is het goed om je paard zo diep te laten lopen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
carlosje

Berichten: 1738
Geregistreerd: 04-12-01
Woonplaats: Rotterdam

is het goed om je paard zo diep te laten lopen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-02 13:49

Ik wil deze ruiter niet afkraken, maar gebruik hem gewoon als voorbeeld.
Ik vroeg me af of het goed is om het paard zo diep te rijden??
Of moet het hoofd hoger, en loopt deze te diep??
Afbeelding


Dees

Berichten: 18857
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 13:51

Ik vind het niet mooi om te zien...dat paard heeft haast geen hals over....
Toch wreekt het zich (nog?) niet in de beweging, maar ik zou het niet zomaar proberen na te gaan doen....
Ik geloof niet dat dit DE manier is....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

carlosje

Berichten: 1738
Geregistreerd: 04-12-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-02 13:59

nee, ik ga het zeker niet na doen, maar ik zie het vaak dat mensen hun paard zo enorm diep rijden. Diep en laag losrijden is niet erg. Da's goed, maar later moet ie, wel wat meer opgericht lopen.

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 14:02

okey:hier mijn visie.
een paard goed rond rijden{zoals op de foto}
is goed voor de gehele bovenlijn{van oren tot staart}
zoals je ziet heeft dit paard een goed bespierde hals heeft,de lenden-
partij is sterk en komt mooi "omhoog"{een dressuurpaard moet van achteruit opwaarts "welven"}
dit paard heeft een goed buigend/ondertredend achterbeen...
ik vind dat dit paard goed wordt getraint{zoals het er hier op de foto eruit ziet}
ben ik nu te veel "de les aan het lezen"???
sorry...
aangezien het paard getraint wordt,hoeft het nog niet opgericht te gaan...
op een wedstrijd moet hij wel meer z'n neus eruit hebben en de nek{net achter de oren}moet het hoogste punt zijn...
groetjes pebblientje

my horse,my horse,my kingdom for my horse!

carola

Berichten: 8676
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 14:04

Het paard loopt kwa beenzetting niet eens zo heel slecht, voor zover dat op een foto te zien is. Het paard red zich hier behoorlijk uit, dat doen er niet veel.
Maar ik denk dat dat nog veel en veel beter kan als het neusje net wat meer naar voren wordt gereden. Het is dan makkelijker voor het paard om de voorhand lichter te maken en daardoor meer op de achterhand te komen, meer schwung, meer impuls, enz.

Maar zoals ik eerder zei, dit is maar een foto, en daarop is het heel moeilijk te zien. En misschien liep ie maar 1 seconde zo diep, en voor de rest helemaal niets meer. Maar standaard zo diep lopen is zeker niet goed. Liever iets voor de loodlijn, als erachter...

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

germie

Berichten: 25861
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 14:09

Zo diep en rond moet ik m'n verzorgpaard ook altijd rijden van instructrice.Ik wou dat ik een paard had dat zo mooi verzameld kan lopen. IN een wedstrijd moet er meer halslengte en meer het hoofd eruit zijn

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 14:09

ik denk dat er qua training niets op tegen is om je paard eens een keertje zo diep te laten lopen, hoewel ik dan lzelf liever de lijn hals-hoofd wat langer laat, dus de kin niet naar me toe, maar van me af rijden, maar afijn.

Wat ik op deze foto veel "schokkender" (nou ja, zo erg is het ook weer niet, maar wat is dan een goed woord?) vind, is dat de ruiter zijn benen zo afsteekt ipv aanlegt, maar goed, dat kan ook wel een moment-opnamen zijn, dus daar wil ik verder ook niet over doorzeiken.

