goede stelling? incl. foto's

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
guidolover

Berichten: 1642
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: St. Maartensdijk (zeeland)

goede stelling? incl. foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-02 19:47

sinds kort rijd ik mijn paard meer dressuurgericht. ik heb er eigenlijk altijd alleen recreatief mee gereden, maar ik wil graag wat meer van "het echte werk" gaan doen.

ik heb nu alleen een paar probleempjes; hij heeft best wel een lage (tsja, hoe noem je dat?) hoofdhouding Verward
zowel tijdens het rijden, longeren, wandelen, in de wei staan enz. met alles gewoon, hij draagt zn hoofd/hals gewoon laag!

met aan de teugel rijden heb ik dus het zelfde probleem, hij loopt zowat (en soms echt letterlijk aan de longeerlijn) met zn neus tussen zn knieen!!
meer been heeft alleen tot gevolg dat hij sneller gaat lopen, hij richt zn hoofd wel iets op maar niet voldoende naar mijn gevoel.

heeft iemand tips? ik zet er ook wat foto's bij (met halsverlenger) zodat jullie een beeld krijgen van wat ik bedoel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 20:04

euhm, kan aan mij liggen, maar een halsverlenger (is het toch?) hoort toch OF tussen de benen door, OF aan de zijkant, aan de singel?

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 21:06

dit zal wel voor het beeld zijn stef, als teugels zeg maar.

maar dan nog lijkt het me handiger om gewoon foto's te maken van tijdens het rijden als je er zelf opzit.. das duidelijker dan dit.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 21:16

Ik snap wat je bedoeld(een halsverlenger kan met rijden trouwens ook eventueel aan het zadel vastgemaakt worden hoor, ben er geen voorstander van maar het gebeurt vaker *LOL* ).
Je paard heeft gewoon een lage en horizontale halsaanzet, mijn oude verzorgpaard heeft dat ook heel erg en het enige dat je kan doen is met been en zit proberen op te richten. Let wel op dat je de spanning voorwaarts-neerwaarts af kunt laten vloeien, lukt dat niet laat hem dan weer wat zakken in zijn hoofd/halshouding. Als je dat niet doet heb je kans dat hij zijn rug weg gaat drukken en niet meer door zijn lijf loopt(de achterhand treed dan ook minder onder). Probeer het rustig op te bouwen, begin met kleine stukjes oprichting en bouw dat uit. Het kost wat meer moeite maar het is niet onmogelijk, mijn verzorgpaard heeft uiteindelijk ook nog Z2 gelopen! Party!!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 21:47

Mijn pony heeft hetzelfde probleem, ook erg horizontaal gebouwd en loopt het liefst ook met zijn neus ergens op kniehoogte of zelfs nog lager Haha! Het "echte" aan de teugel lopen is voor hem erg moeilijk en als ik het af dwing door de teugels hel kort te nemen en hem op te drijven dan gaat hij in verzet. Dat doe ik dus niet, maar probeer toch steeds vanuit het voorwaarts neerwaarts steeds iets meer in te verzamelen en hoger in te stellen. Als het te moeilijk is weer even een stap(je) terug.
Hij begint nu langzaamaan een klein beetje een ronde bovenhalsspier te krijgen. Het zal langer duren, maar hij komt er vast wel!
Vooral denken om het voorwaarts rijden, zodat hij niet op de voorhand gaat lopen en gaat duikelen. De achterhand moet sterker worden zodat die meer onder gaat treden en meer gewicht over neemt. Ook de neus naar voren blijven rijden. (mijn pony krult zich daar beneden namelijk makkelijk en graag op, en loopt dan achter de teugel met ronde hals)

guidolover

Berichten: 1642
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: St. Maartensdijk (zeeland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-02 22:33

grassie schreef:

maar dan nog lijkt het me handiger om gewoon foto's te maken van tijdens het rijden als je er zelf opzit.. das duidelijker dan dit.


ehm tsja, dat gaat zo moeilijk als je alleen bent Haha!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 22:57

Ik snap niet echt wat de halsverlenger in het verhaal doet. Wil je weten of die zo goed bevestigd is om voor jouw probleem te helpen?
Wat mij het beste lijkt is om te rijden met heel veel been en dan je hand zo hoog mogelijk te houden (90 graden gebogen met je arm) zodat je hem bij elkaar drijft en ietwat opricht. Bij dit soort paarden is het zo dat als je zelf met je hand laag zit om aan de teugel te rijden oid, dan gaan ze alleen maar lager lopen en meer uit elkaar. Dus goed opdrijven en je niet laten verleiden tot zelf je hand laag te brengen!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 09:13

Waarom wil je 'm perse oprichten? Als ik de bespiering op z'n achterhand en rug zie is 'ie daar nog lang niet aan toe! Als je 'm nu al gaat oprichten dan krijg je verkorte en verkrampte rugspieren en een paard dat in 2 delen loopt. Een voorhand met een mooie krul en een achterhand die er achteraan sloft.

