help!mijn paard wordt/is gevaarlijk!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

help!mijn paard wordt/is gevaarlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-02 19:55

wie o wie kan mij helpen?
mijn 7 jarige Falco*Ahoy wordt steeds lastiger...
misschien heeft het met zijn bouw te maken,maar ik denk dat het in zijn kop zit...
hij is van voor extreem smal{net een hoefje breed}en achter is ie een stuk breder...
wel is hij bergopwaarts gebouwd,hij is kort qua rug en heeft extreem lage heupbeenderen.
hij kan super goed zijwaarts en verzamelen in alle gangen,ook uitstrekken kan hij goed!
maar:hij is lui...wanneer je lange sporen aan hebt{omdat hij maar 1.63 is,en ik lange benen heb}staat hij bij de minste aanraking al stil om te staken{hij steigert,bokt,maakt levade-sprongen,steigert en bokt weer,draait...etc}wanneer je hem,als je er niet naast ligt,weer voorwaarts hebt,loopt hij als een trein,totdat je hem aanspoort,dan begint hij weer van voor af aan.
ik heb buiten al eens in een greppel gezeten,en bij iemand anders is hij 2 keer achterover geslagen.
hij daagt iedereen uit,en gaat{als je hem niet snel genoeg voor bent}door tot je ernaast ligt.
vandaag was de druppel:hij wou niet zijwaarts{jah,tot de middellijn,daarna stopte hij gewoon},dus ik geef een licht tikje achter mijn been,en meneer is beledigt en gaat zo tekeer dat ik mezelf echt in moest praten dat HIJ nou degene een keer was die zou barsten!
gelukkig{omdat ik hem 4 dagen niet gereden had,was zijn conditie behoorlijk achteruit gegaan}heb ik dit keer gewonnen...maar hij doet dit al sinds zijn 2,5 jaar{vanaf het echte rijden zeg maar}op stal en in de wei is hij enorm dominant,hij vecht met iedere nieuw paard en hij heeft voedernijd.gelukkig is dit al een heel stuk verbetert in vergelijking met 2/3 jaar terug...
maar,wat moet ik doen met zo'n lastig paard?{in het begin zei iedereen dat wij nooit wat zouden bereiken,maar ik hou zielsveel van hem,en ik wil niet meer met hem vechten,maar hij heeft meer dan genoeg capaciteiten om verder te komen dan de m2!}ik krijg 1 keer in de week les van willem-jan schotte.nu zeggen de meeste:verkoop hem...
wat moet ik doen?

my horse,my horse,my kingdom for my horse!


boemel

Berichten: 8208
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 20:08

Het klinkt alsof hij zich erg kwaad maakt, ruzie met hem maken maakt hem waarschijnlijk alleen maar kwader. Is het niet een idee om even een stapje terug te doen.

Rij eens een tijdje zonder sporen en doe wat oefeningen die hij leuk en makkelijk vindt. Bijvoorbeeld balkjes lopen en wat springwerk. Als hij wat meer ontspannen is, kun je altijd weer wat verder gaan.

Van mijn merrie moest je eerder ook niets vragen, want dan werd ze bloedlink. Tegen sporen of zweepgebruik ging ze echt vechten.

Ik heb een tijdje rustig aangedaan (moest ook vanwege een blessure). Ik ben veel met haar gaan wandelen, wat longeerwerk en rustige ritjes. Ze is nu veel meer ontspannen en wil veel harder voor me werken.

Ik heb ook eens een tijdje een merrie gereden van de hengst Belmondo. Zij ontplofde helemaal als je je been (zonder sporen) al aanlegde. Door een tijdje op een onspannen manier met haar te rijden, werd ze veel relaxter, waardoor ze uiteindelijk veel beter presteerde.