Ik ben geen groot fan van laag/diep/rond, maar af en toe je paard even zo diep instellen is niet direct dodelijk ofzo

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 14:10

tjah,zo heeft ieder zijn mening...
ik rijd mijn paarden ook altijd liever diep en over de rug...
beter dan lang en laag bij de grond{ik vind dat ze hierdoor op de voorhand gaan lopen}
en het achterbeen eruit duwen...
een paard dat rond en diep is gereden gaat eerder opgericht{hij hoeft alleen maar iets z'n hoofd hoger te dragen en de teugels moet je dan iets laten vieren:klaar,paard is opgericht met een goed ruggebruik}
als ik uit aan het draven ben,laat ik altijd wel halsstrekken,voor de ontspanning.en uitstappen doe ik aan de hand.

my horse,my horse,my kingdom for my horse!

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 14:12

mmm... voor een paard dat aan de voorkant zo ongelovelijk 'opgevangen' wordt, verwacht je meer impuls van achter. Als ik dan kijk naar de ondertreding van de achterhand, dan is die niet echt heel groot. Om te bepalen of de ondertreding goed is, kun je aanhouden dat de denkbeeldige driehoek die je tussen de voorbenen kunt tekenen (rechte zijde is de bodem), gelijk is aan de driehoek die je tussen de voor-en achterbenen kunt tekenen (rechte zijde is de buik), die op zijn beurt weer gelijk is aan de driehoek die je tussen de achterbenen kunt tekenen (rechte zijde is bodem). Snap je wat ik bedoel? Ik ben geen held in tekenen en van het uploaden van plaatjes snap ik ook niet veel, maar misschien dat iemand het visueel kan uitwerken en plaatsen??

carola

Berichten: 8676
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 14:14

pebblientje schreef:
een paard goed rond rijden{zoals op de foto}
is goed voor de gehele bovenlijn{van oren tot staart}


Hier ben ik het absoluut niet mee eens. Als je altijd zo zou rijden, dan komen er wel veel spieren in de hals, maar de rug wordt zéker niet goed gebruikt. Als een paard zo loopt, dan worden de spieren/zenuwen/enz achter de schoft 'geblokkeerd'. De hele rugpartij, lendelen en achterhand staan dus niet goed in 'verbinding' met de voorhand.
Mijn opvatting van 'goed rond rijden' is toch anders. Ik denk dat het meer betekend dat de hele ruggegraat rond wordt gereden, niet alleen de hals. Dat bereik je alleen door in de training lang en laag te rijden. De rugspieren worden dan dermate getraind, dat ze bij oprichting ook sterk genoeg zijn om de achterhand met de voorhand te kunnen blijven verbinden.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

germie

Berichten: 25861
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 14:15

als je goed kijkt zie je dat de ruiter geen been geeft, dat moet wel, dan komt de achterhand er meer onder, de rug is nu een rechte lijn, niet oplopend, en het koppie komt er ook uit als je meer drijft

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 14:20

je weet helemaal niet of de ruiter been geeft of niet{dit doe je namelijk met je KUITEN en misschien is ie wel een oefening aan het rijden voor zijn BUITENBEEN}
de man z'n benen liggen netjes langs het paard.

my horse,my horse,my kingdom for my horse!

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 14:22

vraagje:hebben jullie anky van grunsven welleens zien losrijden?????
die doet niet anders dan zo diep rijden{soms nog iets dieper,zelfs}
en,o,wat lopen die paarden slecht{NOT!!!!!}
dus zo erg worden ze geblokkeert als ze zo worden gereden...

my horse,my horse,my kingdom for my horse!

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 14:24

laten we deze foto vooral als leermoment beschouwen (om te voorkomen dat mensen denken dat deze persoon afgekraakt wordt!!!). Die pianohandjes vind ik persoonlijk niet correct (hoewel er veel ruiters zijn die zo rijden). Het binnenbeen zo afsteken is wel heel extreem...
Laatst bijgewerkt door abby op 25-04-02 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Berichten: 25861
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 14:25

DE benen van de man liggen echt te ver naar voren, de loodlijn hak,kont en schouder is er niet. Ik weet dat het makkelijk is om dat nu even te zeggen, maar ik wou wel dat ik zo kon rijden.

