Heel trots en direct een vraag:

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-01 17:40

Pas op,lang verhaal:

Ik was gisteren heeeeeel erg trots op Berber! Ze is lief en luisterd keurig. Dramt niet en bleef (bijna) netjes stilstaan. Nou ja, stilstaan was niet goed, maar wel verbeterd. Maar nu dat waar ik trots op ben. Ik schrok er zelf van. Ze liep waarachtig met haar neus langs de loodlijn!!!! ECHT WAAR! En ze gaf er nog bij na ook! Ik was compleet verbaasd, zat met open mond op haar rug. En mijn zus fietste ernaast, ook met open mond. *LOL*

Maar nu mijn vraag, waar het eigelijk om gaat:
Na een drie kwartier spelen, stap-draf-halt, stelling links- rechts (nouja, iets wat er een beetje op lijkt, gaat ook langzaamaan beter) gaf ze dus na. We waren heel ontspannen aan het stappen, met ontspannen teugel. Ik speelde wat met mijn handen en dreef er heel licht bij aan. En toen gaf ze dus na. Maar goed, ik denk dat dit niet zo hoort. Eigelijk moet je je paard eerst "aanrijden/ bijelkaarrijden" dan neem je contact en geeft het paard na. Berber gaf dus wel na, maar ik dreef niet aan. Anders doet ze dus direct haar hoofd omhoog en als ik dan vraag, doet ze haar hoofd extra omhoog.
Omdat het zo goed ging en ze keurig nageeflijk was, wilde ik haar een beetje bijelkaar rijden. Maar dan komt er dus te veel spanning op de teugel en protesteerd ze.
Je moet je haar nu zo voorstellen. Neus langs loodlijn, lekker nageeflijk en kauwend op het bit, maar met teugels als waslijntjes, omdat ze anders haar hoofd weer omhoog gooit. Idem dito als ik haar stevig aandrijf. Ze draaft aan en gooit haar hoofd omhoog. Als ik heel langzaam aandraaf, heel voorzichtig kan ik haar drie stappen nageeflijk houden. Maar goed, das gewoon een kwestie van oefenen. Als je nooit nageeflijk bent geweest, kan je dat niet in 1x, is logisch!

Maar hoe zou ik haar nu van achteren eronder kunnen rijden. Moet ik misschien eerst niets doen met haar hoofd? Of haar eerst nog beter leren lopen en dan langzaamaan de achterkant er bij halen?

Ik hoop dat jullie een beetje snappen wat ik bedoel. Moeilijk om te "zien"via de pc, maar ik probeer het zo goed mogelijk uit te leggen.
Jullie zijn mijn weinige hulp, aangezien ik geen les- mogelijkheid heb!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 17:51

MMmmmm... Misschien een banketstaaf opmerking (vond ik althans toen ik eindelijk het idee had dat ie goed nageeflijk was en mn instructrice dit zei hehe) weet je zeker dat ze de tong niet over het bit heeft gegooid? Dat doet Iwaldo namelijk soms en dat lijkt wel een beetje op wat jij beschrijft; geen druk, niet bij elkaar gereden en toch achter de loodlijjn lopen.

Nouja, als dit niet het geval is, dan alsvats gefeliciteerd (hehe tong over bit is echt een rotprobleem) Ik had ook dat probleem van aan de teugel maar dat kwijt als je overgang maakt. Wat geholpen heeft, is voor de overgang wat meer druk te krijgen en dan in de overgang direct naar voren rijden en daarbij je hand optillen, zodat je hem zeg maar erin drijft, het word zo moeilijk omn de neus naar voren te brengen. Loopt ie daar goed, dan kan je wat gaan ontspannen in je hand.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 19:44

Jantina, je wordt de eerste amazone die het Z bereikt door hulp via internet Hyper!.
Het is een normale reactie dat een paard zijn hoofd en hals omhoog brengt op een been hulp (of stem of zweep hulp voor de kar of aan de longe). Het is aan je hand om die reactie te begeleiden naar de juiste positie. In jou geval is het allemaal nog wat extreem en liggen de momenten ver uit elkaar. Vergeet niet dat het voor jouw paard moeilijk is om de impuls uit het achterbeen in haar lijf te verwerken, ze pakt heel snel je hand als steun en neemt de gelegenheid om de achterhand weer te laten volgen (ipv dragen). Veel oefenen maakt dat beter. Dat je op dat moment niet aandreef wil niet zeggen dat ze voor het been was hoor, ze lette waarschijnlijk wel degelijk op je been.
Wat je doet lijkt mij niet verkeerd, en als ze op beendruk haar hoofd omhoog brengt is ze niet achter de teugel.

ylva

Berichten: 1745
Geregistreerd: 08-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 20:24

mijn verzorgpaardje heeft ook altijd dr neus in de lucht, of dat wil ze. ze had ook nooit anders geleerd, ze geeft het beste na als ik op de volte rijd en stelling vraag, dan gaat ze vanzelf, als ik har rechtdoor laat gaan is het weer mis, dus ik oefen veel wendingen, het gaat nu al veel beter, maar zij vind het ook heel moeilijk om bij elkaar gereden te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-01 00:54

Hoi Jantina,

ik heb enorme bewondering voor je, hoe je het allemaal in je eentje probeert uit te vogelen.

