hoe te verhelpen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
loliita
Berichten: 18
Geregistreerd: 01-08-06

hoe te verhelpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 12:04

hallo ik ben best klein en ik rijd op een vrij groot paard. altijd als ik mijn paard aanspoor trek ik mijn hak op om hem aan te sporen, dit is niet goed en ziet er niet uit. het komt denk ik omdat hij op mijn kuit amper reageerd ( misschien omdat mijn kuit best hoog zit omdat ik klein en hij groot is). ook als ik hem niet aanspoor vind ik het lastig mn hakken uit te drukken. heeft er iemand misschien tips om dit te oefenen of te verbeteren. speelt de beugellengte hier ook nog een rol in, dat als ik ze bijvoorbeeld langer of korter maak het makkelijker is.

alvast bedankt

Kris

Berichten: 10098
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: NYMEGEN

Re: hoe te verhelpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 12:07

Als je je beugel een gaatje korter maakt is het makkelijker om je hak uit te drukken, maar ik weet natuurlijk niet op wat voor een zadel je rijd. Op een dressuurzadel moeten je beugels gewoon lekker lang, zodat je je been bijna helemaal strekt. Op een springzadel kun je je beugels wat korter doen en ook op een vzh zadel kunnen ze een gaatje korter dan bij een dressuurzadel.
Wat ook kan helpen is bv iedere keer als je voorbij de letter H komt in de bak, je even aan je Hakken denkt en jezelf lang maakt. Mss dat het zo een beetje gewenning wordt en je vanzelf je hakken iets gaat uitdrukken... Succes.

loliita
Berichten: 18
Geregistreerd: 01-08-06

Re: hoe te verhelpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 12:10

okee dankjewel voor je tips,, ik zal zeker bij "h" aan hakken denken;)
ik heb een dressuurzadel, dus de beugels korter maken is ook niet echt een optie.
tenzij ik ze korter maak en als dat goed gaat steeds een gaatje langer maak, ik zou het
kunnen proberen!

_Bolero_
Berichten: 572
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Zevenbergen

Re: hoe te verhelpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 15:55

De tip van Kris25 vind ik wel een hele goede, als je bij de H komt aan je hakken denken.
verder is er volgens mij niet echt een hulpmiddeltje voor.
Laat mensen aan de kant, of die met je rijden jou erop wijzen. Als er op gehamerd blijft worden, wordt het een gewoonte om er aan te denken en doe je straks niet anders dan je hakken uitdrukken!!

Ciinderella

Berichten: 1222
Geregistreerd: 13-07-06
Woonplaats: Zetten

Re: hoe te verhelpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 16:10

ikzelf heb er ook snel last van. Afleren kost moeite en tijd. Maar oefenen oefenen en nog een oefenen. Laat mensen je erop wijzen. En de tip van kris vind ik ook een goeie ! Handig bedacht! *Zal het ook eens gaan proberen

hanneke

Berichten: 59
Geregistreerd: 12-07-01
Woonplaats: apeldoorn

Re: hoe te verhelpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 21:31

Ik heb hetzelfde probleem. De tip om bij H aan je hakken te denken vind ik erg goed. Zelf probeer ik er tijdens het rijden een oefening van te maken. Zeg maar hetzelfde als dat je een volte rijdt. Ik probeer dan bijvoorbeeld een korte zijde extra op m'n houding te letten, zodat ik weer netjes zit.
Daarnaast rijd ik ook veel overgangen tussen stap, draf en het halthouden. Hierdoor let mijn paard ook beter op en wordt wat feller op het been. Hij reageert sneller waardoor ik ook minder met m'n hak hoef aan te sporen, kuitdruk is dan voldoende.
Bij mij is het dus een beetje een combinatie van beiden en langzaam gaat het steeds beter.

cashaniek
Berichten: 14
Geregistreerd: 12-08-06

Re: hoe te verhelpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 17:25

De tips die gegeven worden lijken me vrij goede ideeen. Wat je ook zou kunnen proberen is het 'droog' te oefenen. Dus bijvoorbeeld als je gewoon op een stoel zit met je voet rondjes draaien. Dit is een goede oefening voor je spieren en hier worden ze soepel van zodat je makkelijker je hakken uit kunt drukken en zodat het ook lekker zit (ook belangrijk). Verder kun je ook proberen je voet op een opstapje te zetten en dan wat uit te strekken. Dit zijn allemaal oefeningen die je droog kunt doen en je spieren gewoon laten wennen aan die houding, want als je het eenmaal doet blijft het iets wat je automatisch doet.

astritos

Berichten: 539
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Zeeland

Re: hoe te verhelpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 10:31

Hoi,
Ik heb er ook nogal eens problemen mee. Maar ik ben bezig dit te verbeteren. De tip om elke keer bij H aan je hakken te denken vind ik een goede. Ikzelf ga dit ook eens proberen. Op de fiets oefen ik er ook mee, gewoon op de fiets ook je hakken uitdrukken, klinkt misschien stom, maar het helpt.
Succes ermee!!
Groetjes Astrid. Ach gut

fryskhynders

Berichten: 763
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Achterveld

Re: hoe te verhelpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 13:38

heey,
hakken uitdrukken dat moet gewoon een handigheid worden, op een gegevenmoment denk je er niet meer bij na,dan doe je het gewoon.
Op mijn manege zeiden ze altijd druk je hakken uit als je op de fiets zit.
alleen dat lukt niet altijd(ik raak dan soms met mijn hakken de grond Haha! Haha! )
maar als je niet zo heel groot bent lukt dat misschien wel.

Zoals de rest zegt,laat mensen je er vaak op wijzen als je het maar vaak genoeg hoort dan lukt het je wel een keer en dan gaat het gewoon automatich

suc6