Pony wil de binnenbak niet in

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ollie
Berichten: 7
Geregistreerd: 05-07-02

Pony wil de binnenbak niet in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-02 22:15

hey

ik ben bezig met mij welshpony inrijden, maar het probleem is dat ik in het begin alsmaar buiten heb gereden om haar vanaf het begin al te laten wennen maar nu het zo geregend heb wil ik met haar in de binnenbak maar ze wil dus de binnenbak niet in Frusty

We hebben al veel geprobeerd zoals appels en andere lekkere dingen binnen leggen om haar naar binnen te lokken zodat ze ziet dat t niet eng is maar t helpt niet.

En we hebben ook de andere paarden binnengezet maar ze durft er echt niet in

weet iemand nog een goede oplossing? alvast bedankt he!!

gr kim

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 08:35

Heb je geen hele brede , grote deur waar ze doorheen kan ?
Dat is vaak makkelijker dan een smal deurtje , ik weet niet of je daar nu doorheen moet ?

En als je met een aantal paarden achter elkaar aan het halster naar binnen stapt , bv. eerst 4 paarden voor haar , en nog 3 erachter , als er les is ofzo , dan zal ze misschien bij de kudde willen blijven en gewoon meelopen.

Wordt ze van voren meegetrokken en vanachter opgeduwd Knipoog

ollie
Berichten: 7
Geregistreerd: 05-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-02 11:10

ey,

ze moet door een vrij smalle deur.
we hebben al vaak geprobeerd eerst de andere paarden erin en dan zij er gewoon achteraan maar ze blijft stokstijf stilstaan voor de deur.........

gr kim

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 11:19

Gewoon laten staan en heeeeel veel geduld hebben.
Ook al sta je daar twee uur met haar, je blijft gewoon wachten totdat ze één stapje in de goede richting zet. Uitgebreid belonen en weer wachten.
Dit als het werkelijk angst is.

Als het aanstellerij is, zijn er andere methoden...

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 13:34

Bij een smalle deur en als het ook nog eens een beetje donker is binnen ,
dan kan ik me voorstellen dat ze het eng vind , dat komt best wel bedreigend over op een paard .

Kun je niet via een grote schuifdeur ofzo de bak in ?

Of met een aantal paarden via een afgezet pad naar binnen drijven ?

Ik weet niet hoe de situatie bij jou is natuurlijk , maar als het je zelf echt niet lukt dan zou ik haar toch zo proberen te foppen dat ze met wat andere paarden meeloopt en in de haast ineens binnen staat.

Als ze maar 1 x binnen is geweest een tijdje dan is het enge er vast al wel af...

Of geef haar voer in de deuropening en zet het elke keer wat verder naar binnen , blijf eens gewoon rustig voor de deuropening stan om naar een les te kijken , en loop bij het uitstappen heel nonchelant en vanzelfsprekend met haar naar binnen , achter de andere paarden aan die op de hoefslag uitstappen.
Ze heeft dan al in alle rust daar gestaan , gezien dat er niks engs gebeurd met de andere paarden die daar lopen , en wil waarschijnlijk na dat stilstaan graag lopen ....

Zoiets kun je proberen , niet het gevecht aangaan iig dan zal het steeds moeilijker worden om het nog goed te krijgen.

Tenzij je natuurlijk met een goedgemikte knal haar van schrik naar binnen laat springen Knipoog

Als ze maar eenmaal binnen is en daar maar merkt dat het niet eng is.

Wees creatief Lachen

ollie
Berichten: 7
Geregistreerd: 05-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-02 15:25

eyy,

nee er is geen brede deur waar ze doorheen kan, dat is wel jammer want dat zou makkelijker zijn!
met voer lukt niet en tussen de andere paarden ook niet.
maar ik ga vanmiddag wel even proberen om haar gewoon een hele tijd voor de deur opening te zetten terwijl de andere paarden rijden, en dan maar wachten de hele tijd.
jullie horen wel of het gelukt is!

gr kim

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 16:05

als je nou is van een jas over zijn ogen doet zodat ze nix ziet..dan loopt ze er waarschijnlijk wel daarheen..

misschien niet echt een lieve oplossing maar mogelijk effectief!
succes!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 20:02

Je pony loopt niet met je mee omdat hij erg onzeker is over de situatie. Wanneer je pony meer vertrouwen in je heeft zal hij meer op jou gaan vertrouwen dan op zijn eigen instincten.
NH heeft een groot aantal oefeningen waarmee je de band tussen jou en je pony kunt vergroten, ook TTEAM kan daarbij helpen. Er zijn hier genoeg mensen die je daar meer over kunnen vertellen.
Succes

Zwabbertje

Berichten: 106
Geregistreerd: 16-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 18:20

Hopelijk is het vanmiddag gelukt. Trek er gewoon eens een dag voor uit, dan lukt het vast wel op een goed moment. Als je in de bak bent, belonen! rondje wandelen en eruit, rondje maken en hup weer erin. Paar keer herhalen, iedere dag. Dan gaat vanzelf de spanning eraf. Maar goed je moet er nu eerst in zien te komen. Heb je het al eens achterwaarts geprobeerd? (wel goed sturen!)