Slof of halsverlenger?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Slof of halsverlenger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-02 10:11

Mijn 18-jarige merrie heeft van die periodes dat ze absoluut niet wil nageven. Je kan haar dan zo hard naar voren rijden om dan proberen op te vangen en ik zeg wel proberen want ze loopt alleen maar harder weg met het hoofd in de lucht. En als ze dan eindelijk nageeft en ik geef zelf ook wat toe, ben ik haar weer kwijt. Van mijn lesgeefster heb ik de raad gekregen om met een slofteugel te rijden. De commandant van onze rijvereniging raadde me dan weer aan om met een halsverlenger te rijden. Wat denken jullie?

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens


paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 11:20

ik zou als je echt een hulpteugel nodig hebt eerst beginnen met een halsverlenger, want die is toch wat minder snel "verkeerd" te gebruiken dan een slof. ook is een halsverlenger wat vriendelijker. het enige nadeel van een halsverlenger is dat als een paard perse niet naar beneden wil, dat ze dan "door" het elastiek heen gaan. daarentegen als een paard wel lichamelijke problemen heeft kun je dat met een slof bijna niet merken, omdat die hem gewoon naar beneden dwingt. Boos!

Zania

Berichten: 1065
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Vosselare - Nevele (B)

Re: Slof of halsverlenger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 11:40

Ik zou toch geen slof gebruiken hoor! Ik vind dat sadistisch Boos! Stel je even in de plaats van het paard: wat zou jij ervan vinden als je een uur lang met je hoofd naar beneden getrokken zou moeten lopen?
Een slof kan trouwens een paard volledig verpesten als het niet goed gebruikt wordt.
Een halsverlenger vind ik ietske beter omdat het wat meegeeft.
Kun je niet eens een ander bit proberen bv een pelham. Er zijn heel wat paarden die met een pelham veel tevredener hun werk doen. Dan moet je wel zachte handen hebben natuurlijk.
Misschien kun je best het paard eens door de dierenarts laten onderzoeken om er zeker van te zijn dat het geen nek- of rug- of tandpijn heeft.
Al die hulpteugels nemen de oorzaak van het probleem niet weg enkel de symptomen.
Het beste met je paard!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 12:06

Zania,
het is wel duidelijk dat jij niet verder kijkt als je neus lang is, ik vraag me af of jij dan wel op zulke topics hoort te reageren.

Dorien,
als jou instructrice jou begeleidt in het met slof rijden zou je het zeker eens een keer kunnen proberen.
Mocht het je niet bevallen hang je hem weer in de kast en blijf je er verders vanaf.
Een halsverlenger vind ik persoonlijk een rotding, met al dat elastiek moedig je ze alleen maar aan om er lekker taai in te gaan hangen.
Maar misschien past het jouw paard wel, je zou beide eerste eens aan de longe kunnen proberen.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 13:32


Amor Vincit Omnia

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 14:37

Probeer het eens in de les, neem hem los mee en mocht de instructie het nodig vinden....
Dan ben je onder begeleiding.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Zania

Berichten: 1065
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Vosselare - Nevele (B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 19:49

Sjuimpje schreef:
Zania,
het is wel duidelijk dat jij niet verder kijkt als je neus lang is, ik vraag me af of jij dan wel op zulke topics hoort te reageren.

Dorien,
als jou instructrice jou begeleidt in het met slof rijden zou je het zeker eens een keer kunnen proberen.
Mocht het je niet bevallen hang je hem weer in de kast en blijf je er verders vanaf.
Een halsverlenger vind ik persoonlijk een rotding, met al dat elastiek moedig je ze alleen maar aan om er lekker taai in te gaan hangen.
Maar misschien past het jouw paard wel, je zou beide eerste eens aan de longe kunnen proberen.


Dag Sjuimpje,

Sorry, ik en mijn zus hebben geen gescheiden naam omdat het registreren tjdelijk niet mogelijk is.
Ik weet dat jullie dat niet kunnen weten, daarom zeg ik het...

Groetjes, (echte) Zania

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 20:03

ik ga met sjuimpje mee wat betreft die halsverlenger. Wie er ooit bedacht heeft om elastiek of rubber aan hulpteugels te maken (of hulpteugels helemaal uit elastiek).... Frusty Als je goede begeleiding hebt bij het rijden, dan kun je beter de slof gebruiken, daar kun je zelf mee doseren, hoe strak je hem erbij hebt. Bijgezet longeren werkt ook heel goed, omdat het paard dan onbelast is en beter kan ontspannen. Maak (zowel met rijden als longeren) veel overgangen en werk van achter naar voren. Succes!