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-02 20:19

ja,dat is dus ook een probleempje...zonder sporen doet hij het ook,en zonder zweep kan ik hem niet vooruit krijgen Huilen
hij heeft iedere zomer dag in dag uit in de wei gestaan,maar werdt ook daarna weer zo vervelend{nu staat hij alleen 'snachts op stal}
hij maakt zich idd kwaad,maar waarom?
als ik voltes rijd,afentoe wijken mee pak en verders weinig oefeningen rijd,alleen ontspannen rijden en veel hals laat strekken:na 10 minuten is het weer zover!
zijwaarts en verzamelen doet ie met zo'n groot gemak:dat is toch niet omdat hij dat niet leuk vindt? Verward
ik zal eens kijken voor wat balk- en springwerk...
al heb ik al eens een maand lang alleen dat gedaan+buiten gereden en verder veel vertroetelen enzo...na 3 weken tilde hij zijn benen niet meer op,en na 4 weken ging hij zelfs weigeren te springen of het bos in te gaan...
owwwww,sorry:het lijkt of ik het niet WIL dat anderen adviezen geven...maar ik heb echt van alles geprobeert...vrijheidsdressuur,western{niet te lang,ik vindt het zelf niet echt leuk en hij werd er nog luier van}springen,veel longeren,dressuur...alleen mennen heb ik nog niet geprobeert,maar dat durf ik met hem echt niet aan,hij schrikt de ene keer wel,de andere keer niet.ik zie me al gaan met een karretje achter z'n kont en met mijn kin over het wegdek Haha! Haha! Haha!
nog meer suggesties?

my horse,my horse,my kingdom for my horse!

Riaa_
Berichten: 1454
Geregistreerd: 20-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 20:22

het lijkt net of ik mijn eigen pony hoor, helaas hebben we die moeten verkopen, hij deed precies het zelfde als die van jou, ik kon hem totaal niet meer aan en hebben we terug aan de handelaar gegeven, maar daar heb jij niets aan.

ik heb maar 1 tip voor je laat zijn tanden eens na kijken, zijn rug, wij dachten eerst dat er helemaal niet met hem aan de hand was, en mijn pony had ook de capiciteiten voor de z maar door zijn dwarzigheid ben ik nooit verder gekomen dan de l2, blijf het proberen en geef het niet op....ik heb wel veel geleerd van de pony, als je meer ervan wilt horen moet je me maar even pb-en, heb ff geen zin om het er hier op te zetten...

iig veel succes en blijf proberen!

Noukie
Berichten: 10922
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 20:29

klinkt ook mij erg bekend in de oren. Springen deed die van mij nog wel, maar buitenrijden was idd gewoon je leven wagen. Met deze pony ben ik ook niet verder dan het M2 gekomen, uiteindelijk bleek dat hij een rugprobleem had. Denk niet dat dat de enige rede was waarom hij zich zo misdroeg (al scheelt het wel een hoop natuurlijk) want het was ook karakter. Tja, een oplossing hadden we niet echt, al heb ik toen ik bij Edwin Hoogenraat leste wel een hoop geleerd van hoe ermee om te gaan en het enigszins op te lossen allemaal. Helaas, zo gauw ik dan op wedstrijd moest en ik de ring in reed was het weer mis, dus daar eindigde onze carriere wel...

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-02 20:31

Huilenook dat is allemaal gebeurt...hij is helemaal behandelt door een fysiotherapeut,en ik heb hem 4 weken naar evert de jong gebracht.
zijn tanden worden binnenkort gedaan,maar wat ik kon zien heeft hij geen haken ofzo...
sjees,ik vindt dit echt rot...voor hem EN voor mij.

my horse,my horse,my kingdom for my horse!

Noukie
Berichten: 10922
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 20:36

jah, tis lastig he.. aan de ene kant zou je m soms t liefst dumpen, aan de andere kant geef je gewoon om dat beest..
ik heb het geluk gehad dat mijn moeder hetzelfde voelde en de pony wilde houden voor gewoon beetje rustig aan rijden enz, zodat ik een paard kon kopen voor mezelf. Maar ik zou bijv. die pony ook niet zomaar wegdoen, ondanks zn karakter, want hij had ook zoveel goeie kanten...

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-02 20:37

ook is hij nergens gevoelig op,qua rug en benen.
hij heeft regelmatig diepe wonden op zijn benen,echt waar je het spierweefsel ziet zitten enzo...hij reageert er niet op,als je eraan komt,of acederm erop spuit ofzo...volgens mij kan hij dus ook geen pijn hebben{tjah,in zijn mond misschien,maar hij is altijd al zo geweest,hij krijgt alleen steeds meer kracht}en de fysiotherapeut vondt dat hij erg beweeglijk was,in al zijn gewrichten,zijn schouderbladen etc.

my horse,my horse,my kingdom for my horse!

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-02 20:42

tjah,en mijn paard heeft dus als enige goede:hij kan super dressuren.
om zijn karakter zou ik hem niet houden,en niemand durft "zijn leven te wagen"om eens te voelen wat ie nou precies doet Scheve mond
gelukkig gaat willem-jan er een keer op...
maar mijn moeder{die heeft altijd paarden ingereden,en de wildste vond ze het leukst}die durft er ook niet op,omdat hij zo onberekenbaar is.
ik heb ook best medelijden met hem,hij krijgt altijd slaag,maar aan de andere kant:hij pakt mij als eerste,en ergen dan dat ik hem ooit zou kunnen straffen!*zucht*
en ik geef toch zielsveel om hem...
verkopen durf ik niet,bang dat er iemand mee verongelukt,en om hem met 7 jaar al naar de slager te brengen... Huilen

my horse,my horse,my kingdom for my horse!

Noukie
Berichten: 10922
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 21:01

ook dit klinkt zo bekend.. bijna niemand durft erop (bij mij had wel iedereen een grote mond als ze aan de kant stonden dat het allemaal aan mij lag enz, maar het aanbod om even te mogen rijden nam echt niemand aan), verkopen kan niet en afmaken wil je gewoon niet... ik vind het echt erg voor je, want ik weet hoe het is en je kan er gewoon zo weinig mee.. sterkte drmee is eigenlijk t enige dat k kan zeggen

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 21:29

Ik ken de hele situatie niet, ik ken et paard niet, maar et eerste wat ik denk dat als echt ALLES goed blijkt te zijn en die bok je gewoon aan et uitproberen is is de zweep erover! desnoods iemand met en longeerzweep erbij te laten helpen. Maar dan moet echt ALLES in orde wezen en mogen er geen gebreken zijn die je toevallig niet had opgemerkt, anders is et de reinste dierenmishandeling!

Bo
Berichten: 61
Geregistreerd: 11-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 23:32

Citaat:
Ik ken de hele situatie niet, ik ken et paard niet, maar et eerste wat ik denk dat als echt ALLES goed blijkt te zijn en die bok je gewoon aan et uitproberen is is de zweep erover! desnoods iemand met en longeerzweep erbij te laten helpen. Maar dan moet echt ALLES in orde wezen en mogen er geen gebreken zijn die je toevallig niet had opgemerkt, anders is et de reinste dierenmishandeling!


Sorry Steef maar je schrijft het zelf al : je kent het paard niet en de situatie niet. Daarom vind ik je advies net een brug te ver. Als ik het probleem zo lees lijkt het me waarschijnlijker dat het paard in kwestie overwerkt is. Als ik haar zo hoor is ze dagelijks stevig met hem aan het werk, moet hij behoorlijk presteren en ligt er een enorme druk op hem. En ja, dan krijg je op den duur protest, kan ik me erg goed voorstellen.
Mijn advies (wat ik zelf in dit geval zeer zeker zou doen) is om hem eens een paar maanden de wei op te gooien. Lekker in een kudde, even niets doen, niets moeten, gewoon paard zijn. Moet jij eens opletten wat een ander paard je straks terug krijgt. Die conditie is binnen no time weer op het oude niveau dus daar hoef je echt niet bang voor te zijn. Nu maak je hem kapot, in ieder geval mentaal. Slaan zal alleen maar meer protest uitlokken, let op mijn woorden.

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-02 09:43

tjah bo,zoveel ervaring heb ik ook wel....ik rijd hem maar 3 keer in de week,en wat hij moet doen is 20 minuten luisteren.
op de wei gooien helpt nix,zoals ik al eerder had verteld.
paard zijn doet hij al 3/4 van zijn leven!
iedere zomer in de wei,nix doen...het hielp geen ene zier.
en steef:jij hebt idd goed gezien dat de zweep erover moet,ook de longeerzweep is er al meerdere malen bij gekomen.en dan ging het weer 2,3 weken goed...totdat ikzelf weer te lief werd,en hem meer liet bepalen{hij doet zo zijn best,nu mag hij de spreekwoordelijke vinger...}
dusse,zo'n druk zal er wel niet op hem liggen,denk je wel bo?
enne,hij is van het begin al zo eigenwijs en moeilijk...
en bo:waarom neem jij hem niet een half jaartje,en ga jij niet met hem aant werk?neej,das ff gekheid,maar ik zit erover te denken om hem weg te geven Verward waarom werken sommige paarden nou niet gewoon mee???????

my horse,my horse,my kingdom for my horse!

