het verschil tussen schouderbinnenwaarts en renvers ???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

het verschil tussen schouderbinnenwaarts en renvers ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-02 19:33

hallo
ik vraag me nu eventjes af na het lezen van een topic wat nou precies het verschil is tussen renvers en schouderbinnenwaarts.
heeft het met het aantal hoeslagen te maken? dat SB er 3 heeft en renvers bijvoorbeeld 4 (dat weet ik niet zeker dat renvers er 4 heeft hoor)

wie helpt mij?

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3


* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-02 20:07

Bij schouderbinnenwaarts duw je met je buitenbeen op de singel de voorhand (schouder) van je paard naar de binnenhoefslag. Het paard heeft hierbij stelling naar binnen.

Bij travers duw je met je buitenbeen achter de singel de achterhand (kont) van je paard naar de binnenhoefslag. Het paard kijkt hierbij dus in de richting waar hij naar toe gaat.

pmarena

Berichten: 48065
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-02 20:25

Ze vroeg dus juist RENVERS , ofwel het tegenovergestelde van travers ....

Volgens mij is er toch ook een verschil in het aantal hoefslagen dat je gebruikt ?

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-02 20:29

Volgens mij is renvers idd het tegenovergestelden van travers. Het paard loopt dus met zijn achterbenen op de hoefslag en voorbenen op de binnenhoefslag. (even om het makkelijk te maken) Ik dacht dat het ook op 4 sporen was, maar ik weet het niet zeker.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-02 21:36

Bij renvers is de voorhand van het paard op de binnenhoefslag, het paard is gebogen naar de kant waar je naartoe gaat. Dus als je linksom renvers rijdt, is je paard rechts gebogen. De hulpen zijn vrijwel identiek aan travers rechts. Hierbij nog een opmerking dat veel mensen bij travers de achterhand teveel van zich af willen duwen ipv het paard om hun binnenbeen te laten buigen en de achterhand meer onder te laten treden. Ik vind het een beetje moeilijk om het verschil te omschrijven, het is een gevoelskwestie. Je zou dit soort dingen eigenlijk op een doorgewinterd paard moeten leren, zodat je eens voelt hoe dat nou eigenlijk zit, dan weet je waar je op je eigen paard naar op zoek bent.

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-02 08:36

ahaa
ik snap het! bedankt!

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 16:09

Sorry, ik dacht dat ze travers bedoelde. Ik heb namelijk nog nooit van renvers gehoord. In welke dressuurproef zit dat???

pmarena schreef:
Ze vroeg dus juist RENVERS , ofwel het tegenovergestelde van travers ....

Volgens mij is er toch ook een verschil in het aantal hoefslagen dat je gebruikt ?

pmarena

Berichten: 48065
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 19:18

Geen flauw idee Haha! ,
ik reed nog proefjes ten tijde van het ouderwetse blauwe proevenboekje,
daarna kwam die met Bonfire erop , die heb ik nog gekocht , maar nu
zijn er weer andere en weet ik het allemaal niet meer ,

ben niet meer op de hoogte tegenwoordig Knipoog

Ergens bij M/Z dacht ik ........ net als appuyementen enzo....

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 21:43

Bij schouderbinnenwaarts is het paard gebogen om je binnenbeen. Achterhand op de hoefslag en de voorhand dus wat maar binnen. Het paard kijkt niet naar voren, maar naar binnen (NIET TE VEEL, dan loopt hij over de schouder weg).
Bij de renvers is het paard gebogen om je buitenbeen. Maar wel met de achterhand op de hoefslag en de voorhand op de binnenhoefslag. Het paard kijkt met het hoofd recht naar voren.
Ik hoop dat je er wat aan hebt. Haha!
Groetjes Rinske Party!!

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 22:39

Heel simpel, bij schouderbinnenwaarts buig je om je binnenbeen (dus stellign naar binnen), bij renvers om je buiten been (stelleing naar 'buiten'), zie verder verhaal Zep.

Ehm, mensen, waarom zou je een oefening niet rijden omdat hij bij toeval niet in een proef voorkomt?
Een hele fijne oefening vind ik het wisselen van schouderbinnenw naar renvers en weer terug om de zoveel passen. Controle of je hem echt aan de hulpen hebt en vooral om losisheid te krijgen.

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 15:24

Renvers...houdt dat dus in dat het paard zeg maar schuin wijkt voor het linkerbeen (als je linksom zit). Schouderbinnenwaarts snap ik, schouder naar binnen met stelling naar links. Renvers zie ik dan als een rechtpaard wat schuin over de binnen/hoefslag loopt. Dus achterhand op de hoefslag, en voorhand op de binnenhoefslag. Moet het paard daarbij nog stelling geven, zoja naar welke kant? En heb ik het überhaupt goed begrepen wat renvers betreft?

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 15:29

Nee, bij renvers is het paard gebogen in de richting waar hij naartoe gaat. Hij gaat op 4 sporen, vergelijk met travers. Er is ook echt sprake van lengtebuiging, niet alleen een beetje stelling. En daar zit 'm nou net de kneep!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 15:31

Aha, ik snap hem Lachen

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 15:37

Renvers is een oefening om te qymnastiseren, en komt niet voor in proeven, voor bereidende oefening voor het hogere werk.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 23:47

Voor iedereen die het nog niet snapt, ik heb ineens een ingeving: het is travers, maar dan omgekeerd......dus met de achterhand OP de hoefslag.
Nu moet het toch duidelijk zijn.... Knipoog

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 14:01

Renvers is bijzonder geschikt ter afwisseling van de travers. Travers is een moeilijke oefening en bij het aanleren kom je wel eens tegen dat een paard het niet meer zo leuk vindt om travers te lopen en komen bepaalde maniertjes tevoorschijn. Veel paarden hebben de neiging om wat op de kant te hangen op de buitenschouder bijvoorbeeld. Door op de andere hand renvers te rijden voorkom je dat. Bovendien kun je in renvers je paard ook makkelijk een pas recht naar voren laten gaan om impuls te behouden en om hem aan je binnenbeen te houden. De beenzetting en gebogenheid van travers en renvers zijn hetzelfde. Afwisselen dus renvers, travers en appuyementen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 bezoekers