voor het eerst met stang gereden ....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Fitzroy

Berichten: 25043
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-01 17:07

en hij pakte het super op. Een beetje te goed naar mijn zin eigenlijk!
Van mijn instructeur mag ik er vooralsnog maar 1 x in de week mee rijden en dan nog het liefst als ik hij de vorige dag niet zo fijn liep.

Fitz heeft nl. best moeite met de lengtebuiging en met zijn binnenbeen onder te brengen. Hij wil nog wel eens vluchten op een gewone trens als ik schouderbinnenwaarts of travers schuiner in wil zetten om zijn achterbeen nog iets meer onder te laten treden.
Op deze stang deed hij dat totaal niet, en zette keurig zijn binnenbeen daar waar ik hem wilde hebben.
Nou zeg ik altijd tegen mijn instructeur: wat doe ik nu weer verkeerd maar gelukkig houdt hij de moed erin door te zeggen dat het niet altijd aan de ruiter ligt maar ook voor een groot deel aan mijn paard.

Hebben jullie nog handige tips waardoor ik hem op een gewone trens net zover zijn achterbeen onder kan laten brengen als met een stang??

Ik hoop dat jullie nog wat begrijpen van het verhaal, ik kan altijd moeilijk op papier uitleggen wat ik bedoel.


Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-01 19:38

heey super dat ie lekker liep.

Mhhhh heel moeilijk en ik weet niet of ik j daar advies over kan geven aangezien ik natuurlijk een stuk lager in nivo ben maar volgens mij is dit nou de reden waarom me met een stang gaat rijden als ze moeilijker dingen gaan vragen.
Daar waar je met een trens een grotere inwerking hebt in de mond door het grote oppervlak verklein je die (en ik mag bij jou zeker aan nemen dat je 'm juist gebruik *LOL* )
door sommige hulpen van de trens over te plaatsen naar de stang je werkt dus niet op het zelfde stuk mond in (zeg ik dat zo goed en snap je wat ik bedoel)
Je kunt net dat beetje extra geven daardat je kleiner met een hulp in kan komen daardat de stang wel scherper maar op een kleiner onderdeel inwerkt.
(schrijf ik het duidelijk genoeg op?)
Vertgelijk het maar met een spoor ondanks dat je geen sporen nodig hebt kun je door precies met dat kleine spoortje daar die hulp te geven net dat ene duidelijke aanwijzingetje geven die met je grote kuit misschien verloren gaat.
Misschien is dat met de stang ook zo je kunt nu nog kleiner en preciezer inwerken waardoor je misschien net dat laatste beetje ookal is het maar heel klein kunt zeggen ho eens vriend je moet echt hierblijven.
oe kleiner je in je hulpen wordt hoe beter de reactie als zoals bij jou het paard goed is gereden

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-01 11:01

s
Laatst bijgewerkt door janna op 14-02-22 07:35, in het totaal 2 keer bewerkt

-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-01 11:15

Een stang is idd voor verfijning vd hulpen, en niet voor versterking daarvan. Dus je moet de basis eerst voorelkaar hebben voor je dat op stang narijdt. In de praktijk ligt het net niet zo zwart-wit, en zit er een grijs gebied van kleine dingetjes die je via de stang even nèt iets beter aan kan pakken. Dat is imo een beetje hetzelfde idee als bij hulpteugels. Zolang je de basis niet uit het oog verliest is er niet zoveel op tegen denk ik.
Wat het puur technische aspect van de vraag van Fitz, daar kun je imo zo op papier met deze info echt heel weinig over zeggen, dat kun je beter aan je trainer overlaten die jou ziet werken.

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-01 11:39

mhhh Janna zo bedoel ik het niet tuurlijk moet je basis goed zijn maar ik dacht uit Fitz haar verhaal te begrijpen dat de basis ook goed is maar dat het met stang net dat laatste beetje extra er wel is en ik dacht dus dat het kwam doordat je nu juist je hulpen verfijner kunt geven.
verkeerd gedacht dus Lachen

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Fitzroy

Berichten: 25043
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-01 12:28

Janna, heb je dan misschien wel een oplossing voor mij?? Het is makkelijk om te zeggen dat een stang niet de oplossing is, maar dan moet je ook wel met alternatieven komen!!!!

janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-01 12:52

s
Laatst bijgewerkt door janna op 07-02-22 08:36, in het totaal 1 keer bewerkt

-

Fitzroy

Berichten: 25043
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-01 15:43

Janna, hij heeft juist vooral in draf moeite met de stelling in de travers rechts. "Het pootje over" is op zich nog niet eens het probleem.
Voor de rest kan ik wel zeggen dat de basis gewoon goed voor elkaar is, en dat ik al heel veel overgangen c.q. tempowisselingen rijd om hem sterker te maken in het achterbeen.
Travers zal gewoon nooit zijn favoriete oefening worden, appuyeren gaat veeel beter!
Maar ja, ieder paard heeft zo zijn moeilijke punten.
Het was alleen verbazingwekkend dat een stang zo'n groot verschil uitmaakte, dat had ik dus niet verwacht!
Vandaag zal ik weer met gewone trens rijden, ben benieuwd hoe dat nu gaat.

O ja, in Kootwijk zal ik niet zo snel starten, dat is wat te ver voor mij. Er zijn genoeg leuke wedstrijden bij ons in de buurt.
Ik rijd wel op de Almelose Ruiterdagen, als ze doorgaan, doe jij dan nog mee??