Billy

Berichten: 20690
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 10:00

Als ik het goed heb, ken ik het paard (N?). Toen Sam bij ons op stal stond, was hij ook al lastig. Het is een paard wat niet opgeeft. Daarom vind ik het erg knap dat je toch M2 dressuur met hem geworden bent. Het enige wat ik kan bedenken is hard aanpakken en niet toegeven. Consequent zijn is het enige wat je kunt doen bij dat paard. Op een bepaalde manier kiest hij er zelf voor om zo hard aangepakt te worden, hij voelt zich daar waarschijnlijk toch prettig bij. Het ene paard heeft nu eenmaal een sterkere leider nodig als de andere.

Goedgekeurd onderschrift :)

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 10:07

Heb je het zadel al na laten kijken? Mijn noodoplossing is uiteindelijk Pat Parelli geweest. Ook mijn paard werd bloedgevaarlijk voor mij. Parelli was mijn laatste noodsprong. Op training sturen heb ik 1 x gedaan maar vond ik nogal nutteloos aangezien ik er zelf mee om moest leren gaan.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 10:17

zo, dat klinkt niet alleen als een probleem, het is een probleem, maar die conclusie had je zelf ook al getrokken... Nu nog een oplossing ervoor vinden, ik hoop dat je iets kunt met mijn suggesties.

Zoals je het beschrijft is het een paard dat behoorlijk dominant in de omgang is, en dat op alle manieren duidelijk maakt. Wat hij moet leren is dat jij de baas bent, en dat jij bepaalt wat er gebeurt. Of dat nu aan de longe, onder het zadel of gewoon op stal is, dat maakt niet uit. Hij moet zich ondergeschikt maken aan jou. Getuige zijn karakter zal hem dat hard vallen, maar het is de enige optie. Je kunt hiervoor gebruik maken van NHS-methoden, de join-up is hier een goed voorbeeld van, maar voordat je daarmee begint, moet je voor jezelf bepalen of je sterk genoeg in je schoenen staat om dit zelf aan te kunnen (een join up is namelijk pas geslaagd als jij als meest dominante eindigt).

Verder vind ik hem als een echte staker overkomen, en dat kun je er wel uitrijden, maar daarbij zou ik zeker de hulp van een professional inroepen. Dit paard moet wat dat betreft gecorrigeerd worden voordat het echt een keer fout gaat. Behalve correctie door die professional moet jij ook begeleiding krijgen hierbij, omdat je anders de kans loopt dat het weer van voor af aan begint.

Voor alle rijkunstige zaken zou ik als ik jou was ook zeker een professional inschakelen (maar die heb je al). Je schrijft dat als je puur op ontspanning rijdt, hij wel braaf is. Waarom ga je hem niet eens een hele tijd zo rijden: gewoon lange teugel (maar wel met voldoende aanleuning), en dan alleen overgangen en figuren rijden. Zoveel mogelijk op je zit en stem ondersteund door het been natuurlijk... Vergeet de verzameling en de zijgangen dat komt vanzelf wel weer. Hij komt hier duidelijk tegenin op het moment, dus laat dat even met rust.

Je zou kunnen vragen wat die bewegelijkheid in zijn gewrichten voor invloed kan hebben. Bewegelijkheid (soepelheid) is iets waar je naar streeft, maar als het betekent dat met de regelmaat van de klok iets verschuift en (laten we dat hopen) weer terug schiet, dan heeft dat dier altijd ergens last van. Ergens wel of niet gevoelig op zijn zegt dan vrij weinig: mijn paard had twee jaar terug een verschoven rugwervel en gaf geen krimp, terwijl het zeker pijn deed volgens de fysiotherapeut...

In ieder geval, veel succes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 10:29

Zoiets zou ik liever van dichtbij zien en dan een oordeel er over geven, maar goed dat is niet mogelijk.

Wat volgens mij het probleem is, is dat dit in eerste instantie een rijtechnisch ( misschien al van voor jou tijd) is, en dat is een gewoonte geworden. Om die gewoonte te doorbreken, zul je waarschijnlijk toch wat hardhandiger doch consequent moeten zijn.
Of om kort door de bocht te zeggen, een keer flink op z'n flikker geven, en zodra hij het goed doet, handen naar voren en belonen, niet door een klopje op de hals ( mag natuurlijk altijd, maar door hand en been te ontspannenn)
Wat ook een idee is, om hem eens een maandje naar een africhtingsstal te brengen.

MAAR voor je dit soort dingen gaat doen, moet je eerst zeker weten dat het geen medisch probleem is, dus voorbenen, rug ed nalaten kijken. ( en tanden)
Heel veel succes.

Dees

Berichten: 18857
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 10:34

Met stijgende verbazing heb ik bovenstaande berichten gelezen...
Ik lees over een wild, onhandelbaar, soms zelfs gevaarlijk paard, wat bepaalde oefeningen weigert te doen, wat luihied vertoont zelfs bij eht rijden met lange sporen, het paard is bij meerdere ruiters geweest (voor bijscholing?) ik lees over veelvuldige wondjes op de benen en spieren....

Ik heb het te doen met dit paard!
Als ik wondjes zou hebben, regelmatig een cursusje gehoorzaamheid zou krijgen op een vreemde locatie met een mij onbekende ruiter, ik probeer te vertellen dat het niet goed met me gaat en dan krijg is lange sporen in mijn pels...nou, BIJ MIJ KREEG JE OOK VLIEGLES!!!!

Ga terug naar je roots..je houdt van dit paard, lees dan ook de signalen die het je geeft...ga communiceren met het paard, niet met de stuurlui langs de kant, bel ook geen handige 'correctie-ruiters'...
Laat het paard bijkomen van al die stress, geef hem even tijd om tot zichzelf te komen, dus algehele rust in weidegang voor een week of 2, liever iets langer...
Neem zelf de tijd om bij te komen van jullie overspannen neerwaarste spiraal en raak fit en gemotiveerd om het volgende keer HELEMAAL ANDERS aan te pakken.

Begin met het wederopbouwen van de combinatie. Ga alleen eens poetsen, geef dat beest eens een beloning voor het braaf zijn. Vertel hem maar hoeveel jij hem om zijn paardzijn waardeerd.
Weet zeker dat hij lichamelijk fit is (Dierenarts!), overtuig jezelf dat zadel, bit en hoofdstel in orde zijn.
en begin dan weer rustig aan, wees lief, beloon dat dier als hij braaf stilstaat bij het opstijgen, vraag eerst echt alleen maar simpele dingen (dus geen travers meteen!), gewoon terug naar de essentie; het communiceren met je paard..

ALs je paard lichamelijk in orde is, kan hij over een tijdje echt nog steeds wel mooie gangen tonen en oefeningen doen...
Als je terug kan komen tot de lol van alles, als je weer een combinatie met hem kan vormen, dan pas zal hij het ook voor je WILLEN doen....
Ik wens je veel wijsheid en geduld toe.....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 10:41

Ik denk dat je in ieder geval heel consequent moet zijn.
En je schrijft dat je toen je met springwerk en buitenrijden begon dat de eerste tijd heel goed ging, maar hij dat na een tijdje ook niet meer wilde. Dus nu rijd je alleen nog dressuur, als ik dat goed begrijp.
Heeft hij dan gewoon niet wat meer behoefte aan afwisseling. Verzet hij zich omdat hij het saai vindt worden?
Ik moet met Tiko ook niet een week lang hetzelfde doen, die wordt daar heel chagerijnig van. Dus gewoon de ene dag springen, de volgende dag een keer longeren met wat blakjes ertussen en dan een keertje naar buiten.
Succes met hem in ieder geval!

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 10:44

precies wat ik ook bedoelde, maar jij zegt het beter Dees...

Daar waar ik mee eindigde moet het zoeken naar de oplossing van de problemen mee beginnen: die gewrichten en wondjes komen niet zomaar uit de lucht vallen, daar zit een oorzaak achter.

Als dat 'opgelost' is, kun je verder werken

Overigens bedoelde ik niet zo'n handige correctieruiter daar waar ik het had over professional. Heb dat ooit eens op TV gezien en werd daar echt naar van (heb ook ooit zo'n man gezien die jonge paarden 'inbreekt', ook daar wordt je echt akelig van). Ik bedoel een echt paardenmens, iemand die vanuit het dier redeneert en het de tijd geeft en de problemen rijkunstig oplost zonder dwang en krachtmetingen. Maar: als blijkt dat de gevaren te groot worden, zul je weleens wat minder vriendelijk moeten optreden, dat wel...

