Waarde van met de neus over de grond lopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Waarde van met de neus over de grond lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-02 21:31

Naar aanleiding van het topic over longeren zonder hulpteugels.

Maddox loopt aan de longe en liefst ook onder het zadel (als je de teugels los laat) met zijn neus door het zand. Hij vindt dat echt lekker. Aan de longe doet hij dit in stap, draf en soms in galop. Los doet hij het in alle gangen en onder het zadel het meeste in draf.

Is dit een goed teken? Rekt hij zichzelf op? Wat is het risico dat hij met zijn achterhand gaat sloffen?

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-02 22:23

Ja, stofzuigen is een teken van volledige ontspanning. Een paard dat niet los laat in zijn rug kan niet met zijn neus over de grond.
Hoe dat met z'n achterhand zit weet ik eigenlijk niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 02:23

Als een paard dat wil doen, nou graag!
Tenminste, als er aan een aantal voorwaarden wordt voldaan. Allereerst moet ie er wel bij blijven lopen, gewone normale actieve passen maken. Doordat ie wat meer ontspannen is, kan het er wat slomer uitzien, maar het verschil moet niet te groot zijn. Hij mag dus gewoon in blijven stappen en zijn tenen uit het zand blijven halen.
Ten tweede moet ie het met een zekere gedragenheid doen. Het is fout als ie een hals zo tussen zijn schouders laat zakken en dus niet meer draagt. Het lijkt dan alsof de onderhals het hoofd naar beneden trekt, veel beter kan ik het zo niet uitleggen. Gedragenheid hoort uit de bovenkant , over de schouder te komen. Je ziet het ook wel aan zijn rug hoor, als ie het goed doet.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-02 08:22

Lovely ik begrijp wat je bedoelt. Ik denk dat ze in draf het sowieso niet kunnen doen als ze niet dragen. Dan zou dat hoofd heen en weer slungelen.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 10:36

Ben net in een boek aan het lezen waar dit onderwerp ook genoemd wordt. Hun mening is dat het beter is dan een paard wat de rug wegdrukt (logisch) maar dat sommige paarden zich ook kunnen ontrekken door zo laag te lopen en dat het belangrijk is om zo'n paard ook meer naar boven te werken (niet echt bovenin) Ik weet voor mezelf nog niet helemaal waar ik sta wat dit betreft, ik rijd inderdaad op dit moment een paard die los en aan de longe als een stofzuiger loopt maar die toch niet mooi op verbinding kan komen in het werk. Het is dus of heel laag of de rug wegdrukken. Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat ze bijgezet de rug meer moeten opbollen ipv alleen rekken.

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 11:51

hmm. Ik ben er geen fan van als een paard dat zo doet. Even is het goed, een teken dat je paard ontspannen is, maar hij moet zich ook AANspannen!
Het ziet er vaak heel leuk uit als je paard het doet, en ook heel los maar dat is het hem nou juist: eigenlijk doet hij helemaal niks!
En door hem bij te zetten moet hij juist wel wat uitvoeren, anders heeft het longeren ook geen nut meer!

Ik zou zelf eerst mn paard even lekker los laten lopen, dat hij even ontspannen is, en hem daarna bijzetten en dat je vanuit die ontspannenheid bijgezet verder gaat werken!

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 11:59

Bettine schreef:
En door hem bij te zetten moet hij juist wel wat uitvoeren, anders heeft het longeren ook geen nut meer!


Ligt eraan wat de opzet van het longeren is. Lekker een dagje vrij wordt een paard ook niet slechter van.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 12:05

Een paard dat met zijn neus over de grond kan lopen, is heel los van lijf en leden, en ook nog eens ontspannen. Het is heel fijn als je paard dat goed kan.

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 12:32

ontspanning (halsstrekken) = de basis voor aanspanning

Dus voordat je waar dan ook aan gaat denken, allereerst ervoor zorgen dat dat voorelkaar is. Erg moeilijk met zenuwachtige en heftige paarden, maar als je in de meest uiteenlopende omstandigheden je paard kan laten halsstrekken ben je al erg ver. Ik bedoel hier niet mee: teugels losgooien en maar zien waar we eindigen, maar echt actief naar het halsstrekken toerijden.

Sla de plaatjes in ruiters en rechters (de logische opbouw van een rijuur) er maar eens opna. Die zijn echt het voorbeeld!

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 13:03

Mijn vorige paard kon dat ook erg goed...maar eh...rijtechnisch had dat alleen maar nadelen. Dat dier had zijn natuurlijk evenwicht op de gond liggen, hij liep er finaal van op de voorhand....

Dat was typisch een paard dat juist bovenin moest worden gereden om aan eht werk te gaan, dat lange losse met de kop op de grond, dat was zijn manier om het makkelijk te doen, daar werd hij bepaald niet beter van....
Dus voor sommige paarden is het helemaal niet zo fijn!

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 14:09

Citaat:
Mijn vorige paard kon dat ook erg goed...maar eh...rijtechnisch had dat alleen maar nadelen. Dat dier had zijn natuurlijk evenwicht op de gond liggen, hij liep er finaal van op de voorhand....

Dat was typisch een paard dat juist bovenin moest worden gereden om aan eht werk te gaan, dat lange losse met de kop op de grond, dat was zijn manier om het makkelijk te doen, daar werd hij bepaald niet beter van....
Dus voor sommige paarden is het helemaal niet zo fijn!


Het is een voorwaarde voor het komen tot aanspanning. Maar dat wil nog niet zeggen dat het paard dan gemakkelijk aangespannen loopt, zoals uit jou voorbeeldje blijkt!
Werk op deze manier je paard los en zet hem dan pas bovenin aan het werk.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 00:55

Manon 2 schreef:
Lovely ik begrijp wat je bedoelt. Ik denk dat ze in draf het sowieso niet kunnen doen als ze niet dragen. Dan zou dat hoofd heen en weer slungelen.


Jawel hoor....mijn paard loopt vreselijk op de voorhand met de neus over de grond. Daar heb je dus niks aan! Ik moet dus altijd bijdrijven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 01:52

Kendra"]
[quote="Manon 2 schreef:
Lovely ik begrijp wat je bedoelt. Ik denk dat ze in draf het sowieso niet kunnen doen als ze niet dragen. Dan zou dat hoofd heen en weer slungelen.


Jawel hoor....mijn paard loopt vreselijk op de voorhand met de neus over de grond. Daar heb je dus niks aan! Ik moet dus altijd bijdrijven!
[/quote]

Jouw paard laat dan waarschijnlijk zijn hals gewoon vallen en laat zijn schouders zakken. Een paard kan zich namelijk wegdrukken ookal loopt ie met zijn neus over de grond, zelfs in draf met enige oefening.

Met wat ik in mijn eerste bericht aangaf bedoel ik niet zozeer een paard dat bergop loopt, maar gewoon over 4 benen met zijn hals gedragen naar beneden. Echte trainingswaarde (heb je m weer), maar en teken van ontspanning en leningheid. Als ie het doet zoals het goed is, is ie zeker niet vast in de rug of ergens anders in de bovenlijn. Het is inderdaad prima als begin, einde of rustpunt van je training, aan de longe of onder het zadel. Mooi controlemoment, ook voor je aanleuning, wat je weer controleert door dit te doen door de hand te laten volgen. Terwijl je dat doet, moet de takt hetzelfde blijven. Klinkt simpel, maar vaak een struikelblokt, denk ook aan het halsstrekken in een proef, dat wordt maar vaak genoeg verkeerd uitgevoerd.