brichelle

Berichten: 158
Geregistreerd: 30-03-02
Woonplaats: eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 21:17

mijn paardje heeft een beetje last van haar rug, dus moest ik van de dierenarts met een bijzet rijden, dat gaat goed. met een slof kun je echt heel veel verpesten daar moet je best mee uit kijke. nu hoef ik niet meer met bijzet te rijden want nu gaat ze na vanzelf na 10 min nageven, en dan heb ik nix in mijnn handen.
Lovers *LOL*

ik was ook heel ruw met mijn handen en dat ben ik trouwens ook afgeleerd met de bijzetteugel. *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 23:05

Ik ga mee met sjuimpje, waardeloze rotdingen die elastieken, ze worden taai, gaan hangen.
Je kunt best met een slofje rijden, je moet het natuurlijk niet jaren doen, maar om even te helpen om hem er doorheen te krijgen is het een fijn hulpmiddel, MITS je er mee kunt rijden, of als je begeleiding krijgt.
Succes.

ps: als hij zo is waarom longeer je niet een weekje met een slof of passoateugel. ( ideaal ding)

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-02 10:04

hoi

wat het nadeel is van een halsverlenger. is dat hij niet nageeft. tenminste een elastiek dan. want dan kan je teugel geven wat ie wil. het elastiek geeft niet mee. dus kijk daar heel erg mee uit.

verder hoeft het helemaal niet verkeerd te zijn om met slof te rijden dat ligt er gewoon aan hoe je er mee rijdt. je moet hem/ haar er niet te strak op pakken en momenten hebben dat ze ff de hals kan strekken.

maar misschien is anders een thiedeman een oplossing. die kan je op de slof manier vastzetten. je kan er zelf niet teveel aan verpesten. ( dus dat je teveel doet) en kan wel gewoon nageven...

veel succes ermee. groetjes joycje

kijk op www.pensionstaldevink.nl... je zult de baas maar zijn Knipoog

Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-02 10:24

Heb je al eens gedacht aan een thiedemanteugel? De werking is een beetje gelijk aan een slof maar je hebt maar 1 teugel in je handen, op het moment dat je paard nageeft schakelt het "slofgedeelte" zichzelf uit en rijd je gewoon op je normale teugel. Ik vind het een ideale hulpteugel omdat je hem niet te kort vastkunt pakken. Als je paard gemakkelijker wordt dan kun je hem steeds iets langer maken tot je uiteindelijk weer zonder kunt rijden.
Nog even over alle kritiek op de halsverlenger. ik vind het een superfijne hulpteugel mits gebruikt voor het juiste paard. Wij gebruiken het op stal voor paarden die erg licht zijn aan de voorkant of jonge paarden, moet ik zeggen dat ik het eigenlijk alleen gebruik om te longeren en niet om te rijden.

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-02 15:59

hoi katja

kan je ook longeren met de thiedeman? en zo ja hoe doe je dat dan? op welke stand zet je hem?
ik rijd namelijk wel met thiedeman maar ik longeer met bijzetteugels

groetjes joycje

kijk op www.pensionstaldevink.nl... je zult de baas maar zijn Knipoog

Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-02 16:14

Nee, dat kan niet. Wordt het voorlopig toch longeren met de bijzetteugel Pling .

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-02 16:19

hihi oke. dan doen we dat gewoon!
Lachen

joycje

kijk op www.pensionstaldevink.nl... je zult de baas maar zijn Knipoog

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-02 08:22

Badankt voor al jullie tips!
Nu is het zo dat ik de slof al 3 jaar (natuurlijk niet constant) gebruik. En omdat ik pas sinds oktober vorig jaar bij de LRV ben, heb ik dus nu pas de raad gekregen om die halsverlenger te proberen, nadat de commandant op mijn paard gereden had.
Heb vrijdag dus de halsverlenger geprobeerd en ik vind zelf dat ze beter op de slof loopt; wanneer ik met de slof rijd draagt ze zichzelf en met de halsverlenger blijft ze gewoon op de elastiek en dus op mijn handen hangen.
Ik ga dus met de slof blijven rijden en de halsverlenger dan maar gebruiken als afwisseling en om te longeren.

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-02 12:31

Dorien schreef:
Nu is het zo dat ik de slof al 3 jaar (natuurlijk niet constant) gebruik.


De reden waarom jouw paard niet nageeflijk is?
Manuel.

Amor Vincit Omnia

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-02 12:38

SuperPepeijn"]
[quote="Dorien schreef:
Nu is het zo dat ik de slof al 3 jaar (natuurlijk niet constant) gebruik.


