Verwarring over r.r.methode A. De Bodt! Wie helpt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Potoque
Berichten: 14
Geregistreerd: 12-09-01

Verwarring over r.r.methode A. De Bodt! Wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-02 22:06

Ik heb de verschillende verslagen van Spijkerboor gelezen, ben zelf nog maar een keer naar een clinic van De Bodt geweest. Een ding is mij niet duidelijk, misschien kan iemand met meer ervaring me uit de droom helpen!


Voorbeeld:
Een paard dat rechts vast zit c.q. meer gewicht in de hand/niet rechts in wilt buigen, is volgens mij scheef naar links.
Ik heb dan steeds begrepen dat de basis-aanpak als volgt gaat:
LINKSOM aandraven, linkerteugel los, buitenstelling (naar rechts dus) aannemen met hoge, vaste hand, totdat het paard nageeft, als teken van rechtgerichtheid.


Is dit goed, of haal ik zaken door elkaar? Ik lees nl. in het verslag van Cassidy (VvdD) dat je met een linksgericht paard RECHTSOM met stelling naar links (=buiten) moet beginnen. Volgens mijn redenering komt er dan juist NOG meer gewicht op links.

Welke routinier helpt me op het rechte spoor??
Groetjes - Toktok

"Mensen hebben paarden, maar Friezen hebben mensen..."


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 22:21

Nee, je moet eerst ervoor zorgen dat het paard ontspannen loopt en dat kun je pas door ervoor te zorgen dat hij zijn eigen rechtheid gaat opzoeken.

Dat is tenminste wat ik ervan begrepen heb van die twee dagen clinic.

Als een paard inderdaad het bit rechts vast heeft, is het een linksgericht paard. En dan ga je op de RECHTERHAND met stelling naar buiten (dus naar links) het paard ontspannen maken door hem zijn eigen rechtheid op te laten zoeken. Pas als hij over de rug loopt kun je de hoofd/halshouding veranderen. En dan pas mag je naar binnen buigen.

Het maakt niet uit naar welke kant het paard scheeft is. Hij zal altijd met de bolle kant van zijn lichaam steun zoeken.

Bijvoorbeeld. Een paard kijkt van nature bij voorkeur naar rechts. Is dus een rechtsgericht paard, met het grootste gedeelte van zijn gewicht op links. Dan ga je de linkerhand opzoeken (onthoud het nou maar zo dat je altijd de tegenovergestelde kant opgaat dan waar het paard naar gebogen is) met stelling naar buiten, tot hij nageeflijk wordt.

Het hele principe is mij volkomen duidelijk, maar dat werd het eigenlijk vandaag pas in de loop van de dag. Ik heb meer moeite met het kijken naar het paard en welke kant hij scheef zit. Ik denk dat dat dan nog makkelijker is als je erop zit.

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 22:25

Oh, en het is niet een kwestie van de ene teugel los en de andere erbij, ook als hij met stelling loopt, voordat je de nagevelijkheid krijgt. De druk op beide teugels moet even sterk zijn. Op het moment dat hij gaat trekken aan bijvoorbeeld rechts, laat je rechts even los, laat hem even zijn eigen evenwicht terugvinden en zoek je opnieuw het contact op.

Je suis Charlie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 22:31

Als ik me niet vergis, wordt deze discussie al gevoerd op VvdD, in dit topic:
[VvdD] Clinic in spijkerboor
Misschien is het handiger om de discussie op 1 plek te houden Verward ?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 22:34

Niet iedereen op Rijtechnisch komt op ITP of VvdD....Lips are sealed

Je suis Charlie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 22:38

Cassidy, dat is misschien wel zo, terwijl VvdD een drukker bezocht forum is? Neemt niet weg dat het niet de bedoeling is om een dezelfde discussie op twee (of meer) plekken op bokt te voeren. Dat noemen we een crosspost eigenlijk.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot en 4 bezoekers