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Fitzroy op 2001-05-18 16:45 ]</font>

janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-01 15:54

s
Laatst bijgewerkt door janna op 07-02-22 08:37, in het totaal 1 keer bewerkt

-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-01 19:58

Vooral werken aan stelling en buiging rechts dan. Rijd je appuyementen eens in een wat sterkere buiging, speel daar een beetje mee, paar passen sterker gebogen meer opzij, paar passen makkelijker enz. Dat soort dingen. Rijd je oefeningen niet altijd alleen zoals ke ze in de proef moet doen, maar vraag een beetje extra en varieer met buiging en tempo.
Ook een leuke oefening: wissel af tussen schouderbinnenwaarts en renvers, op de lange zijde, paar keer wisselen. is lastiger dan het lijkt! En binnen deze oefening kun je weer eindeloos varieren.
Met stang werk je wat steviger in en is het op die manier makkelijker je tempo te controleren als hij onder je vandaan loopt, scheelt een hoop.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-01 20:07

Als er dit jaar nog wedstrijden zijn in Kootwijk wil ik daar nog wel starten!!! Jippie!!!!
Maar eerst eens op mijn gemakkie naar Nieuw Vennep volgende week zondag. Marillie loopt thuis als een speer...op zich heel netjes aangezien ik pas 2x heb gereden bij de nieuwe stal waar ik nu sta. Voor Marillie is dat heel wat: niet schrikkerig, niet kijkerig, maar braaf opletten en ontspannen sjouwen...dat belooft veel goeds.
En dan start ik natuurlijk ook in Almelo!!! Daar heb ik echt zin in!
Leo....we zitten in huisje nr 8!!! Dat geloof je toch niet!

Fitzroy

Berichten: 25043
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-01 22:52

Hey Suuz, houden jullie je wel gedeisd!!!!!
Want wij willen geen geluidsoverlast van de buren!!! *LOL* *LOL* *LOL* *LOL*

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Fitzroy op 2001-05-18 23:53 ]</font>

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-01 18:54

Hahahahahahaha!!! Ja,ja..dit wordt nog wat...huisje 8 en huisje 10..hoe krijgen we het voor elkaar he?!!
Trouwens..moet nog steeds mijn startcouponnetjes opsturen naar NV..ooops!
Enne, neem ook extra coupons mee naar Almelo. Als je eventueel finale moet rijden heb je ze nodig!!!!

Groetjes Suzanne *LOL*

Fitzroy

Berichten: 25043
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-01 21:45

*LOL* *LOL* *LOL* *LOL* *LOL*

Ik kom hier niet meer bij ... Finale rijden zie je het voor je. Ik dacht het niet ...
Ik had mijn coupons trouwens al opgestuurd, ben benieuwd hoe laat we moeten rijden volgende week! Misschien starten we wel na elkaar.

Hoe is het trouwens op Holtslag??

We zijn wel erg off topic bezig maar goed ... moet je maar weer eens naar de chat komen *LOL* *LOL* ff bijpraten.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-01 15:30

Leuk joh, maar waarom als hij de vorige dag niet zo fijn liep??? Verward Problemen moet je nooit met stang en trens oplossen. Je moet er ook alleen mee rijden als je paard verder helemaal voor elkaar is. Ik reed er alleen mee als mijn paard goed ging, problemen los ik liever met de trens op. Bovendien vind ik dat zelf ook fijner rijden.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Fitzroy

Berichten: 25043
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-01 20:38

Tja Jura, mijn instructeur wil juist wel dat ik er mee rijd als hij de vorige dag dus niet zo lekker aanvoelde. Hij vindt dat ik met die stang even beter kan inwerken en net iets strenger kan zijn dan met een gewone trens. Vooral als Fitz zijn vluchttrucjes weer uit de kast haalt, kan ik hem met die stang beter aan het werk houden. Als hij op een gewone trens precies hetzelfde zou lopen, waarom zou ik dan met stang moeten rijden?? Omgekeerde vraagstelling dus ..

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-01 22:21

Okee, ik rijd eigenlijk nooit met stang en trens, dus heb weinig recht van spreken Lips are sealed , maar als ik het al doe, is het als hij al een paar dagen super in de aanleuning is, en ik mag van mijn instructeur er niet mee rijden als hij niet zo goed gaat, omdat je de problemen op moet lossen op trens, en de stang er in het begin meer voor de 'sier'inhangt. Daarna kan je je hulpen gaan verfijnen met de stang, maar pas als de basis goed voor elkaar is, en volgens mijn instructeur is dat als het op trens ook allemaal lukt. }>

Navragen is beter dan afvragen.

Fitzroy

Berichten: 25043
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-01 14:14

Ach, zo zie je maar weer: zoveel instructeurs zoveel meningen .....
als je maar in 1 systeem blijft werken, zie ik er geen problemen in.
Ik heb nu zelf ervaren hoe het is om met verschillende systemen te werken ... niet dus!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 20:56

Maar als ik het goed begrijp Fitz, dan heb je op een stang gereden en niet met S&T. En ik stel me bij de stang gewoon een ongebroken trensje voor of heb ik het nu niet goed?

Fitzroy

Berichten: 25043
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-01 22:06

Yep Jippie, je hebt helemaal gelijk. Eigenlijk is het dus ook geen stang maar een ongebroken trens ....
Maar de meeste mensen noemen het een stang, vandaar dat ik dit maar even aanhield. 't is trouwens een zelfgemaakte door mijn instructeur die vroeger superhete Hackneys heeft afgericht. 't is een hele aparte trens maar alle paarden die hem wel eens gebruikt hebben lopen er super op.

Met mijn vorige jonge paard heb ik hem ook een tijdje gebruikt maar dat was meer omdat hij loei- en loeisterk was.

Nu met Fitz is het echt als voorbereiding voor het stang- en trensrijden.

janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-01 07:49

x

-


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 bezoekers