naar beneden kijken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

naar beneden kijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-02 10:13

Ik ben heel erg geneigd naar beneden te kijken, terwijl ik dus gewoon voor me uit, met de wendingen mee etc moet kijken.
Hierdoor kiep ik namelijk ook vanuit mijn heupen naar voren.
Waarop mijn instructrice weer zegt dat mijn pony zelf wel naar de grond kijkt Haha!
Ik weet dus hoe het hoort, maar vind het gewoon moeilijk.
Iemand tips?


pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 10:20

Let er op dat je je schouders naar achteren houd ,
dat is vaak makkelijker in de gaten te houden dan waar je naar kijkt .

Als je met je schouder "naar achteren" naar beneden gaat kijken voelt dat vaak ook niet zo prettig aan en dan corrigeer je jezelf makkelijker *LOL* .

Misschien werkt dat goed bij je ?

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 11:53

Bekend probleem, heb er zelf ook wel een handje van zo nu en dan.

Je kunt niet aan 10 dingen tegelijk denken met rijden als je iets nieuws leert dus moet je aan 1 of 2 dingen denken die nu et belangrijkste zijn en waar je dan hard aan gaat werken en als dat beter gaat kun je weer aan een nieuw ding denken, doe dus wat nu et belangrijkste is en ga daar heel hard aan werken.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 12:21

Komt mij ook bekend voor zo af en toe.... Volgens mij is de enige remedie, er continu op letten dat je de fout niet in gaat, dus strak naar voren kijken. En anders iemand die staat te kijken en die aangeeft zodra het mis gaat.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 13:13

Niet teveel ineens willen. Doe het met stapjes. Begin maar eens met naar de oren te kijken en van daaruit uitbouwen. Je gevoel moet ook mee ontwikkelen, als jij je zicht nodig hebt om te voelen wat je paard doet, dan zul je ook eerst dat gevoel moet ontwikkelen en dat heeft tijd nodig.

Je kunt trouwens ook naar je paard kijken zonder je hoofd naar beneden te knikken Schijnheilig Ik heb eigenlijk altijd de oren in beeld (meer meestal niet), maar nog nooit commentaar gehad dat ik naar beneden kijk.

Kom je trouwens dan nooit in botsing met mederuiters, die zie je dan toch niet echt goed aankomen lijkt mij!

Nulla tenaci invia est via

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 20:27

Ik doe het ook, volgens mij geen kwestie om alles meteen goed te kunnen, maar gewoon een tik. Kijken hoe het paard loopt (ik ben eigenlijk té veel bezig met het laag rijden denk ik Scheve mond ). Zodra ze iets omhoog komt (arabieren hebben vaak die tic Frusty ) ga ik er wat aan doen.

Het is bij mij in de loop der tijd veel minder geworden omdat ik heb leren voelen hoe mijn paard loopt, aan de manier waarop de teugels hangen, aan de manier waarop ze loopt, hoe ruim ze loopt, scheelt enorm. Hierdoor kan ik mijn aandacht meer houden bij het rijden van goede figuren e.d.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 14:32

Denk dat je met je hoofd het plafond wilt raken, helpt echt!

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 13:25

Ja, dat doe ik ook. Gevolg: ik hel teveel voorover, zit niet meer op mn kont en ben veel te veel aan het bestuderen hoe het paard loopt. Op het strand heb ik er geen last van, dan zit ik altijd erg rechtop. Want: op het strand kijk je waar je naar toe moet en kijk je wat de meest logische route is. Dan wordt vanzelf je houding beter. Wat ik nu doe ik de bak: constant denken 'waar ga ik heen' en proberen echt te voelen wat mijn paard doet (uiteindelijk voel je nl beter wat er gebeurd dan dat je het ziet, maar ja, dat gevoel moet ik nog wel 'even' ontwikkelen Lachen ). Het gaat al wel steeds beter (en inderdaad werken spiegels aan de zijkant en mensen die af en toe een foto nemen ook wel confronterend).

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 13:54

Die neiging heb ik ook, helaas. Tijdens de lessen wordt ik er op gewezen, dus da's makkelijk. Als ik zelf rijd, moet ik er echt zelf op letten. Het rijd eventjes vervelend (het lijkt net of je constant bezig bent om omhoog te kijken) maar op een gegeven moment gaat het vanzelf. Iets afleren is nou eenmaal zoooooo veel moeilijker dan iets aanleren!!

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 14:50

Ja, volgens Tineke Bartels is dat een beetje een tic van vele dressuurruiters.
Je zult het jezelf af moeten leren maar net als margreet al zei, je kan dat niet in 1 x aanpassen, doe het voor je zelf in stappen.
En blijf denken dat jij geweldig rijdt,dat je met een air op je paard zit = rechtop en je hoofd ook trots recht.
In de les zal je instructeur er wel op wijzen.
Thuis kun je je ma/ je vriendin of iemand vragen om er ook op te letten en je er op wijzen als je weer te veel naar beneden kijkt.
Want het naar beneden kijken is niet het enige probleem want daar door zit jy anders en werken je hulpen anders op het paard in.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 15:33

.Weet je hoe je het heeeeeel snel afleerd. In een drukke bak gaan rijden daar leer je van kijken en inschatten hoe de afstanden zijn. Als je in het begin zegt dat je het nog moet leren doen ze vaak niet moeilijk.

Ik moest dit echt ook leren in het begin en leys ook. Dus toen met wedstrijden hadden we een probleem hij werd boos als er iemand naast hem kwam. Toen ben ik thuis gaan oefenen door op de drukte tijden te gaan rijden. En ja hoor het hielp.

Ik kan me nu verschrikkelijk ergeren aan ruiters die niet kijken. Dat zijn voornamelijk mensen die thuis een eigen bak hebben en NIET HOEVEN TE KIJKEN ?? Ze snappen de hele simpele regels met stappen enz gewoon niet. Als ik rij zoek ik de ruimte op en rij spontaan puur om ruimte te zoeken. Ik maak ook heus we fouten maar vaak komt het omdat ik van de medebak genoot geen hoogte krijg dus rij ik gewoon rechtdoor. Lips are sealed Lips are sealed

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Yor
Berichten: 1404
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Ik ben een rasechte Leuther...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 21:24

mmz pris ik denk dat ik dan ook behoorlijk vaak in botsing zal komen.. ik HOEF ook niet op te letten.. hoogstens op 1 ander iemand en dat is al zelden.. maarja doe je toch niks aan, als er nou eenmaal weinig mensen rijden op je stal..

"Some memories are best forgotten"

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 00:10

Laten zien wat je in huis hebt en een flinke cap opdoen en die goed over je wenkbrauwen trekken....

Met tip 1 zit je rechtop zonder je schouders en armen te spannen en daardoor te forceren.
Met tip 2 moet je wel je kin optillen omdat je anders geen donder ziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 00:17

En er flink arrogant bij kijken!!

Je hoeft helemaal niet naar je paard te kijken, die loopt onder je en als ie niet meer onder je loopt, ben jij de eerste die het weet Haha!. Dus, kijk om je heen.

Bovendien is het naar beneden staren niet goed voor de manier van inwerken. Onbedoeld span je nek, schouders en bovenste deel van je rug op een verkeerde blokkerende manier aan.

Neff

Berichten: 662
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 02:47

Wat zie je van je paard wanneer je naar beneden kijkt? Alleen zijn manen en zeker niet hoe hij loopt. Alleen door te voelen weet je hoe hij loopt. Bovendien zie je inderdaad niet meer waar je loopt en of je paard sccheef loopt. Hoe beter je kijkt waar je naar toe gaat, hoe rechter je paard loopt. Bovendien krijg je vaak last van je schouders als je naar beneden kijkt (weet ik alles van). Buitenrijden (dus niet in de buitenbak)helpt en in een drukke bak rijden ook. Ik heb ook wel eens gehoord van iemand die een band om de schouders op de rug deed (een oude binnenband van de fiets om je ene arm/schouder en kruislings op de rug om je andere arm/schouder) Dan blijven in ieder geval je schouders naar achteren en moet je naar voren kijken. Ik heb dit nooit geprobeerd, maar wie weet, helpt het.