Neemt niet weg dat er in de relatie met dit paard ook een dominantieprobleem is ontstaan dat zeker verdere samenwerking in de weg staat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 11:07

Ben het gedeeltelijk met je eens dees, maar ik blijf erbij dat het ook een gewoonte is geworden, staken ed, blijft een gewoonte en dat mag hij gewoon niet!!!! doen.

Ondanks ik regelmatig ruiters zie waarbij ik het als paard ook zou gaan doen. Daar doelde ik ook op met rijtechnisch, maar wou het niet direct zo zeggen. ( krijg al vaak genoeg te horen dat ik bot ben).
En met een maand wegbrengen bedoel ik een goede ruiter, die hem alles weer bij brengt zo als het hoort, je zult merken dat je paard zich daar prettiger bij gaat voelen. Vaak is het maar een keer duidelijk maken dat ie dingen niet mag doen, maar het blijft denk ik een ruiterfout!!!

Heb zelf een tijdje geleden ook zo'n paard gereden, het meisje kon er niets meer mee, hij kwam omhoog en deed alleen nog maar wat ie zelf wou.
Het enige wat ik heb gedaan is consequent geweest, been betekent naar voren, als ik links wil ga je links enz....... na een week merkte je dat het dier zich ontspannender ging gedragen, maakte zich niet zo druk meer om alles, en begon erg fijn te lopen. Dit heb ik voor elkaar gekregen door consequent te zijn, heb geen gekke sporen of zweep ervoor gebruikt, maar gewoon paardgereden, en de eerste keer dat ze niet omhoog kwam ook gewoon, wat korter gereden, effe lekker laten grazen na de tijd. Deze merrie had een gezagsprobleem, als ik was gaan slaan ed, was het alleen maar erger geworden, met rust en regelmaat oplossen, en met been en niet met hand ( ja ontspannen!!)

Sommige paarden moet je een beetje in hun waarde laten, die zijn sneller beledigd dan anderen, en kun je met lomp geweld niets meer mee. Dan bluf je ze af, en kruipen ze in hun schulp. Dan word het paard al snel een rotknol genoemd, maar de benadering is gewoon fout geweest. Ieder paard is anders, en de ruiter moet zich ALTIJD aanpassen aan het paard, en nooit andersom.

Dees

Berichten: 18857
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 11:27

Soms kan het paard wegbrengen om te laten rijden door een 'betere' ruiter, helpen....
Echter, als de oorzaak van de problemen in de combinatie zelf ligt, zal wegbrengen alleen toevoegen aan de stress en de communicatieproblemen...

ik ben helemaal niet zo'n softe, probeer goede omgang met paarden ook niet te definieren als NHS ofzo... Zo'n paard geeft je zijn persoonlijkheid, het laat je merken dat het lekker met hem gaat of juist als het wat slechter met hem gaat.
Ik las vooral in Pebbelientjes eigen reacties, dat zij wellicht niet echt naar haar paard luistert. Het waren haar reacties die mij het meest verbaasden.

Niet altijd mag je reageren op 'wangedrag' van paarden. Het vergt begrip om in te zien wanneer wel en wanneer niet. Lukraak afstraffen van ongeoorloofd gedrag kan, hoe consequent ook bedoeld van de ruiter, zulke paarden finaal over de kling jagen....soms is negeren, tijdelijk, de betere optie....

Wegbrengen zal het paard veranderen (kan positief zijn, maar zeker ook negatief!), het verandert de ruiter en de situatie thuis niet....ik vind het dan in de meeste gevallen niet een goede oplossing. Het moet thuis, in de dagelijkse omgang anders...het paard even 'her-programmeren' zal niet blijvend resultaat opleveren, lijkt mij.

Ik zou eerst proberen weer rust in de relatie te brengen. En soms dan gaat dat niet, dan kan je altijd nog proberen om het dier bij te laten studeren elders...
maar bedenk wel: het dier wil niet verhuizen, zal heimwee een stress daarvan hebben, hecht zich echt aan de baas (hoe fout die ook kan zijn, het weet immers niet beter)...dat zijn gevoelens die het paard wel overleeft, maar het heeft wel een week of 2 nodig om te herstellen, en pas dan mag het werk eigenlijk gaan beginnen. Wegbrengen voor een weekje is dus finaal onzin en werkt averechts.
Geduld, begrip en gezond verstand lijken mij, ook in deze situatie sleutelwoorden....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 11:48

Als je zeker weet dat het paard niks makeert, dan de zweep erover.

