Het rijden met sporen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Vind jij sporen nadelig of voordelig?

Nadelig
9 (100%)

Totaal aantal stemmen: 9


DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Het rijden met sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-02 00:04

Ik ben er altijd al tegen geweest dat mensen met sporen rijden, maar er zal dan dus wel een goeie reden zijn waarom sommigen een voorstander van sporen zijn.

Some love last a lifetime...Some love last forever!!!
http://www.freewebs.com/martellstables
Profiel is weer aangepast!!


Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 00:14

Nadelig, als men er niet fatsoenlijk mee om weet te gaan.
Als je bij een bepaald rijniveau komt, zul je ze nodig hebben om precieze hulpen te kunnen geven.
Sporen moeten alleen gebruikt worden door mensen die er mee om weten te gaan en wanneer ze ook daadwerkelijk nodig zijn en niet omdat het zo "cool" uitziet!

Vandaag zag ik iemand lekker (zonder cap) buitenrijden, had ie wel sporen aan....?!

Ben niet zo een voorstander ervan......maar ook niet tegen, mist men er goed mee om gaat!

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 11:20

Het is voordelig als je er goed mee om kunt gaan (wat op zich al een hele kunst is). Je moet vooral goed je benen stil houden, hakken uitdrukken en je tenen naar binnen houden.
Het is dus de bedoeling dat je alleen je paard met je sporen raakt als dat echt nodig is en dus niet iedere pas.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 11:33

Nja, kan voordeling en kan nadelig zijn (heb daarom de poll niet ingevuld). Sporen worden gebruikt om de hulpen te verfijnen, zodat er minder van te zien is, in dat geval (én je kan er goed mee omgaan) is het voordelig. Mensen die hun paard ermee vooruit trappen, of hun sodemieter geven, of er niet mee kunnen omgaan kunnen het beter niet doen. Dan is het dus nadelig.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 11:39

als je echt hoog rijdt met dressuur heb je ze wel nodig meestal, anders zijn de hulpen zo moeilijk te geven geloof ik.
Ik rijd zelf niet met sporen.. waarom zou ik? mijn pony loopt prima zonder sporen, en ze krijgt mijn hulpen goed door.
Ik ben er niet op tegen als iemand wel met sporen rijdt, als diegene ze maar goed gebruikt.

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 11:40

Ik rij eigenlijk altijd met sporen. Standaarduitrusting. Daarentegen rijd ik altijd zonder zweep, dat vind ik nou ondingen.
Ik weet van mezelf dat ik m'n sporen vrij goed van m'n paard af kan houden als het niet nodig is. (heb ze ook vrij laag aan m'n laars hangen). Soms heeft ze gewoon even een "motivatie-por" nodig, soms kan het allemaal met hele minimale "spooraaien" en soms heb ik ze helemaal niet nodig. Afhankelijk van de bui van de dag en wat we gaan doen.
Beter mee verlegen dan om verlegen zeg ik altijd maar. Dat je ze draagt verplicht je niet om ze te gebruiken. Als je ze nodig hebt is het toch lastig als je ze nog moet gaan halen.

Nulla tenaci invia est via

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 11:42

Margreet schreef:
Beter mee verlegen dan om verlegen zeg ik altijd maar. Dat je ze draagt verplicht je niet om ze te gebruiken. Als je ze nodig hebt is het toch lastig als je ze nog moet gaan halen.

Maargoed, dat geldt natuurlijk ook alleen voor degene die er mee kan rijden. Ik rijd ook altijd met sporen. Ik rijd western en heb van die grote sporen met een wiel. Is overigens een zacht spoortje, dus niet gelijk gaan zeuren Knipoog Ik gebruik de sporen ook alleen wanneer ik ze nodig heb. Ik rijd op verschillende paarden, en sommige hebben wel af en toe een spoortje nodig, en de anderen niet. Kwestie van consequent zijn denk ik, en gewoon je benen goed stil kunnen houden.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 11:47

XoNo"]
[quote="Margreet schreef:
Beter mee verlegen dan om verlegen zeg ik altijd maar. Dat je ze draagt verplicht je niet om ze te gebruiken. Als je ze nodig hebt is het toch lastig als je ze nog moet gaan halen.

Maargoed, dat geldt natuurlijk ook alleen voor degene die er mee kan rijden.
[/quote]

Dat lijkt me logisch ja! Zo logisch dat ik het niet nodig vond om het erbij te zetten Haha!
Je ziet wel eens mensen rondhobbelen waarvan dat paard iedere pas een por krijgt, vacht heeft dan vaak ook een hele andere kleur gekregen op de plaats waar ze 'gemiddeld' prikken, een gebied met een doorsnede van zo'n 15 a 20 cm, hoe bedoel je een stabiele beenligging....

