Uitleg over de term :met druk rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-01 22:52

Ik hoor deze term weleens maar kan me er in concreto iets van voorstellen........

Is het iets van meer geklemd rijden ? Betere term kan ik nu even niet bedenken.. Verward

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-01 23:12

Ik geef meer de voorkeur aan het idee van Ernest van Loon (Ruiters & Rechters).
De 'weerstandbiedende hand', dat moet je eigenlijk zien alsof je teugel + arm functie bijzetteugel met rubber ertussen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-01 01:38

Ik vind "op druk rijden" een beetje een slechte term. Wat er meestal mee bedoeld wordt is een wat "vastere" verbinding van achter naar voor. Je wekt veel impuls op van achter, en hebt dus ook meer in je hand zegmaar.
Ik associeer het altijd een beetje met de rijmethode "hand voor en skup hem er tegenaan" wat niet meer de mijne is.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-01 13:18

Op druk rijden bedoeld mijn instructeur dat ik van achter meer druk moet geven dus meer kuit eraan en van voren even hand sluiten.
vaak moet ik voor de middengalop/draf even wat druk opvoeren en dan laten knallen *LOL*

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-01 21:15

druk is in mijn ogen hier gewoon meer pit erin werken. Dus zoals Nim zegt meer van achter naar voor en dan ietsjes hoger instellen. Ik zou het meer zien als de druk ín het beestje verhogen. Dattie wat meer explosief loopt (je begrijpt vast wat ik bedoel).
Druk op de ketel leggen zoiets. Dus paard wakker houden en lekker door laten stampen. Ik zie het niet echt als druk op de teugels, ik heb geleerd dat je dat NOOIT moet doen. Daar wordt je paard niet beter van (volgens mijn instructeur, en ik geloof heilig in hem).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-01 12:20

Ja ik krijg dat dus ook altijd te horen. Het aardige is dat ik vroeger altijd zo gereden heb (hand voor en skup m d'r maar in) en dan heb je dus wel een swingend paard, maar je hebt 200 kilos in je handen en moet je paard elke pas naar voor drijven. Nu kan mijn paard ook swingend door de baan, maar loopt hij volledig op eigen benen, en da's toch een stuk beter gevoel. Bovendien gaat ie ook gewoon beter!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-01 20:52

dat bedeol ik ook eigenlijk niet. Het moet in het koppie meer druk zijn. Ik wil ook geen hand vol hebben. Dat rijdt gewoon niet. Jopie is heel zacht en met wat meer van achter naar voren rijden komt hij wat hoger ingesteld te lopen ,maar meer druk heb ik zeker niet. Ik kijk wel uit, zo kunnen we bezig blijven. Volgens mijn instructeur is het zo dat als je eenmaal gaat 'terugtrekken' (meer in je hand) dat dan het eind zoek is. Paard vind dat wel makkelijk, legt er meer in en dan zit je daar, dat trek je nooit meer terug.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-01 18:29

Ik heb niets in m'n hand wat er niet in moet hebben.
zoals ik al zei drijf ik van achter meer druk op en sluit dan mijn hand waarnaar ik die weer open.
vaak voor de midendraf zet ik er wat meer druk op maar ook als ik meer actie wil ga ik me meer druk van achter rijden om 'm te swingen het opvangen doe ik voornamelijk met mijn zit dan