Heb ik mijn teugels echt te lang?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Heb ik mijn teugels echt te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-02 10:06

Ik rijd Baduh niet echt dressuurmatig en ik heb mijn teugels dus vrij lang (3e stopje van standaard springteugels). Iedereen zegt dat het té lang is maar ik kan er prima mee rijden. Als iemand anders even op hem gaat zitten neemt die de teugels korter en dan zie je Baduh gelijk verkrampen. Baduh heeft een hele gevoelige mond en ik heb met die lange teugel ook genoeg aanleuning dus ik snap het probleem niet. Mijn paard luistert prima naar me alleen hij loopt niet in de krul, so what!

Nog iets vreemds is dat er echt niemand anders meer op hem kan rijden want dan word ie supervervelend. Eerst hard rennen en in de tegengestelde richting lopen als dat je 'm stuurt, en van de week gaf ie een gemene bok. Als ik erop zit doet ie dat echt nooit. Is ie gewoon erg aan mij gehecht? Of komt het omdat ik 'm anders rij als hun?

Het zijn geen grootse problemen, maar ik vroeg het me af.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 10:56

Allereerst is het zo zonder wat te zien niet te beoordelen of jij je teugels te lang houdt. Maar als ik de rest van je verhaal lees, dan sluit ik dat inderdaad niet uit.
Als hij bij jou lekker een beetje mag rondlummelen zonder goede aanleuning en verzameling (gokje he, want ik kan dat niet zien door m'n computer) dan is het logisch dat hij in verzet komt als er iemand anders op gaat zitten die 'm wel aan het werk wil zetten.
Is dus een mogelijkheid.

Dat hij zo aan jou gehecht is dat 'ie alleen voor jou wil werken is ook een mogelijkheid, maar komt in de Penny vaker voor dan in de werkelijkheid. Maar ook dat is niet uitgesloten.

Wat zegt je instructeur van je teugelvoering? Ik denk dat die er wat zinnigers over kan zeggen dan wij.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 11:22

3e stopje zegt niks, ligt eraan hoe lang de nek van je paard is.
zolang jij en je paard er fijn mee rijden is het toch goed?

nikkiemisty

Berichten: 3303
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 11:25

Als jij lekker je paardje kan rijden, moet je dat vooral doen zoals JIJ dat wilt...Het is jou paard jij rijd hem het meest dus dat bepaal jij lekker zelf toch ?!

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-02 17:56

Mijn paard lummelt trouwens niet. Hij loopt lekker door en hij zet van zichzelf zijn achterhand er al goed onder. Instructeur heb ik nog niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 19:48

Maar lekker doorlopen en de achterhand er goed onder zetten wil nog niet zeggen dat je bovenlijn al helemaal is zoals die moet zijn. Dus misschien is het toch protest tegen harder/meer/anders moeten werken?
Ik versta onder lummelen denk ik wat anders dan jij. Ik denk dan niet per se aan een paard dat met z'n kop in de lucht zo langzaam loopt dat 'ie bijna omvalt.... Een paard dat vlot loopt en het achterbeen toch onder de massa zet, kan net zo goed lopen te lummelen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 19:51

Heb al op je site gekeken, maar zag helaas geen rijfoto's. Misschien kun je daar eens wat van plaatsen, dan kunnen we een beetje zien hoe je teugelvoering is?

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 12:24

Ik ga met Sonja mee, ik heb hetzelfde gehad met de pony van een vriendin van me, die was bij haar heel braaf, maar als ik erop ging zitten en haar aan het werk wilde zetten was er geen land mee te bezeilen. Dat kwam echt niet omdat die pony zo gehecht was aan mijn vriendein, maar gewoon omdat het dier niet wilde werken.

She got home late, she got home late
She drank so hard the bottle ached

XxreneexX

Berichten: 660
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 16:44

bij mij hebbenn ze dat ook vaak gezegdf dat k m'n teugels te lang heb maar nix van aantrekken je zegt zelf ook al dat ie relaxter loopt als je de teugels lang hebt dus wrom korter pakken????
als ie maar luisterd is het toch goed???
je moet zorgen(zo is mij altijd geleerd dat je hakken schouders en ellebogen in 1 lijn moeten zijn) dus let er us op misschien helpt ut !
suc6 er mee

}>

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-02 10:16

Ja, en het beessie wil heel graag werken (en dat doet ie dan ook).