Nulla tenaci invia est via

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 13:53

Margreet schreef:
Ik rij eigenlijk altijd met sporen. Standaarduitrusting. Daarentegen rijd ik altijd zonder zweep, dat vind ik nou ondingen.
Ik weet van mezelf dat ik m'n sporen vrij goed van m'n paard af kan houden als het niet nodig is. (heb ze ook vrij laag aan m'n laars hangen). Soms heeft ze gewoon even een "motivatie-por" nodig, soms kan het allemaal met hele minimale "spooraaien" en soms heb ik ze helemaal niet nodig. Afhankelijk van de bui van de dag en wat we gaan doen.
Beter mee verlegen dan om verlegen zeg ik altijd maar. Dat je ze draagt verplicht je niet om ze te gebruiken. Als je ze nodig hebt is het toch lastig als je ze nog moet gaan halen.


En hier ben ik het voor de verandering weer eens helemaal mee eens *LOL*
Ik wilde al hetzelfde verhaal neerzetten, maar gelukkig las ik de reacties nog even, scheelt weer typwerk *LOL*

someone

Berichten: 530
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 13:55

Ik vind het nadelig.Ik vind dat je maar goed moet leren rijden met de gewone hulpen.Bovendien heeft het paard het ook niet echt graag,en als je beter leert drijven leer je ook beter rijden.Alleen met dresuurwedstrijden vind ik dat het kan!
Groetjes julie

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 14:02

Maar als je alleen met wedstrijden je sporen om hebt en je geeft dan een keer een por schrikt je paard zich ook rot Julie *LOL*

someone

Berichten: 530
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 14:10

da's ook weer waar!Maar sommige mensen gebruiken sporen hardhandig en dat vind ik verkeerd.Want ik ken een meisje en die gebruikte sporen.En die porde haar paard enorm fel zodat het bloedde en dat vin dik wel erg.Maar als je er mee om kunt gaandan is het niet zielig
Groetjes julie

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 14:34

Citaat:
Ik ben er altijd al tegen geweest dat mensen met sporen rijden, maar er zal dan dus wel een goeie reden zijn waarom sommigen een voorstander van sporen zijn.


Hoezo ben je er tegen dan? Een beetje krom door de bocht zo'n berichtje. Voor of tegenstander? En dan zelf zonder argumentatie iets neerzetten.

Als je tegen sporen bent omdat je het 'zielig vind' dan kan ik dat argument meteen ontkrachten, want wanneer je r goed mee kan rijden zijn ze niet zielig.

Wanneer je er goed mee kan rijden en je paard is goed aan je beenhulpen, dan heltp je spoortje om wat fijnere hulpen te geven. Niks zieligs aan, juist goed want met zo min mogelijk hulpen kom je dan duidelijk door!

Wbt zweep:
Citaat:
Daarentegen rijd ik altijd zonder zweep, dat vind ik nou ondingen.
daar geldt in mijn geval ook voor:
Citaat:
Beter mee verlegen dan om verlegen
Ik geef liever één tik als ie mn beenhulpen niet aanneemt dan dat ik de hele tijd doorpor.

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

pmarena

Berichten: 48040
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 16:05

Voordelig als je ze gebruikt om fijnere , zachtere hulpen te geven ,
dus ipv een schopje een aai met je botte spoortje .

Nadelig als je ze gebruikt als satéprikker ....
Maar wat dat betreft zijn er al genoeg reacties geweest die dat uitleggen *LOL*

Ik vind het trouwens ook zonder spoortjes erg storend om te zien dat sommige mensen hun paard elke pas een por geven hoor ....
dan kun je als paard zijnde beter alleen een aai met een spoortje krijgen als het nodig is .

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 20:18

Voordelig:
Remy reageert heel goed op de sporen; je kunt er heel fijne hulpen mee geven. Daartentegen rijd ik niet met een zweep want daar wordt hij onrustig van .

Ik ben wel van mening dat het per paard en per ruiter verschillend is.

guidolover

Berichten: 1642
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: St. Maartensdijk (zeeland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 20:53

ik heb niet gestemd want voor de ene ruiter/paard is het voordelig en voor de andere nadelig. dat ligt geheel aan de combinatie en hoe je ermee omgaat!!!

vanmiddag was ik met een vriendin mee op concours en daar reed dus een meisje op een haflinger. haar eigen pony was kreupel dus mocht ze die haflinger van haar vriendin lenen (het was een onderling concours van de ponyclub) die haflinger was best sloom en ze moest een klein spring concoursje rijden, maar die haflinger had er niet echt zin in geloof ik.
ze schopte die pony echt keihard met die sporen!! nou dan vind ik dus dat je niet met sporen mag en kan rijden
zelf rijd ik trouwens nooit met sporen

Guido is mijn Black Beauty...!!

