Tips voor doorzitten bij paard dat hoog opgooit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
antoinetje

Berichten: 1137
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Plaatsje bij het bos :-)

Tips voor doorzitten bij paard dat hoog opgooit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 21:02

Op de manege waar ik rij zijn er een paar paarden die in draf echt hoog opgooien, het is echt moeilijk en bijna niet te doen om op ze door te zitten. Heeft iemand hier ervaring mee en mischien wat tips? wat ik probeer is bv in draf met 1 hand de teugels en met 1 hand het zadel vast te houden om me zo in het zadel 'te drukken'.

Alvast bedankt!!

Myrtje_

Berichten: 4158
Geregistreerd: 02-09-05
Woonplaats: Amsterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 21:03

Steeds kleine stukjes doorzitten en goed op je beugels te steunen. Verdre helpt het ook wel als je naar boven kijkt, dan druk je jezelf als het ware in het zadel. Succes!

Fantine
Berichten: 1950
Geregistreerd: 09-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 21:52

kleine stukjes idd, maar wat je misschien ook kunt doen, is iets meer achterover zitten(geen gewoonte van maken natuurlijk ) maar als je eenmaal doorhebt hoe je moet zitten, om ook goed te kunnen blijven zitten met zo'n draf kun je t ook met een "normale" houding.
ik had een lieveling waarbij doorzitten ook moeilijk was, totdat ik t doorkreeg hoe ik kon blijven zitten.
"diep zitten" denken wil misschien ook wel werken(komt denk ik een beetje op tzelfde neer als hierboven)

Maastricht17
Berichten: 118
Geregistreerd: 12-07-05
Woonplaats: Maastricht

Re: Tips voor doorzitten bij paard dat hoog opgooit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 22:11

Hoi,

Ik heb er zelf ook regelmatig mee te maken gehad, maar ik denk dat je jezelf er vooral in moet gaan trainen. Net als bij de verlichte zit, je moet het steeds langer vol kunnen houden.
Probeer voor te blijven ontspannen in je rug en schouders en ga niks vastzetten om zo goed mogelijk te klemmen, want dan wordt je stijf en ga je stuiteren.
Probeer goed druk op je beugels te houden met je voeten, en je hak laag, maak jezelf zo lang mogelijk. Staan in de beugels is mss de verkeerde uitleg, maar zo kan het wel een beetje aanvoelen.
Maar vooral: wordt niet stijf, blijf soepel, en blijf doorademen

antoinetje

Berichten: 1137
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Plaatsje bij het bos :-)

Re: Tips voor doorzitten bij paard dat hoog opgooit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 22:14

Bedankt voor de tips allemaal!! ik ga ze zeker proberen, enne vooral dat door blijven ademen... dat vindt ik af en toe het moeilijkst...

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 22:39

RT-D --> RT-P

iZZiDiZZi
Berichten: 49
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Apeldoorn, Ugchelen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 23:20

wat ook misschien helpt is een trucje wat ik ook gebruik om het paard regelmatig te laten lopen ten eerste (geen verschil tussen doorzitten of lichtrijden), ten tweede goed voor je eigen houding, dat je je handen goed stil houdt tijdens doorzitten en tijdens lichtrijden (sommige mensen rijden met hun handen ook licht;-))...maar anyway tis een oefening dat je een bepaald aantal passen doorzit en een bepaald aantal passen lichtrijd.. bv 8 is een goed getal daarvoor..dus 8 passen lichtrijden, 8 passen doorzitten...en dan proberen zo hetzelfde mogelijk te zitten als het ware...dan let je niet meer zo goed op wat je doet en gaat het meer ontspannen..en idd korte stukjes...maar wel vaak..

NoGo

Berichten: 1896
Geregistreerd: 30-08-03
Woonplaats: ergens bij de zee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 00:00

Bij mij helpt t altijd als ik helemaal probeer te ontspannen dus niet je rug aanspannen en denken dat je kont aan t zadel zit vastgeplakt klinkt kinderachtig maar bij mij werkt t.
Ps wel opletten dat je niet naar beneden gaat kijken.

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Tips voor doorzitten bij paard dat hoog opgooit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 00:06

antoinetje schreef:
Op de manege waar ik rij zijn er een paar paarden die in draf echt hoog opgooien, het is echt moeilijk en bijna niet te doen om op ze door te zitten. Heeft iemand hier ervaring mee en mischien wat tips? wat ik probeer is bv in draf met 1 hand de teugels en met 1 hand het zadel vast te houden om me zo in het zadel 'te drukken'.

Alvast bedankt!!



Denk dat dit alleen maar averrechts werkt

Heb er zelf ook wat problemen mee, maar als je zorgt dat het paard lekker ontspannen loopt en niet mn zn hoofd omhoog loopt lukt het al een stuk beter om goed door te zitten.

odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 08:51

Wat misschien ook werkt (correct me if I'm wrong) is wat kleiner gaan draven zoals je doet als je van draf naar stap gaat. Probeer hem eens een paar passen langer zo klein te laten draven, of maak er een schijnovergang van. Die wat kleinere draf is een stuk makkelijker door te zitten en ik denk dat je het van hier uit ook wel makkelijk kan uitbouwen.

Melia
Berichten: 9846
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 10:47

ik heb daar ook last van.. mijn verzorgpony gooit ook best hoog op.. heb m'n handen altijd wel stil en m'n hakken laag.. ik zal ook eens proberen om wat omhoog te kijken, maar ik moet natuurlijk ook goed opletten, want soms kan ze nogal druk zijn enne, wat ook wel eens wil helpen is je voeten uit de beugels doen

viv1982

Berichten: 223
Geregistreerd: 31-01-06
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:17

Ik vond doorzitten ook altijd heel erg moeilijk (maakte niet uit of het paard wel of niet hoog opgooide), en voelde me net een zak aardappels die door elkaar werd geschud. Als ik probeerde om eleganter in het zadel te blijven zitten, voeten in de beugels, lang maken, etc dan ging ik alleen maar klemmen (wat mn instructeur dan weer zag, helaas). Wat mij geholpen heeft is zonder beugels door te zitten en erg 'lui' te gaan zitten. Ik geef toe, het is zeker niet charmant, maar als je op die manier het ritme en tempo van je paard leert aanvoelen, dan kan je daarna gaan werken om het charmanter te maken.

Succes ermee!

CarinaR

Berichten: 11950
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 14:51

Ik heb makkelijk praten... ik ben meer een doorzitster dan een lichtrijdster...
Ik ga helemaal mee in de swung van t paard... das super en mijn ervaring is dat de paarden t zelf ook fijn vinden (ik hinder ze niet)

Daarbij ben ik van mening (net zoals QuaterhOrse) dat je met een hand vast houden averechts werkt... Daarnbij kan je helemaal niets... (ja met je benen, maar je kan je hand niet gebruiken om aanleuning te vragen)

Verder sluit ik me aan bij de bovenstaande tips

antoinetje

Berichten: 1137
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Plaatsje bij het bos :-)

Re: Tips voor doorzitten bij paard dat hoog opgooit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 18:11

Allemaal bedankt voor de reacties, ik ga er zeker mee aan de slag!