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 12:56

Iwaldo loopt het meest relaxed als ie lange teugel heeft. En als ik er niet opzit is ie nog relaxter. Het állerrelaxed is ie als ie in de wei staat Haha!

Er opzitten betekent voor mij dat het paard moet werken. Dat relaxen doet ie de overige 23 uur van de dag maar! Als je een paard goed wil laten werken zal je hem bij elkaar moeten rijden. Dus geen lange teugels maar begrenzen die hap.
Blijkbaar is ie het gewend om te luieren en komt ie daardoor in verzet als andere mensen hem proberen aan te pakken.
Laatst bijgewerkt door Laura op 03-11-02 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 13:14

Mijn paard heeft daar ook een handje van. De vorige eigenaar zei dat Omar gevoelig in de mond was en het best aan een lange teugel loopt... ik dus heel voorzichtig enzo en Omar vond het allang best... hij liep lekker met zijn hoofd omhoog een beetje sterren te kijken en had het wel naar zijn zin. Jaja totdat we les zijn gaan nemen sinds nu ongeveer een maand. Ik moet ook nog veel leren hoor zoals begrenzen e.d. maar het gaat nu al een stuk beter. Omar gaat af en toe nog wel eens zwaar in verzet en gaat dan expres omhoog en wil niet voorwaarts omdat hij niet neerwaarts wil. Zodra iemand anders hem gaat rijden (bijv mijn instructrice) die hem dus wel laat werken en naar beneden wil rijden dan wordt Omar pas echt boos en loopt zowat de muur met mijn instructrice in. In galop wil hij dan ook niet enzo en gaat bokken terwijl dat bij mijn geen probleem is. Mijn instructrice heeft me wel gezegt dat je het niet op een presenteerblaadje krijgt met Omar en daar heeft ze gelijk in. Gisteravond heb ik weer geoefend en het ging best goed en ik heb voor mijn gevoel lekker gereden maar de mensen die toekeken vonden dat ik het werk doe i.p.v. mijn paard want ik moet echt hard drijven en af en toe een tik om hem voorwaarts te houden. Omar is erg voorwaarts wanneer hem dat uitkomt, hij is gewoon slim en probeerd onder het werk uit te komen. Er is me aangeraden om met sporen te gaan rijden maar dat overleg ik eerst wel met mijn instructrice.

Waarschijnlijk wordt je paard ook om dezelfde reden supervervelend als mijn paard.... hij wil niet echt dressuurmatig aan het werk gezet worden en wil gewoon op zijn manier lekker lopen en begint dus boven zijn tempo te lopen om er onderuit te komen. Omar kan heel mooi lopen als hij wil en ik ben nu hard aan het werk om dat er ook zelf uit te krijgen want ik moet ook nog veel leren op dressuur gebied.

Ga anders eens gewoon een keer privéles nemen. Kun je echt veel van leren en probeer eens op een andere manier te rijden om te kijken hoe dat gaat dus die teugel eens korter en begrenzen enzo.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-02 19:40

Als ik "knijpjes" geef in mij binnenteugel heb ik 'm na een tijdje ook wel naar beneden. Maar wat ik dus al zei: HIJ WERKT ECHT WEL! Daarbij komt, bij de endurance moet een paard ook zelf "leren"lopen d.m.v. een wat langere teugel, en ik nijg eerder naar endurance als naar dressuur.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 19:53

bubbels schreef:
Als ik "knijpjes" geef in mij binnenteugel heb ik 'm na een tijdje ook wel naar beneden. Maar wat ik dus al zei: HIJ WERKT ECHT WEL! Daarbij komt, bij de endurance moet een paard ook zelf "leren"lopen d.m.v. een wat langere teugel, en ik nijg eerder naar endurance als naar dressuur.


