Begin ik te laat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jasmijn_Goos
Berichten: 400
Geregistreerd: 23-12-07

Begin ik te laat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-08 22:03

Hallo,

Ik weet niet of het hier goed staat.. Maar ik heb een vraagje..

Ik heb sinds 1,5 maand een verzorgpaard erbij. Het is een 3, bijna 4 jarige merrie van 1.85m.
Ze is nog niet ingereden en kent nog niks van het longeren.
Het enige wat ze kent is contact met mensen, mee lopen (op het terrein), gepoetst worden, voetje geven, enz.

Nu vraagt iedereen dus waarom ik haar nog niet verder beleer, ze vinden dat ik te laat begin..
Ik wilde Talitha eigenlijk eerst rustig aan verkeersmak maken, door er mee over de weg/door het bos/enz te wandelen..
En wat beginnen met grondwerk..
En over een jaartje wilde ik eigenlijk pas beginnen met longeren en dan langzaam aan een keer erop en in/door rijden..
Zodat als ze een jaar of 6/7 is ze alle "knopjes" beheerst..

Begin ik te laat? Is dat "slecht"?

Groetjes Jasmijn!


Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Re: Begin ik te laat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:05

je betn nooit telaat of ja nooit boven de 20 en nog niet kunnen longeren etc vind ik wel wat laat ik vind 4 niet telaat om te beginne met longeren hoor ga lekker aan de slag joh! liever te laat of te vroeg Clown

Freedom's Total Eclipse S dressuur (DE)
Freedom's Shadow2 S dressuur (DE) Z2+17
Freedom's Alona avalon B dressuur
Freedom's Gentlegiant's Lancelot

HelgaV

Berichten: 1995
Geregistreerd: 31-07-07
Woonplaats: Steggerda

Re: Begin ik te laat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:06

Nee dat is helemaal niet te laat. Mensen beginnen vaak te vroeg met rijden vind ik.
4 jaar is prima om te beginnen.

Inujojo

Berichten: 1417
Geregistreerd: 19-06-08
Woonplaats: Glasgow

Re: Begin ik te laat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:07

Ik vind het helemaal niet slecht dat je wacht, het is alleen maar beter voor het paard eigenlijk, dan weet je tenminste zeker dat ie helemaal uitgegroeid is. Mijn paardje is nu 4,5 en daar zit ik nu ook pas een paar maanden op, ik vond hem nog gewoon te onervaren en baby toen hij 3 was. Nu weet ik tenminste dat hij er ook klaar voor is. Hoewel wachten tot ie een jaar of 6/7 is ook een beetje lang is, je zult versteld staan hoe snel die jonge paardjes leren. Ik denk dat je van de zomer wel gewoon rustig aan de gang kan gaan met dat paardje hoor Ja

Ania

Berichten: 6095
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Re: Begin ik te laat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:08

Nee, omdat ze nog geen 4 is en nu al 1,85 is het juist beter om te wachten. Ze moet leren om haar eigen gewicht te dragen voordat ze de jouwe er ook nog bij gaat dragen Knipoog

Je hebt helemaal gelijk om nog een jaartje te wachten. Ja

Ladygiroc

Berichten: 5063
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Begin ik te laat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:09

Wij beginnen altijd pas op 4 jarige leeftijd. En zeker met zo'n tank is het juist beter om later te beginnen. Nee hoor ik zie liever een 4 jarige net aan de longe dan een 3 jarige die M loopt

insta Fenna.Ivy
Fenna ZZ+2
Ivy

[b]† Spekkie

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Begin ik te laat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:11

niet alleen mee gaan wandelen,vraag of er iemand mee gaat...
verder vind ik niet dat je te laat bent,beter iets te laat dan veel te vroeg...

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

x_Rebecca

Berichten: 5794
Geregistreerd: 15-01-08

Re: Begin ik te laat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:11

Ladygiroc schreef:
Wij beginnen altijd pas op 4 jarige leeftijd. En zeker met zo'n tank is het juist beter om later te beginnen. Nee hoor ik zie liever een 4 jarige net aan de longe dan een 3 jarige die M loopt


Een 3 jarige mag toch nog helemaal geen M lopen? Huilen van het lachen

You breathe oxygen? Oh my! We have so much in common! :')


Blue_Eyes

Berichten: 20349
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Begin ik te laat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:12

Ania schreef:
Nee, omdat ze nog geen 4 is en nu al 1,85 is het juist beter om te wachten. Ze moet leren om haar eigen gewicht te dragen voordat ze de jouwe er ook nog bij gaat dragen Knipoog

Je hebt helemaal gelijk om nog een jaartje te wachten. Ja

Precies wat ik dacht! Het is een flinke dame, dat skelet krijgt heel wat te verduren. Laat maar lekker even groeien!


