hulpen bij galop aanspringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sandraatje
Berichten: 25
Geregistreerd: 03-11-01

hulpen bij galop aanspringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-02 16:53

wat zijn precies de hulpen bij het in galop aanspringen?


[/b]

Hartje
Berichten: 1939
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: Ymuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 08:57

Binnenbeen op de singel, buitenbeen net achter de singel. Handen blijven op de plaats en werken niet terug bij het aanspringen. Binnen teugel en binnenbeen vragen een beetje stelling en buiging naar binnen. Ruiter bijft rechtop op het paard zitten. Beide benen van de ruiter drukken aan waarbij het binnenbeen het actiefste doorkomt. Paard spring aan in de juiste galop.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 09:22

Ik heb het altijd zo geleerd: binnenbeen op de singel, buitenbeen achter de singel, halve ophouding in de binnenhand. Binnenbeen werkt iets sterker in dan buitenbeen.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 10:14

Haha, ik leer nu juist dat ik een ophouding met mijn buitenhand moet maken en een zithulp met mijn binnenheup moet geven, uiteraard buitenbeen naar achter en binnenbeen doordrukken.

Die zithulp vind ik erg moeilijk, komt omdat mijn paard niet zo makkelijk doorzit (ik dus eigenlijk... Haha! ) en deze hulp subtieler moet zijn dan ik nu voor elkaar krijg.

Kirsti
Berichten: 63
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 12:07

Ik heb net in het boek van Kyra Kyrklund (dressuur amozone) gelezen dat zij NIET haar buitenbeen naar achter brengt bij het aanspringen in galop. Dit om te voorkomen dat je de achterhand naar binnen drukt. En dat moet niet, want het paard moet recht blijven.
Ze doet haar binnebeen ietsje naar voor en haar binneheup ook.

Ik denk dat deze methode alleen geschikt is voor ervaren paarden, maar dat weet ik niet zeker.
Ik probeer het mijn paard nu ook zo te leren, en dat is best moeilijk, omdat ik zelf steeds automatisch mijn buitenbeen naar achter doe uit gewoonte en ook omdat mijn paard het moeilijk vindt om recht te blijven.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 19:14

Ik denk dat manege ponys daat niet naar luisteren op een plaats (voor0 drijven maar als je hoog rijd doen ze dan volgens mij ook, in kan niet zien of anky de hulpen geeft voor de galop dat buitwenbeen gaat echt niet naar achteren Knipoog