Daar ben ik het als Enduranceruiter Haha! mee eens. Maar, Dressuur is toch echt de basis van alles, en ik heb zelf de nare gevolgen ondervonden van geen Dressuur rijden. Ze heeft door dit ´aan de lange teugel´ lopen een gevoelig ruggetje gekregen. Drukkingen, pijn.. Inmiddels een nieuw zadel, wekelijkse massage-beurt en juist veel Dressuren maken de Endurance voor ons mogelijk, zonder een sterke rug lukt dit namelijk niet. De 30 km nog wel, maar als jouw paard 70 km moet lopen en dan hartstikke scheef is, of dus een gevoelige rug heeft, wordt dat een drama.
Uiteraard zeg ik niet dat dit voor jouw paard opgaat, maar kijk ermee uit.

Je zegt dat je paard ´echt wel werkt´. Dat geloof ik zeer zeker. In het bos hoeft Navy echt niet altijd naar beneden (1x per week proberen we ook in het bos wat te Dressuren- DRAMA- wat nog niet lukt, ze is een beetje gek Knipoog ), maar dan werkt ze echt wel harder dan het gemiddelde paard in de bak. Heuveltraining, mul zand, interval, peestraining, duurtraining.. Kei en keihard werken hoor *LOL*

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-02 10:19

Eindelijk iemand die 'm snapt! Ik train Baduhs rug ook door longeren met een slof, zeker omdat ie ook nog eens overbouwd is. Raakt een paard niet in de war als je de ene keer met lange en de andere keer met korte teugels rijdt?

pmarena

Berichten: 47831
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 19:04

Zonder een rij-foto is het idd niet te beoordelen of je teugels te lang zijn.
En dan nog , wat voor een dressuurmuts Knipoog te lang is , is voor jou en je paard wellicht precies goed , net wat jullie zelf het beste bevalt. Lachen

Rena rijd ik ook op een vrij los teugeltje en idd , als er iemand anders eens opstapt en diegene begint meteen respectloos aan die teugels te sjorren dan zie je Rena opspannen.
En terecht in mijn ogen.

Als een paard braaf is hoeft hij ook niet die vervelende teugeldruk te voelen , maar dat is mijn bescheiden mening Haha!

Als "een vreemde" erop zit en die teugels strak neemt dan gaat ze helemaal opgespannen achterwaarts , of ze trekt de teugels uit de handen.
Als die persoon dan weer begint met plukken is het meteen basta want dat wil ik absoluut niet , imo wordt mijn pony juist verziekt door die strakke rotteugels en dat wil ik dan ook absoluut niet op haar zien , ze stressed er idd ook van. En gaat racen enz. niet uit onwil , maar uit angst , teveel druk en onduidelijkheid , weinig leiding geven.

Teugels op dressuurlengte is voor Rena trekken , en we weten waarschijnlijk allemaal wel hoe een zenuwachtig paard op trekken reageert Lachen

Als Rena braaf is en lekker voor me loopt zal ik haar niet lastigvallen met die teugeldruk , die heb je bij een netjes opgevoede en op zit en been gestuurde pony in principe niet eens nodig......Knipoog

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 19:58

bubbels schreef:
_/-\o_ Eindelijk iemand die 'm snapt! Ik train Baduhs rug ook door longeren met een slof, zeker omdat ie ook nog eens overbouwd is. Raakt een paard niet in de war als je de ene keer met lange en de andere keer met korte teugels rijdt?


Ik rijd vrijwel nooit met lange teugel, gewoon omdat ik ´r in het bos echt niet hou, en zeker niet aan een lange teugel. Maar dat proberen we wel, en dat gaat steeds beter.

Maar nee, daar raakt een paard niet in de war van. In de bak rijden betekend nageeflijk trainen, dus met kortere teugel. Buiten (zou ze moeten in elk geval..) laat ik haar zoveel mogelijk op eigen benen lopen en zelfs de bodem uit te kiezen, een paard is er zelf het best in, om te kijken wat het fijnst loopt. Nageeflijk rijden in het bos, of tijdens een wedstrijd van 40 km, lukt niet, en is ook niet goed.

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-02 20:12

Ik kan baduh in principe sturen met mijn zit, dus dat is het probleem ook niet. Naar buiten kan nog niet met Baduh, dat vind ie nog te eng en ik ook, dus samen maken we er helemaal een potje van, dus in de bak heb ik nu iets anders bedacht. Als ik met mijn barebackpad rijdt krijgt ie een langere teugel en met het zadel probeer ik het wat dressuurmatiger aan te pakken. Hij vind dat heel moeilijk, maar gaat niet echt lastig doen.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 13:54

Laura schreef:
Er opzitten betekent voor mij dat het paard moet werken. Dat relaxen doet ie de overige 23 uur van de dag maar! Als je een paard goet wil laten werken zal je hem bij elkaar moeten rijden. Dus geen lange teugels maar begrenzen die hap.
Blijkbaar is ie het gewend om te luieren en komt ie daardoor in verzet als andere mensen hem proberen aan te pakken.


Een beetje kort door de bocht... zo'n conclusie.
Mijn pony gaat ook in verzet als er iemand op gaat zitten die hem "wel even aan zal pakken en aan de teugel zal rijden" Hoe korter je hem pakt (voor hij ontspannen en nagevelijk rond loopt) hoe harder hij gaat vechten! Dat heeft niets meer met wel of niet werken te maken, maar met spanning. Mijn pony moet eerst ontspannen en nagevelijk lopen aan een langere teugel, en als hij dan los en ontspannen is kan ik de teugel steeds korter maken en hem meer op gaan richten.

Kan heel goed dat die mensen er opstappen met een houding waar dat paardje absoluut niet mee kan en die spanning oproept.

Mensen die op mijn pony stappen vinden hem meestal juist heel makkelijk en nagevelijk... Tenzij zij dus willen "afdwingen"...

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 18:13

joyce B"]
[quote="Laura schreef:
Er opzitten betekent voor mij dat het paard moet werken. Dat relaxen doet ie de overige 23 uur van de dag maar! Als je een paard goet wil laten werken zal je hem bij elkaar moeten rijden. Dus geen lange teugels maar begrenzen die hap.
Blijkbaar is ie het gewend om te luieren en komt ie daardoor in verzet als andere mensen hem proberen aan te pakken.


Een beetje kort door de bocht... zo'n conclusie.
Mijn pony gaat ook in verzet als er iemand op gaat zitten die hem "wel even aan zal pakken en aan de teugel zal rijden" Hoe korter je hem pakt (voor hij ontspannen en nagevelijk rond loopt) hoe harder hij gaat vechten! Dat heeft niets meer met wel of niet werken te maken, maar met spanning. Mijn pony moet eerst ontspannen en nagevelijk lopen aan een langere teugel, en als hij dan los en ontspannen is kan ik de teugel steeds korter maken en hem meer op gaan richten.

Kan heel goed dat die mensen er opstappen met een houding waar dat paardje absoluut niet mee kan en die spanning oproept.

Mensen die op mijn pony stappen vinden hem meestal juist heel makkelijk en nagevelijk... Tenzij zij dus willen "afdwingen"...
[/quote]

heb een beetje veel geqoute, maar dat was ff nodig!

kijk, als je je pony eerst met een wat langere teugel lekker ontspannen voorwaarts neerwaarts rijdt, dat is goed, maar pak daarna je teugels wat korter, richt de hals wat meer op, en zet hem aan het werk!
aan de teugel rijden kan je nooit afdwingen, dat moet altijd vanuit de ontspanning gebeuren.

maar je pony het hele uur aan die lange teugel laten lopen, dan geloof ik niet dat ie zo heel hard dressuurmatig hoeft te werken hoor!
hij zal best goed zn best doen, maar met lange teugel kan je je pony goed losrijden, maar niet echt aan het werk zetten.(is voor bubbels bedoeld, niet voor jou joyce, dat jij je pony met langere teugels losrijdt is goed, want je schrijft zelf dat je daarna je teugels korter pakt en hem meer laat oprichten)

en als je de ene keer met lange teugels rijd en de andere keer met kortere, daar raakt je pony echt niet van in de war hoor!ze moet gewoon doen wat jij van haar vraagt!
23 uur per dag hoeft ze nix te doen, dat ene uurtje kan ze best werken!!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 19:46

Ik rij Gammon soms met 2e soms met 3e stopje. Het is maar net hoe relaxt we beide zijn.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 21:00

Sox kan ik ook niet met te korte teugels rijden. Ze wordt dan heel weerspannig. Ze heeft ook een lange en brede hals dus ik kan me voorstellen dat die spieren zeer gaan doen. Ze houdt haar hoofd vrij laag, ook in het bos. Dus vrij ontspannen. Alleen als ze in de verte grote honden ziet of iets anders spannend gaat de kop erop. Als ze tè dressuurmatig gereden zou worden wordt ze heel vervelend. Enfin, het is dan ook een tinker. Béétje eigenwijs Lachen

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-02 10:35

Gisteren ben ik met Baduh begonnen met de langere teugel, na 45 minuten rijden werd ie nageeflijk en kon ik de teugels korter pakken. Hij vind het nog steeds moeilijk, en daarom duurt het ook zo lang. Heb ook het idee dat ie wat moeite heeft met zijn evenwicht dus daar ben ik ook mee bezig.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 14:16

Als je er over nadenkt, is het logisch dat sommige paarden het moeilijk vinden om aan een kortere teugel te lopen.
Laat je een paard lang, dan heeft hij de ruimte om lang in het lijft te zijn. Wanneer je de teugels korter pakt, pak je het paard meer bij elkaar. Je verzamelt hem meer (in de hele eenvoudige zin van verzameling) Wanneer je paard lange teugels heeft, kan hij met zn nek lang en hoofd laag lopen. Bij kortere moet de nek ronder worden, en het hoofd wat meer opgericht. Dit betekent dus dat je je paard compacter en meer bij elkaar rijdt. De achterhand is daar heel belangrijk in. Die moet ook meer bij het paard komen anders dan breng je alleen al het gewicht op je teugels.

Om je paard meer op te kunnen pakken, is het nodig dat je hem wat meer bij alkaar kan drijven. Je drijft de kont eronder, maar laat de energie er niet 'uitlopen van voor' (door te gaan rennen) maar begrenst deze. Je hebt twee typen paarden die problemen hebben met teugels korter pakken: Paarden met een van nature lage halshouding, zoals Soxje bv. Vaak is het probleem daarbij, dat wanneer je de teugels kort pakt, het paard teveel op de voorhand loopt en dus in je hand gaat hangen en zich zwaar gaat maken op de teugels. De oplossing daarbij is meer van achteren naar voren te drijven en de kont eronder te rijden. Een ander soort paard loopt lekker met het koppie omhoog, en vaak neusje naar voren. Die paarden zijn te lang in de hals en lijf. Als je die korter pakt, gaan ze zich met een verwrongen en weggedrukte hals.rug lopen. Oncomfortabel voor ze natuurlijk. Die paarden moet je ook van achter naar voren rijden en eerst laag in proberen te stellen voor je ze korter pakt.

Joyce, ik ben het met je eens, voor je een paard wat op wilt richten heb je een nageeflijk ontspannen paard nodig. Maar sommige paarden moet je er even doorheen zetten en daar kan je, als je vanuit het ontspannen lang teugeltje wilt werken, wachten tot je een ons weegt.

Het pessoa-teugel systeem laat heel goed zien hoe je oprichting en balans kan leren.

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 19:22

Het kan inderdaad zijn dat een paard soms even ergens doorheen moet. Als die van mij alleen maar zit te klieren en om zich heen wil kijken pak ik hem ook even kort, soms moet ik hem kort houden, maar ik merk dan wel dat hij niet nageeft omdat hij los en ontspannen is, maar omdat ik hem dan dwing om in de krul te loppen. Hij is dan zwaarder en stugger in de hand en ik moet er flink aan rijden om hem rond te houden. Dat gevoel streef ik dus niet na, maar is soms noodzakelijk. Uiteraard probeer ik hem steeds weer zover te krijgen dat hij alsnog loslaat...
Maar als je hem vastpakt en niet vervolgens ontspant, dan gaat hij echt zeer sterk in gevecht. Een keer gevallen omdat hij bij het schot omhoog probeerde te lopen, darna kon ik bijna twee maanden in de bak niets meer met hem beginnen omdat hij enorm schrikkerig was. Sindsdien probeer ik het niet meer op die manier (ik had toen les van iemand die zei dat hij er gewoon even doorheen moest)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers