Waarom schuimt een paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Waarom schuimt een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 17:42

Ik bedoel tijdens het rijden in de mond.
Pablo schuimt namelijk heel vaak helemaal niet terwijl hij wel los is in zijn mond. Soms schuimt hij opeens een paar dagen wel heel veel en dan weer niet.
Als hij van te voren een hap stro heeft gejat met zijn bit in schuimt hij sowieso maar dat komt dan dus niet door het rijden.
Als ik op een andere paard rij schuimen die wel.
Zou Pablo gewoon een niet zo schuimig typje zijn of is het een fout?
Hij loopt normaal trouwens met een K&K bitje met argentaan. Op andere bitten reageert hij hetzelfde.


Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 22:07

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... ght=schuim
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... ght=schuim
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... ght=schuim

En nog een toegift uit 'Het paard, het bit en de ruiter':

Kauwen is essentieel voor een goede communicatie tussen paardemond en ruiterhand. Een kauwend paard heeft een vochtige en ontspannen mond waarin het bit gemakkelijk kan bewegen. Bovendien heeft een paard dat kauwt meestal ook een soepele hoofd-hals verbinding. Een zichtbaar gevolg hiervan is dat een paard gaat schuimen. Hierdoor wordt er een basis gelegd voor een goede verbinding tussen paardemond en ruiterhand. Er is echter een verschil tussen kauwen omdat het bit lekker smaakt en kauwen als vraag en antwoord, als gesprek met de ruiterhand. In het eerste geval reageert het paard op het bit, in het tweede geval op de ruiter. Natuurlijk is er ook sprake van een wisselwerking: op een vies smakend bit zal een paard niet snel gaan kauwen, ook al praat de ruiter als Brugman. En natuurlijk legt een lekker smakend bit de basis voor een goed reagerend paard. Een kauwend en schuimend paard legt een stevige basis voor een goede communicatie met de ruiterhand, maar kan ook het gevolg daarvan zijn. Om het kauwen op het bit te bevorderen zijn er niet alleen bitten met lekkere smaakjes, maar worder er ook bitten gemaakt met rollers en sleutels in het mondstuk.
Kauwen kan echter ook nog andere betekenissen hebben. Veel paarden kauwen als ze een bepaalde oefening begrepen hebben. Je zou kunnen zeggen dat ze het geleerde opeten en verteren. Kauwen kan ook een teken zijn van ontspanning, bijvoorbeeld na een beloning of bij het langer maken van de teugels. Tenslotte zijn er ook paarden die kauwen en schuimen als ze zònder bit gereden worden.

Nulla tenaci invia est via

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 09:20

Thanks Margreet! Ik moet toch eens vaker de zoekknop gebruiken Bloos
Maar goed, ik heb alles gelezen maar zit toch nog met wat vragen.
Pablo kauwt wel oop het bit. Zijn mondhoeken zijn ook altijd lekker vochtig na het rijden. Toen ik een tijdje met een rvs bit reed schuimde hij opeens wel maar soms heeft hij met zijn gewone bit ook schuimdagen. Dus ik vraag me af of bij Pablo wel het bit van invloed is. Hij kan trouwens als hij een schuimdag heeft ook op het halster schuimen.
Hij is heel braaf met het hoofdstel in doen, doet zijn hoofd naar beneden en zoekt zelf zijn bit op dus ik denk niet dat hij last heeft van het bit (en de paardentandarts heeft hem laatst nog gecheckt).
Ik vraag me af of bij Pablo het probleem misschien in de kaakgewrichten zit want daar hebben we wel wat probleempjes mee. Die wil hij wel eens te strak houden.
Hoe krijg ik dat nou los? Hij is los in de mond, neemt naar beide kanten stelling aan, ik kan hem hoog en laag instellen. Ik zal het morgen ook in de les vragen maar ik hoor het graag ook van andere mensen.
Als hij schuimt, schuimt hij overigens in vlokken dus geen gekwijl.

Alicia

Berichten: 525
Geregistreerd: 01-02-02

waarom schuimt een paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 18:47

hallo een paard schuimt omdat hij dan goed zijn best doet.??????????????

groetjes.........



nikki is
Laatst bijgewerkt door Alicia op 21-05-02 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 19:16

Geweldig mooi stukje weer.... ik zal denk ik toch dat boek maar eens aan moeten schaffen!

Mijn paard schuimt soms al aan een halster aan de longe.
Hij heeft meestal geen grote hoeveelheden vlokken maar een slagroommondje, komt meestal weinig vanaf.
Soms schuimt hij aan een kant meer dan aan de andere kant.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 20:25

Volgens mij leest Pablo stiekem mee want hij heeft nu opeens 2 dagen achterelkaar heel regelmatig geschuimd. Zodra ik de teugels op maat ging nemen tot het op adem stappen was hij aan het schuimen Tong uitsteken


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 bezoekers