correctiebit in dit geval??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

correctiebit in dit geval??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-02 07:43

Hoi iedereen,
Al een tijdje loop ik te sukkelen met mijn paard. Ze is nu aan vanalles en nogwat behandeld en ik mag het rijden weer opbouwen. Maar, ze dendert echt overal doorheen! Als ik wil halthouden stuift zij gewoon door. DAt duurt dan een hele tijd en dan wordt het wel beter. Ook het woord langzamer komt in haar woordenboek amper voor. Ik rij altijd met een dubbelgebroken watertrens. Zou ik in dit geval misschien tijdelijk een correctiebit kunnen gebruiken?

groeten, ody


Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 09:38

Ik zou het nog een tijdje aankijken, julie hebben allebeide een tijdje niet gereden, dus het is logisch dat jouw hulpen niet meteen even soepel als voorheen op je paard doorkomen...
Probeer te voorkomen dat je aanhoudend aan de teugel gaat hangen om het dier tot stilstand te dwingen, dat werkt niet, worden ze juist hangerig van...
Je kan beter 20 meter de tijd nemen voor een goede overgang, dan in 3 meter eentje te forceren....
Een correctiebit kan je helpen, maar dat is in dit geval lijkt me een lapmiddeltje, je kan het geld beter investeren in 2 of 3 lessen waarbij een goede instructeur je met dit probleempje helpt...

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

drammerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-02 09:45

Ik heb nu 2x per week les, juist omdat het nu heel belangrijk is dat ze goed gereden wordt. Ik hang er niet aan (dat moet ik eens wagen van mijn instructrice) maar moet behoorlijk sterke ophoudingen maken (met veel been) want mijn dametje heeft geen zin in luisteren en maakt zich sterk zodat ze niets merkt van je hulpen. Lijkt wel of ze niet eens meer weet dat er hulpen bestaan, terwijl ze maar 2 weken niet bereden is! (1 week rust en 1 week longeren). Daarvoor was ze ook vaak heel drammerig, ook met longeren doet ze dat.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 10:28

Nou, ik dat geval zou ik wel een correctiebit pakken...maar, overleg voor de zekerheid toch wel even met je instructeur...je hebt immers niets aan een pittiger bit als er iets anders aan de hand is....
misschien moet je haar wat 'korter houden' in de omgang, misschien heb je haar wat te veel initiatief laten tonen in de omgang, een klein beetje 'verwend' misschien?

Als mijn merrie met wat teveel kleine dingetjes weg is gekomen, met andere woorden, ik heb haar haar eigen brutale probeerseltjes niet op tijd een halt toegeroepen, dan wordt zij ook zo eigenwijs onder het zadel, en moeten we inderdaad veel langer 'vechten' om de rangorde weer te herstellen...

Zo over internet kan niemand zien wat er werkelijk gebeurd als jullie rijden, dus overleg wel met je instructeur voor je van bit veranderd....
Gijs op bokt heeft ook een correctiebit geprobeerd, maar die had niet een goed gevoel daarover, een probeersel kan dus ook vervelend uitpakken...

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 13:21

hmm, met veel been???

Ik zou in dit geval juist niet met veel been gaan rijden, hij loopt alleen maar onder je uit, waarom rij je de overgang dan met veel been?? eerst de rem en gaspedaal laten werken. Want als het voor de "verzameling" is dat vele been, denk ik dat je daar nog niet echt aan toe bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 15:03

Beetje de puntjes op de i zetten met grondwerk, zou dat niet helpen? Ho is ho, overgangen ook op stem, en dan de komende tijd maar weer even stem erbij tijdens het rijden en dat weer rustig afbouwen.
Soms heb je van die situaties dat je even helemaal terug naar af moet, en in zoeentje ben je nu beland denk ik. Even doorbijten, helemaal terug naar het begin, en je zult zien dat je heel snel het gewenste resultaat boekt, want het paard kent het immers allemaal al en krijgt dus snel bevestigt dat het weer goed is wat 'ie doet.
Soms kom je met een omweggetje of een pasje terug veel sneller op je bestemming aan, dan met een sneller lijkend hulpmiddel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 15:28

Sonja schreef:
Beetje de puntjes op de i zetten met grondwerk, zou dat niet helpen? Ho is ho, overgangen ook op stem, en dan de komende tijd maar weer even stem erbij tijdens het rijden en dat weer rustig afbouwen.
Soms heb je van die situaties dat je even helemaal terug naar af moet, en in zoeentje ben je nu beland denk ik. Even doorbijten, helemaal terug naar het begin, en je zult zien dat je heel snel het gewenste resultaat boekt, want het paard kent het immers allemaal al en krijgt dus snel bevestigt dat het weer goed is wat 'ie doet.
Soms kom je met een omweggetje of een pasje terug veel sneller op je bestemming aan, dan met een sneller lijkend hulpmiddel.

volledeig mee eens.
imo word er te snel naar hulp middelen gegrepen, terwijl er op een andere, idd meestal iets langere, manier het ook opgelost kan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 15:34

Als ik het goed begrepen heb, dan gaat het om een paard dat een tijdje stil gestaan heeft en nu weer aan het werk mag. Hoe is het met de voerconditie? Misschien kun je daar iets mee. Voor het overige zou ik rustig de tijd nemen, het kan zo maar zijn dat het over korte tijd alweer veel beter gaat.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 21:09

De tip van lovely over het voerpatroon is zeker iets om over na te denken, dat drammerige kan daar zeker mee te maken hebben en verder kan het natuurlijk ook gewoon een overschot aan energie zijn. Dat ken ik maar al te goed. Je kunt twee dingen doen: minder energierijk voer geven of de energie eruit rijden. Zelf doe ik dat laatste... Gewoon even laten uitrazen en dan overgaan tot de orde van de dag. En dan is stap ook echt stap en niet dribbeldraf en halt is halt. Gewoon goed aan het werk zetten dus en je ook niet door haar op je kop laten zitten!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, Poekkie en 80 bezoekers