Longeren met touwtjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Longeren met touwtjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-02 08:53

Misschien een dubbelpost, maar hier dan wat foto's van het longeren met touwtjes. Let vooral op dat ik 2 verschillende manieren hanteer om de touwtjes vast te zetten. Laag en iets hoger. Beide kun je gebruiken, en het is gewoon kijken per paard wat de oplossing is. Soms kan beide manieren werken. Je kunt ze ook nog hoger vastzetten, maar dat doe ik niet vaak, dan lopen de touwtjes zeg maar naar de bovenste ringen toe. Alsof je de teugels zelf vasthoudt.
Hier dan foto's van een erg lang paard met weke rug. Het exterieur is dan misschien niet alles, maar de bewegingen zijn super. Eigenlijk zou ik een filmpje moeten maken van dit paard. Haha! Haha!
Op de eerste foto het paard nadat het losgewerkt is zonder hulpteugels. Hier is nog wat verzet te zien, de achterhand komt duidelijk naar binnen. Verder draaft het paard nog zonder souplesse en gebruik van rug.
Afbeelding

Op de tweede foto is duidelijk te zien dat het paard achter de teugel gaat, maar ook dat het paard volledig ontspannen is. De achterhand wordt ook gebruikt.
Afbeelding


Hier zijn de touwtjes iets langer, en zie een paard ontspannen in draf, met ruggebruik en achterbeengebruik.
Afbeelding
Nu zijn de touwtjes wat hoger vastgemaakt. Ook nu een volledig ontspannen paard in stap
Afbeelding

En hier het eindresultaat van deze training, nu nog verder oefenen, want het eindstation is dit natuurlijk nog niet Haha! Afbeelding

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 09:02

Als dit dat "probleempaard" is met je "nieuwe methode" dan vindt ik het er best heel aardig uitzien. Ik ben geen superexpert, maar ik kan niks heeeel fouts ontdekken.
Ik ben benieuwd naar de andere reacties.

:evaw:

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 09:31

Sjimmy schreef:
Als dit dat "probleempaard" is met je "nieuwe methode" dan vindt ik het er best heel aardig uitzien. Ik ben geen superexpert, maar ik kan niks heeeel fouts ontdekken.
Ik ben benieuwd naar de andere reacties.


Ja, dat dacht ik ook al aan. Ziet er wel netjes uit zeg! maare, longeer jij zonder touw, of zie ik dat verkeerd?

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-02 09:33

eh ja, ik kon namelijk niet EN de longe vasthouden EN voor fotograaf spelen, vandaar Haha!
Normaal wel een longe eraan hoor. Je ziet immers ook niemand in het midden staan? Want ik kan mezelf immers niet op de foto zetten. Dus ik moest een beetje behelpen voor deze foto's.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 11:04

De tweede manier die jij laat zien, zo longeer ik ook,maar dan alles een handlengte lager.
Bovendien heb ik mijn touwtje zo geprepareerd dat ik er ook mee kan instellen. De lengtes zijn met stift afgestreept, zodat ik ook kan zien of ze gelijk zitten en hij groot de stelling is die hij zelf geeft.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 12:28

Wat een prachtig paard, wat voor bloed zit daar achter?

Je ziet de merrie opknappen vanaf de eerste foto.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 11:27

Maar hoe zitten de touwtjes nou precies vast? Ik bedoel aan de zijkant ringetjes van de singel of loopt het door achter de schoft? Hoe zit dat met dat riempje an de zijkant/achterkant van de singel?

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-02 12:09

Je kunt het op zeer veel verschillende manieren doen.
Op de foto's heb ik 5.5 meter touw.

Je begint bij de longeersingel, dan naar het bit, dan weer naar de singel, weer naar het bit en weer naar de singel. Het touw loopt dus rond (een geheel), zodat het paard ook kan buigen.

Je kunt het touw ook vastzetten in het midden, en dan beide kanten vastzetten. Dan kun je meer stelling vragen. Dit vind ik lastiger, omdat je dan heel precies moet opletten dat je het paar niet 'scheef' vastzet (of je moet al stelling willen hebben).

Probeer het gewoon maar eens uit met een paar strotouwtjes van in totaal 5-6 meter. Je hoeft immers niet direct te longeren. gewoon even losvastknopen en dan kijken hoe het zit.
Gewoon kijken of je eruit komt.

Als je echt gaat longeren zou ik wel rond touw nemen, die rolt goed door als het paard buigt en als je het touw dus in z'n geheel gebruikt (dus niet halverwege vastknopen). Ik heb touw van 6 mm diameter ofzo.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot en 2 bezoekers