Ton
Berichten: 126
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 08:35

Je zou het kunnen proberen, met een lange grasspriet o.i.d.
Die boven tussen het hoofdstel steken, deze spriet zal je er konstant aan herinneren, dat je vooruit mot kijken
Succes

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 14:06

Afbeelding

Erg confronterend, foto's. Dit was wel de meest extreme van de foto's die gisteren gemaakt zijn, maar het is hier dan ook wel erg duidelijk.
En dat terwijl ik er bij Muzefee veel minder last van heb dan bij Raloma.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 17:37

Ik kijk ook naar beneden. Ik vind het prettig om te zien wat Isolda haar hals doet Haha! Dat is een van die dingen die er in sluipen als je altijd alleen rijd....
Ik probeer het nu wel af te leren, net als het met rechtere rug zitten en benen lang houden.
Mijn instructrice zegt wel dat zodra je paard beter gaat lopen, je beter op je zelf kunt concentreren. Maar aan de andere kant gaat je paard niet beter lopen als jij bagger zit.
Ik doe dus een beetje van twee kanten. Maar ik vind het belangrijker dat ik ontspannen blijf zitten. Dus beetje bij beetje veranderen.
Dan zit ik maar even iets minder netjes, als ik ga forceren, dan gaat het helemaal mis! Lachen

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 18:15

Ik tuur bij Tos altijd naar de oren!
Hij beweegt zijn oren constant,... hij beweegt ze mee als we een figuur lopen (echt grappig... zeker als we carrousel rijden... liggen de andere er dubbel om!) maar ik tuur me dus suf op die oren (die voorspellen zijn acties! Ik ken ze voor precies)

Ik ben het me wel aan het proberen af te leren...
Me instructeur zegt ook: je hebt een fijn zadel, ga er relaxed in zitte, of het wordt een les zonder beugels! Scheve mond euh... dan denk ik altijd heeeeel goed na... maar als ik zlef aan het rijden ben betrap ik me vaak op me slechte houding...

wat helpt... achterover leunen en naar de wolken turen *als je alleen in de bak bent en een betrouwbaar paard hebt (en in een binnenbak kijk je naar de tlbuizen!)* Haha!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 22:07

Ik heb een leuke oefening voor je Stef!
Ik ben het de laatste tijd ook aan het uitproberen bij Cerise.
Namelijk:
Zoals je weet heeft ieder mens lichaamswarmte.
Sommige mensen beweren dat ze via handoplegging of iets anders aan andere mensen/dieren energie en ontspanning kunnen geven.
Of dit nu wel of niet waar is, het maakt niet uit, maar dat ga je dus gewoon doen:

je gaat een rondje stappen, lekker ontspannen en diep in het zadel zitten, probeert alleen voor je uit te kijken en denkt ondertussen aan je eigen zitvlak...
Jouw rug en jouw billen gaan namelijk jouw lichaamswarmte, jouw energie, lekker laten doorstromen naar je paard.
Zo van: alsjeblieft, lekker warm, lekker ontspannend... lekker rustgevend... Dromen
In gedachten gewoon lekker denken dat je ontspannen energie doorgeeft aan haar rug, waardoor zij lekker ontspannen kan lopen...

Doordat je je op je eigen billen richt in gedachten, zonder naar beneden te kijken, en probeert te ontspannen, merkt je paard dit, en ontspant ook een beetje...
Het kan dus ook werken bij mensen die niet 'geloven in handoplegging enz., ik geloof er wel in, maar dat maakt in dit geval dus niet uit.
Je paard reageert vaak op jouw reacties.
Dus: alleen maar 'zitten en voelen', zonder te KIJKEN, je ogen alleen vooruit gericht.
Je aandacht niet gericht op wat je ziet, maar op wat je voelt.
Lekker he, die bewegingen van een paardje... wiebeldewiebeldewiebel... *LOL*

Het werkt niet altijd bij mij, maar vaak wel, vooral als Cerise even een 'ik ben lekker eigenwijzer dan Dorine'-bui heeft...
Dan ga ik niet langer proberen haar puur te dwingen tot iets, te lang doorgaan met drammen... dat doe ik te snel. Nee Dorine, ff zitten en... Dromen
Even later is ze dan ineens wel weer bereid om mee te werken en voel ik dat we meer 'team' zijn dan voorheen... Lovers

Dit idee, om Cerise gewoon ff mijn 'ontspannen warmte/energie door te geven via rug/billen', alleen maar zitten en ...
Dit idee kwam van paardenleek Peter, mijn geliefde mannetje die weet hoe koppig ik soms kan zijn, en dat ik daar bij Cerise alleen maar het tegendeel mee bereik haha.
Ik heb er ook bij gemerkt dat ik meteen een stuk minder naar beneden keek! *LOL*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 bezoekers