carola

Berichten: 8676
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 14:30

Pebblientje, ik denk dat jij zelf eerst nog maar eens goed moet leren rijden. Dan pas kun je zien dat deze man helemaal niet zo geweldig rijdt als dat het eruit ziet. Het paard is zeker goed, daar twijfel ik niet aan. Maar de man...
Pebblientje suggereert dat het wel een oefening voor het buitenbeen kan zijn. Waarom loopt het paard dan recht? Verward En al was het zo, dan hoort het binnenbeen nog niet afgestoken te worden.
En Anky rijdt haar paarden echt niet met de kin op de borst hoor Pebblientje... Anky rijdt lang en laag, maar zéker niet met de kin onder de loodlijn.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Riaa_
Berichten: 1454
Geregistreerd: 20-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 14:30

je weer natuurlijk niet wat die man aan het doen is, of aan het inrijden, of rijdt hij altijd zo, wel is het zo dat je met het inrijden je paard goed voorwaart neerwaarts en rond moet laten lopen, al zou de hals wat meer mogen zakken bij dit paard. Als je je paard te hoog laat lopen of er net niet doorheen zoals mijn instructie altijd zegt, komen er meer spieren onderaan de hals dan boven, en daarvoor zijn we niet aan het streven, je moet juist meer spieren aan de bovenkant krijgen, en de onderkant moet heel erg ontspannen zijn.

Zoals ik al zei weet je niet of deze man aan het losrijden of altijd ze rijdt, opzich vind ik het geen verkeerde houding, maar de hals had meer mogen zakken, zodat de neus bij de knieen kwam

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 14:32

Diep en rond is een trainingssysteem, en dat staat en valt met de wijze waarop het wordt uitgevoerd. Dat geldt net zo hard voor de meer klassiekere manier van rijden. Goed of fout bestaat niet. Ik vind de uitspraken van Carola te kort door de bocht, en ik vind vooral dat je van één zo'n momentopname heel weinig kunt zeggen.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 14:39

carola schreef:
Pebblientje, ik denk dat jij zelf eerst nog maar eens goed moet leren rijden. Dan pas kun je zien dat deze man helemaal niet zo geweldig rijdt als dat het eruit ziet. Het paard is zeker goed, daar twijfel ik niet aan. Maar de man...
Pebblientje suggereert dat het wel een oefening voor het buitenbeen kan zijn. Waarom loopt het paard dan recht? Verward En al was het zo, dan hoort het binnenbeen nog niet afgestoken te worden.
En Anky rijdt haar paarden echt niet met de kin op de borst hoor Pebblientje... Anky rijdt lang en laag, maar zéker niet met de kin onder de loodlijn.


Carola als je haar profiel leest kan je misschien zien dat ze meer gepresteerd heeft als jij aangezien jij niets in je profiel heb staan ga ik van niets uit. Hoe kan je nu zeggen Verward niet echt aardig tegen over Pebblientje. Die ook maar gewoon haar mening geeft.

Euh en Anky rijdt haar paarden wel zo en ik denk als je op een beetje wedstrijd terrein kijkt bij het M en Z dat je er genoeg ziet rijden zo. Of kijk je te weinig dressuurwedstrijden Verward . Hoe ze in de ring rijden is een heel ander verhaal maar op deze manier worden veel paarden los gereden. Of het goed is voor het betreffende paard en of de ruiter het goed doet is compleet ander verhaal. Sinds wanneer zijn we allemaal ze geweldig als Anky en waarom moeten we allemaal Anky worden. Gewoon lekker rijden en proberen van iedere dag te leren van de dingen om je heen.

Wel raar dat mensen zoveel kunnen zien aan een foto?? Ik moet toch echt eerst het nodige zien eer ik "voorzichtig" wat kan zeggen om de manier van rijden *zucht*.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

carola

Berichten: 8676
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 14:42

Zucht... jammer dat er weer zo slecht gelezen wordt hoor. Het is iig totaal niet mijn manier van trainen. Ik denk dat het op de lange termijn niets oplevert.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 14:48

Prima dat het niet jouw manier van trainen is misschien dat de reden waarom je endruance bent gaan rijden ?? Maar voor de rest van Nederland is het wel de manier van rijden "omdat anky het doet". Die mensen moeten het zelf weten zij hebben er schijnbaar baat bij.
Je kan aan de foto niet zien of het op lange of korte termijn goed of slecht voor het paard en de ontspanning enz.

Ik heb het idee dat iedereen gelijk denkt dat dit paard zo een uur wordt gereden ?. Dit een deel van het loswerken van een paard.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 14:52

pebblientje schreef:
tjah,zo heeft ieder zijn mening...
ik rijd mijn paarden ook altijd liever diep en over de rug...
beter dan lang en laag bij de grond{ik vind dat ze hierdoor op de voorhand gaan lopen}
en het achterbeen eruit duwen...
een paard dat rond en diep is gereden gaat eerder opgericht{hij hoeft alleen maar iets z'n hoofd hoger te dragen en de teugels moet je dan iets laten vieren:klaar,paard is opgericht met een goed ruggebruik}
als ik uit aan het draven ben,laat ik altijd wel halsstrekken,voor de ontspanning.en uitstappen doe ik aan de hand.


Je kunt een paard ook heel goed over de rug rijden met wat meer lengte in de hals dan op de foto hoor! Lang en laag = ook over de rug. Het is de vraag of het paard op de foto wel zo actief van achteren is. Ik persoonlijk vind hem te kort in de hals. Bovendien is het niet gezegd dat de ruiter in kwestie zijn paard net zo aan het werk heeft als een Anky. Dat geldt trouwens voor veel mensen die rond en diep rijden: zijn die klakkeloos Sjef en Anky aan het kopiëren of weten ze echt waar ze mee bezig zijn?

In vind het diep en rond rijden niet verkeerd, mits je dat ook afwisselt met lang en laag (voor de rek in het lijf) en oprichting. Alleen dan heeft het zin.

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 14:54

juist prisca,je haalt me de woorden uit m'n mond...
enne,het is niet zo dat ik zo rijden vanwege de anky-stijl
maar omdat ik gewoon een goed,los paard onder mij krijg...
maarre,ik ben het wel redelijk met jou visie eens!!!

my horse,my horse,my kingdom for my horse!

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 14:57

en pava...
alleen als je ECHT goed kunt rijden,kan je een lang en laag gereden paard over de rug rijden...
iemand die wat minder goed is{zo'n 95% van de nederlandse ruiters/amazones,schat ik}verknoeien het hele paard,dat dan op de voorhand gaat een een duwend achterbeen krijgt...ook willen ze soms niet meer oprichten en gaan ze hangen...zie dat maar eens goed en opgericht EN actief te krijgen...

my horse,my horse,my kingdom for my horse!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 15:03

Ik probeer beide systemen te combineren voor een lekker fijn te rijden paard MAAR dat valt errug tegen. Als ik hem laag rij wil hij zijn rug wel eens wegdrukken en op de voorhand gaan hangen. Als ik hem diep rij hetzelfde probleem. Toch blijf ik volhouden zoekend naar de juiste manier en soms lukt het en soms niet. Nooit te lang in zo´n oefening blijven doen is toen wel belangrijk.

Idd er zijn maar echt weinig mensen die deze oefeningen vlekkeloos kunnen rijden ?? Of zijn die er wel ?? Kan me voorstellen dat Anky het ook niet kan op ieder paard omdat ieder paard anders is en anders reageerd.

Iedereen kiest voor het systeem wat bij hun past of het nu laag of hoog is. Als ik nieuwe dingen zie probeer ik ze en kijken of het werkt ja of nee. Goede begeleiding bij die alles is gewoon het belangrijkste *LOL* .

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 8 bezoekers