**ik heb weer foto's in mn profiel**

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 21:50

Hoi,
Ik ben niet voor en niet tegen sporen. Mits je er goed mee om kan gaan denk ik niet dat je er veel kwaad mee kan doen. Eerder juist veel goeds, je hulpen komen beter door, zijn rustiger, specifieker.
Maar als je er niet mee om kan gaan, tja dan krijg je een geheel tegengesteld effect. Een bang paard, dat gespannen loopt en een hulp die steeds groter moet worden voor het gewenste effect.
Ik zelf rij met sporen en twee ( ja twee) zwepen. Om mijn beenhulp te versterken en te verduidelijken.
Het is een illussie om te zeggen dat sporen niet nodig zijn, ze zijn je kuitverfijning en ze reden erin de top niet voor niets mee.

Kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

rhynstoner
Berichten: 146
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 22:17

ik heb ze altijd gehad en ik rijd er op de meest ervaren knollen mee en de jonkies maar als ik ze niet wil gebruiken komen ze niet tegen mn paard aan! dus ik heb ze aardig onder controle en dan is het niet erg als je ze om heb denk ik!

feel the power of Nimbo! Knipoog

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 23:06

Nadelig!

Ik rij mijn paarden zelf in en leer ze dus heel licht voor het been te zijn.

Ik vind ook het maar lastig, ik rij namelijk vaak met verschillende schoenen, moet ik elke keer die sporen omzetten.

Ik begrijp wel dat als je op een HOOG nivo rijdt het dan wel handig is om de achterhand er echt bij te werken.

Maar t/m M en recreatief moet je paard toch ook zo voor het been zijn vind ik.

Ik kan me niet eens herrineren waneer ik voor het laatst met sporen gereden heb. Dat geldt voor zowel dressuur als western.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 07:33

Laura schreef:
Wbt zweep:
Citaat:
Daarentegen rijd ik altijd zonder zweep, dat vind ik nou ondingen.
daar geldt in mijn geval ook voor:
Citaat:
Beter mee verlegen dan om verlegen
Ik geef liever één tik als ie mn beenhulpen niet aanneemt dan dat ik de hele tijd doorpor.


Doorporren? Verward

Nulla tenaci invia est via

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 09:35

Ja, van die paarden die bv met wijken dwars door je beenhulp lopen... dat er dan mensen zijn die maar blijven porren... pas por pas por weet je wel? Dan tik ik liever een keertje aan.

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

verania

Berichten: 2061
Geregistreerd: 09-04-02
Woonplaats: Zaltbommel

hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 09:41

Hoi

Ik heb niet gestemd omdat ik beidde antwoorden wel kan beamen.
Sommige kinderen vinden het nogal interesant om sporen te gebruiken het is voor hun eigenlijk niet nodig dan vind ik het dus nadelig.

Voor sommige mensen (kids) is het wel weer nodig vooral voor paarden die schijt hebben aan jouw beenhulpen.

Maar goed.

gr.

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 09:42

En ik geef liever een keer een goede peut! Haha!

Nou heb ik ook een paard dat tegen het dak aan springt van een aai met het kleinste springzweepje, maar een flinke por eigenlijk heel fijn opppakt. ("oh ja, dat mag niet" Haha! ) Dus bij iedere pas een por geven is er niet bij, nergens voor nodig, wordt ze alleen maar kriegel van en veel te heet!
Overigens heb je ook weer mensen die menen dat ze bij iedere pas een tik moeten geven, dus wat dat betreft...

Nulla tenaci invia est via

Kitty

Berichten: 7694
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 10:13

Citaat:
Vandaag zag ik iemand lekker (zonder cap) buitenrijden, had ie wel sporen aan....?!
Goh, dat zou ik kunnen zijn. Met buitenrijden heb ik niet altijd een cap op en vaak draag ik dan wel spoortjes. Ik houd haar liever met mijn spoortje tegen (als dat nodig zou zijn) dan dat ze opzij de weg op springt als ze iets eng vindt.

Citaat:
Ik rij mijn paarden zelf in en leer ze dus heel licht voor het been te zijn.

Ook paarden die heel licht voor het been zijn, kunnen heel goed met een spoortje te rijden zijn. De spoor is niet ter vervanging van de beendruk maar ter aanvulling.
Kijk eens naar de oppervlakte van je been dat je paard raakt bij het rijden. Kijk dan eens naar de oppervlakte van je spoor dat het paard raakt bij het rijden. Met een spoor kun je veel preciezer zijn dan met je kuitdruk.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 51 bezoekers