bit vast pakken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ditta

Berichten: 2567
Geregistreerd: 08-07-01
Woonplaats: 't Gooi

bit vast pakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-02 03:16

shiv pakt de laatste tijd steeds vaker het bit vast, en daardoor heb ik dus geen controle meer op haar....

ligt dit aan mij of aan shiva??

een vriendin zei dat ik een dubbelgebroken bit moest kopen want dat kon ze nie tmeer vast pakken (ze heeft nu een enkel gebroken)

Just say yes, just say there is nothing holding you back..


fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-02 07:42

Of het bit dubbel of enkel gebroken is, meestal kan het paard alleen het bit vastpakken als de ruiterhand vasthoudt! Dus zelf loslaten, dan heeft hij niks om vast te pakken, losmaken met kleine duidelijke ophoudingen, die DOOR moeten komen, je moet REACTIE eisen op je ophouding, en vervolgens heel goed loslaten.
Een dubbel gebroken bit is alleen zachter, sommige paarden vinden het fijner omdat ze dan niet meer die punt hebben die in het gehemelte prikt, zoals bij een enkele gebroken bit. Dus in dat opzicht kun je het het paard soms wel gemakkelijker maken om na te geven.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-02 07:48

Nu we het hierover hebben. Niet over jou hoor Ditta maar bij ons hoor je nogal eens 'hij is gevaarlijkw ant hij pakt het bit vast'. Maar volgens mij als een paard het bit vasthoudt kan je NIETS meer. Zij kunnen dan nog sturen en alles. Ik moet dan toch altijd even lachen hoor.

'Paint' it 'Black'

Ditta

Berichten: 2567
Geregistreerd: 08-07-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-02 12:22

even op jouw reactie Fasel. om shiva nou meteen gevaarlijk te noemen omdat ze het bit vast pakt zou ik niet zeggen. ik weet heel zeker dat shiva mij of iemand anders nooit pijn zou doen. dus dat vindt ik niet echt gevaarlijk. als shiv het bit vast pakt rent ze neit meteen weg ofzo maar ze blijft gewoon op de hoef slag stappen en reageert alleen op mijn been.

en fabienne, k ga vandaag probere of het lukt van die ophoudinkje! toch bedankt he!

Just say yes, just say there is nothing holding you back..

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 06:28

Hoi Ditta, Nee daarom zei ik ook niet over jou. Bij ons noemen ze dat dan gevaarlijk. Als jij niet meer kan sturen heeft ie ook echt het bit vast. Bij ons roepen ze 'hij pakt het bit vast maar rijden nog vrolijk een voltetje, een gebroken lijntje etc'. Dus wat ik zei ging niet over jou hoor.

Mooie naam trouwens 'Shiva'.

'Paint' it 'Black'

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 07:30

Even reactie op Fasel. Waarschijnlijk bedoelen hun dat ie bijv. op links het bit vast pakt. Dan kun je namelijk gewoon nog rijden, heb je alleen links niets meer te vertellen (als ik t goed heb)
Ik heb ook wel eens gehad dat mn pony rechts vastpakte, en dan had ik daar gewoon niets meer te doen maar met benen en linkerhand kon ik normaal de bak door rijden.

loulou

Berichten: 14805
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 20:35

zorgen dat je je handen niet vast zet. dus met je hand rustig meegaan met de mond van het paard. en kleine ophoudingen maken

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 22:15

Inderdaad, niet je hand vastzetten, niet gaan trekken, maar korte ophoudingen blijven maken, probeer je paard op de volte te zetten.
Controleer ook even of je paard geen haken op de kiezen heeft. Daardoor pakken ze ook vaak het bit vast.
Verder moet je gewoon geduld hebben. Met geduld komt alles weer goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 08:22

Als je paard vaak zijn bit vast pakt is hij het tegenovergestelde van nageeflijk en moet je zeker niet zelf vast blijven houden.
Wanneer jij op dat moment het bit loslaat heeft hij idd niets meer om vast te pakken maar daarmee is je paard nog lang niet nageeflijk. Een nageeflijk paard houd een constante aanleuning op het bit en volgt de ruiterhand. Je maakt je paard nageeflijk door het allereerst goed voorwaarts op een been met 2 teugels naar de hand toe te rijden. Als je daar een constante druk vind en je kunt het tempo van je paard controleren met je zit en been dan kun je dmv ophoudingtjes gaan werken aan een lichtere aanleuning.
Niet rottig bedoeld hoor, maar ik vraag me af of je wel les hebt. Dit is toch de absolute basis van het paardrijden en dat hoort iedere instructeur er in te rammen.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 21:10

Tiko heeft het ook een tijdje gehad. Ik kon drijven wat ik wilde, ophoudingen maken, het hielp niet. Hij bleek dan ook haken te hebben, arme paardje...heb hem er nogeen tijdje mee door gereden.

Maar dan toch nog even een vraagje. AlsTiko vastpakte en ik volgde direct met mijn hand, maar dan ging hij nog dieper, ik bleef maar gewicht in mijn handen hebben. Met mijn benen geprobeerd op te lossen, het lukte echt niet. Wat had ik in dit geval dan moeten doen. Of heeft een paard zonder haken, zulke kuren niet?

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

hobbel

Berichten: 142
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 20:20

mijn pony deet dat ook altijd gewoon niet je hand vast zetten maar klijne kneepjes geven en been ik weet hoe moelijk dat is als je vast houd verliesje en krijg kramp dus kleune kneepjes ibo

rijden met tantieme gaat het super


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 8 bezoekers