jij maakt paard (wedstrijd/rij) klaar...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 14:23

DinkeyGirl schreef:
Ja ik ben het er mee eens dat zij het recht heeft te rijden zoals ze wil. Maar als ze het niet goed doet dan mag die instructrice dat toch wel zeggen tegen dat haar?


Juist de instructrice mag dat wel zeggen tegen haar! Dus tegen de eigenaresse. Het is niet erg beleefd om tegen een bijrijder of tegen wie dan ook te gaan zeggen dat iemand slecht rijdt. Je kunt toch ook geen vertrouwensband met een instructrice krijgen die achter je rug om aan andere mensen gaat vertellen dat je slecht rijd. Ze neemt blijkbaar dus al les en niemand is perfect. Het is dus aan de instructrice om haar te helpen dit te verbeteren en niet om haar achter haar rug om af te kraken. Ik zou het een zeer kwalijke zaak vinden als mijn instructrice dit zou doen.
Nu heb ik momenteel geen les maar voor mij zou zoiets wel een reden zijn om een andere instructrice te zoeken.

Overigens ben ik het met meer mensen hier eens dat het niet netjes is dat je dit hier neer zet. Als je mijn bijrijder was dan had je er echt uitgelegen. Ik heb ook een tijdje naar een bijrijder gezocht, ik had toen een afspraak met een meisje. Ze kwam langs en we gingen naar de pony. Nou eerst even een beetje kennismaken een beetje poetsen enzo. Nou het eerste punt kwam al gauw: aangezien ik last van mijn rug had en mijn pony nogal kan hangen (was toen 3,5 of zo) wilde ik de hoeven niet uitkrabben, maar dat meisje kon dat wel. Ik zei nog dat hij wat onstabiel stond dus dat het geen manegepaard was, maar ze had er ervaring genoeg mee. Dus ze tilt een achterhoef op maar Aaron stond niet goed en ging dus een beetje hangen. Ze trekt het been nog hoger op dus hij trekt terug. Omdat ze hier niet op voorbereid was viel ze bijna achterover!
Zegt ze: hij trapte naar me Verward Verward
Dus ik uitleggen dat hij gewoon nog niet zo stabiel stond en heb het even laten zien.

Nou ja toen maar gaan rijden: ik reed meestal maar een half uurtje en ging er dus eerst zelf tien minuten op zodat ze een beetje kon zien wat hij deed. Nou aangezien hij zo mak als een lammetje was ging ze er na tien minuten op. Nou is mijn pony nogal eenkennig dus hij bleef maar achter mij aanlopen. Ik ging dus aan de andere kant van het weiland staan. Nou ik draai me om en zie hem in volle galop achter me aankomen.
Geeft natuurlijk niet zo als je er voor de eerste keer opzit maar dat meisje had echt overal commentaar op. Als hij iets verkeerd deed dan lag dat aan hem terwijl hij het daarvoor bij mij gewoon goed deed.

Dus dat was echt geen blijvertje. Ze had in dat uur dat ze er was overal commentaar op. Ik krabde de hoeven anders uit dan zij het deed. Ze wilde wel meteen met hem naar de manege, hij reageerde niet op de hulpen (beest was net onder het zadel en als je iets dieper ging zitten dan hield hij al netjes in, kon hem met een lange teugel nog op beenhulpen sturen). Natuurlijk was hij heel anders dan een manegepaard maar om nu gelijk overal commentaar op te hebben???

Ik heb haar nooit meer teruggezien maar ik zag nog wel een keer een advertentie staan: een gevorderde amazone zocht een paard om op wedstrijden uit te brengen.......

Zo gevorderd was ze niet toen ze bij mij kwam dus of ze moet in een maand zo vooruit gegaan zijn? O ja ze had ook nog commentaar op de hoogte. Ik had gezegd dat ik een grote pony had (een E-maatje dus)
Nou ze vond hem heel klein en bij hun op de manege was dat een d-pony Verward
Hij is toch echt boven de 1,50 dus lijkt me een vreemde manege....

Maar goed om weer even op het topic terug te komen: ik vind dat je als bijrijder blij moet zijn dat je gebruik mag maken van het paard. En ook al zijn er natuurlijk altijd minpuntjes, het is gewoon niet netjes om dat hier openlijk neer te zetten. Misschien leest ze het wel, of anders iemand die haar kent. Is echt niet leuk om over jezelf te lezen lijkt me.


Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 13:13

Ik snap wel wat je beoeld, maar je kunt er weinig aan doen. Je zult er met haar over moeten praten en als dat echtn iet kan, je er bij neer moeten leggen.
Ik heb nu een bijrijdpaard, data ik helemaal alllen rijd. De eigenaar ment er één keer in de week mee. Dus vrijdag en zondag (dan rijden ze daar niet) mag ik niet komen, verder mag ik haar gewoon elke dag rijden. Maar zij maken er ook geen probleem van als ik twee of drie weken niet zou komen omdat ik geen tijd heb. Voel ik me zelf wel heel schuldig tegenover het paard.
Ik heb nu ook om de week op woensdag privéles met haar, de eigenaar wilde eigenlijk ook af en toe op woensdag gaan mennen. Maar toen ik zei data ik dan privéles heb, zei hij alleen dat hij blij was dat ik dat zei en dta hij er rekening mee zou houden en op die dagen niet zou gaan mennen.
Maar daar heb ik gewoon heel veel geluk mee, ben het ook wel eens niet eens metdingen diehij met haar doet, maar daar leg ik me maar bij neer. Ik ben allang blij dat ik haar mag rijden!

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 13:29

Ik begrijp je heeeeel erg goed.

Het is zo moeilijk om te blijven denken dat het paard niet van jou is als je aan de andere kant zo vrij wordt gelaten.
Ik weet niet of je er ook voor betaald.

