Anky-systeem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 16:25

Zo'n heet paard is waarschijnlijk té snel aan je been en dan moet je inderdaad meer been geven, zodat hij er wat minder heftig op wordt....
Het is namelijk ook niet te bedoeling dat je niet met been kúnt rijden!
Je moet er wel aan kunnen komen, anders kun je ook geen hulpen geven.


amberiwan
Berichten: 223
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 17:21

ik vind de anky manier niet slecht
en als je paard lekker loopt op die manier
waarom niet wand het is echt geen domme manier van rijden ander was ze niet zo ver gekomen
en vind ook dat niemand kan beslissen of het een goeden manier is wand elk paard is anders
het kan niet bij jouw manier van rijden passen maar dan hoeft het niet meteen slecht te zijn
en ik ben het met wouter eens dat het GEEN makelijk systeem is
wand ik ben al een paar keer bij anky op stal geweest en ook zij rijd der jonge paarden anders dan de wat ouderen paarden
ik rij ook een beetje zoals het anky systeem en als ik een schow van haar bij woon en ze legt dingen uit probeer ik het wel een (licht aan wat het is nartuurlijk en of het bij mijn maneer van rijden past)

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 17:36

Gail schreef:
Een vriendin van mij lest met haar flegmatieke zeer snel op het been afstompende paard bij Nicole Werners die haar dus ook leert om vooral met haar been van het paard af te blijven…..maar dat werkt gewoon niet bij dat paard! Om dan maar stug aan dát systeem vast te blijven houden?


Dat begrijp ik nou niet, dat het niet werkt bedoel ik, dan doet die vriendin van je toch iets niet goed lijkt me.

Overigens vind ik dit een geweldig interessant topic geworden en ik hoop op nog meer uitdieping indien mogelijk. Ik heb geen 'ervaring' met het A&S-systeem maar ik heb het idee dat ik zo langzamerhand de ideeen erachter begrijp en zie waar de nuance-verschillen zitten met het 'klassieke' systeem als je dat zo mag noemen. Heel fijn.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 17:49

marieketencate schreef:
Op zich begrijpelijk, ook voor het paard. Het enige wat ik niet helemaal begrijp is het volgende (ik hoop dat iemand wél weet hoe het zit):

je wil een paard dat zijn achterbenen goed onder de massa plaatst, zodat hij daarmee meer gewicht kan overnemen van de voorhand en zo lichter wordt in de voorhand. De achterhand "zakt" en de voorhand "rijst". Zo denken de klassieken er ook over. De hoofd/hals houding van Bonfire op de foto begrijp ik dan niet helemaal...hij kan zo toch niet "omhoog" komen in de voorhand? Het lijkt mij erg vreemd om als paard met je hoofd tussen je voorbenen te lopen, maar dan wel lichter in de voorhand te worden....
Ik rijd mijn paarden ook vrij rond en wil dan dat ze achter actief blijven, maar kun je verwachten dat ze zoveel "draagkracht" achter hebben, terwijl ze aan de voorkant naar beneden gedwongen worden?


Oke ik ga een poging wagen Schijnheilig

Idd de hoofd/hals houding van Bonfire op de foto is heel erg laag en rond. maar kijk is goed?? de schoft rijs wel en de achterhand daalt ook!! Ik rij zelf ook LRD (zit in de leerschool bij Sonja Gademann) daar word mij geleerd dat ik met mijn benen+zit zoveel activiteit krijg dat ik doot het sluiten van me hand de achterhand van het paard als waren onderschuift, hij daalt dus in de achterhand maar een automatisch gevolg hiervan is dat de voorhand rijst en dat voel ik vaak dan ook en toch heb ik hem ook zo laag en rond, misschien dat een anatomie expert ofzo uit kan leggen hoe dat kan Verward denk dat de hoofd/hals houding los staat van het lijf zeg maar Verward is maar een stelling iemand daar andere ideeen over?

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 17:57

Ja, iemand in de zaal die weet hoe het anatomisch in elkaar zit?? Haha!
Het lijkt me dat het paard zich zo moeilijk in allerlei bochten moet wringen.. of kan alleen Bonfire dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 18:40

Nee, mijn paard kan het ook namelijk. Ik kan ook niet echt uitleggen hoe ik het precies doe, maar het is een erg lekker gevoel Haha! als het goed gaat.

Ik heb een beenhulp "vooraan" voor "omhoog" (meer impuls) en een beenhulp iets meer naar achteren voor "naar voor". Als mijn paard impulsief naar voor aan het draven is kan ik hem heel rond maken. Door daarin meer impuls te vragen komt hij meer van de grond. Je voelt hem dan echt opbollen, achter én voor zakken en bij de schoft wat opbollen. Mijn paard, als het goed lukt, begint dan echt door te veren. Alsof je op een vliegend tapijt zit Dromen

Ik zal mijn trainer eens vragen hoe hij dat anatomisch ziet, hij heeft daar meestal wel goede ideeën over (en een goed referentiekader dichtbij Haha!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 18:45

In navolging van hierboven:
als je dit niet doet krijg je dus gemakkelijk een paard dat vanuit de schoft echt omlaag gaat, en dus gemakkelijk meer gewicht op de voorhand neemt. Dat is dus wat mijn trainer weer tegen heeft op vwnw met de neus eruit en laag over de grond. Haha!

Ook als je de schouder niet begrensd als je veel stelling vraagt, druk je je paard eigenlijk ook "tegen de grond". Ik wil mijn paard van mijn buitenteugel "af" hebben. Als ik hem verder in laat buigen plaats ik eerst de voorhand naar binnen (in het begin van de opleiding via buitenstelling, later als het allemaal fijner kan met stelling naar binnen) dan pas tel ik ver door naar binnen.

Het prettige van meer systematiek in je rijden krijgen (en mij bij valt het kwartje tegenwoordig af en toe, ik heb ook erg moeten wennen in het begin) is dat je een soort "raamwerk" hebt dat je op elk paard kunt toepassen. Ik heb samen met Nescio moeten omschakelen, en dat blijft best lastig af en toe. Op andere paarden kan ik me nu wel veel makkelijker aanpassen en makkelijker problemen oplossen. Dat heb ik niet direct te danken aan rond en diep trainen, maar wel aan het werken vanuit meer systeem. Ik snap steeds beter wat ik nou eigenlijk aan het doen ben. Vroeger reed ik maar wat in het rond vergeleken bij nu.

smout

Berichten: 1264
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 20:37

erg interressant topic.
Ben zelf een paar keer naar een clinic geweest en erg onder de indruk van het systeem.
Wil hier ook graag meer van leren.
Maar heb hier in het noorden niet de begeleiding die hier bij past dus hou ik me bij mijn instructrice.

Maar ben ontzettend leergierig en wil van Zep weten om het systeem wat beter uit te leggen.Het raamwerk dat je kunt toe passen op je paarden.

leef je droom, droom niet je leven.

amberiwan
Berichten: 223
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 21:11

Wouter24"]
[quote="marieketencate schreef:
Op zich begrijpelijk, ook voor het paard. Het enige wat ik niet helemaal begrijp is het volgende (ik hoop dat iemand wél weet hoe het zit):

je wil een paard dat zijn achterbenen goed onder de massa plaatst, zodat hij daarmee meer gewicht kan overnemen van de voorhand en zo lichter wordt in de voorhand. De achterhand "zakt" en de voorhand "rijst". Zo denken de klassieken er ook over. De hoofd/hals houding van Bonfire op de foto begrijp ik dan niet helemaal...hij kan zo toch niet "omhoog" komen in de voorhand? Het lijkt mij erg vreemd om als paard met je hoofd tussen je voorbenen te lopen, maar dan wel lichter in de voorhand te worden....
Ik rijd mijn paarden ook vrij rond en wil dan dat ze achter actief blijven, maar kun je verwachten dat ze zoveel "draagkracht" achter hebben, terwijl ze aan de voorkant naar beneden gedwongen worden?


Oke ik ga een poging wagen Schijnheilig

Idd de hoofd/hals houding van Bonfire op de foto is heel erg laag en rond. maar kijk is goed?? de schoft rijs wel en de achterhand daalt ook!! Ik rij zelf ook LRD (zit in de leerschool bij Sonja Gademann) daar word mij geleerd dat ik met mijn benen+zit zoveel activiteit krijg dat ik doot het sluiten van me hand de achterhand van het paard als waren onderschuift, hij daalt dus in de achterhand maar een automatisch gevolg hiervan is dat de voorhand rijst en dat voel ik vaak dan ook en toch heb ik hem ook zo laag en rond, misschien dat een anatomie expert ofzo uit kan leggen hoe dat kan Verward denk dat de hoofd/hals houding los staat van het lijf zeg maar Verward is maar een stelling iemand daar andere ideeen over?
[/quote]
nee
volgens mij hoort het zo ik probeer het ook zo te doen maar of het altijd lukt is anders

Suzanne F.

Berichten: 49152
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-02 10:20

happy worker"]
[quote="Suzanne F. schreef:
Het echte Anky systeem gaat over been en hand los van elkaar gebruiken en geen aanleuning willen en de hand niet opzoeken als dat niet gevraagd wordt. .....

Zo, voor het eerst sinds tijden dat ik iets gepost heb hier op rijtechnisch.... Haha!. Zal ook wel 1 van de laatste keren zijn denk ik... Lachen


Ik heb nog geen antwoord op mijn eerdere vraag vandaar maar even het stukje gequote dat voor mij van belang is en wat ik dus niet helemaal kan vatten. Ik heb overigens in (oudere) interviews en stukken van Anky/Sjef nooit gelezen dat ze geen aanleuning willen, is dit nu jouw interpretatie Suzanne of is dit een ontwikkeling in hun systeem. Daar ben ik heel nieuwsgierig naar.

Enne, dit soort berichten mag je vaker posten hoor, zeer interessant.
[/quote]

Ik heb bij Imke Bartels in de klas gezeten en ik heb dus heel uitgebreid het hele Anky-systeem uitgediept....Er is heel uitgebreid over gesproken bij ons in de klas en we hadden ook Tineke als docente.
Hier werd duidelijk gzegd dat ze GEEN aanleuning wilden, dit noemden ze igg geen aanleuning, paard mocht namelijk geen verbinding nemen als dat niet gevraagd werd.

Imke zei zelf dat ze dat ook nog niet helemaal snapte, ze begon t nu pas een beetje door te krijgen na 5 jaar lessen....

Dit heb ik dus niet zelf bedacht ofoz, en waarom dit nooit in de bladen staat ofzo lijkt me duidelijk. Dan is t eind helemaal zoek op de landelijke concoursvelden, je moet heel voorzichtig zijn met dat soort uitspraken.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 10:37

Suzanne F. schreef:
Hier werd duidelijk gzegd dat ze GEEN aanleuning wilden, dit noemden ze igg geen aanleuning, paard mocht namelijk geen verbinding nemen als dat niet gevraagd werd.


M.a.w. alleen het gewicht van de teugels in je hand, en paard mag pas van hoofd-, hals-, lichaamshouding veranderen op het moment dat de ruiter verbinding (met been of hand) neemt?

In de clinics van Anky en Tineke zie je ook altijd zo'n geweldig mooi superlicht teugelcontact. Anky heeft haar been ook altijd erg van het paard af. Lisa Wilcox heeft het been juist continue ietsje eraan.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 13:57

Op de geode manier toegepast is het een fantastisch systeem maar ik denk wel dat je erg snel blessures krijgt als de paarden teveel doorgeduwd worden en dat zie je in de praktijk ook. Elk systeem heeft voor en nadelen en a;s je vooraan mee wilt rijden in de hogere klassen dan denk ik dat dit het beste systeem op dit moment is. Wel vind ik dat paardensport wat dat betreft nog erg in de kinderschoenen staat in verhouding tot humane sport waar veel meer gekeken wordt naar de gevolgen van training en daardoor kun je een systeem optimaliseren.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 bezoekers