Paard zit links vast door rechtsom rondjes in box te lopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ElinaSK

Berichten: 2656
Geregistreerd: 07-07-10

Paard zit links vast door rechtsom rondjes in box te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-11 11:03

hoi bokkers :j

ik heb al een aantal dingen gelezen over hoe een paard weer recht te krijgen als ie scheef is.
Het paard wat ik rijd loopt telkens rechtsom rondjes in haar stal.. met als gevolg dat ze dus
nu links vast zit . ik vraag me af of ze doordat ze steeds zo rechtsom rondjes aan het lopen is in haar stal ze met goeie training en begeleiding etc wel weer recht te krijgen is ?Want ze stopt niet met die rondjes lopen werkt het rechtrijden / losrijden dan niet gewoon averechts, omdat ze toch steeds rechts maar weer rondjes blijft lopen ?

p.s. Ze staat overigens voor jullie informatie niet 24/7 op stal, maar in deze periode staan ze tot over hun kootholtes in de modder en daarom staan ze er niet al te lang in vanwege het gevaar op mok etc. Ik heb nu 1 keer per week les en dat is dan ook de enige mogelijkheid om er aan te werken vanwege een te natte bak / paddock.
Laatst bijgewerkt door Elles op 24-12-11 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: onduidelijke topictitel aangepast

"You better run away while it let us. 'Cause like it or not everyday we get a little better at jealousy"


ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Re: Paard zit links vast door rechtsom rondjes in box te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 16:19

Met een keer per week een uurtje les ga je niks aan dit probleem kunnen doen. Paard zou wat mij betreft niet meer op stalmogen, snel een oplossing zoeken dus. Evt. Zorgen voor afleiding door hooinet..

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: Paard zit links vast door rechtsom rondjes in box te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 16:26

Als je echt maar 1 keer per week traint met je paard gaat het niet lukken en zou ik eigenlijk tot je door kan rijden ook die ene keer voorlopig overslaan.
Dat rondjes draaien is verveling, dus zorg dat er voldoende hooi is, ze wat kan zien overdag.
Ik weet niet hoe je haar hebt gestald, staat ze alleen of heeft ze contact met andere paarden?
Het wil ook wel eens helpen om een hooinet in de loop op te hangen.

wie zijn buisje lapt met leugens
vind, al lapt hij dag en nacht
toch altijd weer nieuwe gaatjes
daar waar hij niet had verwacht

Nienke96

Berichten: 544
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Smilde

Re: Paard zit links vast door rechtsom rondjes in box te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 17:12

Kan je niet naar een nabegelegen bospad? Ik rijd hier na een stukje weg zo een lang pad op, dat is vaak droger en kan je ook fijn wat oefeningen doen :)

Idd wat afleiding kan helpen, maar ik ken een paard dat 10 uur per dag buiten staat, en in een stal van 4,5x4,5 met voldoende hooi nog steeds als een gek rondjes loopt......

Romantic Pitou (Romantico x Landwind II B) - B+10 / B+0

ElinaSK

Berichten: 2656
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Paard zit links vast door rechtsom rondjes in box te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-11 18:39

Ze staat samen met nog veel meer paarden .
en idd zoals jij zegt nienke ze doet het wat je er er ook neer legt.. maar dat komt vooral omdat ze in het verleden een te kleine stal heeft gehad en toen ontdekt heeft dat ze hem kon verruimen door rondjes te lopen en de zijwand er dus uit te drukken.. nu heeft ze hier echt een ontiegelijk grote stal , maar ze doet het gewoon het is gewoon stereotiep gedrag geworden... helaas is er nooit ingegrepen waardoor ze dus niks doet met wat je ook in dr stal knikkert...

ik weet niet of op dit moment naar het bos gaan verstandig is.. ze is nog erg jong en wil nog wel eens iets niet snappen en buiten kan dat best wat gevaarlijke situaties creeeren..

"You better run away while it let us. 'Cause like it or not everyday we get a little better at jealousy"

Langcara
Berichten: 1935
Geregistreerd: 05-12-11

Re: Paard zit links vast door rechtsom rondjes in box te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 22:40

Staat je paard erg veel op stal? Het zou fijn zijn als ze niet meer rondjes liep in de stal. Zo'n paard zou eigenlijk naar een hit actief stal moeten, niet meer in een paardenbox. Dit is ook stereotype gedrag en past thuis in het rijtje van weven en luchtzuigen.