De reden waarom jouw paard niet nageeflijk is?
Manuel.
[/quote]

Eigenlijk is dat voor iedereen die met mijn paard in contact komt een raadsel! Ik heb haar al door de veearts laten onderzoeken en hij vindt niets. Volgens de commandant van de rijvereniging heeft ze nooit geleerd om op een nette manier na te geven!
Maar In De Strengen van een paar weken geleden heb ik een artikel gelezen over kramperigheid en hanentred. Mijn paard heeft last van hanentred (maar na het lezen van het artikel ben ik ervan overtuigd dat het kramperigheid is). Dat zou ermee verband houden dat paarden langs een kant volledig vast komen te zitten.
Maar hetgeen waar ik kop noch staart aan kan krijgen is dat je er vandaag op kan rijden en dat het heel goed kan gaan en morgen ze weer supervast lijkt te zitten!

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 11:36

Dorien mijn advies:
Longeer haar 2 a 3 weken met een passoasysteem, in die paar weken niet rijden, waarschijnlijk knapt ze daar erg van op, want op die manier heeft ze ook geen ruiter die haar misschien dwarszit in de rug, heeft ze wat rust, en gaat ze mooi op twee teugels nageven.

verania

Berichten: 2061
Geregistreerd: 09-04-02
Woonplaats: Zaltbommel

hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 12:15

Hoi,

Inderdaad je kan met een slof een hoop verpesten
Een hoop mensen trekken de slof net zo strak aan als de teugels,
En dat is nu net niet de bedoeling je moet eigenlijk alleen met je teugels rijden en als het paard met zijn hoofd omhoog komt dan pas gaat de slof werken.
Dan is het ook tot hier en niet verder.
Ik heb ook met slof gereden omdat een halsverlenger niet werkte bij mijn paard.
Hij reed er gewoon doorheen.
Nu ik een poosje met slof gereden hebt gaat het al een stuk beter.
Ik haal de slof er ook na een 20 minuten af en rij verder zonder.
En dat gaat perfect, ik heb het al zonder geprobeert maar dat ging nog niet.
Sommige mensen zeggen maar jou paard liep toch goed het zal wel aan jouw liggen.
Nou als je me kwaat wilt hebben hahaha
Mijn paard heeft 2 maanden niets gedaan en hij was toen pas 4 en had het aan de teugel rijden net onder de knie.
Toen ik er weer op ging was het 1 bonk beton.
alleen maar trekken en rennen.
Nou die slof deed wonderen.

Nou ik zou maar vanalles proberen ik hoor het nog wel of er iets gewerkt heeft.

gr

Montreux

Berichten: 641
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 07:34

Jullie verhalen over een halsverlenger of elastiek herken ik niet. Heb zelf een periode met een elastiek gereden en mijn paardje reageerde er super op. Bleef netjes rond en als ze ging hangen gaf ik gewoon een ophouding omhoog en liep ze weer netjes opgericht. Het elastiek stond bij mij ook niet zo strak, het merendeel van de tijd liep ze netjes qua hoofd-halshouding en hing het elastiek gewoon in een boogje. Ik ben nog steeds een grote fan van het elastiek. Het is ook vriendelijker dan een slof. Tegenwoordig gebruik ik hem alleen nog maar als ik ga longeren, maar mocht mijn monstertje weer vervelend worden dan hang ik dat elastiek er veel liever aan dan een slof.

Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 15:57

Pipo schreef:
Dorien mijn advies:
Longeer haar 2 a 3 weken met een passoasysteem, in die paar weken niet rijden, waarschijnlijk knapt ze daar erg van op, want op die manier heeft ze ook geen ruiter die haar misschien dwarszit in de rug, heeft ze wat rust, en gaat ze mooi op twee teugels nageven.

Ik erger me er een beetje aan dat bijna iedereen passoateugel zegt, het moet zijn Pessoa. De teugel is namelijk uitgevonden door Nelson Pessoa. Moest ik even kwijt. Pling

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Re: Slof of halsverlenger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 13:35

Ik rijd zelf veel met thiedeman-teugel en dit werkt erg goed en deze kan je op verschillende 'sterke' instellen... succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 13:36

Sorry!!!! pessoa, maar je weet wel wat ik bedoel! toch??
Katja"]
[quote="Pipo schreef:
Dorien mijn advies:
Longeer haar 2 a 3 weken met een passoasysteem, in die paar weken niet rijden, waarschijnlijk knapt ze daar erg van op, want op die manier heeft ze ook geen ruiter die haar misschien dwarszit in de rug, heeft ze wat rust, en gaat ze mooi op twee teugels nageven.

Ik erger me er een beetje aan dat bijna iedereen passoateugel zegt, het moet zijn Pessoa. De teugel is namelijk uitgevonden door Nelson Pessoa. Moest ik even kwijt. Pling
[/quote]

Anoniem

Re: Slof of halsverlenger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 13:37

Gaan ze snel op hangen.
mobick schreef:
Ik rijd zelf veel met thiedeman-teugel en dit werkt erg goed en deze kan je op verschillende 'sterke' instellen... succes


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot en 11 bezoekers