Ik denk dat het wel mee valt met dat "bij elkaar rijden" dat je bedoelt. Als je paard impulsief naar voor gaat en jij hem met een ontspannen teugeltje en een licht spelende hand rond kunt rijden is er weinig aan de hand. Wat je merkt als je paard "achter de teugel" kruipt (waar jij dus bang voor bent, begrijp ik uit je verhaal) is dat je aanleuning, je verbinding weg is. (Dat is nogal gevoelsmatig en een beetje moeilijk uit te leggen zo over internet.) Aanleuning is in feite het gevoel dat er een paard aan de andere kant van je teugel zit die met jou wil communiceren. Als dat als een blok beton voelt is er iets nog niet in orde, maar als ie "geen gehoor" geeft óók niet. Alles wat je aan impuls opwekt in het achterbeen, vloeit in het ideale geval zonder problemen door het lijf en voel je terug in je hand. Bij jouw paard is dat allemaal nog een beetje stijfjes dus gaat dat wat minder fijntjes. Vandaar dat ze gewoon haar hoofd de lucht ingooit wanneer je meer impuls vraagt.

Je begint in allereerst met tempocontrole. Als ze niet in een gecontroleerd tempo kan draven is het erg moeilijk om verder te gaan. Zoek een fijn impulsief tempo, wat zij van nature makkelijk kan aanhouden zonder te veel bemoeienis van jouw kant. Als je nu tempowisselingen gaat rijden, probeer dat dan in hetzelfde ritme te doen. Dus het ritme van de draf verandert niet, het tempo wel, alsje schakelt.
Stap 2 is de stelling en de buiging. Als je je eerst concentreerd op de s&b, wordt het ook makkelijker haar rond en nageeflijk te rijden. Een recht paard kan zich namelijk veel sterker maken dan een gebogen paard.
Als ze makkelijker wordt in de buiging, kun je haar ook eenvoudiger rond maken, op de volte. Je vraagt stelling naar binnen (let erop dat je je hand naar opzij brengt, en niet terugwerkt (alsof je 'm in z'n 5 schakelt zegmaar) en met een spelende buitenhand nodig je haar uit het hoofd te zakken. Wees daarbij heel consequent, ze moet echt nageven iedere keer. Dat zal steeds gemakkelijker gaan, maar het is niet de bedoeling dat zodra jij je hand ontspant dat hoofd weer de lucht inschiet, dan vraag je opnieuw, en iets meer tot ze beter reageert.
Ik denk dat als je je concentreerd op tempocontrole en lengtebuiging (in die volgorde), het eenvoudiger is om haar van achteruit aan de gang te houden en haar stukje bij beetje nageeflijker te maken.

Jullie komen er wel!!

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-01 08:20

Hoi Jantina, misschien een rare vraag en heb je dat al eens uitgelegd maar waarom heb jij geen les mogelijkheid??
Er zijn op Ameland toch wel instructeurs of niet? Anders kom ik zodra ik mijn ORUN-cursus afgemaakt heb, bij jullie wonen *LOL* *LOL*, daar ligt nog een markt open!!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-01 08:42

Ja, er is hier wel lesmogelijkheid. 2 zelfs.
Maar de 1 ligt op 7 km afstand en de andere op 5. Daarnaast is er vaak alleen door de week les, ben ik aan het werk.
Als ik een trailer ter beschikking zou hebben, zou ik direct gaan!!
Heel af en toe rijd ik weleens met een vrouw die ook een klein beetje lesgeeft. Zij geeft mij dan wat tips etc. Maar goed, zij werkt in de horeca, zoals velen hier, en dan kan ze niet vaak samen met mij rijden. Helaas!

Het is overigens ook niet mijn bedoeling om van Berber een dressuurpaard te maken hoor. Dat vind ze helemaal niet leuk! En dat gehobbel in een bak iedere dag is ook niet aan mij besteed.
Maar een paard moet wel luisteren en dat woord, luisteren, was bij Berber heeeeel ver verdrongen. Drammen, etteren, hoofd omhoog gooien, iedere graspriet was doodeng etc etc.
Ze is het paard van mijn zus, die is helemaal niet consequent is of wat dan ook, en die vond het steeds enger worden. Ik was het beu en ben aan de slag gegaan, zie al mijn berichtjes, hihi. Ze word nu steeds braver, dat was mijn opzet. Mijn zus kan nu gewoon gaan rijden en als zij ook een beetje meer gaat rijden, ipv meeliften... *LOL*
Maar nu begint ze ook nog eens na te geven en dat na 10 jaar! Nu krijg ik de slag te pakken en ga door!!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-01 11:01

Geweldig Jantina!

Ik vind dat je het goed aanpakt, zo met Berber. Het is al heel wat dat ze niet meer zo stug is en wat meer toegeeft.

Ga zo door en alle tips zijn al gegeven, dus daar waag ik me niet aan!

Groetjes Mieke