Paarden hebben altijd een kant waar ze stugger zijn. Maar dit is rijtechnisch best te verbeteren.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Paard zit links vast door rechtsom rondjes in box te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 01:16

Zorgen dat het paard niet op stal hoeft waar hij zich echt gewoon helemaal niet op zijn gemak voelt .
Want je kan trainen wat je wil maar als het paard 23/7 op stal staat rondjes te draaien schiet je training niet echt op .
Van een blubber paddock krijgen ze echt geen mok en ook aan een blubber paddock valt wat te doen.

deess

Berichten: 892
Geregistreerd: 26-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 01:22

hoi :) in dit geval denk ik dat een poos vast zetten misschien nog wel beter is (ben ik eigenlijk enorm op tegen!) als stereotiep rondjes draaien met alle lichamelijke/geestelijke slijtage tot gevolg.doorbreken van die rare gewoonte zou ik doen.indd ook veel ruwvoer hoor, succes er mee! :) groetjes deess

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Paard zit links vast door rechtsom rondjes in box te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 01:31

Vast zetten op stal , nou sorry dat vind ik erg paard onvriendelijk, als je bedenkt dat een paard een enorm bewegings dier is , zou ik er eerder voor kiezen een andere stal te zoeken waar het dier 24/7 buiten kan ook al moet hij in de modder staan, er is op elke stal wel een plekje te creëren voor paarden die zich op stal niet veilig en fijn voelen, de meeste dieren geven zich er aan over , berusten in hun lot eenzaam op gesloten te worden , want zoe zie ik het als je bedenkt dat een paard een kudde dier is dan ben je als eigenaar verantwoordelijk om hem dat ook zo veel mogelijk te gunnen ,als eigenaar dat je moet je er voor zorgen dat je dier het ook fijn heeft op het plekje waar hij staat en dit dier moet die stal uit en meer bewegings vrijheid krijgen en een maatjes en niet voor straf vast gezet gaan worden.

deess

Berichten: 892
Geregistreerd: 26-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 01:59

als hij er meer uit kan, verhuizen kan naar een hit actief stal ofzoiets, dan is dat denk ik indd het beste voor dit paard :) maar als dat niet kan,en zo lees ik het, dan is afentoe vastzetten in mijn ogen beter als stereotiep gedrag aldoor ;)

Marion71
Berichten: 2377
Geregistreerd: 15-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 02:21

deess schreef:
als hij er meer uit kan, verhuizen kan naar een hit actief stal ofzoiets, dan is dat denk ik indd het beste voor dit paard :) maar als dat niet kan,en zo lees ik het, dan is afentoe vastzetten in mijn ogen beter als stereotiep gedrag aldoor ;)


Daar schiet je niks mee op, dan zou je het paard aldoor vast moeten zetten en da's imo het ergste wat je kunt doen.

@TS: je kunt dit gedrag vergelijken met weven. In de volksmond wordt dit een stalgebrek genoemd maar eigenlijk is het een stalmanagementprobleem. Het paard heeft niet geleerd dat rondjes draaien en duwen tegen de wand haar stal vergroot. Zo ver denkt een paard niet, dat zijn menselijke eigenschappen toekennen. Het is veel simpeler: actie - reactie. Ze verveelt zich op stal, maakt door rondjes te draaien endorfine in de hersenen aan, dat is plezierig en blijft dat doen.

Als het bevestigd gedrag is, doe je daar niet veel aan qua stalgedrag. Vaak helpt veel naar buiten en het mooiste is 24/7 met schuilstal. Simpelweg omdat je de trigger weghaalt.
Vastzetten is het gedrag maskeren en een aanbod om een nieuw stalgebrek te ontwikkelen. Voor geen enkel paard is veel op stal staan goed, maar voor dit paard helemaal niet. Kun je een andere huisvesting voor haar zoeken? De oplossing moet nu niet vanuit training of het gedrag van het paard komen, maar vanuit haar eigenaren die omstandigheden creeëren waarbij het paard zich happy voelt. Vastzetten hoort daar echt niet bij.

ElinaSK

Berichten: 2656
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Paard zit links vast door rechtsom rondjes in box te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-11 11:12

Het paard komt in principe elke dag buiten, maar met die modder en super veel nattigheid staat ze minder lang buiten dan zou moeten in verband met mok. Ze is ook graag op stal.. het gedrag van rondjes draaien was eerst veel en veel erger, maar doordat ze nu meer in handen is , is ze het al iets minder gaan doen.. het is wel zo dat ze bij je komt al je haar roept.. maar als ze de interesse verliest gaat ze gewoon weer verder met rondjes lopen.. laatst toen ik haar stal ging uitmesten wilde ze er perse niet uit ik kon de deur open zetten en ze keek me aan van ik ga hier niet weg hoor...

ik denk trouwens als ik haar vastzet dat ze de boel kapot trekt...
het verhuizen van haar is niet zo makkelijk ze is zegmaar onofficeel van mij , maar ik heb geen kosten.. het is niet meer een verzorgpaard zoals eerst maar ook geen bijrijd paard. de eigenaar heeft donderdag gezegt ze is voor jou en wij hebben de kosten.. dus verplaatsen gaat helaas niet...

