met doorzitten gaan pony samengeperst lopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

met doorzitten gaan pony samengeperst lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-02 22:39

hoi,
ik krijg nu al een tijdje priveles met mn pony en het gaat echt al stukken beter Pling
maar nu begint ze opeens in de draf als ik ga doorzitten echt samengeperst te lopen,ja is moeielijk uit te leggen.
net alsof ze haar achterhand naar vooren duwt want ze gata ook helemaal met haar hoofd omhoog zodat de nek heel dicht bij me is en aventoe springt ze dan in galop.
ik heb iederen vrijdag les en soms tussen door maar ze doet dit pas sinds twee dagen en mijn les geven zie ik dus vrijdag pas weer ja hij stata bij ons op stal maar hij is er op andere tijden.
ik heb al geprobeert de teugels wat losser te laten en beetje vooruit drijven maar dat helpt ook niet.
het zit echt heel rot en ze loopt dan niet meer goed.
weet iemand wat dit is of wat ik hieraan kan doen?


alvats bedankt voor de reactie's!


musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 10:32

even de spullen nakijken want dit klink alsof hij pijn heeft als jij gaat doorzitten! het kan ook zijn dat jij hem onbewust te veel opsluit en dat hij heel erg gestoort wordt in zijn beweging. ik denk dat je beter eventjes een paardagen het doorzitten kan overslaan en vrijdag je les even afwachten misschien doe jij niets fout maar heeft hij zijn rug verrekt tijdens een bokje en heeft hij gewoon echt pijn.

veel succes!

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 19:45

hij duwt z'n achterbenen eruit,en gooit zn hoofd omhoog:hij is dus NIET ontspannen.misschien zit jij te stijf,of ligt het zadel niet lekker meer(kan echt binnen een paar dagen hoor)en de teugels losser laten schiet je nix mee op,dan heeft ze nog meer kans om haar rug vast te zetten.
je zou(als je zelf kundig genoeg bent!)een slofje kunnen gebruiken,om haar hoofd laag te houden,en dan veel drijven,zodat ze achter er meer bij moet komen.dan van liever lee de teugels wel iets losser laten en nog steeds goed blijven drijven!zo krijgt ze de kans om weer te gaan zekken met haar hoofd,en OVER de rug te gaan lopen.((mits je goed blijft drijven,anders ze op de voorhand)daarna(zonder slof)kun je haar hoofd weer wat hoger in stellen...het zijn maar een paar dingewn,en ik zou niet in mn eentje alles gaan proberen!hoeft niet je instructeur te zijn,maar gewoon iemand met verstand van zaken die je pony in de gaten houd,als jij zwoegt!

my horse,my horse,my kingdom for my horse!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 22:23

Persoonlijk zou ik dus hem niet met de slof in positie drukken.
Er is een oorzaak dat hij dit ineens doet, en die oorzaak moet je oplossen en niet wegmoffelen.

Kijk goed naar zijn rug, voel hem daar ook na met je handen want het lijkt er zo van pc uit dat hij daar ergens last heeft.
Maar ga tot vrijdag iig niet met grof geweld het paard naar iets dwingen, dan vraag je om een paard dat een hekel gaat krijgen aan rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 22:57

Wanneer een paard juist bij het doorzitten zijn rug zo wegdrukt is het gebruik van een slof zeer sterk af te raden. Het is precies zoals Kawa al uitlegt. Een slof is er in ieder geval niet voor bedoeld je paard in de krul te trekken, dat leidt alleen maar tot nog grotere rugproblemen.
Een oorzaak kan zijn dat je zelf niet ontspannen genoeg mee weet te veren in de beweging van je paard. Dit vermoed ik juist omdat je paard alleen dit probleem vertoond tijdens het doorzitten en niet in galop of lichtrijden.
Veel lichtrijden en het doorzitten in kleine stukjes opvoeren, eerst 3 passen en daarna 5 net zo lang totdat je 15 minuten kunt doorzitten zonder je paard te hinderen in zijn beweging. Bij mij heeft het wel 2 jaar geduurd voordat ik echt mee kan zweven op de rug van mijn paard [mijn vliegende tapijtje Lovers] en dan zijn er nog dagen dat ik het goede gevoel niet te pakken kan krijgen. Heb dus vooral veel geduld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 23:01

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-04-23 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-02 23:02

heel erg bedankt voor de tips!
ik had mijn lesgever trouwens nog gesproken en die zie ook dat ik het beter niet met slof kon proberen omdat ze altijd goed liep maar dat nu even opeens heeft.
meer met buitenrijden doet ze het niet dus ik dnek niet dat het zadel het probleem kan zijn.
en teugels losser laten en meer drijven gata niet want dan wil ze in galop het is dus echt lastig rijden.
maar mijn lesgever zou vrijdag even kijken en me dan helpen dus ik hoop dat het wat over gaat.
hij dacht trouwens dat dat kwam dat ze dan in galop wilt spingen ik dnek het mischien ook want als je de teugels wat losser laat of iets meer aansport springt ze al in galop en zo.
wel heel erg bedankt voor jullie reactie's!

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 09:12

misschien probeerd ze gewoon onder d'r werk uit te lopen. musje deed dat ook met het schoudervoor en het wijken oefenen. maar ja waarom dan alleen bij het doorzitten? waarschijnlijk doe je dan toch onbewust iets anders dan bij het lichtrijden. je kan gaan oefenen met over gangen eerst 3 keer een overgang naar stap/halthouden maken en dan de 4de keer een schijn overgang maken en dan doorrijden totdat ze weer alles eruit druk en dan alsnog de overgang maken. leer je paard te wachten op je hulpen.

veel succes!

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 13:52

Kan wel zijn dat ze last heeft van het zadel, dit probleem klinkt mee namelijk erg bekend in de oren. Ben jij toevallig niet uit het zadel gegroeit??
hoe groot ben jij en hoe groot(inch) is je zadel?? Het probleem is dan namelijk dat je achter op de lepel gaat zitten en de rugspieren verkeerd gaat belasten, en dan kan je inderdaad niet meer doorzitten, mijn zusje heeft hetzelfde probleem, dus we gaan nu een ander zadel kopen!!

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Yustin

Berichten: 2555
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 21:52

Ergens pijn misschien?

Daar waar het verstand van de ruiter eindigd begint zijn grofheid![/color]

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-02 12:26

we hebben alles nagekeken gistern en alles zat goed,maar ze gaat niet alleen samengeperst met haar hoofd omhoog lopen ook wil ze in galop aan springen en dat zou dus het probleem zijn.ik moet nu even niet meer doorzitten alleen vlak voor de galop en dan meteen de galop hulpen geven.en paar passen doorzitten todat ze weer begint en dan weer lichtrijden,dus het komt allemaal goed Haha!

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Zania

Berichten: 1065
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Vosselare - Nevele (B)

Re: met doorzitten gaan pony samengeperst lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 06:50

Ik denk dat het pijn in haar rug is, heb ook zoiets gehad (maar dan bokte ons paard ook Haha! ). Gebruik je een mousse of gel onder het zadel?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 bezoekers