangrijk dat je paard goed aan de teugel is

je kan je paard pas echt goed aan de teugel rijden als de achterhand eronder is hoor


Klopt denk niet.... Verward

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

Machie

Berichten: 15993
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 20:07

nee.... dat is een beetje tegenstreiding.
de 2e zin is wel waar, maar de 1e niet!!!
Haj dr geen multepegok vraag van moeten maken???
Zo van A:
B;
C:
D:
Nee hoor geintje!
Was niet gemeen of belediged bedoelt!!!
succes marleen

muurbloempje

Berichten: 85
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 00:15

als je paard iets onder ze eigen tempo rijd dan kan je hem zij achterhand onder drijven
maar neem les dan word het je goed uitgelegt

lottiey
Berichten: 181
Geregistreerd: 04-09-02
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 09:32

jah neej ik bedoel :
musje zei: maar eerst is het belangrijk dat je je paard aan de teugel rijd


toen zei ik: je kan je paard pas echt goed aan de teugel rijden als de achterhand er bij zit en ze hun rug gebruiken

wie weet er een leuke verzorgster voor geena omgeving breda?

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 09:39

Het verschilt ook per paard. De ene moet je bijvoorbeeld goed actief voortwaarts drijven en die energie opvangen door een ophouding te maken. Dat is het mooiste.
Een ander paard gaat zich op deze manier juist sterk maken. Die kan je dan beter eerst proberen rond in de hals te krijgen en daar achteraan drijven. Geen paard is tenslotte hetzelfde, dus er is ook geen methode die op alle paarden werkt.

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 20:52

Hallo allemaal, onze haf "weigert" (klinkt zo banketstaaf) om zijn achterhand eronder te brengen. Gaan we daarom actiever rijden heb je de volgende problemen: hij gaat harder en inderdaad ruimer lopen, maar sturen en doorzitten worden dan moeilijker. Vooral dat sturen is natuurlijk moeilijk. Gaan we dat voor opvangen door druk op het bit krijg je een enorm gewicht in je hand, het wordt een beetje vechten. Hij moet ook enorm voorwaarts zijn om hem echt ruim te laten lopen hij probeert het niet te doen. We zijn bang dat hij een steeds hardere mond gaat krijgen door al die druk.....Soms denken we dat het dit type paard (groffe voorhand)gewoon niet gegeven is omdat hij van nature beter? liever? is gemaakt om zijn voorhand te gebruiken...Hoe doen westernruiters dit?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 bezoekers