Wij hebben op de boerderij een merrie staan, die alles wil behalve werken. Buiten loopt ze normaal, springen doet ze normaal, maar ze wil niet meewerken in de dressuur. Ze stompte ook mijn beenhulpen af, en als ik een tik met mijn sporen vooruit gaf of met mijn zweep begon ze helemaal te 'tollen'. Omdat ik het moeilijk vind om haar een tik met de zweep te verkopen en het uittezitten, ging iemand anders met de longeerzweep erachteraan. Het is nou zo goed als over. Ze heeft dit dik 4 maanden volgehouden, en nu zijn we bezig de training weer RUSTIG aan op te bouwen. Wij konden op een gegeven moment niet meer in de stal en nietmeer opzadelen.
Je moet die cirkel waar hij in zit verbreken, want het wordt van kwaad tot erger. Je kan het beste zelf doen, met misschien hulp van iemand anders die met de longeerzweep er achter aan gaat. Want jij moet met je paard verder, niet die ander.

Stel jezelf wel even de vraag hoe het komt dat je paard zo staakt? En werk daar aan

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 12:17

Zonder een beschuldigend vingertje te heffen: ik denk dat de houding naar je paard ook al een heleboel zegt over de manier waarop je over hem denkt. Als jij je paard continu rotbok noemt of k*#@-knol dan straalt dat een hoop negativiteit uit. Je instelling is dan bij voorbaat al negatief en dat straal je uit naar je paard. Je reacties zullen dan ook zo zijn: 'zie je wel die knol komt altijd omhoog, grrrrrmmmbbbll... moppermopper...' (etc.).

Als mensen zo tegen mij zouden doen zou ik ook geen zin meer in hebben en gaan dwarsliggen. In zekere zin is je paard je spiegel... Ik geloof dat men bij centered riding het begrip 'zachte en ronde ogen' van de ruiter hanteert, waarbij het erom gaat dat je alleen met een zachte en vriendelijke houding van je paard mag vragen. Probeer het maar eens uit: ga met een gefronst en geïrriteerd gezicht op je paard zitten en tien tegen een dat niets lukt. Ontspan, glimlach en kijk met een zachte, vriendelijke blik de wereld in en alles gaat een stuk beter. Oftewel: frustratie en irritatie leiden tot nog meer frustratie en irritatie.
Dit klinkt misschien soft... maar het werkt wel zo.

Herprogrammeren is inderdaad geen optie, samen werken aan de relatie is beter om mee te beginnen. Of je dat nu wel of niet via NHS doet, maakt niet uit. Voor sommige mensen is een Emiel Voest of Ferdinand Hempfling (om maar twee namen te noemen) een ware eye-opener. Ik denk hierbij aan een oud-stalgenoot die regelmatig naar Voest ging met zijn niet zo gemakkelijke ruin en die van Voest heeft geleerd om naar paarden te kijken en zich in hun denk- en leefwereld te verplaatsen en problemen vanuit die wereld op te lossen. Voor die tijd lukte hem het echt niet om goed met zijn paard te communiceren en staakte dit paard regelmatig...
Als je geen natuurlijk paardengevoel hebt, werken NHS-cursussen prima. Ik zelf haak ook af bij wiggelroede-lopen etc. maar andere dingen kun je goed gebruiken (en zijn in vergelijking met traditionele methoden eigenlijk niets nieuws, maar worden door het grote publiek enorm geaccepteerd).

Heel verhaal, maar dit is ook een zeer nuttige discussie waar veel in te bespreken valt!

Bo
Berichten: 61
Geregistreerd: 11-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 12:20

Dees schreef :
Citaat:
Laat het paard bijkomen van al die stress, geef hem even tijd om tot zichzelf te komen, dus algehele rust in weidegang voor een week of 2, liever iets langer...
Neem zelf de tijd om bij te komen van jullie overspannen neerwaarste spiraal en raak fit en gemotiveerd om het volgende keer HELEMAAL ANDERS aan te pakken.


Gelukkig toch nog iemand die het met me eens is.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers