net ingereden en galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

net ingereden en galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-02 10:23

Hoe zouden jullie dat oplossen:

1: de hulp aanleren, maakt niet uit hoe het paard eerst in draf wegcrost en dan als ie uiteindelijk in galop zit, uitbundig belonen.

2: de overgang netjes (niet per definitie rond en nageeflijk), maar wel vanuit een arbeidsdraf.

Groetjes, Suus


batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 10:28

Ik zou voor optie 2 gaan. Anders beloon je nu je paard voor het wegcrossen, en mag het straks ineens niet meer..

Springt 'ie aan de longe wel netjes aan?
Dan zou ik als je erop zit het commando (Gaaaaaaaa-lop Tong uitsteken ) geven en als je voelt dat hij aanspringt de hulpen geven.

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

xXIreenXx

Berichten: 1067
Geregistreerd: 19-07-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 10:29

Ja eerst aan de longe met het commando 'Galop' dan als er iemand opzit aan de longe die daar
de hulpen bij geeft..en dan los in de bak, succes

Boque | Bokai | Buka | Boksel

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-02 10:34

Nee, ik heb het paard al ingereden.....onder optie 2. Ik heb 'm voor iemand anders ingereden en de galop eerst aan de longe aangeleerd.
Ik wil in principe een goede overgand, en anders liever niet. Maar ik hoorde van iemand die vindt dat je de galophulp moet leren en dat het bij een jong paard nog niet belangrijk is of ie dat netjes uitvoert, als hij de hulp maar begrijpt.
Naar mijn idee kun je het maar beter meteen goed doen, anders moet je het straks weer bij gaan schaven, het foute eruit krijgen en dat lijkt me veel verwarrender.
Ik wil dus een overgang zonder versnellen ervoor.
De mensen zijn overigens heel tevreden, maar ik hoorde dit van iemand die een paard binnen 5 dagen ingereden heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 13:21

Het is het belangrijkste dat hij de hulp begrijpt en aangaloppeert. In een later stadium ga je daar aan schaven, maar dat is niet het foute eruit halen hoor, gewoon verbeteren wat er in zit.
Als je probeert een jong paard 'beheerst' aan te laten springen, dan haal je je meer problemen op je hals omdat ze dan heel snel terug gaan springen en dat is vervelender.
Aangalopperen kost best wat kracht en het is niet zo erg om het in het eerste stadium makkelijker te maken.

Kendra

Berichten: 8711
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 15:23

Ik heb op dit moment twee jonge paarden en wat wij doen is een beetje van beide. Wij laten ze in ieder geval in het voorwaartse aanspringen. Dat is niet geheel beheerst, maar toch ook niet vanuit een 'cross-situatie'. Hoe je 't precies doet, hangt volgens mij erg af van een aantal dingen zoals: galoppeert het paard gemakkelijk, is hij al enigszins rechtgericht, is het een paniekerig paard, hoe reageert hij op been/stem-hulpen? Onze driejarige ruin springt links zonder problemen aan en galoppeert dan vrolijk twee rondjes. Het lijkt alsof hij nog nooit iets anders heeft gedaan (en dat deed hij vanaf het moment dat we begonnen met de galop, dat was toen hij netjes, redelijk stabiel, in aanleuning kon ronddraven). Maar dan komt de rechterhand. Hij doet precies hetzelfde als op de linkerhand en springt dus vrolijk links aan. Steeds weer. Dat komt omdat hij van zichzelf scheef loopt (zoals de meeste paarden, alleen doet hij het wat extreem). En dus is de enige manier (op dit moment) op de rechterhand hard in draf, recht richten, recht, recht, recht (haast stelling naar buiten) en precies in de hoek in de rechter galop laten vallen. Zo zie je dus bij 1 paard beide methoden - en ik zou niet weten hoe ik het anders moet doen op dit moment. Ik heb wel het gigantische voordeel dat onze ruin een enorme koele kikker is, die wordt er dus niet anders van - dat maakt wel wat uit.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-02 15:36

Dit paard heb ik zelf zadelmak gemaakt voor mensen. Het was idd een koele kikker, ik heb het ook rustig gedaan, ik ben zelf geen voorstander van de binnen-4-dagen-techniek...oftewel overrompelen.
Galop kende hij dus van de longe (licht bijgezet) en hij heeft geen enkel probleem gehad met netje aangalopperen.
Nou bedoel ik echt niet dat hij aan elkaar in een verzamelde galop aan moet springen, maar eerst 4 rondjes in draf rondcrossen en dan aanspringen vind ik zelf niet zo fijn. Zo heb ik het met mijn eigen paard ook niet gedaan.
Ik ben benieuwd hoe het over 3 jaar met onze nieuwe hengst gaat Haha! al denk ik dat ik die laat inrijden, of tenminste zadelmak laat maken.

Kitty

Berichten: 7683
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 17:03

Ik heb vandaag voor de tweede keer op de jonge ruin gezeten en hij pakt het zo goed op dat we binnenkort ook aan de galop beginnen (als het zo door gaat).

Aan de longe heeft hij geleerd (bijgezet) te galopperen, dus ik ga het ook vooral op de stemhulp met hulp van been en zit doen. Niet in galop vallen maar (misschien iets versneld) aanspringen.
Zo heb ik het ook met vorige paarden gedaan en dat bevalt me beter dan door middel van een harde draf in de galop laten vallen.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 19:07

Ik denk dat het erg moeilijk zal zijn om meteen al netjes aan te galoperen. Ik heb camilla nu 5 maandne onder het zadel met een pauze van 2 maanden, dus in totaal 3 maanden ongeveer en ze kan nu soms netjes aangaloperen, maar nog niet rond.. Maar ze stuift gelukkig niet meer weg. Maar de eerste 1,5/2 maanden is dat wel zo geweest. Dus ik heb haar toen gewoon weg laten crossen, ze mocht niet van mij eerst heel hard draven, maar wel wegstuiven zeg maar, dan werd ze gewoon beloond want ik kreeg reactie op mijn been+stem hulp!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 19:25

Ik ga met Lovely mee. Ik wil dat mijn paard voorwaarts blijft. Wanneer je en paard [beheerst] in de galop laat vallen maak je zeker een mooie voorwaarts gereden overgang met behoud van sprong.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-02 19:42

Daarom zei ik ook dat hij niet per definitie aan elkaar hoeft te zijn, maar wel vanuit een beheersde, maar wel degelijk voorwaartse arbeidsdraf. De meesten weten dat voorwaarts het eerste vereiste is, omdat je anders afbreuk doet aan de gangen. Dat is ten alle tijde uit den boze, maar als je dat bij een groen paard meteen verknald ben je natuurlijk fout bezig. Maar de meesten weten ook dat voorwaarts iets anders is dan crossen. Met crossen bedoel ik: bit pakken en onverstoorbaar door de hand heenrennen. Een eventueel onrustige aanleuning bedoel ik daar dus niet mee.
Tact is ook een belangrijke, uiteindelijk. En dat heeft, dacht ik, niet alleen te maken met je paard niet laten krabbelen, maar ook niet met naar voren crossen. Ik bedoel gewoon een, voor het paard op dat moment mogelijke (qua africhting) brave overgang, het neusje mag er heus wel uit zijn. Ik persoonlijk houd me nog niet met galop bezig als ik in stap en draf nog geen fijne aanleuning heb en ik heb dan ook weinig problemen gehad met de galop.
Ik denk dus dat ik hetzelfde bedoel als Jippie en Lov. Bedoel alleen dus geen aanspringen ala manegepaard....zo van: ik geef de hulpen wel 10 keer, en hij crost wel hard in draf door, maar over een rondje of 4 zal die weleens gaan galopperen....hij kan bijna niet anders, zo hard moet ie nu rennen! Knipoog

blieb01

Berichten: 1526
Geregistreerd: 05-04-02
Woonplaats: De Weere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 23:54

Ik zou in het begin een vaste hoek kiezen om aan te springen. Bijvoorbeeld ik draaf aan op de lange zijde en gebruik de eerste bocht van een korte zijde om de draf te verruimen en laat vervolgens in de tweede bocht met de juiste beenhulpen en stemcommando aanspringen in galop. Na een tijdje spring je ook in een andere bocht aan . Ik schaaf het naderhand wat bij zodat het een nette beheerste overgang word. ik laat het paard niet vanuit een volle draf in de galop vallen maar vanuit een middendraf.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 05:49

Voordat ik ga galopperen met een net ingereden paard kan het paard het al perfect aan de longeerlijn op de stem.
Bijvoorbeeld die haflinger die ik net ingereden heb. Hij is nu ongeveer 2 weken onder het zadel en ik heb nog steeds niet met hem gegalopeerd onder het zadel omdat hij soms in draf nog niet eens zijn evenwicht goed kan vinden. Tussendoor longeer ik hem wel en gaat hij van een rustige arbeidsdraf in galop op de stem. Als ik denk dat hij er klaar voor is om de galop onder het zadel te doen beginnen we daar pas aan.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-02 06:29

Dat bedoel ik Manda....
Daarom geloof ik ook niet in binnen een week inrijden!
Misschien zadelmak maken, maar verder....

Kendra

Berichten: 8711
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 10:21

suzanne schreef:
Dat bedoel ik Manda....
Daarom geloof ik ook niet in binnen een week inrijden!
Misschien zadelmak maken, maar verder....