Daarbij heeft ze niet een verzorgster/bijrijdster om jou een plezier te doen, maar om zelf meer vrije tijd te hebben. Dus een beetje dankbaarheid mag toch wel.

Ik heb zelf een fantastisch leuk verzorgpaard gehad. Klonk te mooi om waar te zijn. 4 jaar, nog bijna helemaal groen. Ik mocht het inrijden omdat de eigenaar last heeft van RSI zou dat niet gaan en ze heeft daar ook geen ervaring mee.
De eerste maanden had ik haar echt voor mezelf. Zij zette het in de stapmolen, zorgde ervoor dat het gelongeerd werd en gewoon los kwam. Ze ging wandelen en borstelen.
Ik reed, ik longeerde, poetste en had priveles.
Maar... ik kreeg ook de vlieglessen, het paard kreeg respect voor mij, luisterde goed naar mij.

Dan hoorde ik wat het paard bij haar flikte, uit stal trappen, steigeren met longeren, naar stal rennen...
Dat snapte ik niet. Maar goed, later bleek dat ze niet zo consequent was.

Ik mocht wedstrijden rijden. Na 4 maanden onder het zadel ging ik beginnen, het ging immers goed en het was alleen maar voor de ervaring. De 3e wedstrijd had ik al een winstpunt in de B. Zo... die basis zat er toch echt in.

En toen kwam het gedonder. Of ik meer wilde betalen (ik zat al op € 120 per maand) en zij wilde ook gaan rijden.

Ja... het is haar paard. Ik kan haar niet verbieden om te rijden. Maar iedere keer had ik weer een neurotisch paard en ja.. meer betalen om minder te rijden vond ik toch wat raar.

De druppel kwam toen ik dinsdags moe uit mijn werk kwam. Pokkeweer.
Er lag een mailtje te wachten. Zij zou woensdag gaan lessen, of ik haar vanavond even wilde doen zodat ze morgen niet zo fris zou zijn.

Ik gaan rijden. Na 3 kwartier in de regen te hebben gereden, een paard wat lekker los was en haar ei kwijt heb ik haar op stal gezet.

De volgende dag... krijg ik mail. Ze is NIET gaan lessen. Het miezerde en ze begon al wat verkouden te worden dus wilde ze niet op de fiets gaan, gaan rijden en met een nat pak weer terug! De staleigenaren hadden haar in de stapmolen gezet.
Ik barste gewoon. Dit vond ik zo oneerlijk.

Goed... om weer terug te komen op jouw verhaal.
Je kan je dus behoorlijk gebruikt voelen.
Ik denk dat het toch het beste is om met haar te praten. Gewoon vragen hoe zij er nu over denkt. Niet aanvallend maar gewoon wat kleine irritatiepunten weghalen.
Ze zal echt niet in eens beter kunnen rijden, maar je kan wel vertellen dat jij het idee hebt dat je meer voor het paard doet dan haar.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 21:01

Ik kan jouw kant wel begrijpen, maar het is en blijft een verzorgpaard. Ik kan vanaf hier niet beoordelen hoe jij of zij rijdt. Ik heb ook een bijrijdster voor mijn pony. Ze komt van de manege en denkt dat ze zo gelijk een L-proefje met hem kan rijden terwijl ik met hem amper een b-proef durf te gaan rijden omdat hij niet lekker loopt. Bij haar loopt hij ook lang niet netjes genoeg, maar wel leuk om gewoon tussen de andere pony's ervaring op te doen. Zij vond het dus niet leuk dat ik haar terug floot.

Ik bedoel hiermee. Als hij voor jouw gevoel bij jou lekker loopt zou je misschien wel eens kunnen starten om te kijken hoe jij beoordeelt wordt op de wedstrijd. Dan kunnen jullie eerlijker vergelijken! Mijn pony komt ook niet lekker soepel en los terug, maar om nou te zeggen dat zij hem niet goed rijd... Ik rijd ook niet zo denderend. Op dit moment wil het niet zo goed, terwijl het een half jaar geleden heel lekker ging.

Misschien goed om meer met elkaar te praten over hoe het rijden gaat en over wat de pony/het paard moeilijk vind in plaats van een schuldige aan te wijzen. Zij kan misschien niet zo makkelijk veranderen en plots super gaan rijden, maar ze neemt in elk geval les.

Maak er een gezamenlijk probleem van, wat je gezamenlijk probeert op te lossen. Dan voel jij je misschien minder gebruikt, en zij zich meer gerespecteert! Niemand is immers perfect!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 21:44

ik zou niet durven om zo over de eigenaar van Iwaldo te spreken. Okee, zijn en mijn manier van rijden liggen nogal uit elkaar (hij jachtruiter ik dressuurruiter) maar het is ZIJN paard. Of hij daar nou mee door sloten jakkert in de jacht of een Z dressuurproef mee wil rijden, daar heb ik niks over te zeggen.

Ik heb het geluk dat de eigenaar ziet dat het goed met Waldo en mij gaat en dat ie mij bijna vrij spel geeft en dat ik hem uit mag brengen. Daarom houdt hij zelfs rekening met mij (wanneer wil ik starten, wanneer rijdt hij jachten)

Maar als je dat paard niet uitbrengt zou ik niet weten warom de eigenaresse rekening met jou zou moeten houden. Daarnaast denk ik dat ze wel niet zo heel verkeerd zal rijden als ze zo door de B fietst. Ik moet eerlijk zeggen dat ik jou een beetje verwend over vind komen, en ik denk dat je gewoon in je handjes mag knijpen dat je een verzorgpaard hebt, en dat je de communicatieproblemen met haar moet overleggen ipv op bokt te zetten.

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 bezoekers