altijd druk en het hoofd omhoog

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Murkje
Berichten: 812
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Burdaard, Frieslân

altijd druk en het hoofd omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-06 10:53

hallo,

mijn pony is altijd druk en wil altijd het hoofd omhoog.
ik probeer haar nu met losse teugels te rijden zodat ze het hoofd gewoon laag houd alleen gaat ze alleen maar sneller...
dus heb ik de teugels maar gewoon weer kort.
als je er wat tegen doet om haar rustiger te laten lopen gaat ze in verzet en doet alweer haar hoofd omhoog. wat kan ik hier nou tegen doen??

groetjes

Urielle

Berichten: 50071
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 12:20

Dit is geen discussie maar een RT probleem. Ik heb geTEMd.

Nu je probleem: ik zou me in eerste instantie even niet bekommeren over de plaats van het hoofd, dat komt wel, maar me concentreren op de tempocontrole.
Wanneer je pony over tempo gaat in draf, ga je langzamer lichtrijden, zwaarder met je gewicht inwerken en je maakt ophoudingen (niet trekken, dan gaat je pony juist in verzet). Als de pony kalmeert, rij je op de normale manier verder.
Meer tempocontrole kun je ook krijgen door zelf veel overgangen te maken. Draaft ze als een idioot weg dan zet je haar weer terug in stap, of zelfs in halt en daarna rij je opnieuw weg. Voltes kunnen hierbij goed helpen: je draait een klein voltetje in en maakt op de helft de overgang terug naar stap. Dan stap je een klein stukje, draait weer een voltetje in en maakt op de helft de overgang naar draf. Zo kan ze in elk geval bij de eerste passen niet vertrekken.

De positie van het hoofd maar even laten zitten, die kop valt er niet af Pas als ze ontspannen en tactmatig wil lopen kun je verder gaan kijken.

De lengte van de teugels maakt feitelijk niet veel uit, de druk die je erop hebt wel, hoe meer druk hoe meer verzet, dus je moet echt met ophoudingen en gewicht terugrijden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 13:23

RT-D --> RT-P

capsie

Berichten: 113
Geregistreerd: 15-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 20:14

ik zal hem niet zijn zin geven door hem met zijn hoofd naar beneden te laten maar heb je een instructeur kan die je misschien helpen??

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 20:50

Kijk of je een constante elastische verbinding kunt maken met je arm/hand via de teugels naar het bit. Je teugel mag niet los komen, maarje mag zeker ook niet trekken. Als je dat lukt, dan kun je de druk op je teugels groter laten worden (weerstand bieden) als je paardje het hoofd omhoog doet.
Probeer je paardje langzamer te leren gaan op je zit. Als jij jezelf lang maakt en uitademt, knijp eventueel je bovenbeen wat aan om te 'remmen'. Beloon als je de goede reactie krijgt (langzamer gaan of stoppen) En biedt wat weerstand op je teugels als er geen reactie op komt, maar blijf je zithulp geven.

Steek je onderbeen niet af als je rijdt, maar houd je been netjes langs je paard.

Eefke85

Berichten: 1323
Geregistreerd: 29-01-06
Woonplaats: Silvolde

Re: altijd druk en het hoofd omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 23:58

Probeer je pony eerst ontspannen te laten lopen. Als je pony ontspannen loopt komt het hoofd vanzelf naar beneden.
Hoe is je pony met longeren? Net zo met het hoofd of niet? Als dat niet zo is kan ze misschien last hebben van haar rug oid.

Succes!

Luominen

Berichten: 913
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 01:04

Controleer eerst eens of het zadel goed past. Of er niks verkeerd zit aan het hoofdstel, of je met een te scherp bit rijdt, etcetra. Vaak ligt de oorzaak hieraan, en moet je dus niet gaan vechten met je paard. Als dit in orde is, overweeg de raad van de mensen die boven me hebben gepost

monsera
Berichten: 3074
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: altijd druk en het hoofd omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 19:14

Zorg eerst voor een mooi constant tempo.Werk dus eerst alleen nog maar aan je tempocontrole.Wees conseqwent en vanaf nu mag je paard niet meer snel lopen.Het is heel belangrijk om goed met je zit te werken.Als je gaat draven let dan heel goed op jezelf.Ga mooi recht op je paard zitten en ga met jou zit het tempo van de draf aangeven dus mooi langzaam lichtrijden.Ga niet met het tempo van je paard mee door heel snel te gaan lichtrijden.Wil je paard toch versnellen ga dan direct een overgang terug naar de stap maken en probeer het nog een keer.Steeds herhalen.Als hulp op je zit kun je een ophouding maken maar let er wel op dat je niet gaat trekken aan de teugels want dan word je paard steeds sterker.Rijd ook veel voltes groot en klein en veel slangevoltes.Niet alleen op de hoefslag blijven rijden daar kunnen ze ook veel meer vaart maken.

monsera
Berichten: 3074
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: altijd druk en het hoofd omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 19:47

monsera schreef:
Zorg eerst voor een mooi constant tempo.Werk dus eerst alleen nog maar aan je tempocontrole.Wees conseqwent en vanaf nu mag je paard niet meer snel lopen.Het is heel belangrijk om goed met je zit te werken.Als je gaat draven let dan heel goed op jezelf.Ga mooi recht op je paard zitten en ga met jou zit het tempo van de draf aangeven dus mooi langzaam lichtrijden.Ga niet met het tempo van je paard mee door heel snel te gaan lichtrijden.Wil je paard toch versnellen ga dan direct een overgang terug naar de stap maken en probeer het nog een keer.Steeds herhalen.Als hulp op je zit kun je een ophouding maken maar let er wel op dat je niet gaat trekken aan de teugels want dan word je paard steeds sterker.Rijd ook veel voltes groot en klein en veel slangevoltes.Niet alleen op de hoefslag blijven rijden daar kunnen ze ook veel meer vaart maken.Je moet er wel rekening mee houden dat hij al een hele lange tijd zo loopt zoals hij nu doet en dat je wel een paar maanden bezig bent om een mooi regelmatig tempo te hebben.Wees geduldig en zeer conseqwent.


Oeps er ging iets fout ik heb nog een klein stukje toe gevoegd.

Murkje
Berichten: 812
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Burdaard, Frieslân

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 22:04

heey

bedankt voor de tips!
en ik ga ook weer les nemen
dus als iemand 1 weet is dat wel handig!

Sioux15
Berichten: 67
Geregistreerd: 17-04-06

Re: altijd druk en het hoofd omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 11:30

Zet je paard/pony 24/7 buiten dan kan die daar zijn/haar energie kwijt. Geef geen haver daar krijgt ie alleen maar meer energie mee. En als dat nog niet helpt bij het rijden dan laat je je hele lichaam los....ga als een zak aardappelen zitten....zodra hij/zij dan langzamer gaat ga je weer terug zitten....dat herhaal je steeds... en laat letterlijk alles los dus de teugels lang (behalve als hij/zij echt hard gaat lopen) en je benen helemaal van hem/haar af... Maar ik denk dat je probleem al is opgelost als je je paard 24/7 buiten zet.
Veel succes ermee

Greetz Sioux

monsera
Berichten: 3074
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: altijd druk en het hoofd omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 12:15

Sioux15 schreef:
Zet je paard/pony 24/7 buiten dan kan die daar zijn/haar energie kwijt.



Was het maar zo makkelijk Dit heeft meestal ik denk 95 % niets te maken met energie.Maar meer met geen goede balans van je paard ,een scheef paard, houding van de ruiter en/of niet juiste hulpen geven aan je paard enz.