't Ligt er maar aan wat je inrijden noemt. Zadelmak maken is helder, maar dan ga je dus inrijden en daar hou je niet op een bepaalde dag mee op. Het gaat heel langzamerhand over in 'gewoon rijden' (wat dat dan ook maar moge zijn). Met het aanleren van de goede galop blijf je wel een tijdje bezig, net zoals je met halthouden, netjes draven, enz. ook een tijdje bezig bent, toch?

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 11:25

Ik leer het 't liefste aan in het bos een lang pad en dan achter een anderpaard aan in galop.
Ze willen dan vaak mee galoperen en ze kunnen het evenwicht beter bewaren.
In de bak geef ik de galop hulp met een stemhulp voor galop.
Hij mag best wat harder gaan en in galop vallen maar geen 6 rondjes in een volle draf voordat ie in galop valt.
De galop hulp is het belangrijkste als ze dat maar kennen dan kun je ze steeds meer vanuit een rustige draf bij je houden en dan aangaloperen

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

thoroughbred

Berichten: 449
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 13:02

ik ga ook voor het eerst aanleren en dan bijschaven. soms heb je geluk en springen ze onder het zadel goed aan, andere paarden hebben weer veel meer moeite om goed in balans te blijven(met ruiter).
als het paard wat sterker wordt en in goede conditie komt zal dit makkelijker worden. Knipoog

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 13:08

Galophulp blijven geven, maar de foute reactie van voren een btje afremmen. Als het paard dan in galop springt, stoppen met hulp geven. Dat is de beloning. Als je galophulp geeft en hij gaat harder draven dan moet je geen sterkere hulp geven, omdat hij je wel gehoord heeft, maar niet verstaan. Na een paar keer oefenen zal hij je wel verstaan en gaat hij niet meer harder draven, maar aangalopperen.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 14:37

Ik zou dit doen onder begeleiding van een instrukteur, die de basis geod begrijpt.

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-02 17:37

ehm...die heb ik Prima. Ik krijg paarden via mijn instructrice. Zij werkt enkel met paarden (en lesklanten) vanaf M/Z nivo. Als ze een jong paard krijgt komt ie eerst bij mij en als hij dan wat hoger is afgericht pakt ze hem over en traint hem door in het ZZ en hoger.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 19:14

Manda schreef:
Voordat ik ga galopperen met een net ingereden paard kan het paard het al perfect aan de longeerlijn op de stem.
Bijvoorbeeld die haflinger die ik net ingereden heb. Hij is nu ongeveer 2 weken onder het zadel en ik heb nog steeds niet met hem gegalopeerd onder het zadel omdat hij soms in draf nog niet eens zijn evenwicht goed kan vinden. Tussendoor longeer ik hem wel en gaat hij van een rustige arbeidsdraf in galop op de stem. Als ik denk dat hij er klaar voor is om de galop onder het zadel te doen beginnen we daar pas aan.

Ik galoppeer van dag in met de jonge paarden,
juist omdat hun balans daar zoveel beter van wordt.
De draf is de moeilijkste gang voor een jong paard dus waarom zou je hem dan niet helpen door hem wat extra te laten galoperen?

Hoe langer je wacht, hoe groter de kans op een 'explosie', als je alle drie de gangen van af het begin af aan stiumuleert voorkom je dat.

Longeren doe ik maar een paar keer voor het zadelmak maken dus kunnen ze nog niet aangalopperen op de stem, ik laat ze wat ruimer draven en dan vallen ze er met een duwtje van het binnenbeen altijd in.
Gewoon heel beheerst, niet laten rennen maar zeker niet teveel terug rijden omdat een jong dier nog niet te verzameld kan aanspringen en omdat we zoals Jippie al zei een voorwaarts aangesprongen galop willen zine, dat moet je ervanaf het begin al in 'stampen' Knipoog

Kendra

Berichten: 8711
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 19:22

Sjuimpje schreef:
De draf is de moeilijkste gang voor een jong paard dus waarom zou je hem dan niet helpen door hem wat extra te laten galoperen?


Dat is natuurlijk verschillend per paard, onder de man is voor de meeste paarden de galop toch de moeilijkste gang (ook wel logisch als je de beenzetting bekijkt).

Belker

Berichten: 15235
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 07:11

Eeeh, ik heb net 2 jonge paarden achter de rug die in galop beter in evenwicht waren dan in de draf. Maar, ik doe eht het leifst in het bos, lang recht pad en achter een ervaren paard aanspringen en dan er voro bij in het eigen meest beheersbare tempo zonder afbreuk aan het voorwaartse of de galopsprong. Alleen toen dacht ik nog niet zo ver door. Ik deed het gewoon zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 14:33

Galopperen is voor jonge paarden gewoon erg goed, tuurlijk verschilt het per paard, maar de gewone kwpner ed, is het toch het makkelijkst voor!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 14:51

Pipo heeft gelijk,
voor een draver of lompe dikke pony zal het anders liggen,
maar de 'sport' paarden galopperen onder de man toch echt makkelijker als dravaen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers