doel van dressuurmatige africhting?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
gertruud

Berichten: 131
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: oosterblokker

doel van dressuurmatige africhting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-02 15:43

Ik had even een vraagje,wat is volgens jullie precies het doel van de dressuurmatige africhting,ik kom er zelf niet echt uit namelijk.

is het het doel dat het paard zijn gewicht weer opnieuw over vier benen moet leren verdelen,nadat het evenwicht verstoord is doordat je erop bent gaan zitten?

Is het de bedoeling dat het paard zoveel mogelijk gewicht op zijn achterhand gaat nemen,zodat de voorhand zoveel mogelijk opgericht kan worden?

er zijn zoveel verschillende dingen over gezegd en geschreven dat ik niet meer weet wat ik nu moet geloven Verward

Dit is echt een leuk onderschrift!


MMBabe

Berichten: 132
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 15:52

Als ik het goed heb staat het antwoord op je vraag voorin het boekje met dressuurproeven. Het doel staat er iig in, dat weet ik zeker. Lachen

Power is not posession...
Power is love!
I'm in Luv!! Haha!

Dees

Berichten: 18900
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 15:54

gut, in elk paardenboek wat je kan vinden over de sport staat in hoog literaire beschrijving wat de auteur ziet als doel....

voor mij is dressuurtraining een middel om mijn paard makkeijk en gehoorzaam aan mijn hulpen te rijden, waardoor het voor mij een plezierige ervaring is en wordt.
bijkomend doel is dat mijn paard zijn lichaam gaat gebruiken op een dusdanige manier dat het langer zal meegaan, de oefeningen met gemak kan uitvoeren en uiteindelijk voor mij als ruiter prettig te rijden is.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 16:23

Mijn doel is ook om het paard zijn eigen lichaam zo optimaal mogenlijk te laten gebruiken. Door goede training en gymnastiseren is het paard in staat om oefenigen te lopen en op een manier te lopen die zonder training niet bereikt was. Verder is de basis natuurijk om eerst gehoorzaamheid te hebben en de balans te herstellen met de ruiter erop. Ik denk dat het doel van dressuur ook afhankelijk is van je eigen doel met rijden.

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 16:35

In princiepe is dressuren het zelfde als turnen. het doel is om je paard zo te gymnastiseren dat als zijn spieren soepel zijn en dat je hem gemakkelijk zowel naar links als naar rechts kan buigen en wenden. verder wil je hem meer verzamelen zodat alle oefeningen nog makkelijiker gaat. verder komt er een stukje gehoorzaamheid bij en is het ook een gedeelte voor de show. maar nut heeft het zeker!

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 16:44

gewoon:de harmonie opzoeken...
mijn doel is om een paard mooi opgericht,soepel en vederlicht aan mijn hulpen door de baan te laten gaan.
daarbij ben ik het eens met alle reacties op deze vraag:soepelheid,optimaal gebruik van het lichaam en gymnastiserend...om uiteindelijk lekker,vederlicht en stil kunt zitten en rijden...{ook je paard moet het willen natuurlijk,sommige paarden worden helemaal niet los en soepel van dressuur...}

my horse,my horse,my kingdom for my horse!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 17:11

Het doel van dressur vind ik een paard steed fijner aan de hulpen krijgen.
Daarbij kun je langzaam steeds verder gaan en kun je moeilijkere/lenigere oefeningen van e paard gaan vragen.
Om deze oefeningen netjes te doen zal hij meer op de achterhand moeten gaan komen, maar door goede training word de achterhand ook vanzelf sterker en zal dit na een tijd ook steed makkelijker gaan.

Maar voor mij is het grootse belang dat een paard reageert op wat jij bedoelt zonder de hele ruitersportzaak aan hulpteugels en de hele ijzerhandel aan bitten er in te hoeven hangen voordat je een buitenritje kunt gaan maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 20:24

RK: oftewel, betreffende dressuur, heiligt het doel niet de middelen. Tenminste niet wanneer de middelen worden toegepast om de weg naar het doel drastisch te bekorten... wat meestal de misvatting is die er voor zorgt dat de middelen uit het stof worden gehaald.

Enfin, het traject van dressuur is de systematische gymnastische ontwikkeling van het paard. Het doel? Souplesse, kracht, harmonie, gezondheid?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 bezoekers