If you hate the church because you think it's full of hypocrites, remember that the church is a hospital for sinners and not a museum for saints.

Jasmijn_Goos
Berichten: 400
Geregistreerd: 23-12-07

Re: Begin ik te laat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-08 22:16

Bedankt allemaal voor de reacties!

Ik was nogal onzeker door de reacties op stal Nagelbijten / Gniffelen
Bij mick en Goos ben ik ook begonnen toen ze 4/5 waren Ja (nu zijn die wat kleiner, maar toch..)

De eerste paar keren ga ik zeker niet alleen wandelen.. We nemen gaan met z'n vieren..
Één iemand met mijn Mickey, die 100 % bomproof is.. Ikzelf met Talitha en 2 mensen als versterking Nagelbijten / Gniffelen
Omdat het toch een behoorlijke dame is.. Clown
Ze gaat aan de longeerlijn en die twee mensen zijn ook om auto's af te remmen..
Nu vertrouwt ze mij al wel en wil ik nog even op het terrein blijven oefenen voor we naar buiten gaan Lachen
Ze is vrij rustig in haar reacties al vindt ze het wel heel leuk om "enge" dingen te zien/ontdekken.. Lachen

Ze is inderdaad enorm groot.. Maar ook heerlijk breed.. Een prachtige schimmelmerrie, ben nu al helemaal verliefd, haha!

Ik vind het ook helemaal niet erg om te wachten Lachen Vind het wel fijn dat ik haar eerst kan leren kennen en zij mij, voordat ik erop stap.. En er zijn zoveel leuke dingen om te doen! Lachen

shalana11
Berichten: 6
Geregistreerd: 04-11-08

Re: Begin ik te laat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 09:13

je bent nooit te laat, ik vind het juist fijner als je wat later begint Lachen

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Begin ik te laat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 09:17

pfoeh die heeft teveel pokon gehad zeker Haha!

Voor grote paarden is 4 een mooie leeftijd om te beginnen.
Ik zou alleen niet nog een jaar wachten met rijden, grote paarden worden sterk, en kunnen die kracht ook tegen je gaan gebruiken, dus ik zou nu wel al een keer erop gaan, maar alles heeeel rustig aan.

Ook zou ik, voor mijn eigen gemoedsrust, de benen van zo'n tank op de foto willen zien. Als ze nu al zo groot is, kunnen er afwijkingen zitten, die evt nu nog geopereerd zouden kunnen worden, wacht je tot het dier er last van krijgt, dan is de schade vaak al te groot en een operatie niet meer mogelijk.

danielle1981

Berichten: 1465
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Begin ik te laat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 09:18

lijkt mij prima dat je wat later begint al vele anderen. zeker als ze zo groot is is dat niet verkeerd. succes ermee!

Be the change you want to see in the world

monsera
Berichten: 3064
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Begin ik te laat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 18:31

Heel goed dat je het zo aanpakt. Jammer dat mensen in je omgeving dan weer commentaar daar op moeten geven. Laat je hier niet onzeker door maken ik vind het juist heel sterk van je dat je het zo aanpakt. Lekker zo doorgaan dus OK dan!

Een goede cooling-down is de warming-up voor de volgende dag

siskeh
Berichten: 8664
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Begin ik te laat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 18:34

ik hoor ook heel vaak van mn omgeving dat ik maar eens echt moet gaan inrijden.
maar volgens mij zitten er zoveel voordelen aan wat later beginnen,
en blijf ook naar je paard kijken!

Niet alle dwalers bennen verdwaald

kannie

Berichten: 1665
Geregistreerd: 02-06-05

Re: Begin ik te laat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 18:36

heb mijn fries ook pas ingereden op haar 7e...niks mis mee hoor.