Paarden die zo gebouwd zijn hebben snel de neiging om op de voorhand te gaan sloffen, dat moet je voorkomen, die achterhand moet er onder en actief zijn. Van achteruit sluiten. Een laag hoofd maakt daarbij niet zoveel uit. Als je dat goed voor elkaar hebt kun je wat meer gaan spelen met de hoofd/hals houding.

Gipsy heeft ook zo'n lage halsaanzet, je hebt gewoon weinig voor je met rijden, dat is wennen, maar dat is een ruiterprobleem. Zelf niet naar voren kruipen. Terug zitten en hand voor houden, niet proberen dat hoofd omhoog te trekken door je handen hoger te houden. Van achteruit over de rug, van daaruit moet ze sterker worden en dan kan ze vanzelf wat hoger ingesteld worden. Dan pas, nu nog niet. Als ze maar niet op die voorhand kruipt!

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 09:42

Tip: neem goede les.
Zo op de foto te zien heeft je paard een paar exterieuruitdagingen die het moeilijk voor hem maken om in de wenselijke dresuurhouding te lopen. We noemen de lage halsaanzet, de hol-lijkende lendenen en de zwaardere hoofd/hals verbindging.

voorwaarts neerwaarts zal bij dit paard niet gaan werken. Veel, heel veel, belachelijk veel overganen en tempowisselingen, zeker met galop zullen zijn achterhand versterken en zijn lendenen verbeteren. Pas op dat hij tijdens dit werk niet vooroverduikt en op de voorhand (blijft?) loopt (lopen). als je paard er aan toe is (wederom; vraag je instructie) dan kan je de voorhand lichter maken door middel van laterale oefeningen zoals schouderbinnenwaarts en travers.

Nog een tip: gooi die halsverlenger weg. Bij zo'n paard heeft die helemaal geen enkel nut, sterker nog, het zal je tegenwerken, daar die teugel uitnodigt tot het op de voorhand lopen. (oei, hier zal ik weer commentaar op krijgen Haha! ).
Paard zeker niet laag bijzetten (zoals tussen de voorbenen door), daarvan zal dit paard alleen maar op de voorhand gaan. Wordt het paard sterk tijdens de oefeningen, kan een slofteugel bevestigd aan de zijkanten uitkomst bieden, maar pas op; zo'n teugel moet je wel goed gebruiken.

Als je gewoon flink blijft oefenen, en je goed laat ondersteunen door vakkundige instructie, nou dan kan je best nog een heel eind komen hoor! Je uitgangspositie is bij lange na niet hopeloos, maar er moet nog wel wat gebeuren Knipoog Succes!

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 20:20

stef schreef:
euhm, kan aan mij liggen, maar een halsverlenger (is het toch?) hoort toch OF tussen de benen door, OF aan de zijkant, aan de singel?


als een paard uit zich zelf al heel laag loopt, kan de halsverlenger beter wat hoger, anders gaat hij nog meer "duiken".

guidolover

Berichten: 1642
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: St. Maartensdijk (zeeland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-02 21:01

Laura schreef:
Ik snap niet echt wat de halsverlenger in het verhaal doet. Wil je weten of die zo goed bevestigd is om voor jouw probleem te helpen?


nee het gaat me er niet om of dat die halsverlenger zo goed is bevestigd of niet. (ik heb hem op verschillende manieren gebruikt en als ik hem aan de singel doe, gaat ie alleen nog maar dieper lopen.)
maar ik heb die halsverlenger er ff aangedaan om foto's te maken, om een beeld te geven hoe zijn hoofd/halshouding is als ik hem rijdt of longeer.

in ieder geval allemaal ontzettend bedankt voor jullie tips en adviezen, ik ga er morgen meteen mee aan de slag...

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 09:57

Allereerst zou ik nooit hulpteugels gebruiken bij een paard dat zo (te) gemakkelijk naar beneden buigt. Dezen zorgen er alleen maar voor dat je paard nog dieper kruipt, of zelfs achter de teugel gaat lopen. En dit verergert het probleem alleen maar.