In de zomer stond ze 24/7 buiten , maar zodra ze op een stal staat waar dat ook moge zijn gaat ze gewoon vrolijk rondjes lopen... ik heb haar er overigens wel eens op betrapt dat ze na een flinke inspannende training ze gewoon doodnormaal stil bleef staan en verder de hele dag ook geen rondjes heeft gelopen... en ik geef toe dat ze nu te lang en te veel op stal staat, waardoor ze veel te veel energie is gaan kweken..

"You better run away while it let us. 'Cause like it or not everyday we get a little better at jealousy"

Nienke96

Berichten: 544
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Smilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 11:43

ElinaSK schreef:
ik weet niet of op dit moment naar het bos gaan verstandig is.. ze is nog erg jong en wil nog wel eens iets niet snappen en buiten kan dat best wat gevaarlijke situaties creeeren..


Nouuuu... met jonge paarden naar het bos gaan is eigenlijk heel goed ;) Als het kan is het helemaal mooi!
Ze kunnen dan gewoon in een rechte lijn vooruit, wat voor hun echt veeel makkelijker is (onderschat dat niet) en als een paard net onder het zadel is kunnen ze zo goed voorwaarts leren lopen. Want je moet eerst vóóruit.

Maarja, je moet het wel durfen. Niet bang zijn, goed in het zadel gaan zitten en vóóruit rijden. Zodra je gaat lopen stappen en halthouden enz. dan gaat het mis, je moet m de kans niet geven om stil te gaan staan.

Het stal probleem lijkt mij zo te lezen heel moeilijk op te lossen! Probeer haar met rijden gewoon steeds wat losser te krijgen, want als ze alleen maar rondjes rechtsom loopt dan komt dat idd niet goed. Maar met goede training zullen de gevolgen veel minder zijn. Er zijn meer paarden die dit doen en die functioneren gewoon prima :)

Succes ermee!

Romantic Pitou (Romantico x Landwind II B) - B+10 / B+0

Nienke96

Berichten: 544
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Smilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 11:45

ElinaSK schreef:
ik heb haar er overigens wel eens op betrapt dat ze na een flinke inspannende training ze gewoon doodnormaal stil bleef staan en verder de hele dag ook geen rondjes heeft gelopen... en ik geef toe dat ze nu te lang en te veel op stal staat, waardoor ze veel te veel energie is gaan kweken..


Dan kan je sowieso proberen om haar lichamelijk bezig te houden, met een jong paard niet elke dag rijden. Maar wees creatief, longeren, in het bos rijden, en de training afwisselend houden (balken)

Romantic Pitou (Romantico x Landwind II B) - B+10 / B+0

Langcara
Berichten: 1935
Geregistreerd: 05-12-11

Re: Paard zit links vast door rechtsom rondjes in box te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 13:21

Ik vind dat er hier over het algemeen wel zinnige dingen worden gezegd. DAar kan ik me wel bij aansluiten.

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 14:22

Is er misschien een hele grote stal waar ze met een weidemaatje in kan? Of een kleine bak die niet gebruikt wordt? Misschien dat ze dan ook geen rondjes meer draait.

Verder zou ik kijken of je toch vaker kan komen dan 1x per week, en dan net als ze van de wei moet. Dus vanuit de wei --> even werken --> naar stal (met maatje).

Maar rechtrichten haalt weinig uit als je maar 1x per week het paard laat zien hoe zij beter loopt, als zij daarnaast 7 dagen in de week rechtsom rondjes gaat lopen.

The 4th Dog Commandement: Do not be angry at me for long, and do not lock me up as punishment. You have your work, your entertainment and your friends. I only have you...

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 14:22

Dus conclusie het dier moet de stal uit . kun je met de staleigenaar niet iets regelen?? zodat ze in elk geval 8 uur per dag buiten kan staan of miss wel 24.7 met een afdak wat heel simpel te maken is met daaronder verhard,
Zelf heb ik ook een aantal paarden die echt niet blij worden van stal en ik heb ruimte gecreëerd dat ze in de groep lekker buiten kunnen blijven , ik heb mijn paddocks om laten zetten dus het zand omhoog laten halen zodat er geen blub meer is , echt heel fijn en al mijn paarden 18 kunnen dag en nacht buiten blijven nu ondanks dat ik maar weinig grond hebt ik heb wat weides er aan opgeofferd, elke pension stal heeft daar el ruimte voor en een stukje wei op offeren zodat de paarden gelukkiger word dat zou je er toch voor over moeten hebben lijkt me ??

Geen enkel paard is blij op stal wij denken dat ze blij zij omdat wij met slecht weer ook graag binnen kruipen, maar een paard is het liefst in een kudde lekker buiten aan het ravotten spelen en lekker bewegen , kun je niet met de eigenaar praten dat ??

ElinaSK

Berichten: 2656
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Paard zit links vast door rechtsom rondjes in box te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-11 20:04

Klopt, in principe kan ik elke dag komen , maar ik kan niks beginnen in de bak .. de bodem is zwaar en nat ( wordt nog wel wat aan gedaan ) en het is donker en het licht is daar dus kapot -.-' ( de bak is overigens niet van hun zelf ) ik moet tot laat naar school en ja dan werkt het helaas niet zo .. in de vakanties probeer ik wel elke dag te komen en wat te doen...

de stal waar ze in staat is overigens niet een binnenstal zoals bij een manege ( niet dat dat veel uit maakt , een stal is een stal. ) het enige wat ik kan verzinnen is de deur van de stal open laten zodat ze in en uit kan wanneer ze wil... ( ze kunnen daar gewoon achter het huis rondlopen / de paddock in gaan ) .

Wat betreft het buitenrijden .. het is naar mijn idee ook een goed idee. alleen ik denk dat ze er nog niet aan toe is ( tenminste niet in dr eentje ) ze wil nog wel eens heel eigenwijs zijn, normaal is ho ook gewoon ho , maar op zulke momenten even niet meer . Balkjes lopen vind ze overigens doodeng ( en het is nog wel een springpaard :') ) Ze moet daar gewoon nog even in bevestigd worden .

"You better run away while it let us. 'Cause like it or not everyday we get a little better at jealousy"

Anoniem

Re: Paard zit links vast door rechtsom rondjes in box te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 20:07

Jouw paard heeft een stal ondeugd gecreeerd en dat heeft ook met stalmanagement te maken. Als je op een stal staat waar er geen voorzieningen zijn in de winter, zoals gedraineerde paddocks dan zou ik toch een andere stal zoeken, want gezond is dit niet voor je paard.

Als ze nog jong is en je begint nu al met dit startprobleem....is het maar waar je aan wil beginnen...

ElinaSK

Berichten: 2656
Geregistreerd: 07-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-11 20:30

Verplaatsen gaat helaas niet , omdat ze niet op een pensionstal staat en niet officeel van mij is :P ( maar onofficeel gekregen van de eigenaar )
en ik denk overigens dat dit stalgebrek niet meer te onderbreken is.. ze doet het zoals ik al eerder zij op welke stal dan ook .... het is al zo ver doorontwikkeld.. en ik ben pas sinds augustus met haar bezig ... dus ja
Laatst bijgewerkt door ElinaSK op 25-12-11 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

"You better run away while it let us. 'Cause like it or not everyday we get a little better at jealousy"

Anoniem

Re: Paard zit links vast door rechtsom rondjes in box te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 20:32

Kan ze niet in de buitenbak gedurende een paar uur per dag?

ElinaSK

Berichten: 2656
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Paard zit links vast door rechtsom rondjes in box te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-11 20:32

Ze komt sws elke dag buiten ( voor zo ver mogelijk ) alleen ze doet het gewoon, omdat het een gewoonte is geworden van haar..

"You better run away while it let us. 'Cause like it or not everyday we get a little better at jealousy"

Anoniem

Re: Paard zit links vast door rechtsom rondjes in box te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 20:35

wat is sws? Maar dat komt ergens vandaan en als ze jong is, hoe oud?

Het is geen normaal gedrag en komt voort uit verveling of stress..beiden op te lossen.

ElinaSK

Berichten: 2656
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Paard zit links vast door rechtsom rondjes in box te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-11 20:38

sws = sowieso :P . Ja, klopt het komt ook ergens vandaag ze heeft zich vroeger dus waarschijnlijk verveeld maar ook op een te kleine stal gestaan.. het gedrag heeft zich zo ver door ontwikkeld dat het eigenlijk niet meer op te lossen is.. zeheeft vant zomer 24/7 buiten gestaan met dr vriendjes ... ze is nu 4.5 wordt in mei 5 . Maar met een hele intensieve training laat ze het wel ( daar heb ik haar tenminste een keer op betrapt.

"You better run away while it let us. 'Cause like it or not everyday we get a little better at jealousy"

Anoniem

Re: Paard zit links vast door rechtsom rondjes in box te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 20:42

Als je er wat aan kan veranderen door bv van stal te verplaatsen.

Ik bv ben niet voor rekken in de stal..mijn paarden hebben geen rekken, kunnen dus over de muur met elkaar staan..Een van mijn paarden kan niet zonder zijn shet en ze hebben samen in een grote stal gestaan, tot ik merkte dat mijn paard niet meer ging liggen en de shet als een kind ging behandelen, dus shet staat nu in een deel van zijn stal met een eigen laag shettendeurtje...maar paard staat er over heen met hals...er is nu rust, anders is het een bonk heen en weer geloop in stal..

Misschien kan je wat regelen waardoor paard tot rust komt?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 71 bezoekers