Staken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Staken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-02 19:46

Toen ik gisteren met Beau ging rijden was hij eerst lekker voorwaarts maar toen we het dorp uit waren begon hij heel raar te doen. Hij stopte naar het leek zonder reden. Ik keek goed ofd er niet iets was wat hij eng kon vinden maar dat leek mij niet. Hij maakte ook niet echt een bange indruk. Met wat aandrijven kreeg ik hem weer vooruit. Geen probleem dus maar na een paar meter stopte hij weer en daarna telkens na een paar stappen tot hij er helemaal mee ophield. Nu reageerde hij totaal niet meer op mijn been. Ik bedacht dus om het hem op de plaats waar hij stond vervelend te maken (had ik eens gelezen) door rondjes te stappen en wendingen om de voorhand te doen. Beau wilde echter daarna nog steeds absoluut niet voorwaarts. Toen bedacht ik dat we dan wel zo een tijdje konden blijven staan totdat hij er flauw van werd. Dat even gedaan maar ineens was mijn geduld helemaal op. Ik heb hem een aantal flinke tikken met de zweep gegeven waarooor we dus eindelijk weg draafden. Telkens als Beau weer stil ging staan kreeg hij weer een mep. Zo konden we uiteindelijk dus ver rijden.
Later op een boerenpaadje vloog er een eend op en Beau sprong 2 m opzij! Terwijl hij dat anders nooit eng vind. Waarschijnlijk heb ik me mijn aanpakken zijn vertrouwen nu erg beschadigd Huilen . en voel me ook best schuldig maar ik weet aan de andere kant ook niet wat ik anders had kunnen doen.
Beau heeft dit soort dingen vaker. Soms weigert hij bijvoorbeeld echt om bij de paardjes van m`n vriendin het erf af te gaan. Ik weet zeker dat hij dan niks eng vind maar ik kan hem alleen weer voooruit krijgen door de zweep stevig te gebruiken.
Ik baal wel van m`n eigen aanpak maar ik weet dus niet hoe ik het vriendelijker en toch doeltreffend aan kan pakken.


Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 20:37

Wat jij boven aan besrijft heeft Tiko ook vaak, alleen heeft de zweep dan geen effect, en resulteert dat in steigeringen.....

Tja....ik denk niet dat jij het vertrouwen hebt geschaadt, hij moet wel weten wie de baas is. Ik heb het ook wel eens, lees heel vaak, dat ik iets met geweld oplos, waar ik later zo' n spijt van heb,
Succes verder met Beau!

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 20:54

HOe wilde je het zelf oplossen?

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 21:01

Steef schreef:
HOe wilde je het zelf oplossen?


Ik weet niet of dit op mij slaat, maar denk het wel!

Tja, dat weet ik dus niet, ik hoop op een relatie/band waarbij geweld niet nodig is, maar weet ook dat dat niet zomaar uit de lucht komt vallen.

Dat is het mijn probleem dus, ik weet WEL hoe ik het niet wil, maar NIET hoe ik het dan moet doen!

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 21:34

Een band kan er pas zijn als hij door heeft dat er geluisterd moet worden en als jij hem kunt begrijpen, als jij em niet begrijpt zul je ook nooit een band krijgen, je zult ook moeten begrijpen dat een paard niet zomaar staakt maar dat hij daar altijd een reden voor heeft. Het zadel zit niet goed, jij stoort hem, je rijdt hem niet eerlijk waardoor hij het zat is, hij heeft geen zin, hij wil niet bij zijn vriendje weg en zo gaat dat maar door. Je zult er altijd wat aan moeten doen, je zult nooit kunnen stoppen en zeggen, hij staakt dus morgen gaan we verder, want dan heb je een groot probleem en is het morgen nog erger en als je pech hebt dan krijg je hem nooit meer aan de gang. Los het probleem dus op, als er iets niet goed zit zorg je dat dat wel goed komt te zitten, en als hij het wel goed vind of niet bij zijn vriendjes wegwil zorg je dat ie naar jouw luistert en dat mag je em soms best wat harder duidelijk maken met een spoor of met een zweep en dat moet bij een beer vaak best hard, en bij een sensibele kun je dat niet te hard doen zonder dat je vliegles krijgt, dat is dus een kwestie van aanvoelen. Een band met een paard hebben betekent niet dat je alles goed vind wat hij doet, nee, er moet ook geluisterd worden, vergelijk het maar met je moeder, daar moest ook naar geluisterd worden en toch had je (waarschijnlijk) een band met haar. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 21:45

Weer eens met Steef eens Lachen

Dat hij van die eend schrok was puur toeval.
Schrik jij nooit eens van iets waar je anders eigenlijk ook niet van schrikt?
Dat heeft niks met vertrouwen schaden te maken.

Als je paard staakt heeft hij toch pech.
Wat moet je anders doen, kennisen bellen of ze je avond eten komen brengen omdat je niet voorbij spook 1 komt Lachen

Net wat Steef zegt aan pakken.
Het ligt idd aan je paard hoe je dat doet, maar de meeste gaan ergens wel voorbij als je brutaal naar voren rijd.
Dit hoeft geen afslaan te zijn, maar wel met stem, flink been en geen andere uitweg dulden als de kant waar jij op wilde.

Als je nu toegeeft, hoef je morgen niet meer te gaan Lachen

Hierdoor krijg je juist vertrouwen.
Jij bent de leider en als de leider zegt dat het niet eng is, is dat ook zo.
Daarmee bereik je eerder een band dan met tuttelen Lachen

succes

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 17:15

Ben het helemaal met steef en runningkawa eens!

als je buiten aan het rijden bent en je paars stopt ineens en wil niet meer ver dan moet je hem naar voren rijden, of je daar nou je stem/sporen/zweep voor gebruikt maakt niet uit, of je nou hard/zacht slaat maakt ook niet uit ligt een beetje aan hoe gevoelig je paard is, maar hij MOET dan naar voren!

geef je hem zn zin dan wordt hij de baas ipv jij!dan heb je dus helemaal geen band meer met je paard, want dan zal het van kwaad tot erger gaan, tot hij op t laatst misschien bedenkt om maar eeuwig in de stal/wei te willen blijven staan en dan heb je dus een paard waar je helemaal niets meer mee kan(oke dat is wel weer heel extreem maar toch he!)

maar doet hij het weer een keer, geef hem dan meteen een flinke schop/mep zodat het meteen duidelijk is dat je dat niet wil hebben, dan zal hij het waarschijnlijk niet zo snel nog een keer proberen en kan je weer fijn met je paard rijden, en van een paar keer flink aanpakken als het terevht is, daar gaat een vertrouwensband met je paard echt niet van klapot hoor! laat je hem zn gang gaan en doet ie alleen wat ie zelf wil dan zal die vertrouwensband heel snel verdwijnen en krijg je een haat-liefde verhouding met je paard en moet je maar afwachten of je paard zin heeft om te luisteren en dat is dus niet de bedoeling!

dus staakt je paard, pak hem dan meteen goed aan en rij daarna gewoon weer lekker verder!

succes!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 17:26

Ik heb er een paar gehad die zo gereden waren dat ze het wel goed vonden en ze het liefst alleen maar op de wei/stal bleven staan, dit heeft ontzettend veel moeite gekost om ze weer goed te krijgen, daarom ben ik er ook altijd zo fanatiek op hier.

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-02 21:20

Bedankt voor de reacties! Ik ben blij dat het volgens jullie allemaal gewoon het beste is om een paard in geval van staken METEEN goed voorwaarts te rijden. Deze aanpak zal ik dan ook blijven gebruiken mocht het vaker voorkomen (mijn paardje heeft daar nl. wel een handje van). Bovendien is hij best wel bazig en doet makkelijk zijn eigen zin. Hij is niet heel gevoelig en reageert slecht op de zweep dus moet ik hem echt al flink hard slaan wil ik hem in zo`n stakingsgeval weer voorwaarts krijgen. Best sneu maar ik kan me jullie ideeen wel vinden. Dan moet het dus maar zo.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 09:10

Bedenk wel dat een paard graag bij een leider in de buurt wil zijn en daar zijn vertrouwen uit haalt. Iemand die alleen maar lief is en zijn kuren accepteert is voor hem geen leider maar een ondergeschikte. Bij een ondergeschikte voelt een paard zich NIET veilig als hij ergens onzeker over is.

Ik heb zelf ook een staker, die dat helaas zes jaar lang in het manegewerk met zeer veel succes heeft gedaan. Soms steekt het gedrag zomaar weer de kop op en moet ik helaas hardhandig ingrijpen. Dat doe ik ook liever niet, maar als ik dat niet doe, kan ik mijn zadel wel in de wilgen hangen.

Na zo'n confrontatie is mijn paard altijd heel lief en enthousiast naar me, dus dat zegt genoeg. Knipoog

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 09:17

Fleur heeft er ook een handje van. Godzijdank heeft ze het truucje onder het zadel nog niet ontdekt, maar aan de hand staakt ze nog wel eens.

Ik probeer het eerst lief, zeker weten dat er niets is waar ze bang voor is. Als ze niet bang is kan ze een behoorlijke mep krijgen..

Als ze dan eindelijk weer mee loopt is het een engeltje, blijkbaar is het toch fijn duidelijk te weten wie je baas is, al doet dat af en toe een beetje zeer aan de billetjes Knipoog

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 7 bezoekers