Hoefkatrol en rechtrichten (vervolg)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-01 20:01

Dat bedoel ik dus ook.
Het staat voor mij als een paal boven water dat je met goede gezonde training allerlei blessures voorkomt, ongetwijfeld. Dat een hoefkatrolprobleem daar bij kan horen, ongetwijfeld. Dat verkeerde training de blessures erger maakt, natuurlijk.
Zelf ben ik erg nieuwsgierig naar cijfers over hko, dat zei ik al eerder. Als de universiteiten op papier kunnen laten zien wat de achtergronden zijn van hko patienten EN men kan daar conclusies aan verbinden, dan heeft men een punt.
Dat manegepaarden minder hko zouden hebben, kun je niet weten want de meeste manegepaarden gaan na kreupelheid meestal zonder verder onderzoek weg (naar de dood dus).
Pas als duidelijk is wat de oorzaken zijn en dat het op een bepaalde manier verholpen kan worden, dan pas kun je therapien hard maken.
Ik heb er gewoon heel veel moeite mee dat mensen blij worden gemaakt met een dooie mus en na heel veel hoop en hard werken uiteindelijk hun paard toch kwijtraken.
Dat daar dan ook nog geld aan verdiend wordt is misselijkmakend.
Adrienne, we zijn het helemaal eens.


Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-01 23:16

Dit is voorlopig mijn laatste reactie, want ik moet dringend beginnen studeren Verward

Citaat:
Ik heb er gewoon heel veel moeite mee dat mensen blij worden gemaakt met een dooie mus en na heel veel hoop en hard werken uiteindelijk hun paard toch kwijtraken.

Moet ik daaruit begrijpen dat wij mensen blij proberen te maken met dooie mussen? Dat vind ik een op zijn minst beledigende maar vooral kortzichtige opmerking. Wat moeten die mensen dan zeggen die we WEL geholpen hebben?
Citaat:
Dat daar dan ook nog geld aan verdiend wordt is misselijkmakend.

Moet ik mij ook hier aangevallen voelen? Heb ik in een vorige boodschap niet gezegd dat wij GEEN geld aanvaarden als het paard niet 100% zuiver is en blijft. Wat kan daar misselijkmakend aan zijn? Frusty

Ik heb deze boodschappen met veel respect en inzet geschreven, zonder brutaal te zijn, altijd veel begrip opgebracht, genuanceerd gebleven... Ik vind het dan ook spijtig zulke opmerkingen te moeten krijgen.

Groetjes,
Tim.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-01 23:32

Niet zozeer bedoeld als aanval op jullie, maar vooral over allerlei tita-tovenaars die ook zulke mooie verhalen hadden.
Al eerder heb ik dat aangegeven.

Als jullie goed werk doen, ga daar dan vooral mee door. Lever het bewijs aan de wetenschap zou ik zeggen.

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-01 00:17

Ik vind dit een hele interessante discussie (over het correct trainen). Helaas heb ik dus een paard gekocht dat verreden is. Op jonge leeftijd veel en hoog springen zonder goed loswerken en uitstappen. Toen ik haar kocht liep ze vreselijk scheef, het leek wel of ze rechts op de rug geen spieren had, je werd er haast aan die kant afgeduwd. Er werd toen tegen mij gezegd dat dat aan de ruiter had gelegen en dat dat zo weer weg zou zijn.

Twee maanden later liep ze een stuk rechter, maar ook kreupel! Foto's gemaakt, waarop fase 4 zichtbaar werd. Verdrietig
Een beetje omgekeerde wereld dus. Met egg bars inclusief zooltjes en siliconen liep ze gelukkig weer kreupelvrij. En nu 1,5 jaar later gaat het heel goed met haar. We zijn zelfs het hoefbeslag aan het afbouwen.

Ik geloof er dus zeker in dat verkeerd trainen hoefkatrol kan veroorzaken. En dat met goede training het kreupel lopen verminderd/opgelost kan worden. Mijn ervaring is ook dat zelfs een 7 jaar oud paard volledig anders in bespiering kan komen door gerichte training.

Wat betreft de discussie over het scheef zijn. Mijn gevoel zegt dat Tim gelijk heeft. De bolle kant zijn de soepele spieren en de holle kant zijn de korte spieren. Daardoor kan het paard naar de bolle kant moeilijk buigen. Ik denk dat het meer gaat om de soepelheid van de spieren, dan om hoe sterk ze zijn. Een echt verschil van mening blijft dan welk achterbeen sterker is. De theorie zegt volgens mij dat het paard aan de bolle kant het zwakste achterbeen heeft.

De toevoegingen over erfelijkheid, vorm van de hoeven en bloedlijn vind ik terecht. Helaas had ik weer de combinatie te pakken, smalle hoeven, volbloed in de moeders lijn, verkeerd bekapt (te lange verzenen) en licht overbouwd (Frans bloed in de vaders lijn).

Ik ben heel benieuwd naar de trainingsmethode van Antoine. Alhoewel er goede instructeurs zijn in Nederland, zijn er genoeg mensen die weining verstand hebben van hoe een paard beweegt en hoe je dingen moet corrigeren. Komt er op deze site een oproep te staan?

Trouwens Tim, ik denk niet dat Lovely bedoelt dat Antoine's methode geldklopperij is. Maar er zijn hier mensen geweest die veel geld in 'alternatieve methoden' hebben gestopt en waar na een tijdelijke opleving het toch weer mis ging. En dan gaat toch de Hollandse Verward nuchterheid weer de kop opsteken: eerst zien dan geloven.

Groeten, Mirjam.

Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-01 08:51

Excuseer voor mijn wat overhaaste reactie, Lovely Knipoog Ik had je blijkbaar verkeerd begrepen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 bezoekers