Pandorette bevallen na 338 dagen dracht

Tallout

Berichten: 5948
Geregistreerd: 12-08-08
Woonplaats: Zwanenburg

Re: Begin ik te laat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 18:38

Ik vind het een hele goede keuze! Gewoon nog even wachten! Dan is ze lekker uitgegroeid! En ik moet zeggen, het lijkt wel of de paarden steeds jonger in worden gereden.. Ik kan het niet laten om te zeggen dat je niet alleen naar buiten met dr moet Nagelbijten / Gniffelen

Mirror mirror on the wall, who's the prettiest of all?
INKREDIBLE TATTOO'S @ HOOFDDORP

Airiin
Berichten: 595
Geregistreerd: 08-07-08

Re: Begin ik te laat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 19:18

Jee Bloos dat is een reus.
Ik zou helemaal nog een jaartje wachten omdat ze een mega groeispurt achter de rug heeft gehad. Eerst moet ze leren zichzelf te dragen voordat ze jou kan dragen. En alles wat je nu rustig aan doet krijg je later drie keer terug hoor, lekker nog een jaartje of meer wachten kan helemaal geen kwaad.
Super dat je er zo over denkt!

Marlllot

Berichten: 702
Geregistreerd: 04-10-08

Re: Begin ik te laat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 19:55

het valt echt reuze me hoor ze moet idd eerst de grootst groei hebben gehad hoeft niet persee maar het is wel het fijnste ik zou het paard el veel beweging geven maar nog even wachten met het echte werk veel succes!

lronic ik mis je
Bandiet mijn kleine draakje <3
If you try, and it doesn't work, try even harder.

Ikke2008
Berichten: 122
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Begin ik te laat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 20:06

Het is echt absoluut niet te laat, ik wou dat er meer mensen waren die er zo als jij over dachten Lachen

Jasmijn_Goos
Berichten: 400
Geregistreerd: 23-12-07

Re: Begin ik te laat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-08 20:18

Nogmaals bedankt voor de reacties! Lachen

De groeispurt valt eigenlijk wel mee.
Als veulen was het al een enorm ding en was ze al groter dan sommige jaarlingen die er bij stonden Nagelbijten / Gniffelen
Haar moeder is 1.80m (en een schat van een dier!) dus daar heeft ze het van Nagelbijten / Gniffelen

Haha Chantal, nee dat doe ik niet.. In mijn vorige post staat "het plan van aanpak" Tong uitsteken

Dankje Ikke2008 Nagelbijten / Gniffelen

Crossmonster: ze is nu al sterk Nagelbijten / Gniffelen Als ze echt zou willen, dan gaat ze.. (met het lopen)..
Maar ze weet niet dat ze zo sterk is, of ze wilt het niet weten.. Ze is, tot nu toe, erg lief en respectvol Ja
En ze vind het begin van ons "grondwerk" wel heel leuk Lachen

lolokanarie

Berichten: 215
Geregistreerd: 13-05-06
Woonplaats: Antwerpen, België

Re: Begin ik te laat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 20:32

Vind het niet te laat hoor. Zo te zien blijf je ermee bezig, alleen rij je dan niet. Tuurlijk zullen jullie dan wel achterstand hebben als je op concour wil gaan. Zadelmak maken zal waarschijnlijk moeizaam verlopen als je van voordien zo veel met uw paard bezig bent. Longeren zou je nu wel al kunnen beginnen. Zo kun je de conditie van uw paard opbouwen.

William Z2, op naar de volgende overwining.
Hengstenveulen te koop Canadien River x Exploit du Roulard

Jasmijn_Goos
Berichten: 400
Geregistreerd: 23-12-07

Re: Begin ik te laat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-08 20:38

Waarom hebben we dan een achterstand? Er zijn toch veel paarden die pas op hun 10e starten ofzo? Lachen

Echt hoog in de sport komen is niet echt wat we willen.. Wedstrijden hebben we nog niet echt over na gedacht Nagelbijten / Gniffelen

Waarom verloopt het zadelmak maken dan moeizaam?
Ik dacht juist dat als Talitha mij (of gewoon "de mens") al vertrouwt, zij het dus ook eerder vertrouwt als we iets met haar doen..

yvon84
Berichten: 205
Geregistreerd: 31-07-07

Re: Begin ik te laat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 21:47

ik vind 4 jaar een mooie leeftijd voor zo'n grote merrie,
gewoon eerst goed gaan leren longeren en conditie op gaan bouwen Haha!

panchogekkie

Berichten: 41
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Bergharen

Re: Begin ik te laat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 22:32

Ik vind dat het je eigen keus is, kijk als je der echt6 een wedstrijdpaaard van wilt gaan maken ben je dan wel een beetje mee aan de late kant, maar als je der niks echt van plan mee bent (geen wedstrijden maar gewoon recratief) dan kan het wel gewoon. En met echt wedstrijd rijden bedoel ik dan hoog niveau he;)? z ofzo:P want b,l enzo kan ook als die wat ouder is, succes dermee!

Geniet van het moment, want 1 ding is zeker: het komt nooit meer terug!!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 2 bezoekers