teugelvoering bij S&T

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

teugelvoering bij S&T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-02 18:02

pffffff Ik vind het echt lastig.. hoe hebben jullie de teugels vast?
Ik rijd nu met de trens teugel gewoon onder mijn ringvinger en de stang onder mijn middelvinger.Op foto's van anky zag ik dat zij de trens onder haar pink heeft en d'r stang onder haar ringvinger. dit heb ik even geprobeerd maar ik werkte toen wat meer in met de stang niet echt een succes. op sommige foto's die ik van tineke bartels heb heeft zij de teugels op de manier zoasl ik het nu doe. zijn er nog meer manieren? en wat is standaard?
Laatst bijgewerkt door Nimber op 01-05-02 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 18:10

Eh.... je hebt zelfs van die gekken die de trensteugel tussen ringvinger en pink hebben en de stangteugel onder de pink.... Schijnheilig Op een of andere manier werd ik anders compleet motorisch debiel Haha! Heb het nooit anders voor elkaar gekregen.

'Standaard' is met de trensteugel tussen ringvinger en pink (zover ging ik nog goed Knipoog ) en de stangteugel tussen (* kijkt vertwijfeld naar haar vingers...* ) middelvinger en ringvinger. Toch Verward

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 18:21

ik reed ook op s&t ook met de trensteugel normaal (tussen pink en ringvinger), en de stangteugel tussen ring- en middelvinger. Maar er is volgens mij geen standaard manier, je ziet ook vaak hetzelfde als ik net beschreef maar dan met stang en trensteugel omgedraaid, of zelfs de trensteugel onder je pink en de stang teugel bovenlangs (dus over je wijsvinger!). Dat lijkt me helemaal niets, maar goed.

Ik zou de manier kiezen die jou het best bevalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 18:27

Ik heb nu ook enkele keren gerden met s&t en mij was weer aangeleerd om de trens normaal tussen ring en pink te houden, en de stang onder de pink.

Maar graag zou ik ook wel willen weten hoe het b.v. met verschil in inwerking met bepaalde teugelvoering zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 19:16

Meestal zie je de teugels elkaar kruizen, maar er zijn ook ruiters die ze parallel laten lopen. Wat de bediening van beide bitten betreft, moet je ook in de gaten houden dat stang en trens elk hun eigen functie hebben en het dus ook van je eigen handigheid afhangt hoe je ze in je handen hebt.

Oudbollige teugelvoering is die met beiden stangteugels en buitentrensteugel in de buitenhand en alleen de binnentrensteugel in je binnenhand. Uit die teugelvoering blijkt wel dat de stang passiever is dan de trens.

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 07:25

Sonja schreef:
Eh.... je hebt zelfs van die gekken die de trensteugel tussen ringvinger en pink hebben en de stangteugel onder de pink.... Schijnheilig Op een of andere manier werd ik anders compleet motorisch debiel Haha! Heb het nooit anders voor elkaar gekregen.


Haha! en bedankt, Sonja!! Dat is dus ook precies zoals ik de teugelvoering heb.
Er is volgens mij geen 'standaard' manier. Ik heb heel wat bladen erop nageslagen toen ik net met S & T ging rijden en iedereen doet het weer anders.
Heb ook nog nooit commentaar gekregen op deze teugelvoering,

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 07:43

Ik moet van mijn instructreur de trens teugel houden waar hij normaal ook zit, dus tussen pink en wijsvinger. De stang teugel moet ik tussen ring- en middelvinger doen, omdat je anders te snel inwerkt met de stang. Het klopt alleen voo mijn gevoel niet, er hoort geen teugel tussen mijn ring- en middelvinger te zitten, ik heb hem steeds over Haha! Maar onder mijn pink langs mocht ik echt niet. Nu heb ik al een half jaar geen les meer, dus zou stiekum... Nee toch maar niet.

Navragen is beter dan afvragen.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 08:14

Officieel horen ze elkaar te kruizen, zodat je trensteugel lager zit dan de stangteugel. Met de trensteugel wil je immers meer inwerking hebben, en dat gebeurt als je hem lager houdt, op de normale plaats dus; tussen je pink en ringvinger.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 09:23

Mijn instructrice heeft haar stang teugel op de plek waar normaal je enkele trensteugel zit (tussen pink en ringvinger) en dan de trensteugel nog een verdieping lager, onder de pink door. Je teugels kruisen dan dus. Zo rijden ze bij mij op stal eigenlijk allemaal.

Nulla tenaci invia est via

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 10:08

Maar dan werk je dus met je stang veel meer in, en weinig met je trens want als die teugel onder je pink zit kan je die teugel nooit echt goed gebruiken.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 10:14

Dmv het meer of minder kantelen van je hand kun je bepalen welke teugel het meeste inwerkt. Ze heeft toch al Grand Prix gereden en nu ook weer een paard in de Intermediaire II (met scores rond de 65% na een jaar stilstand), dus ik ga er maar vanuit dat ze weet hoe het moet Haha!

Nulla tenaci invia est via

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 10:16

Margreet schreef:
Mijn instructrice heeft haar stang teugel op de plek waar normaal je enkele trensteugel zit (tussen pink en ringvinger) en dan de trensteugel nog een verdieping lager, onder de pink door. Je teugels kruisen dan dus. Zo rijden ze bij mij op stal eigenlijk allemaal.


zo moet het volgens mij ook officieel....

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 10:26

tja, maar wat is officieel. Het gaat er om wat werkt. Volgens mij is de teugelvoering die de ruiter het prettigst vindt de beste omdat je dan het makkelijkst met die teugels overweg kunt en dus het nauwkeurigst kunt inwerken wat ook weer prettig is voor je paard.
En hoe je daar achter komt kun je alleen doen door het uit te proberen!

Kun je anders niet eens met 2 teugels gewoon aan de trens gaan rijden? Kun je mooi oefenen met die 2 teugels en er een beetje handig mee worden.

Nulla tenaci invia est via

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 11:56

Er is idd geen officiele manier. Er wordt op heel veel verschillende manieren gereden en je moet gewoon zelf uitvinden wat jij prettig vindt rijden.

Ik heb de stangteugel onder mijn pink zodat ik niet helemaal hoefde te wennen aan een nieuwe teugelvoering. Gewoon 1 teugeltje erbij en de trensteugel op dezelfde plek gehouden.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 15:28

Inderdaad, en dat is ook de 'officiele' en de meest logische manier! Toch blijft het een vak apart, met stang en trens rijden! Haha!

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 15:34

Volgens mij stond er in de Bit een paar maanden geleden een heel stuk over teugel voering en de div. mogelijkheden ?

Toch maar eens gaan opzoeken van de week. En idd ieder zoekt zijn manier wat het beste voorhet paard werkt. Alleen valt me wel erg op dat veel mensen op de stang rijden ipv op de trens. Je ziet ook heel veel stangen niet goed zitten Boos! Ze werken veels te scherp in.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 15:49

Vind ik ook Pris! Trouwens, nog even over die teugelvoering, stel je rijdt met stang en trens en bent aan het trainen. Dan laat je soms, zeker in het begin, je stangteugel weleens los hangen. Dan heb je toch ook je trensteugel waar die normaal zit, dus tussen je pink en ringvinger in? Waarom zou je die plek ineens veranderen als je je stangteugel erbij neemt??

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 15:53

Ik had altijd de stangteugel tussen pink en ringvinger en de trensteugel onder mijn pink. Met mijn pink werk ik sterker in, zeker als ik mijn hand iets (!) draai. Als je de stang onder je pink heb kan je naar mijn gevoel niet extra trensteugel vragen zonder de stangteugel meer te nemen.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 16:00

Ik denk dat de meeste ruiters de trensteugel wel houden waar hij altijd zit. Maar dan blijft de vraag, waar doe je die stangteugel? Ik laat de teugels kruisen, dus komt mijn stangteugel tussen mijn ring en middelvinger. Jura heeft het ook over het kruisen van de teugels, maar zegt ook dat ze het zoals Fitz doet en dan kruisen ze dus niet Verward
Ben ik nou zo blond of ontgaat me gewoon iets?

Navragen is beter dan afvragen.

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-02 16:40

ik doe het dan net zoals jasmijn de trensteugel heb ik op dezelfde plek zitten en mijn stangteugel kruist (tussen ring en middelvinger )Ik heb er nu 2 keer mee gereden en idd steeds waslijntjes in de stangteugel. de laatste keer tijdens mijn les moest ik 'm tegen het einde gewoon op maat nemen pffff dat is al lastig ben veel te bang dat ik het verkeerd doe.
Enne Pris ik had de bit er idd al bijgezocht maar daar stond mijn manier niet echt bij.Wel moeilijk hoor gelukkig doet lot of hij er al jaren mee loopt maar voorlopig rijd ik 'm er alleen maar mee in de les ben zo'n schijterd veel te bang dat ik wat verkeerd doe Scheve mond

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 16:57

Ik heb altijd de trensteugel onder mijn pink en de stangteugel tussen ring en pink.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 11 bezoekers