Wijken (nogmaals :) )

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Wijken (nogmaals :) )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-02 11:08

Ik ben nu een begonnen met oefenen voor de L1 en het gaat aardig goed, al zeg ik het zelf Knipoog Iwaldo pikt het wijken best snel op (we hadden het wel eens gedaan natuurlijk maar nu oefen ik het iedere keer) Soms pikt ie het zelfs te goed op, dan hoef ik de AC lijn maar op te sturen en boem stapt ie over de schouder weg ('Ik weet wel dat we naar de hoefslag moeten hoor!') Dat probeer ik op te lossen door eerst recht te stellen, dan wijken, niet helemaal naar de hoefslag toe maar aan het einde ook weer rechtstellen en af en toe een AC lijn te pakken zonder wijken (gefopt! Knipoog )
Nu wil ik van jullie graag nog een keertje horen waarop de jury let bij het wijken, en kunnen jullie de hulpen nog eens uitleggen? Mijn instructrice heeft het natuurlijk uitgelegd en we hebben het samen geoefend, maar ze is nu op vakantie en ik wil graag nog eeens nakijken of ik het wel goed aan het doen ben!

Thanks!

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 11:15

Ik heb hetzelfde met Laiser.
Die heeft de tweede of derde keer dat ik een oefening doe ook zoiets van jaja ik weet al wat je wil, ik doe het alvast wel even.
Ik stel hem dan inderdaad ook recht of laat hem tegengesteld lopen. En natuurlijk probeer ik hem voor te zijn, anders doet meneer het straks ook in de proef.
Maar ik vraag me net als jij af wat nu het punt is waar de jury op let. Ik neem aan dat je paard niet over de schouder wegrent, en dat de achterhand wordt meegenomen. Maar wordt er ook opgelet hoe ver een paard schaart?

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-02 11:18

Ja en moet het tempo eigenlijk gelijk blijven? Ik heb namelijk nog wel een beetje dat Waldo erg terugkomt in tempo wanneer hij pootje over gaat Lachen

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 11:37

Ik denk wel dat het tempo gelijk moet blijven.
Ik moet namelijk altijd zorgen dan mijn tact en regelmaat niet terug zakken.

Zwabbertje

Berichten: 106
Geregistreerd: 16-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 11:52

Je tempo moet in de proef constant blijven. Als hij bij het trainen in tempo terug komt, kun je proberen tijdens het wijken met het tempo te spelen, een keertje flink opschakelen bijvoorbeeld. Je kunt thuis ook overgangen in het wijken oefenen, bijvoorbeeld inzetten in stap en overgaan in draf of andersom. Na een paar passen rechtzetten en voor het andere been terug wijken is ook een goede oefening. Of omstellen en een volte indraaien bijvoorbeeld. Wijk ook eens een paar passen van de hoefslag af. Blijf hem maar verrassen met onverwachte opdrachten, wordt ie lekker attent van.

germie

Berichten: 25924
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 12:02

Ze willen vooral de inzet en het einde zien, dus het rechtrichten. DAn ben je al aan een 5 toe. Nog een beetje wijken en het wordt een 6.
m'n verzorgpaardje wordt altijd loperig

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 12:06

Neem de achterhand eens wat mee op de volte. En zig-zag-wijken. Stukje links, rechtstellen, rechts, rechtstellen, etc.

De jury let erop of je de achterhand mee neemt, of de achterhand niet voor de voorhand komt, of je een constant tempo hebt en houdt.