En er was ook het advies om je handen hoger te houden, niet doen, want juist als je je handen hoger houdt krijg je door de hefboomwerking meer druk op het bit dan met een lage handhouding. Meer druk op het bit zorgt er juist voor dat ze dieper gaan lopen. Voor je gevoel is het vaak gemakkelijker om met een hoge handhouding het hoofd omhoog te tillen, maar dat werkt niet, gewoon met een normale (lage) handhouding je paard voor je uit rijden (berg op rijden) en zelf vooral niet voorover kiepen.

En wat betreft het voorwaarts neerwaarts, altijd mee beginnen met rijden, maar er heel duidelijk op letten dat dit een licht teugelcontact blijft, een dergelijk paard heeft gauw de neiging om te gaan hangen, maar dit mag niet de reden zijn dat je het strekken van de spieren (voorwaarts neerwaarts) maar overslaat.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 17:19

Ik sluit me helemaal bij Margreet aan dat dit paard met een actief en snel achterbeen voorwaarts gereden moet worden. Wanneer hij dat goed aan kan en sterker is in zijn achterbeen en bespiering kun je rustig aan meer gaan verzamelen. Bij het verzamelen verplaats je het gewicht naar de achterhand waardoor hij van voor meer schoudervrijheid krijgt en kan gaan oprichten. Hou er rekening mee dat dit eerder een proces van jaren is dan van weken!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 17:37

Je kunt ook western gaan rijden. Menigeen zou er wat voor geven om zijn paard van nature klaag en bijna met zijn neus over de grond te zien lopen. *LOL*

guidolover

Berichten: 1642
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: St. Maartensdijk (zeeland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-02 22:23

ik heb hem vanmiddag gelongeerd. (zonder hulpteugels trouwens)
waarbij ik hem heel veel overgangen en tempowisselingen heb laten maken, ook had ik een balkje weggelegd waar hij steeds in verschillende tempo's overheen moest....
om over dat balkje te gaan moest hij natuurlijk "flink" zn achterhand gebruiken, en ik merkte daarna dat hij ook beter zn achterhand eronder zette. ik denk dat dit wel een goede oefening voor ons is; balkjes draven in verschillende tempo's waardoor hij goed voorwaarts is en blijft (voorwaarts is trouwens geen enkel probleem) en hij beter zn achterhand eronder gaat zetten....

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Re: goede stelling? incl. foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 15:54

[quote="guidolover"]
met aan de teugel rijden heb ik dus het zelfde probleem, hij loopt zowat (en soms echt letterlijk aan de longeerlijn) met zn neus tussen zn knieen!!
meer been heeft alleen tot gevolg dat hij sneller gaat lopen, hij richt zn hoofd wel iets op maar niet voldoende naar mijn gevoel.

Met zijn neus tussen zijn knieen is zelf goed, in het begin in ieder geval. Dat is zo goed omdat hij dan goed door de rug loopt en dus ontspant. Ben blij dat dat zo maskkelijk gaat, ik moet eert 15 minuten rijden voordat haike door de rug gaat lopen.
Met veel benen gaat hij vanzelf opgerichter lopen en komt hij onder maar daarvoor moeten ze wel wat getraint worden.

Bouw het rustig op: dan gaat het uiteindelijk het snelst!!!

Suc6.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Re: goede stelling? incl. foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 16:07

haike schreef:
Met zijn neus tussen zijn knieen is zelf goed, in het begin in ieder geval. Dat is zo goed omdat hij dan goed door de rug loopt en dus ontspant.


Niet ieder paard dat met z'n neus tussen zijn knieƫn loopt, loopt automatisch over de rug. Hij kan ook gewoon op de voorhand sloffen.
Het moet wel van achteruit komen, de bovenlijn bol maken en oprekken.

BBL

Berichten: 288
Geregistreerd: 22-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 17:14

Haha Cassidy,
Je bent me net voor! Ik dacht precies hetzelfde. Helaas is dit zelfs voor Western riding aan de lage kant (punten van de oortjes moeten boven de schoft uit komen)... Schijnheilig Maar 't paardje heeft inderdaad een mooie aanleg om v"erzameld op z'n westerns" te lopen (als de achterhand er goed bij zit natuurlijk!) Haha!

guidolover

Berichten: 1642
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: St. Maartensdijk (zeeland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-02 20:43

BBL schreef:
Haha Cassidy,
Je bent me net voor! Ik dacht precies hetzelfde. Helaas is dit zelfs voor Western riding aan de lage kant (punten van de oortjes moeten boven de schoft uit komen)... Schijnheilig Maar 't paardje heeft inderdaad een mooie aanleg om v"erzameld op z'n westerns" te lopen (als de achterhand er goed bij zit natuurlijk!) Haha!


ik kan hem dus altijd nog omscholen Haha!